Winter discussietopic 2015-2016

Topic gezien door 529455 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, zo 06 sep 2015 - 10:45

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 14 gasten bekijken dit topic.

Zomerliefde

Citaat van: winter67 op vr 20 nov 2015 - 17:57
Gfs 12utc volgende week 15 graden :'(
240 uur....
Totaal NIET serieus nemen

Svanos

Zojuist een onweersklapje gehoord,  en een uurtje daarvoor een (winters) hagelbuitje..
Laagste gemeten temperatuur winter 2017 : -7.1°C
Davis Vantage Pro 2 plus

winter67

Gfs ziet het niet meer zitten een winterprik

dondertje127

Hier net ook hagelbuitje gehad, net als pas geleden ook eventjes.

Marcellang

Citaat van: JerryL op do 19 nov 2015 - 13:47
Zolang die neerslag valt terwijl de temperatuur rondom of onder nul graden is, dan is dat voor mij prima. HIER MET DIE SNEEUWDUMP (btw, dit was iemand zijn onderschrift hier, maar van wie?)
Die onderschrift is idd van mij , ben er klaar voor maar zal nog even moeten wachten .........
Hier met die sneeuwdump !!!!!!
Weer terug in NL.........

Marco uit Hangar 5

Zo hee, ik ben half uurtje geleden met de auto over de N242 gereden ter hoogte van Noord Scharwoude.. was de weg eventjes wit van de hagel! Kwam even hard naar beneden.. wat een takke herrie in m'n auto.

Heel de avond al fikse regen en hagel buien boven Westfriesland, met volgens de radar ook klappen onweer er tussen.

Temperatuur tijdens de hagelbui, 4.5 graden :-)

Marco Nierop
http://zweef.nl/

vossejongk

Citaat van: winter67 op vr 20 nov 2015 - 20:46
Gfs ziet het niet meer zitten een winterprik

deze temps zijn normaal voor deze tijd van het jaar.. zelfs iets te koud (gem 9 graden overdag)

jens6

In Roesela sneeuw, ligt nu zowat lichtjes wit. Hebben flinke knallen gekregen en mooi lichtflitsen! Hele mooi thundersnow. Temperatuur gedaald tot 0.5 graden!

Joep

Citaat van: jens6 op za 21 nov 2015 - 08:21
In Roesela sneeuw, ligt nu zowat lichtjes wit. Hebben flinke knallen gekregen en mooi lichtflitsen! Hele mooi thundersnow. Temperatuur gedaald tot 0.5 graden!
Zag op twitter inderdaad dat het in west vlaanderen licht sneeuwde, mooi kasteel hebben jullie trouwens.

Hier foto uit Stasegem via a. de meulemeester

Aern

Hier in Zeeuws-Vlaanderen nu natte flatsen tussen de regen bij 2,5 graden boven nul

Danny

Citaat van: winter67 op vr 20 nov 2015 - 20:46
Gfs ziet het niet meer zitten een winterprik

De pluim van GFS geeft weinig winterse kansen weer voor de komende tijd. Toch zijn de kaarten in mijn ogen zeker voor de lange termijn absoluut niet slecht. Zeker begin december ziet GFS een flinke hoop kou zich opbouwen in het noordoosten van Europa (-15 tot -20 op 850 hPa aldaar). Ook zien we een hoge druk gebied ontstaan hoog in Rusland. Allemaal ver weg en dus nog zinloos om in details te duiken want die veranderen nog vaak zat. Toch denk ik dat GFS op lange termijn een kans open laat om winter te laten opbouwen en mogelijk, als de details later gaan kloppen ook voor Nederland de winter te laten beginnen in de eerste helft van december 2015.


gilleeesss

Thundersnow te izegem gehad :-) benieuwd naar de verdere ontwikkelingen. Eindelijk temperaturen die normaler zijn voor de tijd v/h jaar

Joep

Citaat van: Danny op za 21 nov 2015 - 11:35
De pluim van GFS geeft weinig winterse kansen weer voor de komende tijd. Toch zijn de kaarten in mijn ogen zeker voor de lange termijn absoluut niet slecht. Zeker begin december ziet GFS een flinke hoop kou zich opbouwen in het noordoosten van Europa (-15 tot -20 op 850 hPa aldaar). Ook zien we een hoge druk gebied ontstaan hoog in Rusland. Allemaal ver weg en dus nog zinloos om in details te duiken want die veranderen nog vaak zat. Toch denk ik dat GFS op lange termijn een kans open laat om winter te laten opbouwen en mogelijk, als de details later gaan kloppen ook voor Nederland de winter te laten beginnen in de eerste helft van december 2015.

Dat zou zo maar eens kunnen :)

zwoof

Citaat van: albalinda op vr 20 nov 2015 - 23:49
Die onderschrift is idd van mij , ben er klaar voor maar zal nog even moeten wachten .........

Alles klar herr kommissar.  8) Gezien de pluim nu nog mooi even de tijd om onze bladblazers te reviseren.   ;)

Lothiriel

Hier (Lovenjoel, regio Leuven) smeltende sneeuw. Vanmorgen nog prachtige zon gehad :) Temperatuur schommelt al sinds vanmorgen tussen 1 en 4 graden. Daarnet net 1, nu terug stijgend naar 3 graden.

Winter 2015-2016 in Leuven
3 dagen smeltende sneeuw | 2 dagen sneeuw | 8 vorstdagen | 2 ijsdagen

Marsel

Het schijnt hier te Woensdrecht ook even tot natte sneeuw gekomen te zijn eerder vandaag. Kletsnat, dat wel. Niks van meegekregen ivm nachtdienst. Overigens prachtige luchten nu met vooral naar het westen toe mooi belichte aambeelden. Mooi sfeertje altijd met dat diepe blauw icm die magnifieke torens.

Joep

Zou mij niet verbazen als Limburg zo natte sneeuw krijgt met 2 graden boven nul

Joep

Modelbeoordeling:

De grootschalige systemen vertonen maar kleine timingsverschillen. Wel zien we wat verschillen ontstaan in de neerslagpatronen wat vooral te wijten is aan het convectieve karakter ervan. Neerslagsoort is ook een aandachtspunt. Vanmorgen zagen we met name boven België en het zuidwesten van ons land af en toe natte sneeuw. Met het wat kouder worden van de lucht is dit ook voor met name morgen een aandachtspunt. Modellen geven voor later vanavond en morgen een winters signaal (natte sneeuw). Met een thetaw850 die daalt naar waardes van 1 graad of lager is dat met name in wat actievere buien goed mogelijk. Harmonie geeft zeer lokaal soms kortdurend een wat sterker winters signaal omdat dit model de convectie beter weergeeft en dus ook de lokaal hogere neerslagintensiteiten die daarbij horen. Ander aandachtspunt is de temperatuur die in Harmonie met name landinwaarts iets verder daalt dan in Hirlam en EC. Dit alles hangt samen met het wel of niet wegvallen van de wind. Hoewel alle modellen nog wel een behoorlijk drukgradiënt laten zien, geeft Harmonie een veel sterkere ontkoppeling te zien. Harmonie geeft dit soort grenslaagprocessen doorgaans beter aan dan Hirlam.

KNMI

Spannend :)


hills89

Laat de neerslag maar komen hier in de ardennnen (malmedy). Hopelijk morgen een mooi winterdagje.

Joep

Nieuwe GFS geeft flinke sneeuwbuien zondag ochtend voor NO!


Powered by EzPortal