Winter discussietopic 2015-2016

Topic gezien door 529619 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, zo 06 sep 2015 - 10:45

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

JerryL

Citaat van: Anton72 op do 19 nov 2015 - 15:55
albalinda meen ik

Inderdaad. Na wat zoek werk inderdaad tegengekomen. Maar deze gebruiker is alleen in de winter actief hierzo. Zal zich zodadelijk wel melden

JerryL

Citaat van: Armand op vr 20 nov 2015 - 09:38
Ik wilde ze toch even posten..

Mooie kerstkaarten  8) 8) (wordt voorafgegaan door sneeuw op 20/21 dec.)

Waar kan ik tekenen voor deze prachtkaarten? Bedankt voor dit momentje  ;D

pietjelol

Citaat van: lander20 op do 19 nov 2015 - 23:07
is er iets mis met de gfs pluim?
gfs gemiddeld 4-5°/ ecmwf gemiddeld 8-10° modellen lopen sterk uit elkaar!
Meestal geeft gfs het eerst aan. En dan een paar dagen later volgt ecmwf ook. Verwacht ook dat de ecmwf pluim kouder gaat worden.

winter67

Ec ook onzeker, dinsdag kouder geworden met 3-5 graden, woensdag gaan meer leden dan vorige run voor een koude dag

Danny

Citaat van: pietjelol op vr 20 nov 2015 - 10:04
Meestal geeft gfs het eerst aan. En dan een paar dagen later volgt ecmwf ook. Verwacht ook dat de ecmwf pluim kouder gaat worden.

Dit is inderdaad vaak het geval kan ik met herinneren uit de afgelopen winter periodes. Vaak was GFS net 1 of 2 runs eerder met het doorzien van een verandering in weer t.o.v. EC. Afwachten of het ook nu weer zo gaat zijn. Feit is wel dat EC langzaam al iets in de koelere richting bijdraait. Winter is het natuurlijk nog niet maar laat het af en toe maar eens vriezen in de nacht en een beetje (natte) sneeuw of hagel is voor het winter gevoel altijd lekker.

pietjelol

Ik heb het al een paar dagen terug gezegd maar ik heb een vermoeden dat het vanaf half december toch echt een stuk kouder gaat worden. In ieder geval eerst een paar dagen kouder. Daarna wat normalere temperaturen en dan vanaf half december echt kouder.

Edwin

8-10 graden is beter dan 4-5 hier in Nederland. Er mag van mij tientallen centimeters sneeuw vallen, maar dan moet het toch echt beneden 0 graden zijn want anders heb je er echt he le maal niks aan.
Never Stop Exploring

Edwin

Citaat van: pietjelol op vr 20 nov 2015 - 11:41
Ik heb het al een paar dagen terug gezegd maar ik heb een vermoeden dat het vanaf half december toch echt een stuk kouder gaat worden. In ieder geval eerst een paar dagen kouder. Daarna wat normalere temperaturen en dan vanaf half december echt kouder.

Kan alle kanten op, he. Valt niks over te zeggen. Elke glazen bol zegt wat men wil horen :P
Never Stop Exploring

pietjelol

Citaat van: Edwin op vr 20 nov 2015 - 11:44
Kan alle kanten op, he. Valt niks over te zeggen. Elke glazen bol zegt wat men wil horen :P
klopt maar er zijn kaarten die op langere termijn over gaan tot beter weer. En die blijven wel terug komen. Wel is waar niet de hele tijd maar wel duidelijk genoeg. Bovendien een echte wc staat ook niet in de kaarten. Nee op zich ziet het er niet zo slecht uit. Sowieso beter dan vorig jaar.

JerryL

Citaat van: pietjelol op vr 20 nov 2015 - 11:49
klopt maar er zijn kaarten die op langere termijn over gaan tot beter weer. En die blijven wel terug komen. Wel is waar niet de hele tijd maar wel duidelijk genoeg. Bovendien een echte wc staat ook niet in de kaarten. Nee op zich ziet het er niet zo slecht uit. Sowieso beter dan vorig jaar.

Het ziet er inderdaad beter uit. Maar vergeet niet dat we vorig jaar ook een aantal maal goede kaarten hebben gezien, die het toch net niet werden. Sterker: Derde Kerstdag (27 december 2014) zou er behoorlijk wat sneeuw vallen. Er viel sneeuw, alleen niet in het gehele land. En het was van korte duur. Het was daarnaast ook zo een beetje de enige winterprik van 2014-2015.

We gaan juichen als er meer groene signalen komen, en dan nog, niets zo veranderlijk als het weer.

grizzrh

Citaat van: Armand op vr 20 nov 2015 - 09:38
Ik wilde ze toch even posten..

Mooie kerstkaarten  8) 8) (wordt voorafgegaan door sneeuw op 20/21 dec.)

Leuk zo vooruit kijken maar een waarde heeft het totaal niet.. We kunnen nog nauwelijks 5 dagen vooruit kijken met een geloofwaardigheid.
We kunnen ons beter focussen op max 3 dagen vooruit want LT is toch altijd weer prut zelfde als die voorspellingen wat het over 3 maanden voor een weer wordt. Gewoon afwachten en dagelijks de kaarten bekijken, hopelijk mogen we van het weekend of begin komende week wat winterse neerslag zien.
Er moet altijd een begin gemaakt worden aan de winter dus ook al is het natte sneeuw ik zie het graag tegenmoet!!
Doenrade, Limburg

Bacci

Citaat van: Bacci op do 19 nov 2015 - 22:05
Idd, interessant is wel dat de EC oper maandag en dinsdag nu een stuk kouder is geworden en dan zijn we alweer 4 dagen verder, tuurlijk is de kans groot dat het zachter gaat worden maarja tot dan is niets zeker. (En hey 1 lijntje heeft er wel zin in :P)

Zoals ik gisteren al zei, er is nog steeds een grote kans dat het zachter wordt maar de onzekerheid is nu ook toegenomen (zoals hierboven ook al gezegd wordt) (meer lijntjes die er zin in hebben :) )

We maken het (erg) vaak mee dat koude verwachtingen op het laatste moment zachter worden, dus waarom nu niet een keer andersom? :P

Ben trouwens ook wel benieuwd naar de buien met onweer en korrelhagel vannacht en morgen! en kijk stiekem ook wel uit naar de eerste nachtvorst van deze winter!

Edwin

Welke winter? Het is nog helemaal geen winter :P. Er wordt hier nog steeds erg veel gepraat over verre toekomst en weerfictie. Slaat allemaal nergens op om er kaarten bij te halen die verder dan 7 dagen gaan. Morgen weer anders. Edoch, wel leuk speculeren, maar we hebben er niks aan
Never Stop Exploring

Marsel

Citaat van: Edwin op vr 20 nov 2015 - 14:32
Welke winter? Het is nog helemaal geen winter :P. Er wordt hier nog steeds erg veel gepraat over verre toekomst en weerfictie. Slaat allemaal nergens op om er kaarten bij te halen die verder dan 7 dagen gaan. Morgen weer anders. Edoch, wel leuk speculeren, maar we hebben er niks aan

Ik snap het ook niet. Waar komt dat zogenaamde optimisme toch vandaan?
Maar goed, hieronder even een wat duidelijker pluimpje. Conclusie: voorlopig zacht met veelal aanlandige stroming. Sterker nog, in de loop van volgende week vlakt het patroon op de oceaan weer af en liggen de sturende druksystemen vrij rap weer op hun 'standaard' plek. Daar lijkt me geen twijfel over mogelijk gezien de nachtelijke uitvoer. Enige spreiding die aanwezig is lijkt voort te komen uit de richting vanwaar de 'WC' vandaan komt, lees: NW of ZW. Winter? In de verste verte niet.

TaL

Hou jullie natte flatsen waarvan iedereen stiekem hoop dat ze blijven liggen maar, of die drapdekjes  ;D Geef ons, kustbewoners maar de 'vuiligheid' in de vorm van onweer & hagel. Dus dat het bij ons veelal 5+ blijft dit weekend maakt mij niet veel uit  ;D
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

Armand

Citaat van: Marsel op vr 20 nov 2015 - 14:50
Ik snap het ook niet. Waar komt dat zogenaamde optimisme toch vandaan?
Maar goed, hieronder even een wat duidelijker pluimpje. Conclusie: voorlopig zacht met veelal aanlandige stroming. Sterker nog, in de loop van volgende week vlakt het patroon op de oceaan weer af en liggen de sturende druksystemen vrij rap weer op hun 'standaard' plek. Daar lijkt me geen twijfel over mogelijk gezien de nachtelijke uitvoer. Enige spreiding die aanwezig is lijkt voort te komen uit de richting vanwaar de 'WC' vandaan komt, lees: NW of ZW. Winter? In de verste verte niet.

Ik vind het in elk geval leuk om te speculeren over de winter, en daarbij wat geweldige (onrealistische) kaarten te geven. Of om soms wat verder op termijn te kijken of er zich spannende ontwikkeling op het gebied van winterweer voordoen. Het is wel af en toe aan de optimistische kant, dat klopt. Alleen ik vind dat niet zo erg. Als het mensen stoort dan kunnen die dat aangeven.

Valt me wel op dat de kaarten toch wat verslechterd zijn voor morgen. Pak bijvoorbeeld GFS van 3 tot 5 dagen terug. Deze runs kwamen met 60 tot 85% kans op sneeuwval. De dag van tevoren blijft er helaas maar 10 tot 40% van over. Valt mij sowieso op dat het veel vaker voorkomt dat het grootste deel van de leden voor kouder weer gaat, maar dat de 'warme leden' dan toch uitkomen. Andersom zie je zelden.

Marsel

Citaat van: Armand op vr 20 nov 2015 - 15:05
Ik vind het in elk geval leuk om te speculeren over de winter, en daarbij wat geweldige (onrealistische) kaarten te geven. Of om soms wat verder op termijn te kijken of er zich spannende ontwikkeling op het gebied van winterweer voordoen. Het is wel af en toe aan de optimistische kant, dat klopt. Alleen ik vind dat niet zo erg. Als het mensen stoort dan kunnen die dat aangeven. . *knip*

Ik stoor me er niet aan hoor, laat ik dat voorop stellen :). Dit is een meteoforum en daar moeten dergelijke LT zaken gewoon besproken kunnen worden, optimistisch/realistisch of niet. Sterker nog, dat moét zelfs besproken worden. Dan trek ik, indien nodig, zo af en toe wel even aan de handrem ;). Tenzij we natuurlijk wel binnen reële termijn de winter in zouden glijden.

Vwb de neerslagsoort van morgen en overmorgen. Inderdaad merendeel vloeibaar of in de vorm van korrelhagel. Toch is wat natte sneeuw in de wat intensere/grotere exemplaren niet uitgesloten. FZL morgen en overmorgen veelal 2500-3000ft met aanlandige aanvoer over warm water....dat levert zelfs in een Cb (waar het FZL significant daalt) nog een smeltlaag van minimaal 1500ft op. Dat is (veel) teveel voor serieuze (natte) sneeuw.

winter67

Citaat van: Armand op vr 20 nov 2015 - 15:05
Ik vind het in elk geval leuk om te speculeren over de winter, en daarbij wat geweldige (onrealistische) kaarten te geven. Of om soms wat verder op termijn te kijken of er zich spannende ontwikkeling op het gebied van winterweer voordoen. Het is wel af en toe aan de optimistische kant, dat klopt. Alleen ik vind dat niet zo erg. Als het mensen stoort dan kunnen die dat aangeven.

Valt me wel op dat de kaarten toch wat verslechterd zijn voor morgen. Pak bijvoorbeeld GFS van 3 tot 5 dagen terug. Deze runs kwamen met 60 tot 85% kans op sneeuwval. De dag van tevoren blijft er helaas maar 10 tot 40% van over. Valt mij sowieso op dat het veel vaker voorkomt dat het grootste deel van de leden voor kouder weer gaat, maar dat de 'warme leden' dan toch uitkomen. Andersom zie je zelden.

Oneens, zie 2012 toen er opeens in februari een vorstperiode kwam eerst was de pluim warm 2 dagen later vrieskou

@ Marsel
Ec laat inderdaad zacht weer zien, gfs nog behoorlijk onzeker komt meest temperaturen rond 6 graden maar echt 10+ laat het nog niet zien

Armand

Citaat van: winter67 op vr 20 nov 2015 - 15:49
Oneens, zie 2012 toen er opeens in februari een vorstperiode kwam eerst was de pluim warm 2 dagen later vrieskou


Kan zeker voorkomen ja, alleen ik zei: 'Andersom zie je zelden'. Na 2012 kan ik het me in elk geval niet herinneren.

winter67

Gfs 12utc volgende week 15 graden :'(

Powered by EzPortal