Winter discussietopic 2015-2016

Topic gezien door 529442 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, zo 06 sep 2015 - 10:45

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 9 gasten bekijken dit topic.

Extremissimorum

Citaat van: pascal op wo 18 nov 2015 - 21:56
Nieuwe EC, WC tot ongeveer half december  :'(

Sinusgolfpatroon, dus na de stijging (na de daling) zal het wel weer dalen (toch?).

Joep

Prachtige kaart van de koude die dit weekend vanaf het noorden binnen komt


Hector Pascal

Citaat van: pascal op wo 18 nov 2015 - 21:56
Nieuwe EC, WC tot ongeveer half december  :'(
Laat maar even een kaart zien van EC waarin blijkt dat het duurt tot ongeveer half december. Naar mijn weten gaat EC niet verder dan 240 uur, 
dus weet ik niet hoe jij daar bijkomt.
Nul bestaat niet.

JerryL

Citaat van: Nopie op wo 18 nov 2015 - 19:38
Ondertussen vandaag weer het zoveelste warmte record verbroken deze maand. http://www.telegraaf.nl/teleweer/24760111/__Warmste_18_november_ooit__.html
Nu maar hopen dat vanaf december koude records gebroken gaan worden. Al vrees ik dat deze winter weer bagger gaat worden.

Vrezen mag, maar er is nog geen onderbouwing voor. Het moet inderdaad nog winter worden. Zullen we eerst van dit weekeind gaan genieten. Daarna mogen we pak hem beet twee weken klagen. Ik reken erop dat het daarna alsnog los gaat. Zo vanaf het eind van de eerste week december. White Christmas!

flyerke

hier komt de gevreesde wc, snel doortrekken die handel
Winter is coming

Lucifer

Citaat van: flyerke op do 19 nov 2015 - 09:53
hier komt de gevreesde wc, snel doortrekken die handel

Helaas blijken die WC's vaak nogal hardnekkig te zijn, al hoop ik dat ie er snel weer uitgaat.
Ik gok alleszins op een kletsnatte decembermaand met veel wind en (te?)veel neerslag.

JerryL

Citaat van: Lucifer op do 19 nov 2015 - 11:07
Helaas blijken die WC's vaak nogal hardnekkig te zijn, al hoop ik dat ie er snel weer uitgaat.
Ik gok alleszins op een kletsnatte decembermaand met veel wind en (te?)veel neerslag.

Zolang die neerslag valt terwijl de temperatuur rondom of onder nul graden is, dan is dat voor mij prima. HIER MET DIE SNEEUWDUMP (btw, dit was iemand zijn onderschrift hier, maar van wie?)

Armand

Twee voordelen bij een overheersende westelijke stroming, of WC:
- Een korte hogedrukblokkade kan ervoor zorgen dat lage druk wat verder afzwakt en dat er noordelijke stromingen ontstaan, zoals komend weekend. Echter is dit vaak tijdelijk.
- In Oost-Europa zorgen de lagedrukgebieden vaak voor sneeuwdumpen, waardoor het daar in elk geval goed afkoelt. Als de wind dan plots toch eens de oostelijke hoek opzoekt, zit je wel binnen twee dagen in koudere lucht ipv van een week.

Grotendeels zitten we echter 'opgescheept' met veel regen en wind.

Komende zondag ga ik in elk geval de sneeuw opzoeken in de Ardennen, daar kan best 10cm of meer vallen.

Anton72

Citaat van: JerryL op do 19 nov 2015 - 13:47
Zolang die neerslag valt terwijl de temperatuur rondom of onder nul graden is, dan is dat voor mij prima. HIER MET DIE SNEEUWDUMP (btw, dit was iemand zijn onderschrift hier, maar van wie?)

albalinda meen ik

flyerke

Volgens nieuwste gfsrun is er van een WC geen sprake!
Winter is coming

Koen-IJM

Citaat van: flyerke op do 19 nov 2015 - 17:27
Volgens nieuwste gfsrun is er van een WC geen sprake!

Durf het niet te hard te roepen... maar de GFS run van zojuist ziet er best goed uit... Elke nacht vorstkansen vanaf de nacht naar maandag en overdag 2-4C als Tx...

pascal

kan straks weer geheel anders zijn, een van de zovele berekeningen.

Armand

Inderdaad een mooie ontwikkeling van de recente GFS run, waarbij het hogedrukgebied nabij Rusland wat meer ontwikkeld.

Op onderstaande kaart kun je een mooie blokkade zien op de Atlantische Oceaan, hierdoor kunnen er geen lagedrukgebied vanuit de VS binnenstromen. De echte vrieskou kan ons nog niet bereiken, omdat deze gemengd wordt met van oorsprong warmere lucht vanuit Afrika. Echter in deze luchtsoort komt het kwik toch (geruim) onder 0 uit in de nachten.

Als het serieus wil worden dan moet het hogedrukgebied boven Groenland zich verder ontwikkelingen en samen een blokkade vormen met de twee boven de Atlantische Oceaan en Rusland. Het lagedrukgebied duikt dan (met veel sneeuw) onder ons door en er ontstaat een stevige oostelijke stroming. Helaas is dit scenario op dit moment het kleinst, dat kun je goed zien aan de AO index, welke positief is. Dit betekent dan weer dat het hogedrukgebied boven Groenland niet sterk is, en dat er daar voornamelijk lage druk voorkomt.

Voor november is deze setting zeker niet onaardig, al houdt deze drukverdeling het normaal gesproken niet heel lang vol (dat zie je ook bij de afloop van de GFS run). Het is wel maar een run, dus of het uitkomt is een tweede. Ik vond het toch even de moeite waard om mijn visie te laten zien ;)

winter67

Gfs duidelijk veel kouder geworden, alleen ik heb zo'n gevoel dat ie alleen zal staan maar wel mooi dinsdag maximaal 4 graden, gfs pluim niet verkeerd gemiddeld rond 5 graden(is de gfs pluim vernieuwd?)

Nopie

Wat een baggerpluim! Even wat kouder en daarna gewoon weer terug richting dubbele cijfers...

Bacci

Citaat van: Nopie op do 19 nov 2015 - 21:46
Wat een baggerpluim! Even wat kouder en daarna gewoon weer terug richting dubbele cijfers...

Idd, interessant is wel dat de EC oper maandag en dinsdag nu een stuk kouder is geworden en dan zijn we alweer 4 dagen verder, tuurlijk is de kans groot dat het zachter gaat worden maarja tot dan is niets zeker. (En hey 1 lijntje heeft er wel zin in :P)

Joep

GFS maandagochtend sneeuwkansje


lander20

is er iets mis met de gfs pluim?
gfs gemiddeld 4-5°/ ecmwf gemiddeld 8-10° modellen lopen sterk uit elkaar!

Armand

De meeste buien lijken over België te gaan trekken morgen.

Armand

Ik wilde ze toch even posten..

Mooie kerstkaarten  8) 8) (wordt voorafgegaan door sneeuw op 20/21 dec.)

Powered by EzPortal