Winter discussietopic 2015-2016

Topic gezien door 529669 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, zo 06 sep 2015 - 10:45

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 10 gasten bekijken dit topic.

Jasneker

De winter na 2 zachte winters en op dit moment al afschrijven gaat me veel te ver.
Hetzelfde hadden we wat meer jaren geleden en toen volgden toch nog een paar goede winters met zelfs de net gemiste kans op een elfstedentocht.

Geniet van het weer zoals het  nu is en vergeet het maar nu al de winter af te schrijven terwijl we nog November moeten passeren en dan is het pas December.
Januari en Februari zijn de koudste maanden, wie weet moeten we onze "flutwinter" voorspellingen nog opeten met een beetje zout ;)
Eind Maart weten we wat het is geworden, en hoeveel Hellmannetjes we kunnen bijschriven.
Tot die tijd ben ik niet wanhopig ;)

Elk voordeel hep ze nadeel, koude winter = veel winterplezier, maar hoge stook kosten, zachte winter is lage stook kosten maar geen winter gevoel.
Ook ben ik geen liefhebber van auto ruiten krabben, maar na deze slechte winters ben ik er wel aan toe ;)

Weerfreak 1337

Citaat van: john haarsteeg n-bra op zo 25 okt 2015 - 11:46
Waar zouden we zijn als we een winter alla 63 zouden krijgen. NL is inmiddels een stuk dichter bevolkt dan in de jaren 60.Ik denk dat de totale maatschappij hevig ontregeld zou zijn.En alle elektronische snufjes als automatische winkeldeuren verkeerslichten buitenverlichting er spontaan de brui aan zouden geven.Stel je voor een sneeuwstorm alla 78 en temp alla 63 dit in combinatie. Dat zou voor ongekend (heel) veel slachtoffers gaan zorgen. Ok het is een doemscenario. Maar niets is onmogelijk. Ooit gaat 63 er aan of wij dat mee maken is een tweede natuurlijk NL is al ontregeld kwa treinverkeer als de bomen hun blaadjes verliezen laat staan als er een sneeuwstorm/jacht het epicentrum van het treinverkeer zou treffen (lees Utrecht) Om de een of andere reden zie ik het de komende winter wel zitten met de kou maar vraag me niet waar ik dit op baseer want dan moet ik het antwoord schuldig blijven. Even over de sneeuw ik loop al mee vanaf half jaren 80 in het weerwereldje. Een ding is zeker en dan vooral de laatste 10 jaar het regent veel harder als toen ik begon met mijn waarnemingen en dan vooral met buien in zeker de zomermaanden. In de herfst had je in de jaren 80 vaak een "zeikregentje" wat over een hele dag iets van tien mm opleverde. Soms wat meer. Mijn vraag is heeft de toenemende regenintensiteit ook te maken met grotere sneeuwhoeveelheden? Denk eens aan december 2010 toen had ik EEN dag GEEN sneeuwval het was ongekend bijna elke dag sneeuw! Ik ben benieuwd wat jullie er over denken en zou dat graag in een reactie van jullie willen lezen.
Groeten John

Ik denk dat het voornamelijk in het begin erg ontregeld wordt, mocht er zoiets gebeuren. Laten we het "verloop van de files" nemen in een winterperiode. De eerste sneeuw van een winter brengt altijd de meeste en langste files. Vervolgens wordt het "normaal" en gaan we er aan wennen. De filelengte neemt af (blijft natuurlijk wel bovengemiddeld). Uiteindelijk passen we ons er wel op aan.
Neem als voorbeeld december 2010, een volle wintermaand met bijna 4 weken winterweer (weliswaar niet écht koud, maar voornamelijk sneeuwachtig). Uiteindelijk bleek later in de maand het winterweer niet meer voor extreme problemen te zorgen. :)

De drukste spits was toen immers nog in november (ik dacht 29 november) , toen er slechts 2 centimeter sneeuw viel. Een paar dagen later, op 3 en 4 december, viel er in een groot deel van het land een dik pak van 20 tot 30cm. De files waren toen al een stuk minder. De treinen bleven echter ontregeld.

We wachten rustig af.. :P

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Jan van Ooijen

Ik denk dat menig winterliefhebber hier wel voor wil tekenen. De volgende grafiek toont de huidige berekening, berekend door de lange termijn modellen. Temperatuur en neerslag tussen december 2015 en februari 2016

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

JerryL

Citaat van: Jan van Ooijen op ma 26 okt 2015 - 13:16
Ik denk dat menig winterliefhebber hier wel voor wil tekenen. De volgende grafiek toont de huidige berekening, berekend door de lange termijn modellen. Temperatuur en neerslag tussen december 2015 en februari 2016

Ja hiervoor teken ik absoluut. December 2010 lijkt alweer een eeuwigheid geleden.

Ijsbloem

 
Laat ik eens CFS UKMO, ECMF ,IRI en GFS  naast elkaar leggen, kom ik ongeveer op._.
December 
1          + 2.C  neerslag normaal tot iets boven normaal
2          + 2.C
3          + 2.C
Januari
1          + 3.C  neerslag  rond normaal
2          +3.C
3          + 3.C
Februari
1          + 2.C  neerslag boven normaal
2          +2.C
3          +1 .C
Op weg naar weer wat koudere winters ?
Zou zo maar kunnen , te beginnen in winter 2017.

Jan van Ooijen

Het Europees weermodel komt met wat lichte nachtvorst op termijn. Gevoelstemperatuur -4



Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

JerryL

Citaat van: Ijsbloem op ma 26 okt 2015 - 20:55

Laat ik eens CFS UKMO, ECMF ,IRI en GFS  naast elkaar leggen, kom ik ongeveer op._.
December 
1          + 2.C  neerslag normaal tot iets boven normaal
2          + 2.C
3          + 2.C
Januari
1          + 3.C  neerslag  rond normaal
2          +3.C
3          + 3.C
Februari
1          + 2.C  neerslag boven normaal
2          +2.C
3          +1 .C

Deze is dan weer erg nasty..........hoe durf je dit te posten! Vloeken in de Kerk.  :P ;)

Ijsbloem

Op weg naar weer wat koudere winters ?
Zou zo maar kunnen , te beginnen in winter 2017.

lander20

nog niet veel interessants te zien buiten warm najaarsweer!

vanaf 8/9 november lijken de pluimen wel te zakken met ook veel leden tussen de 5-10° bij ec :)

JerryL


JerryL

Citaat van: lander20 op di 27 okt 2015 - 20:01
nog niet veel interessants te zien buiten warm najaarsweer!

vanaf 8/9 november lijken de pluimen wel te zakken met ook veel leden tussen de 5-10° bij ec :)

Schreef ik al op de stelling van Pascal.... heb ik ook eens een keertje gelijk.

Danny

De pluim van de 00z run is een stukje warmer na aankomend weekend dan EC gisteren liet zien. De spreiding wel aanzienlijk in deze pluim. Afwachten wat de komende runs weer gaan laten zien. Voorlopig maar een beetje 'saai' weer zonder herfststorm, winter of andere bijzondere weersfenomenen.

GeneralDuke

Ach, na die week 6 graden te koud mag het van mij nu ook wel even lekker warm zijn. Strenge vorst komt er nu toch niet aan, dus doe mij dan maar die warmte.

Als het in december maar weer te koud is ;D
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

Hector Pascal

Voor winter is het nog veel te vroeg. Laat maar komen zo rond half december. Dan is het noordelijk halfrond goed afgekoeld en kan het ook serieus winterweer zijn.
Nul bestaat niet.

lander20

drukverdelingen lijken nog nergens op voor winter dan! pluimen worden wel wat breder maar zoals sommige hier zeggen het is nog best vroeg! ten vroegste eind november mag het wel kouder worden :)

Ijsbloem

Met Office komt met een heldere uitleg 'waarom, de komende winter
grote kans heeft zacht en nat te verlopen.
De koude plasbel ten westen van de B.eilanden ,o.a de minder warme golfstroom
waar menigeen een winterstrohalm halen zou juist extra aanjager worden van
een west  circulatie tengevolge van grotere contrasten tussen warm en koud.
Tweede helft winter kans op wat kouder weer maar zoals gezegd , over het
geheel genomen een winter  met een NAO + die te zacht en te nat gaat verlopen.
Op weg naar weer wat koudere winters ?
Zou zo maar kunnen , te beginnen in winter 2017.

Arend

Citaat van: Ijsbloem op vr 30 okt 2015 - 20:25
Met Office komt met een heldere uitleg 'waarom, de komende winter
grote kans heeft zacht en nat te verlopen.
De koude plasbel ten westen van de B.eilanden ,o.a de minder warme golfstroom
waar menigeen een winterstrohalm halen zou juist extra aanjager worden van
een west  circulatie tengevolge van grotere contrasten tussen warm en koud.
Tweede helft winter kans op wat kouder weer maar zoals gezegd , over het
geheel genomen een winter  met een NAO + die te zacht en te nat gaat verlopen.

Verhaal van MetOffice klinkt vrij logisch. Mogelijk een SSW vanaf januari, maar het resultaat hiervan levert bij ons voor winterliefhebbers niet altijd het gewenste resultaat. Het leukst is natuurlijk wanneer de winter binnenkort onverwacht keihard toeslaat.  :)
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Invicta

Citaat van: Ijsbloem op vr 30 okt 2015 - 20:25
Met Office komt met een heldere uitleg 'waarom, de komende winter
grote kans heeft zacht en nat te verlopen.
De koude plasbel ten westen van de B.eilanden ,o.a de minder warme golfstroom
waar menigeen een winterstrohalm halen zou juist extra aanjager worden van
een west  circulatie tengevolge van grotere contrasten tussen warm en koud.
Tweede helft winter kans op wat kouder weer maar zoals gezegd , over het
geheel genomen een winter  met een NAO + die te zacht en te nat gaat verlopen.

Van een eerdere pagina:

MetOffice verwacht dat de eerste tekenen van een koude winter zich in oktober al zullen voltrekken. Koude polaire lucht grijpt geleidelijk om zich heen en doen de temperaturen in het noordwesten van Europa dalen tot waarden onder het normaal voor de tijd van het jaar. De vertraagde Golfstroom en de vroege koude-uitbraak doen verscheidene meteorologen geloven dat komende winter de koudste in tenminste 50 jaar kan worden.

Dan spreken ze zichzelf behoorlijk tegen of niet......

Marsel

Citaat van: Invicta op vr 30 okt 2015 - 23:39
Van een eerdere pagina:

MetOffice verwacht dat de eerste tekenen van een koude winter zich in oktober al zullen voltrekken. Koude polaire lucht grijpt geleidelijk om zich heen en doen de temperaturen in het noordwesten van Europa dalen tot waarden onder het normaal voor de tijd van het jaar. De vertraagde Golfstroom en de vroege koude-uitbraak doen verscheidene meteorologen geloven dat komende winter de koudste in tenminste 50 jaar kan worden.

Dan spreken ze zichzelf behoorlijk tegen of niet......


Dan spreken ze elkaar behoorlijk tegen ja. Nu weet ik even niet of de bron van beide berichten betrouwbaar is, maar ik vind het raar dat een groot instituut op korte termijn dergelijk uiteenlopende uitspraken doet.  Wellicht zijn bepaalde media weer aan de haal gegaan met de 'uitsprakenvervormer'. I don't know. Komt er in ieder geval constant op neer dat er niets te zeggen valt over het verloop van de komende winter. Het is ook nog lang geen december.... ;)

Zo, nu eerst vanmiddag maar weer even een middagje zon en 15+ meepakken, heerlijk!  ;D.

Arend

Citaat van: Marsel op za 31 okt 2015 - 08:59
Dan spreken ze elkaar behoorlijk tegen ja. Nu weet ik even niet of de bron van beide berichten betrouwbaar is, maar ik vind het raar dat een groot instituut op korte termijn dergelijk uiteenlopende uitspraken doet.  Wellicht zijn bepaalde media weer aan de haal gegaan met de 'uitsprakenvervormer'. I don't know. Komt er in ieder geval constant op neer dat er niets te zeggen valt over het verloop van de komende winter. Het is ook nog lang geen december.... ;)

Zo, nu eerst vanmiddag maar weer even een middagje zon en 15+ meepakken, heerlijk!  ;D.

MetOffice bron is hun eigen blog (ik neem aan dat IJsbloem dit ook gelezen heeft/bedoelt):

http://blog.metoffice.gov.uk/2015/10/29/what-are-the-prospects-for-the-weather-in-the-coming-winter/
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Powered by EzPortal