Winter discussietopic 2015-2016

Topic gezien door 529373 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, zo 06 sep 2015 - 10:45

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

Weerfreak 1337

We wachten af.. die veel te koude oceaan kan (denk ik) zo af en toe nog wel eens rare verstoringen geven in de "gemiddelde" circulatie in onze regionen. Wellicht meer blokkades, meer zuidelijker gepositioneerde straalstroom en dergelijke? Zo ja, dan moet het alleen nog goed vallen..... ;) Daarom gaat mijn verwachting uit naar OF juist opnieuw een extreem zachte winter, OF een (vrij) koude winter. In de hellmannwedstrijd heb ik maar gekozen voor de koude variant ;D.

We speculeren rustig verder.. :)

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Armand

Komende weken zie ik even geen kansen op winters weer. Nabij Groenland stroomt er koude lucht de Atlantische Oceaan op en we kennen het verhaaltje wel: als het nabij Groenland afkoelt, betekent dat 9/10 keer dat West-Europa opwarmt. Dit komt namelijk doordat die koude lucht op de Atlantische Oceaan de straalstroom zal activeren en het ene lagedrukgebied na het andere lagedrukgebied afschiet richting Groot-Brittanniƫ. Echter hebben wij hier (voorlopig) nog niet veel last van vanwege een sterk hogedrukgebie op het vaste land van Europa. Dat resulteert in winden vanuit het Z(W).

Je moet maar zo denken: als er ergens een koude bel naar het zuiden trekt, betekent dat dat er ook altijd een warme bel naar het noorden wordt gevoerd. Stel die koude bel is nabij Groenland (actuele situatie), dan komt de warme bel over ons te liggen. Echter geldt het ook andersom!

Beter nu een wat sterkere straalstroom dan straks in de winter, enig nadeel is dat het zeewater van de Noordzee en Oostzee niet echt flink zal afkoelen.

schapekop

Zeewater is nu wel 2 graden lager dan in 2014. Sterker nog het is nu kouder dan de afgelopen 6 jaren. http://home.hccnet.nl/v.d.horn/meteopagina/zeewatertemperatuur.htm

winter67

Ec pluim zeer mooi veel meer leden gaan voor kou ook lijkt er een (stevige) ooststroming op gang te komen(windpluim pakt ie nog niet)

Lothiriel

Opmerkelijk wel dat het KMI voor 18 graden gaat voor komende dinsdag en die temperatuur door geen enkel lid in die pluim gehaald wordt :P

Voor mij mag de nazomer nog eens lekker er door komen de komende dagen, zolang het daarna maar niet opnieuw 10 graden en regenachtig wordt. Gisteren vond ik overigens echt een onaangename dag, bah. 15-16 graden hier, bewolking, regen, heel onaangenaam weertje. Kreeg het er zelfs warm van in m'n regenjas.
Winter 2015-2016 in Leuven
3 dagen smeltende sneeuw | 2 dagen sneeuw | 8 vorstdagen | 2 ijsdagen

xzaz

Zolang er maar een groot verschil zit tussen de dag en nacht temperaturen.
De winter is nog niet eens begonnen!

pascal

Als ik zo kijk naar de NAO is die nauwelijks onder 0 gekomen zo vanaf eind september, en in de zomer was dit een makkie, toch wel frapant, dus ik verwacht nog altijd een zeer zachte winter.

Wertha

Citaat van: Lothiriel op za 24 okt 2015 - 11:10
Opmerkelijk wel dat het KMI voor 18 graden gaat voor komende dinsdag en die temperatuur door geen enkel lid in die pluim gehaald wordt :P

Voor mij mag de nazomer nog eens lekker er door komen de komende dagen, zolang het daarna maar niet opnieuw 10 graden en regenachtig wordt. Gisteren vond ik overigens echt een onaangename dag, bah. 15-16 graden hier, bewolking, regen, heel onaangenaam weertje. Kreeg het er zelfs warm van in m'n regenjas.

Ja, zo'n regenjas stikt natuurlijk een beetje.
Aantal onweersdagen 2024: 5 | 2023: 17 | 2022: 21

ron12

Citaat van: pascal op za 24 okt 2015 - 12:59
Als ik zo kijk naar de NAO is die nauwelijks onder 0 gekomen zo vanaf eind september, en in de zomer was dit een makkie, toch wel frapant, dus ik verwacht nog altijd een zeer zachte winter.
In 2015 geen winters weer meer te verwachten zo te zien http://www.wetter.de/cms/wetter-zum-jahresende-das-bringen-november-und-dezember-2491669.html  :'(
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen


john haarsteeg n-bra

Waar zouden we zijn als we een winter alla 63 zouden krijgen. NL is inmiddels een stuk dichter bevolkt dan in de jaren 60.Ik denk dat de totale maatschappij hevig ontregeld zou zijn.En alle elektronische snufjes als automatische winkeldeuren verkeerslichten buitenverlichting er spontaan de brui aan zouden geven.Stel je voor een sneeuwstorm alla 78 en temp alla 63 dit in combinatie. Dat zou voor ongekend (heel) veel slachtoffers gaan zorgen. Ok het is een doemscenario. Maar niets is onmogelijk. Ooit gaat 63 er aan of wij dat mee maken is een tweede natuurlijk NL is al ontregeld kwa treinverkeer als de bomen hun blaadjes verliezen laat staan als er een sneeuwstorm/jacht het epicentrum van het treinverkeer zou treffen (lees Utrecht) Om de een of andere reden zie ik het de komende winter wel zitten met de kou maar vraag me niet waar ik dit op baseer want dan moet ik het antwoord schuldig blijven. Even over de sneeuw ik loop al mee vanaf half jaren 80 in het weerwereldje. Een ding is zeker en dan vooral de laatste 10 jaar het regent veel harder als toen ik begon met mijn waarnemingen en dan vooral met buien in zeker de zomermaanden. In de herfst had je in de jaren 80 vaak een "zeikregentje" wat over een hele dag iets van tien mm opleverde. Soms wat meer. Mijn vraag is heeft de toenemende regenintensiteit ook te maken met grotere sneeuwhoeveelheden? Denk eens aan december 2010 toen had ik EEN dag GEEN sneeuwval het was ongekend bijna elke dag sneeuw! Ik ben benieuwd wat jullie er over denken en zou dat graag in een reactie van jullie willen lezen.
Groeten John

ron12

Als er in Nederland ook maar een sneeuwvlok valt, gebeurd er dit  :P
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

lander20

op langer termijn ontstaat er een mooie situatie bij gfs 12.00u en op zeer lange termijn word ze nog mooier :)

winter67

Gfs drama op korte termijn op zeer lange termijn wel wat moois maar veranderd jammer genoeg toch , wind komt bij het plaatje uit het nw, (als dit nou een paar dagen voor de kerst was had je denk ik een witte kerst)

Jasneker

Voor John en zijn doemscenario.

Temperaturen zijn opgelopen in het klimaat dus een 1963 winter is erg onwaarschijnlijk.
Verder stoken we geen kolen/anthraciet meer of olie kachels maar zijn de tochtige niet geisoleerde huizen vervangen door goed geisoleerde woningen en hoog rendement C.V.s.
Automatische deuropeners werken in de winkel gewoon door, verkeerslichten etc ook gewoon, deed het toen ook al, en als kind van 11 jaar jong 1963 meegemaakt, gewoon naar school, met 3 lagen ( slechtere kleding als nu) kleren aan.
Met een goede accu en een auto die goed is onderhouden start die ook met -20 hoor ;)

Sneeuwjacht en storm met veel sneeuw zal een paar dagen de boel stremmen tot de boy's alles weer hebben opgeruimd, ook het materiel van de wegbeheerders is veel beter als toen.
Sneeuw valt binnen een begrensd gebied van kou, vocht en veel moet goed gaan om sneeuw en zeker veel sneeuw te laten vallen, en dat zien we ook terug in de zeldzaamheid dat dit gebeurt, daarbij een windkracht 7 voor de sneeuwjacht is nog zeldzamer.

Wat realistischer is een gewone winter met wat vorst, misschien wat vlokjes en of net als vorig jaar weer een 0 Hellman verhaal.
We zitten in een gematigd zeeklimaat waar strenge winters een zeldzaamheid zijn en dat wordt steeds zeldzamer.
Na afgelopen flutjaar wat winter betreft mag het om mij wel een gewone winter worden, wat vorst sneeuw en winterplezier erbij.
Dat trieste gedoe van vorig jaar was echt een afgang.
Dan maar een paar kuub gas er tegenaan ;)

TaL

Citaat van: Jasneker op zo 25 okt 2015 - 20:17
Voor John en zijn doemscenario.

Temperaturen zijn opgelopen in het klimaat dus een 1963 winter is erg onwaarschijnlijk.
Verder stoken we geen kolen/anthraciet meer of olie kachels maar zijn de tochtige niet geisoleerde huizen vervangen door goed geisoleerde woningen en hoog rendement C.V.s.
Automatische deuropeners werken in de winkel gewoon door, verkeerslichten etc ook gewoon, deed het toen ook al, en als kind van 11 jaar jong 1963 meegemaakt, gewoon naar school, met 3 lagen ( slechtere kleding als nu) kleren aan.
Met een goede accu en een auto die goed is onderhouden start die ook met -20 hoor ;)

Sneeuwjacht en storm met veel sneeuw zal een paar dagen de boel stremmen tot de boy's alles weer hebben opgeruimd, ook het materiel van de wegbeheerders is veel beter als toen.
Sneeuw valt binnen een begrensd gebied van kou, vocht en veel moet goed gaan om sneeuw en zeker veel sneeuw te laten vallen, en dat zien we ook terug in de zeldzaamheid dat dit gebeurt, daarbij een windkracht 7 voor de sneeuwjacht is nog zeldzamer.

Wat realistischer is een gewone winter met wat vorst, misschien wat vlokjes en of net als vorig jaar weer een 0 Hellman verhaal.
We zitten in een gematigd zeeklimaat waar strenge winters een zeldzaamheid zijn en dat wordt steeds zeldzamer.
Na afgelopen flutjaar wat winter betreft mag het om mij wel een gewone winter worden, wat vorst sneeuw en winterplezier erbij.
Dat trieste gedoe van vorig jaar was echt een afgang.

Dan maar een paar kuub gas er tegenaan ;)

Ach ja, en om nog maar te zwijgen van de winter ervoor (mss dat je het bewust deed ;) )
Mijn wintergevoel van 2013 is precies al decennia geleden dankzij de laatste 2 winters  :(

Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

pascal

Stelling: tot 20 november totaal geen winterweer, zacht, zachter, zachtst ?

JerryL

Citaat van: pascal op ma 26 okt 2015 - 11:28
Stelling: tot 20 november totaal geen winterweer, zacht, zachter, zachtst ?

Ik zeg: bullshit. Vanaf 6 november temperaturen tussen 7 en 11 graden.

Zomerliefde

Citaat van: pascal op ma 26 okt 2015 - 11:28
Stelling: tot 20 november totaal geen winterweer, zacht, zachter, zachtst ?
Ik denk het wel. Als ik naar de pluim kijk is het gewoon veel te zacht voor de tijd van het jaar. Deze winter wordt waarschijnlijk weer voor de derde keer een grote faal.. >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:(

JerryL

Citaat van: Zomerliefde op ma 26 okt 2015 - 11:39
Ik denk het wel. Als ik naar de pluim kijk is het gewoon veel te zacht voor de tijd van het jaar. Deze winter wordt waarschijnlijk weer voor de derde keer een grote faal.. >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:(

Vorig jaar was het op 1 november 20 graden. Net wel of net niet. Hoe dan ook, het zegt niet zoveel. Het warme zeewater zorgt tenminste voor verhoogde sneeuwkansen.

Powered by EzPortal