Winter discussietopic 2015-2016

Topic gezien door 529317 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, zo 06 sep 2015 - 10:45

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Koen-IJM

Citaat van: winter67 op wo 14 okt 2015 - 22:31


*Proest* Nu hoeft het niet meer haha. Zou overigens wel grappig zijn als dit gaat uitkomen.

Lothiriel

Citaat van: winter op wo 14 okt 2015 - 19:47
Eerst komende dagen blijft het rond de 8 a 9 graden en vervolgens rond de 11 a 12 graden dus de 15 blijft nog ver weg.

Niet in de LT -verwachtingen van KMI :p Maar goed, die veranderen heel vlotjes van mening. Voor mij mag de temperatuur nu wel onder 10 graden blijven zolang het maar niet contant regent :)

Vandaag was lekker winters maar dan heb ik toch liever een dikke sneeuwbui. Ook koud maar veel leuker ;)
Winter 2015-2016 in Leuven
3 dagen smeltende sneeuw | 2 dagen sneeuw | 8 vorstdagen | 2 ijsdagen

Jan van Ooijen

Nét geen record met eerste natte sneeuw in Winterswijk

Het is net geen record, maar de eerste natte sneeuw van dit seizoen is gevallen in Winterswijk. 14 oktober is weliswaar vroeg in het seizoen voor natte sneeuw, maar de vroegste natte sneeuw ooit is het niet. Dit staat op 13 oktober 1975. Er viel toen zelfs een paar centimeter sneeuw. Die bleef vooral liggen op gras en autodaken, omdat de straten nog te warm waren. Behalve in de Achterhoek viel er in Limburg natte sneeuw.

Lage temperatuur
In Maastricht werd woensdag wél een record behaald: Nooit eerder werd op 13 oktober er een lagere maximumtemperatuur gemeten. Daar bleef het kwik steken op 3,9 graden. Zo'n lage maximumtemperatuur werd zelfs tot dusver op geen enkel Nederlands weerstation gemeten vóór 23 oktober, meldt weeronline.nl. De lage temperatuur in Maastricht werd gemeten aan het eind van de nacht. Daarna ging het kwik nog verder naar beneden en komt het woensdag niet meer uitkomen boven de 2 graden.

Milde winter
Dat het zo vroeg in de herfst al zo koud is, zegt nog niets over wat voor winter ons te wachten staat, aldus een woordvoerder van weeronline. ,,Het is wel vaker koud geweest in oktober en november, waarna er toch een zeer milde winter volgde."

Gelderlander
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jan van Ooijen

Hierbij de sneeuwkaart van de "hele" wereld



Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Armand

Warmere lucht lijkt langzaam terrein te gaan winnen, misschien maar goed ook. Hier namelijk al drie dagen waterkoud, steeds tussen 1 en 4 graden zowel overdag als 's nachts. De rest van oktober lijkt toch (een stuk) warmer te gaan verlopen.

flyerke

oef, een voorsmaakje van de winter, meer moet het nog niet zijn voor oktober. Vanaf december mag het berekoud beginnen worden met bakken sneeuw ;-). Het begint wel terug te kriebelen :-)
Winter is coming

Edwin

Dat net niet weer heb je ook niks aan
Never Stop Exploring

JerryL

Citaat van: flyerke op do 15 okt 2015 - 21:58
oef, een voorsmaakje van de winter, meer moet het nog niet zijn voor oktober. Vanaf december mag het berekoud beginnen worden met bakken sneeuw ;-). Het begint wel terug te kriebelen :-)

Na twee slechte jaren zijn we er wel aan toe. En het zal lukken ook. Ik geloof er dit jaar meer in dan ooit. Herhaling van december 2010 zou geweldig zijn  ;D

Hector Pascal

Citaat van: winter op wo 14 okt 2015 - 21:36
Ik kijk alleen naar Nederland, jij denk ik naar zuid-frankrijk :P
In Nederland hoef je echt geen 20 graden meer te verwachten. Zeker niet nu het midden oktober voorbij is en de komende dagen het net 10 graden is in vele delen van het land.
Als de wind uit de juist hoek komt, dan kan het zeker wel 20 graden worden. De kaarten laten zien dat deze kans er nog wel in zit. Garantie is er natuurlijk nooit.
Nul bestaat niet.

Ijsbloem

 8) Jan,
Wanneer start je met de Helmann  verwachting ?
Net als de vorige drie winters wil ik meedoen voor een plek bij de
eerste drie  ;D
Ik gooi het stokje vast in het Hoenderhok.
Ben iets positiever vwb winter dan vorige drie maar daar is dan ook
alles mee gezegd.
Mijn fingerspitzgevoel zegt dat we vwb de ergste kou net naast de
boot vallen, die is bestemd voor GB en Scandinvie.

december '15     4 pnt.
januari       '16    11 pnt.
februari     '16     19 pnt.
Kortom._iets te zachte winter.
Op weg naar weer wat koudere winters ?
Zou zo maar kunnen , te beginnen in winter 2017.

Jan van Ooijen

Citaat van: Ijsbloem op vr 16 okt 2015 - 12:25
8) Jan,
Wanneer start je met de Helmann  verwachting ?



Zodra ik mailtje heb gekregen van Weerplaza
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Armand

Alweer een flinke regenstoring uit het oosten, als we deze situatie in januari nog eens tegenkomen zitten we opgescheept met bakken sneeuw!

winter67

16 oktober 18graden
17 oktober 18.8graden
18 oktober 23graden
19 oktober 21.5graden
Alle 2014, geen enkele dag onder de 10 graden, 4x onder de 15 graden  in oktober

Winter straks ver weg met hogedruk die een zw stroming geeft met later kans op nog steeds 20 graden maar wel een pluspuntje is dat de kou langzaam Rusland intrekt

Zomerliefde

[/url][/url]
Citaat van: winter67 op vr 16 okt 2015 - 17:40
16 oktober 18?
17 oktober 18.8?
18 oktober 23?
19 oktober 21.5?
Alle 2014, geen enkele dag onder de 10?, 4x onder de 15? in oktober

Winter straks ver weg met hogedruk die een zw stroming geeft met later kans op nog steeds 20? maar wel een pluspuntje is dat de kou langzaam Rusland intrekt

Ik zag het ook al. Rond de 240 uur bij de gfs begint de kou te komen bij Rusland. Nu ons landje nog...

Joep

Winter to Lack Extreme Cold, Bring Fewer Storms Across England to Northern France and Western Germany

High pressure to the north of the United Kingdom for much of the winter season will result in a very typical winter for parts of northwest Europe with stretches of tranquil weather and overall near-normal temperatures.

While the winter will not be free of cold air masses and powerful wind storms, much of the season will pass with near-normal temperatures and only occasional storms.

The greatest threat for damaging wind storms in the United Kingdom, Ireland and northwest Europe appears to be through December as storms approaching from the Atlantic will push into western Europe.

As the winter progresses, this storm track will press farther south and limit the threat for any damaging wind events, resulting in periods of tranquil weather from England into northern France and western Germany.

According to AccuWeather Senior Meteorologist Alan Reppert, "The United Kingdom and Ireland look to avoid the worst storm impacts as most of the storm systems track to the south across France and northern Spain.

Extreme cold is also expected to be limited for northwest Europe as the core of the cold air builds over Scandinavia and then is unleashed southward with only brief periods of below-normal temperatures reaching northwest Europe.

The one exception will be Ireland and Scotland where colder-than-normal water temperatures in the North Atlantic will keep high temperatures below normal for much of the winter. Overnight low temperatures will still be near normal.

accuweather

Armand

CFS ziet het voorlopig niet zitten in de winter. Steeds dezelfde drukverdeling terug te vinden, die ongunstig is voor ons met NW tot ZW winden.

Hier de gemiddelde afwijkingen ten opzichte van normaal voor de temperatuur (van de afgelopen 30 runs).
December: + 2.0 C
Januari: + 1.6 C
Februari: + 1.4 C
Maart: - 0.3 C

Natuurlijk geeft dit geen zekerheid, maar ik vind CFS redelijk betrouwbaar onder de seizoensverwachtingen.

Zomerliefde

Citaat van: Armand op za 17 okt 2015 - 12:05
CFS ziet het voorlopig niet zitten in de winter. Steeds dezelfde drukverdeling terug te vinden, die ongunstig is voor ons met NW tot ZW winden.

Hier de gemiddelde afwijkingen ten opzichte van normaal voor de temperatuur (van de afgelopen 30 runs).
December: + 2.0 C
Januari: + 1.6 C
Februari: + 1.4 C
Maart: - 0.3 C

Natuurlijk geeft dit geen zekerheid, maar ik vind CFS redelijk betrouwbaar onder de seizoensverwachtingen.

CFS was toch vorig jaar positief over een koude winter?

Armand

Citaat van: Zomerliefde op za 17 okt 2015 - 13:31
CFS was toch vorig jaar positief over een koude winter?

Volgensmij waren ze in september/oktober wel positief voor een koudere/normale winter, maar ik kan me nog herinneren dat ze in oktober/november met de soort gelijke waardes kwamen als nu.

Armand

Ik zal het eens proberen duidelijk te maken met een willekeurige run van CFS.

In het rode gebied circuleren de hele tijd lagedrukgebieden, terwijl de hogedrukgebieden zich in het blauwe gebied bevinden. Nieuwe lagedrukgebieden vanuit Amerika zijn hier steeds sterker dan de nieuwe hogedrukgebieden vanuit de Azoren. Hierdoor kan dit patroon erg moeilijk verbroken worden en dat zie je ook op de tweede kaart, waarbij we inmiddels al 21 dagen verder zijn en zich nog steeds dezelfde soort situatie voordoet.

Conclusie: als zich eenmaal zo'n dergelijke situatie voordoet, dan kan het lang duren voordat dit eens wordt doorgebroken (zie vorig jaar en het jaar daarvoor toen we ook erg lang met dit soort situaties zaten). Dus laten we maar hopen dat we deze kaarten niet al te veel en al te lang gaan tegenkomen, want dit is simpelweg gewoon de nachtmerrie van de winterliefhebber...

Zomerliefde

Citaat van: Armand op za 17 okt 2015 - 14:00
Ik zal het eens proberen duidelijk te maken met een willekeurige run van CFS.

In het rode gebied circuleren de hele tijd lagedrukgebieden, terwijl de hogedrukgebieden zich in het blauwe gebied bevinden. Nieuwe lagedrukgebieden vanuit Amerika zijn hier steeds sterker dan de nieuwe hogedrukgebieden vanuit de Azoren. Hierdoor kan dit patroon erg moeilijk verbroken worden en dat zie je ook op de tweede kaart, waarbij we inmiddels al 21 dagen verder zijn en zich nog steeds dezelfde soort situatie voordoet.

Conclusie: als zich eenmaal zo'n dergelijke situatie voordoet, dan kan het lang duren voordat dit eens wordt doorgebroken (zie vorig jaar en het jaar daarvoor toen we ook erg lang met dit soort situaties zaten). Dus laten we maar hopen dat we deze kaarten niet al te veel en al te lang gaan tegenkomen, want dit is simpelweg gewoon de nachtmerrie van de winterliefhebber...
Ach, ik hoop dat we  gewoon weer een topwinter krijgen die we een lange tijd niet meer hebben gehad.

Powered by EzPortal