Winter discussietopic 2015-2016

Topic gezien door 529465 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, zo 06 sep 2015 - 10:45

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 8 gasten bekijken dit topic.

Armand

Citaat van: Jan van Ooijen op ma 12 okt 2015 - 09:17
Sneeuw komt wel erg dichtbij voor dinsdag op woensdag, mogelijk in het uiterste zuidoosten wat natte sneeuw?


Inderdaad, EC pluim komt een klein aantal berekening ook op sneeuw uit, bij GFS is de sneeuwkans zelfs 20%. Dit is wel pas de eerste run dat dit in de kaarten is, maar ook wat natte prut zou ik al geweldig vinden in oktober :D

JBJannes

Aldus Hirlam voor Woensdag :


flyerke


Volgens de meest recente weersvoorspellingen is het mogelijk dat komende woensdag de eerste sneeuw zal vallen in ons land. Het zou gaan om smeltende sneeuw op de hoogste toppen van de Ardennen. 'En dat is toch vroeg voor de tijd van het jaar', klinkt het bij het Koninklijk Meteorologisch Instituut (KMI).

Het KMI voorspelt woensdag temperaturen tussen 2 en 10 graden Celsius in Vlaanderen met veel bewolking en kans op neerslag. In de Hoge Venen kan het weer zelfs een winters karakter aannemen.

'Gewoonlijk zien we pas begin november sneeuw in de Ardennen', klinkt het. 'De eerste sneeuw valt dit jaar dus een tweetal weken vroeger in het seizoen. Maar heel uitzonderlijk is het niet. In 1925 viel de eerste sneeuw bijvoorbeeld al op 4 september.'

Toch is het deze maand oktober iets kouder in ons land dan de afgelopen jaren. 'Maar ook hier zien we geen 'bijzondere' weersomstandigheden. De vorige drie oktobermaanden waren gewoon iets warmer dan gemiddeld.'

In Vlaanderen moeten we dus nog niet onmiddellijk rekening houden met een stevige sneeuwbui.

    Op de hoogste toppen van de Ardennen is woensdag een vlokje sneeuw mogelijk. Toch effe schrikken! Het smelt wel direct weg.
    — weerman@FDuboccage (@FDuboccage) 12 oktober 2015

bron hln.be
Winter is coming


Jan van Ooijen

Harmonie komt met winterse neerslag voor aanstaande woensdag

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Ijsbloem

 ;) En mijn favo Accuweather met een ' normale ' winter voor ons .
Dus gelukkig  niet zacht  maar ook niet te koud (50 a 60 helmannpunten
zouden er dan in kunnen zitten. :D)
Scandinavie en later ook oost Europa kunnen zeer koud worden.
Op weg naar weer wat koudere winters ?
Zou zo maar kunnen , te beginnen in winter 2017.

winter67

Rare pluim bijna elke dag dezelfde temperaturen later zeer onzeker kan kouder worden maar ook iets warmer, wel sowieso max 12 graden tot ongeveer einde van deze maand met oostenwinden

Koen-IJM

Citaat van: winter67 op ma 12 okt 2015 - 23:18
Rare pluim bijna elke dag dezelfde temperaturen later zeer onzeker kan kouder worden maar ook iets warmer, wel sowieso max 12 graden tot ongeveer einde van deze maand met oostenwinden

Tot 10 dagen vooruit idd alleen maar Noord- tot Oostenwinden. Wat een feest had dit kunnen zijn in december of januari... Feit is dat later deze week iets milder wordt vwb kou, maar ook op LT zeker geen (boven)normale temperaturen. Wel goed voor het zeewater deze aanhoudende aflandige wind  ;). Toch is het wel jammer dat we op deze manier de typische najaarsbuien aan de kust (veel onweer) mislopen. Misschien nog later deze maand of november...

dondertje127

Ook dit weet ik nog dat ik dat ooit gelezen heb. Eerst dacht ik even dat het de 10e was maar het was inderdaad de 13e oktober met de vroegste sneeuw ooit in Nederland.


"Op 13 oktober 1975 wordt Nederland ondergedompeld door een sneeuwlaag van enkele centimeters. In de middag wijzen de thermometers geen hogere waarden aan dan 2 tot 3 graden. Het is de meest vroege datum waarop in Nederland ooit sneeuw is waargenomen."

Bron: meteolink.nl

Hier de link, van andere leuke weetjes en extremen per dag in een bepaald jaar. Dingen die ik niet eens wist dat het bestond zelfs, zoals de nacht van 16 op 17 oktober 1987 met minimum van boven de 20 graden, veroorzaakt door een storm. Ik was toen net 9 jaar, toen woonde ik in Noord Brabant (Reek). Nooit geweten dat die nacht zo warm was, wel kan ik me vaag stormen herinneren van vroeger.

http://www.meteolink.nl/weerhistorie-2/weerextremen-per-maand/oktober-historie/

Jan van Ooijen

In de meest recente Harmonie blijft de winterse neerslag beperkt tot het zuidoosten

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jan van Ooijen

Sneeuw erg dichtbij

Vandaag en morgen kan het gaan sneeuwen in onze buurlanden België en Duitsland. Bij ons is de kans op een vlok natte sneeuw niet uitgesloten in de Limburgse heuvels, maar de neerslag hier valt hoofdzakelijk in de vorm van regen. Dat is woensdag het geval. In het Duitse Sauerland wordt in de loop van vandaag circa 5 centimeter sneeuw berekend, aldus Weeonline.nl. Ook in de Belgische Ardennen kan het komende nacht en morgen tot winterse neerslag komen, in dit geval in de vorm van smeltende sneeuw. De sneeuwval reikte de afgelopen dagen al tot Polen en in noordoost Europa vriest het streng.

Bij ons kwam het afgelopen nacht in Ell tot 0.1 graden vorst, de eerste van dit naseizoen op een KNMI-meetpunt. Lokaal vroor het elders to ruim 4 graden aan de grond, met name in het zuidoosten. Later kregen we te maken mt bewolking en liep het kwik overal op tot boven nul.

Vandaag is het bewolkt maar droog en erg koud. De wind waait stevig uit het noordoosten. De maxima komen uit op 8-9 graden. Komende nacht wordt het minder koud. We krijgen te maken met neerslag de ten zuiden en oosten van ons als sneeuw valt. Bij ons gaat het vooral morgen enige tijd regenen. Het Scandinavische hogedrukgebied breekt in tweeën. Boven Nederland ontstaat de komende tijd een meer noordelijke stroming. Daarin wordt het iets minder koud. De maxima lopen op naar een graad of 12 en de koude nachten zijn we kwijt. Af en toe vallen er in een polaire stroming enkele buien.

Telegraaf
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jan van Ooijen

Zien we woensdag al de eerste sneeuw?

Volgens de weersvoorspellingen is er woensdag kans op sneeuwbuien. Het KMI voorspelt smeltende sneeuw op de hoogste toppen van de Ardennen. Woensdagochtend hangt er veel bewolking met eventueel lichte neerslag, die in de Hoge Venen zelfs een winters karakter kunnen aannemen.

"Gewoonlijk zien we pas begin november sneeuw in de Ardennen", zegt het Koninklijk Meteorologisch Instituut (KMI) aan de Gazet van Antwerpen. "De eerste sneeuw valt dit jaar dus een tweetal weken vroeger in het seizoen. Maar heel uitzonderlijk is het niet."

Hln
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jan van Ooijen

Hier een mooie afbeelding van de sneeuwaccumulatie in de Ardennen. Eerst regen overgaand in natte sneeuw

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Rudi-Assauer

Citaat van: Jan van Ooijen op zo 13 sep 2015 - 17:23
'ENGELSE WEERDIENST WAARSCHUWT VOOR KOUDSTE WINTER SINDS 50 JAAR'


Volgende maand al kouder
MetOffice verwacht dat de eerste tekenen van een koude winter zich in oktober al zullen voltrekken. Koude polaire lucht grijpt geleidelijk om zich heen en doen de temperaturen in het noordwesten van Europa dalen tot waarden onder het normaal voor de tijd van het jaar. De vertraagde Golfstroom en de vroege koude-uitbraak doen verscheidene meteorologen geloven dat komende winter de koudste in tenminste 50 jaar kan worden.

Q news

Dat hebben ze alvast goed. Puntje voor hun.

xzaz

Laat het eerst maar eens in Noord en Oost Europa eens goed afkoelen.
De winter is nog niet eens begonnen!

ron12

Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Armand

Is nu al beter dan afgelopen winter, Tmax bedraagt 4.6 graden. Tact 4.2. Deze temperaturen behouden tot de zon ondergaat, dan flinke opklaringen en het kwik keldert onder 0.

lander20

het werd vandaag 9° volgens kmi we zitten momenteel aan 5° met gevoelstemperatuur dicht bij 0° en dat voor eerste helft van oktober.

pluimen zijn wel nog niet overtuigend op langere termijn zeer breed van 3 tot bijna 20° (zeer onzeker)

Arend

Citaat van: lander20 op di 13 okt 2015 - 15:06
het werd vandaag 9° volgens kmi we zitten momenteel aan 5° met gevoelstemperatuur dicht bij 0° en dat voor eerste helft van oktober.

pluimen zijn wel nog niet overtuigend op langere termijn zeer breed van 3 tot bijna 20° (zeer onzeker)

Zou hier (Twente) vandaag zomaar weer eens een koude record sneuvelen? Laagste Tx op deze dag was in 1975: 5,5 graden.
Welkom in het nieuwe klimaat.  ;)
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

flyerke

k hoorde het rond 3 uur deze nacht regenen, toen ik naar buiten ging zag ik wat smeltende sneeuw, er lag wat smeltende sneeuw op mijn arm. Ik was toen op mijn werk te Gent!
Winter is coming

Powered by EzPortal