Winter discussietopic 2015-2016

Topic gezien door 529467 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, zo 06 sep 2015 - 10:45

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 9 gasten bekijken dit topic.

karst

waarom niemand de komende winter voorspellen kan ? 

Deze site is in het duits maar geeft toch een leuk inzicht wat er allemaal mogelijk is in de komende winter.

http://wetterkanal.kachelmannwetter.com/wetterlagen-im-winter-und-warum-ihn-niemand-vorhersagen-kann/

Weerfreak 1337

Citaat van: TaL op do 08 okt 2015 - 20:20
Ik zou eerder zeggen, een zeer scherpe wind (oostnoordooster) die overal doorgaat snijden  ;D

DAT zal inderdaad echt weer wennen zijn! ;D Voor het laatst geweest in... 2013?! ??? :o

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

winter67

Nog ver weg maar dit begint er denk ik al interessant uit te zien

TaL

Ik hoop dit jaar ook nog eens voor dat de echte winter (hopelijk) begint, echte onvervalste winterse buien zullen komen met hagel, (smeltende) sneeuw, regen, onweer, ijskappen, diepblauwe luchten, regenbogen, neerslaggordijnen en dikke vette cb's, gecombineerd met een gure noord(ooster/wester) 8)
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

ijzel

Nauw die hagel mag wel weg blijven hoor zat ellende mee gemaakt hier in Zaltbommel  maar hou wel van een strenge winter hoop dat die nu is komt en blijft tot half feb

Vicaussie

Citaat van: karst op vr 09 okt 2015 - 15:21
waarom niemand de komende winter voorspellen kan ? 

Deze site is in het duits maar geeft toch een leuk inzicht wat er allemaal mogelijk is in de komende winter.

http://wetterkanal.kachelmannwetter.com/wetterlagen-im-winter-und-warum-ihn-niemand-vorhersagen-kann/

Zou iemand hier zo graag de informatie van deze website in het correct Nederlands willen posten op dit forum?

Alvast bedankt. :)

karst

Citaat van: Vicaussie op za 10 okt 2015 - 00:34
Zou iemand hier zo graag de informatie van deze website in het correct Nederlands willen posten op dit forum?

Alvast bedankt. :)
zal ik morgen doen

Armand

GFS oper komt heel erg ver weg al met de eerste sneeuwkansen voor ZO België en Z-Limburg. Dit komt tot stand door een stevige noordelijke stroming. Kans dat dit uitkomt is natuurlijk erg klein, wel grappig om het eerste 'roze' op de kaart te zien in de BeNeLux.

Lothiriel

Jammer dat deze luchtverdelingen nu gebeuren. Dit had een lekker winters festijn kunnen worden in december of januari :P
Winter 2015-2016 in Leuven
3 dagen smeltende sneeuw | 2 dagen sneeuw | 8 vorstdagen | 2 ijsdagen

Koen-IJM

Citaat van: Lothiriel op zo 11 okt 2015 - 00:50
Jammer dat deze luchtverdelingen nu gebeuren. Dit had een lekker winters festijn kunnen worden in december of januari :P

Dit had een maand of 2 a 3 later inderdaad kraakhelder vriesweer opgeleverd...

lander20

ik zie al flinke kaarten van gfs op langere termijn als dit in ten vroegste eind november/december op de kaarten staat kunnen we inderdaad koude en sneeuw verwachten! maar ik het het gevoel dat deze winter niet warm zal zijn zoals de vorige :) ik denk aan een groenlandhoog uitgebreid richting de oceaan die alles zuidwestelijke stromingen tegenhoud met N stroming en sneeuw. 

winter

Citaat van: lander20 op zo 11 okt 2015 - 13:33
ik zie al flinke kaarten van gfs op langere termijn als dit in ten vroegste eind november/december op de kaarten staat kunnen we inderdaad koude en sneeuw verwachten! maar ik het het gevoel dat deze winter niet warm zal zijn zoals de vorige :) ik denk aan een groenlandhoog uitgebreid richting de oceaan die alles zuidwestelijke stromingen tegenhoud met N stroming en sneeuw. 


Hahha als dit uitkomt krijgt de NS een hartverzakking. Dat wordt een zo grote drama voor hun man oh man.

Armand

EC eindigt ook best spannend, alleen ligt alles nog net niet goed. Het is lange termijn, maar de afgelopen runs kom ik zowel bij EC als bij GFS dit soort druksituaties tegen.

In figuur 1 zie je de situatie zoals deze geschetst wordt door EC, helaas net niet goed. Het onderste hogedrukgebied zorgt dat er met een grote omweg warme lucht onze omgeving binnenstroomt, die ontussen wel wat afkoeld. Echter zit de koudere lucht die door het lagedrukgebied gestuurt wordt niet ver van ons vandaan, maar zal bij deze kaart ons (nog) niet bereiken.

Stel, deze twee hogedrukgebieden zouden een blokkade vormen (ze gaan samenvoegen) zie figuur 2, dan breekt de aanvoer van warme lucht en wordt deze richting Groenland gestuurt. Wij krijgen dan lucht die afkomstig is van de Noordpool/Scandinavië en dit kan dan zorgen voor de eerste winterse buien. Echter lijkt dit scenario nu nog veel te klein, zeker als je ziet dat het lagedrukgebied ten westen van de hogedrukkernen flink gaat uitdiepen en daardoor de blokkade doorbreekt.

Kortom, er zijn wel zeker pogingen in de maak op lange termijn voor een blokkade, al lijkt dit vooralsnog niet te lukken. Bovendien is de termijn nog wat te lang om conclusies te trekken.

Wertha

Citaat van: winter op zo 11 okt 2015 - 13:51

Hahha als dit uitkomt krijgt de NS een hartverzakking. Dat wordt een zo grote drama voor hun man oh man.

Ik zit to-taal niet te wachten op sneeuw wat dat betreft. Ben vooralsnog even afhankelijk van het OV.
Al moet ik - wat jouw opmerking over NS betreft - zeggen dat ik tussen Weert en Eindhoven wel vaker heb meegemaakt dat de treinen wel reden, maar in Eindhoven het busvervoer het liet afweten!
Aantal onweersdagen 2024: 5 | 2023: 17 | 2022: 21

Koen-IJM

Citaat van: Armand op zo 11 okt 2015 - 16:08
EC eindigt ook best spannend, alleen ligt alles nog net niet goed. Het is lange termijn, maar de afgelopen runs kom ik zowel bij EC als bij GFS dit soort druksituaties tegen.

In figuur 1 zie je de situatie zoals deze geschetst wordt door EC, helaas net niet goed. Het onderste hogedrukgebied zorgt dat er met een grote omweg warme lucht onze omgeving binnenstroomt, die ontussen wel wat afkoeld. Echter zit de koudere lucht die door het lagedrukgebied gestuurt wordt niet ver van ons vandaan, maar zal bij deze kaart ons (nog) niet bereiken.

Stel, deze twee hogedrukgebieden zouden een blokkade vormen (ze gaan samenvoegen) zie figuur 2, dan breekt de aanvoer van warme lucht en wordt deze richting Groenland gestuurt. Wij krijgen dan lucht die afkomstig is van de Noordpool/Scandinavië en dit kan dan zorgen voor de eerste winterse buien. Echter lijkt dit scenario nu nog veel te klein, zeker als je ziet dat het lagedrukgebied ten westen van de hogedrukkernen flink gaat uitdiepen en daardoor de blokkade doorbreekt.

Kortom, er zijn wel zeker pogingen in de maak op lange termijn voor een blokkade, al lijkt dit vooralsnog niet te lukken. Bovendien is de termijn nog wat te lang om conclusies te trekken.

De potentie is er, het is allemaal echter nog net te vroeg en op erg lange termijn... Ziet er i.i.g. heel anders uit dan vorig jaar :)

winter67

Dit ziet er in ieder geval een stuk beter uit dan eerst mag nog wel een paar details aan worden gedaan. Alleen erg jammer dat het nog geen december/januari is dan had je denk ik echt een mooie winter.

Jan van Ooijen

Sneeuw komt wel erg dichtbij voor dinsdag op woensdag, mogelijk in het uiterste zuidoosten wat natte sneeuw?

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

JerryL

Whoehoee, ik voel dat het dit jaar gewoon gaat lukken. Dit wordt weer zo een lekkere winter waar iedereen helemaal blij van wordt. I'm dreaming of a White Christmas  ;D

lander20

in de laatste 6.00u run gaat de koude op termijn al tot in polen en Tsjechië en zelfs tot in Italie  :o in de ardennen zelfs overdag negatieve temperaturen bijna das wel heel wat anders dan vorig jaar! ben benieuwd wat er van gaat komen want eind oktober is wel erg vroeg...



in de benelux amper 2° landinwaarts verder oostwaarts richting duitsland en verder zelfs overdag -5°  ??? tot 

winter67

Veel plekken vorst overdag op lange termijn

Powered by EzPortal