Winter discussietopic 2015-2016

Topic gezien door 529342 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, zo 06 sep 2015 - 10:45

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 7 gasten bekijken dit topic.

Armand

Zag in de pluim een vlokje staan met 5% (één enkel lid, want het zijn er 20) bij 14 oktober, dat wilde ik eens voor de lol opzoeken :D Lijkt een beetje op een situatie met uitsneeuwende mist / motsneeuw. Ik zou het leuk vinden 's ochtends op de fiets :D Nu de andere 19 nog  ::)

lans

Ik vind het wel leuk om nu al van die kaartjes te zien krijg echt zin in de winter.
achterhoek

Marc.S

Citaat van: lans op wo 07 okt 2015 - 17:08
Ik vind het wel leuk om nu al van die kaartjes te zien krijg echt zin in de winter.

Ik ook al! Kan echt niet wachten tot die sfeervolle dagen weer aanbreken  ::) ::) love it!

Weerfreak 1337

Citaat van: Armand op wo 07 okt 2015 - 16:52
Zag in de pluim een vlokje staan met 5% (één enkel lid, want het zijn er 20) bij 14 oktober, dat wilde ik eens voor de lol opzoeken :D Lijkt een beetje op een situatie met uitsneeuwende mist / motsneeuw. Ik zou het leuk vinden 's ochtends op de fiets :D Nu de andere 19 nog  ::)

Denk dat volgende week al een heerlijke sfeer brengt, met berijpte velden en een opgaande zon. :)

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Jan van Ooijen

Voorlopig zondag op maandag en maandag op dinsdag het koudst... -2 graden

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Weerfreak 1337

Het omcirkelde gebied had zomaar een stukje pluim in de afgelopen twee zachte winters kunnen zijn... xD Toont maar weer aan hoe zacht ze waren.

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

JBJannes

Toch vind ik het weinig spectaculairs en volgens mij niets ongewoons toch?

Jan van Ooijen

Ardennen mogelijk de eerste sneeuw van het seizoen dinsdag op woensdag nacht

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Marsel

Citaat van: JBJannes op do 08 okt 2015 - 11:51
Toch vind ik het weinig spectaculairs en volgens mij niets ongewoons toch?

Klopt, komt in oktober wel vaker voor. Het is wat vroeg, maar uitzonderlijk is het allemaal niet. Wordt lichtelijk gehypt, maar dat kennen we inmiddels in deze maanden.

Ik snap het 'enthousiasme' van de winterliefhebbers aangaande de schrale kilte van volgende week anderzijds wel weer een beetje. Het aanpakken van strohalmen, hoe minimaal ook, is aan die groep wel toevertrouwd als we beschouwen dat de grote meerderheid van onze winters keihard teleurstelt en de hoop van velen soms jaar na jaar ongenadig neersabelt. Getuigt wel van doorzetteingsvermogen, dat moet ik ze wel meegeven.  ;);D

winter67

Goed voor het zeewater ben eigenlijk wel benieuwd waar de lijn nu zit met 2010

Bacci

Ben ik ook weer! :) Lekker weertje volgende week! 8)

JBJannes

Citaat van: Marsel op do 08 okt 2015 - 12:55
Klopt, komt in oktober wel vaker voor. Het is wat vroeg, maar uitzonderlijk is het allemaal niet. Wordt lichtelijk gehypt, maar dat kennen we inmiddels in deze maanden.

Ik snap het 'enthousiasme' van de winterliefhebbers aangaande de schrale kilte van volgende week anderzijds wel weer een beetje. Het aanpakken van strohalmen, hoe minimaal ook, is aan die groep wel toevertrouwd als we beschouwen dat de grote meerderheid van onze winters keihard teleurstelt en de hoop van velen soms jaar na jaar ongenadig neersabeld. Getuigt wel van doorzetteingsvermogen, dat moet ik ze wel meegeven.  ;);D

Winter enthousiasme is het mooiste wat er is! Bijna alles zit hem in de voorpret... Als het heeft gesneeuwd is alles anders :)

Mij zul je hier vaker zien, normaal nooit als reageerder maar dit jaar wel!

Ijsbloem

 ;) Ook oktober 2013 was het een periode koud.
Winter 2014  :-X
Op weg naar weer wat koudere winters ?
Zou zo maar kunnen , te beginnen in winter 2017.

Weerfreak 1337

Citaat van: Marsel op do 08 okt 2015 - 12:55
Klopt, komt in oktober wel vaker voor. Het is wat vroeg, maar uitzonderlijk is het allemaal niet. Wordt lichtelijk gehypt, maar dat kennen we inmiddels in deze maanden.

Ik snap het 'enthousiasme' van de winterliefhebbers aangaande de schrale kilte van volgende week anderzijds wel weer een beetje. Het aanpakken van strohalmen, hoe minimaal ook, is aan die groep wel toevertrouwd als we beschouwen dat de grote meerderheid van onze winters keihard teleurstelt en de hoop van velen soms jaar na jaar ongenadig neersabelt. Getuigt wel van doorzetteingsvermogen, dat moet ik ze wel meegeven.  ;);D

Bijzonder is het zeker niet, het is zelfs 100% normaal dat de eerste vorst zich in oktober (in het binnenland althans) voordoet. De hype komt denk ik voort uit de afgelopen twee zachte winters. "Vriezen" zou je bijna een bijzonder fenomeen kunnen noemen > ;)
Ach, het heeft ook weer zijn mooie kanten. :) Ik kijk er wel naar uit opzich, lekker die frisse ochtenden met een zeer scherp zonnetje waar we de rest van de dag van kunnen genieten!  :D

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

TaL

Citaat van: Weerfreak op do 08 okt 2015 - 19:29
Bijzonder is het zeker niet, het is zelfs 100% normaal dat de eerste vorst zich in oktober (in het binnenland althans) voordoet. De hype komt denk ik voort uit de afgelopen twee zachte winters. "Vriezen" zou je bijna een bijzonder fenomeen kunnen noemen > ;)
Ach, het heeft ook weer zijn mooie kanten. :) Ik kijk er wel naar uit opzich, lekker die frisse ochtenden met een zeer scherp zonnetje waar we de rest van de dag van kunnen genieten!  :D

Ik zou eerder zeggen, een zeer scherpe wind (oostnoordooster) die overal doorgaat snijden  ;D
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

Marc.S

Citaat van: Ijsbloem op do 08 okt 2015 - 19:02
;) Ook oktober 2013 was het een periode koud.
Winter 2014  :-X

Ook resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst.  ::)

Zomerliefde

Citaat van: Ijsbloem op do 08 okt 2015 - 19:02
;) Ook oktober 2013 was het een periode koud.
Winter 2014  :-X

Maar oktober zelf was toen veel te warm  :-X

Marc.S

Citaat van: Zomerliefde op do 08 okt 2015 - 21:10
Maar oktober zelf was toen veel te warm  :-X

Klopt, dat staat ook aangegeven bij het tabelletje links bovenin (oktober 2013 12,2c met 10,7 als normaal)

https://weerstatistieken.nl/de-bilt/2013/oktober

Extremissimorum

Citaat van: Marsel op do 08 okt 2015 - 12:55
Klopt, komt in oktober wel vaker voor. Het is wat vroeg, maar uitzonderlijk is het allemaal niet. Wordt lichtelijk gehypt, maar dat kennen we inmiddels in deze maanden.

Ik snap het 'enthousiasme' van de winterliefhebbers aangaande de schrale kilte van volgende week anderzijds wel weer een beetje. Het aanpakken van strohalmen, hoe minimaal ook, is aan die groep wel toevertrouwd als we beschouwen dat de grote meerderheid van onze winters keihard teleurstelt en de hoop van velen soms jaar na jaar ongenadig neersabelt. Getuigt wel van doorzetteingsvermogen, dat moet ik ze wel meegeven.  ;);D

Zit 'm in het feit dat zo'n situatie in zeg december of januari of februari serieus winterbeeld op zou leveren.

En een of meerdere van deze woorden veroorzaken al een pavlov-effect bij winterliefhebbers: oostenwind, sneeuw, vorst, kou, 'serieus winterweer', 'bakken sneeuw'.

Kunnen wel een bingo maken. Kijken niet of maar hoe vaak het bingo is! ;)

Jan van Ooijen

Zaterdag kans op eerste nachtvorst

In de nacht van zaterdag op zondag is er kans op de eerste vorst van het seizoen. Dat meldt Weeronline. Tot zondag zijn er nog veel wolkenvelden, maar in de nacht van zaterdag op zondag klaart het op en wordt het kouder. Zondag overdag is het zonnig en fris. Het wordt slechts 10 tot 12 graden en er staat een stevige oostenwind. Na het weekend blijft het koud met maxima rond 10 graden. In de loop van de week komen er geleidelijk weer meer wolkenvelden.

Meethoogte
Aan de grond (10 cm) heeft het deze herfst al een paar keer gevroren, maar op gewone meethoogte (1,5 meter) nog niet. Tijdens de nacht van zaterdag op zondag stroomt koude lucht het land in.
Vorst

De laatste keer dat het in Nederland vroor was het op 24 mei in Wijk aan Zee. Op landelijk hoofdstation De Bilt vroor het voor het laatst dit jaar op 28 april. Tijdens de nacht naar maandag koelt het in het binnenland op grote schaal af tot rond het vriespunt.

Nu.nl
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Powered by EzPortal