Winter discussietopic 2015-2016

Topic gezien door 528303 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, zo 06 sep 2015 - 10:45

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ijsbloem

Op weg naar weer wat koudere winters ?
Zou zo maar kunnen , te beginnen in winter 2017.

Weerfreak 1337

Citaat van: arjanbruggink op do 17 sep 2015 - 09:42
Daarom gewoon weerliefhebber zijn. Heb je "weinig" te klagen.

Idd :P Ik kan eigenlijk wel van alles genieten (onweer wel op nummer 1 natuurlijk  8)), behalve van dat echte "schijtweer" met regen en grauwe luchten. Winter is dan ook op z'n leukst als het lekker sneeuwt en vriest. Alles daaromheen mag van mij in de prullenbak, al kan ik wel genieten van een zware storm. ;D

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

JerryL

Citaat van: Jan van Ooijen op za 19 sep 2015 - 09:04
Wat doet neergaande zonnecyclus 24 met onze winter 2015-2016?

Wie herinnert zich december 2010 niet? Een unieke koude sneeuwrijke maand in de Nederlandse weerhistorie. Hij viel samen met het minimum van de 11-jarige zonnecyclus (Schwabe cyclus) en met een El Ninjo op de Stille Oceaan. Dat laatste hebben we nu ook. Het rock bottom minimum van cyclus 24 valt echter pas over drie à vier jaar te verwachten.

Kijk maar waar we nu staan. De twin peaks zijn we voorbij en we bewegen ons lager dan de al vele malen neerwaarts bijgestelde prognose van NASA. Verwachtte die organisatie enkele jaren geleden nog een nieuwe zeer actieve cyclus 24 heeft men zich moeten voegen bij de wetenschappers die al heel lang voorspelden dat cyclus 24 zeer inactief zou worden.

En hoe dat past in een veel langere trend. De tweede helft van de 20e eeuw kende een uniek actieve zon. De sterkste opwarming kwam pas na 1975. Dat wordt vaak als argument tegen de theorie van de sterke invloed van de zon gebruikt maar als je in een snel afkoelende wereld (we leken toen serieus op weg naar een kleine ijstijd) een kookplaatje aanzet dan komt de geleidelijke opwarming ook pas wat later op gang.

Lees het gehele artikel op:  http://bit.ly/1OFpnRJ

Nou, we wachten weer in spanning af. Een goede winter, daar kan niemand wat tegen hebben. Het is alweer een tijd terug dat ik mijn bier niet buiten kon zetten omdat ze anders zou bevriezen.

De tip voor een koude winteravond heb ik even ingevoegd.

Mariska

Nu al een wintertopic? Ik ben nog steeds aan het wennen dat het feit er is dat het weer herst is. Hier ben ik toch echt nog niet aan toe  :o :p
Een statisticus waadde door een rivier die gemiddeld 1 meter diep was. Hij verdronk.[/size

Sven

Citaat van: Mariska op ma 21 sep 2015 - 13:32
Nu al een wintertopic? Ik ben nog steeds aan het wennen dat het feit er is dat het weer herst is. Hier ben ik toch echt nog niet aan toe  :o :p

Laat die herfst maar duren tot einde maart en dan volgas de lente in, die winter kan me gestolen worden, ho even graag zelfs. Meest dramatische seizoen dat er is :) lekker veel onweer van polaire buitjes in die tijd en mij hoor je niet klagen :D
Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

Armand

Citaat van: Sven op ma 21 sep 2015 - 17:19
Laat die herfst maar duren tot einde maart en dan volgas de lente in, die winter kan me gestolen worden, ho even graag zelfs. Meest dramatische seizoen dat er is :) lekker veel onweer van polaire buitjes in die tijd en mij hoor je niet klagen :D

Dan heb ik toch liever een dik pak sneeuw en dan wandelen door de mooie heuvels. Die (winterse) herfstbuitjes bereiken Limburg 9 van de 10 keer toch niet, daar vind ik dus helemaal niks aan. En stel dat het weer zo wordt als afgelopen twee jaar dan hebben we nog altijd de Ardennen in de achtertuin om ongeveer een uurtje rijden ;)

Ijsbloem

Ja Armand, ' M......k :D
Hier de zeewind en druilregen in het LAAGland.
Waar bijft die beloofde berg bij Lelystad overigens...?
Kunnen wij Westerlingen ook dichterbij langlaufen.
Alhoewel....als de winter hier zo'n 3.C te 'warm' gaat worden
dan moet het wel een berg worden van tenminste 2500 meter :D
Op weg naar weer wat koudere winters ?
Zou zo maar kunnen , te beginnen in winter 2017.

Mariska

Citaat van: Sven op ma 21 sep 2015 - 17:19
Laat die herfst maar duren tot einde maart en dan volgas de lente in, die winter kan me gestolen worden, ho even graag zelfs. Meest dramatische seizoen dat er is :) lekker veel onweer van polaire buitjes in die tijd en mij hoor je niet klagen :D

Eens!

Alleen met de kerst mag er van mij een klein pakje sneeuw liggen voor de sfeer, maar verder mag dat hele seizoen mij gestolen worden. Sneeuw is alleen leuk in de natuur of op een berg.

En dan heb ik het nog niet gehad over al die lagen kleding die ik aan moet om een beetje warm te blijven. Het liefste loop ik in t-shirt. Met een sweater kan ik ook nog wel leven, maar ook nog eens een dikke winterjas en handschoenen heb ik echt een broertje dood aan.

Het enige voordeel is wel dat het weer echt astronomisch donker is en met kou ook goed helder. Dat is weer goed om star trails te maken. Al was het afgelopen winter gewoon zaad. Veel te veel bewolking.

Eigenlijk zeg ik: waar blijft de lente?
Een statisticus waadde door een rivier die gemiddeld 1 meter diep was. Hij verdronk.[/size

JerryL

Citaat van: Mariska op ma 21 sep 2015 - 23:46
Eens!

Alleen met de kerst mag er van mij een klein pakje sneeuw liggen voor de sfeer, maar verder mag dat hele seizoen mij gestolen worden. Sneeuw is alleen leuk in de natuur of op een berg.

En dan heb ik het nog niet gehad over al die lagen kleding die ik aan moet om een beetje warm te blijven. Het liefste loop ik in t-shirt. Met een sweater kan ik ook nog wel leven, maar ook nog eens een dikke winterjas en handschoenen heb ik echt een broertje dood aan.

Het enige voordeel is wel dat het weer echt astronomisch donker is en met kou ook goed helder. Dat is weer goed om star trails te maken. Al was het afgelopen winter gewoon zaad. Veel te veel bewolking.

Eigenlijk zeg ik: waar blijft de lente?

Nou jullie zijn de afgelopen twee jaar op jullie wenken bediend. Geen spoor van winter te vinden. Voor de rest: ik adviseer jullie om maar een vakantie te boeken naar Syrie (woont toch geen kip meer), het wordt hier straks bar en boos winter.

Zynex

Als het echt goed koud is, is de winter het mooiste seizoen :).

Maar ik heb ook een stronthekel aan een kwakkelwinter.  Dan liever lente idd.

JerryL

Citaat van: Zynex op di 22 sep 2015 - 09:47
Als het echt goed koud is, is de winter het mooiste seizoen :).

Maar ik heb ook een stronthekel aan een kwakkelwinter.  Dan liever lente idd.

Ow maar daarin sta je zeker niet alleen. Niemand houd van een kwakkelwinter.

Mariska

Citaat van: JerryL op di 22 sep 2015 - 09:12
Nou jullie zijn de afgelopen twee jaar op jullie wenken bediend. Geen spoor van winter te vinden. Voor de rest: ik adviseer jullie om maar een vakantie te boeken naar Syrie (woont toch geen kip meer), het wordt hier straks bar en boos winter.

Gelukkig!

Alleen wel erg ongepast om over Syrië te beginnen.
Een statisticus waadde door een rivier die gemiddeld 1 meter diep was. Hij verdronk.[/size

Jan van Ooijen

Kunnen we gewoon weer over de winter kletsen? Zomer is ook mijn voorkeur, echter iedereen heeft zijn favo seizoen. We hebben geen zin om iedere dag weer die nutteloze berichten te verwijderen omdat iemand een hekel heeft aan de winter!
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

owios

Ook dit jaar zal het niks worden met de winter. Hoog uit wat gekwakkel. We mogen blij zijn als we de 10hellman punten gaan halen.

JerryL

Citaat van: Mariska op di 22 sep 2015 - 10:14
Gelukkig!

Alleen wel erg ongepast om over Syrië te beginnen.

Excuses als je Syrie als storend hebt ervaren. Ik zocht gewoon naar een warm land waar nagenoeg niemand - meer - woont. Niets bijzonders. Had net zo goed, nee laat ik het dan doen, neem een reisje naar Tunesie.

Zynex

Citaat van: owios op di 22 sep 2015 - 12:45
Ook dit jaar zal het niks worden met de winter. Hoog uit wat gekwakkel. We mogen blij zijn als we de 10hellman punten gaan halen.

Waar slaat dat nou weer op xD.
Het kan alle kanten op gaan.

Joep

Opmerkelijk fenomeen: de Atlantische wateren ten noorden van de 40ste breedtegraad zijn al geruime tijd 'veel en veel' te koud.

Het vaak te koele weer dit jaar op de Britse Eilanden en tijdens de (voor)zomer ook in Scandinavië is mede het gevolg van het koude zeewater.

Het oppervlaktewater van de Atlantische Oceaan is al geruime tijd veel en veel te koud. Deze kwestie is niet iets van de laatste maanden: ook in de winter en in het voorjaar was het oceaanwater beduidend te koud. De afwijkingen zijn opgelopen tot maar liefst -3º ten opzichte van normaal. Volgens de Duitse weerdienst (DWD) kwamen halverwege september zelfs anomalieën tot -4,5º voor. Het gaat hier om de wateren ten noorden van de 40ste breedtegraad ofwel ruwweg het gebied tussen Newfoundland, IJsland en de Britse Eilanden. Ten westen van Ierland, waar in deze tijd van het tijd normaal gesproken de hoogste zeewatertemperaturen worden gemeten, is de 'Atlantic' 2º te koud.

Ondertussen is het zeewater enkele graden te warm langs de Amerikaanse oostkust en in delen van de Labrador Zee. Kortom het 'probleem' doet zich niet voor in de warme Golfstroom tussen de Golf van Mexico en Newfoundland maar pas daarna. Over de oorzaak van de schijnbaar structurele afkoeling is nog weinig bekend. Merkbaar in de klimatologische cijfers is wel het vaak koelere (koudere) weer in het noordwestelijk deel van Europa dit jaar: in dezen met name de Britse Eilanden, Scandinavië en in iets mindere mate het Noordzeegebied. Dat effect kan groter worden wanneer NW-Europa te maken krijgt met een langdurige westelijke tot noordwestelijke 'Großwetterlage'. Over de gevolgen met betrekking tot de aanstaande winter valt nog weinig te zeggen.

weerman Jan Visser, Purmerend, 22 september 2015, 16:20 uur


Afbeelding: Afwijkingen zeewatertemperaturen tov normaal, dd 17..09.15 (bron: NOAA)

winter

Wintertopic open Woppa !

Ben benieuwd, hopelijk een mooi sneeuwrijk jaar met een Elfstedentocht! Lijkt me toch leuk lekker vroeg om vijf uur te kijken om vervolgens lekker naar een schaatsende mensen massa zijn en heroïsche strijde.

Koen-IJM

Temperatuur van de Noordzee gaat in rap tempo naar beneden... Niet goed voor de najaarsbuien (onweer) aan de kust, maar misschien wel voor de winter...  ;)

JerryL

Citaat van: Koen-IJM op di 22 sep 2015 - 22:36
Temperatuur van de Noordzee gaat in rap tempo naar beneden... Niet goed voor de najaarsbuien (onweer) aan de kust, maar misschien wel voor de winter...  ;)

In mijn beleving goed nieuws. Zeker.

Powered by EzPortal