Winter discussietopic 2015-2016

Topic gezien door 525282 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, zo 06 sep 2015 - 10:45

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

GeneralDuke

Citaat van: Armand op di 08 sep 2015 - 20:46
Die -7 is de afwijking tov normaal van 1 run. Deze is wel erg opvallend, want alle andere runs zijn wat minder extreem. Die +0.3 is het gemiddelde van al deze runs in het verleden. Bijvoorbeeld van de afgelopen 20 runs (het daadwerkelijke aantal kan ik op het moment even niet bekijken. Ik dacht ongeveer 20 tot 30 runs.

Ah het was maar 1 run, duidelijk :)
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

ron12

Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Jan van Ooijen

Citaat van: ron12 op wo 09 sep 2015 - 12:23
Nog geen sneeuw te zien op het Noordelijk halfrondhttp://www.ncdc.noaa.gov/snow-and-ice/snow-cover/nh/20150101-20150831  :(

Houden zo want anders krijgen we dadelijk die fabel weer over sneeuw in oktober (veel) is strenge winter.....
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

peter 76

Off topic, maar ik vind die nieuwe KNMI helemaal niks, zal wel aan mij liggen

Vicaussie

Citaat van: peter 76 op wo 09 sep 2015 - 18:43
Off topic, maar ik vind die nieuwe KNMI helemaal niks, zal wel aan mij liggen

Je bent niet de enigste. :-\ Het is voor mij ook even wennen, want ik vind de oude versie fijner op de één of andere manier.
Het zal nog wel even duren voordat ik helemaal gewend ben aan de nieuwe KNMI site, en dat alles voor mij duidelijk zal zijn.

Weerfreak 1337

Citaat van: Jan van Ooijen op wo 09 sep 2015 - 14:16
Houden zo want anders krijgen we dadelijk die fabel weer over sneeuw in oktober (veel) is strenge winter.....

Idd. Vorig jaar was die Snow Advance Index zeer goed... we weten echter wat voor winter volgde..

Het zal best dat het enige invloed heeft op luchtdrukverdelingen en dergelijke, maar als alle andere factoren tegenwerken, en dan kun je in oktober in Siberië nog zoveel sneeuw hebben als je wilt, maar een strenge winter zal het dan niet worden.

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Jan van Ooijen

Winterverwachting '15-'16: een warme en natte winter in Europa?

NOAA (National Oceanic and Atmospheric Administration) is een onderdeel van de Amerikaanse overheid en te vergelijken met het KNMI in Nederland en het KMI in Belgie. Om de zoveel tijd komen zijn met hun seizoensverwachtingen voor Europa  welke ik de komende periode actief ga volgen. Waar de natuur op een oude winter wijst, zijn de computermodellen het daar niet mee eens. Haslinger Sepp beloofde ons vorige week nog een van de koudste winters sinds tijden, NOAA komt met andere conclusies tot dusverre. Onderstaand hun verwachtingen voor de komende wintermaanden.

Warmer dan normaal
Onderstaand zie je achtereenvolgens de verwachting voor november, december, januari en februari. Blauwe kleuren wijzen op een maand die kouder wordt dan normaal, oranje en rood betekent dat de verwachting luidt dat het warmer wordt dan normaal. De tendens volgens NOAA is duidelijk: warmer dan normaal.



Iets natter dan normaal
Onderstaand zie je achtereenvolgens de verwachting voor november, december, januari en februari. Oranje kleuren wijzen op een maand die droger wordt dan normaal, groen betekent dat de verwachting luidt dat het natter wordt dan normaal. De tendens volgens NOAA is dat het iets natter wordt dan normaal.



Lichtpuntjes?
Allereerst moeten we nog maar eens zien of dit klopt. Maar mocht dat zo zijn, dan zijn er ook lichtpuntjes te ontdekken. Zo is de temperatuur in december normaal voor het jaar en zelfs wat natter in de westalpen. Eenzelfde lichtpuntje zien we voor januari waarin de temperatuur in de noordalpen normaal is en zelfs natter dan normaal. Februari wordt een feestje voor de zuidalpen. Meer neerslag dan normaal en een temperatuur die iets hoger ligt.

Wat we hiermee kunnen? Goede vraag. Op het einde van winter 15-16 gaan we eens terugkijken. Voor nu is het heerlijk speculeren.

WePowder
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Edwin

Voor Nederland weinig nieuws. Winter kennen wij sowieso bijna niet en als het al koud is dan zijn de ijsdagen vaak op 1 hand te tellen. Uiteraard is het maar afwachten en zien we wel wat het gaat worden. Hoop wel dat het vanaf maart iig gelijk lente wordt
Never Stop Exploring

Marc.S

Zoals het er nu uitziet gaat December dus normaal verlopen qua temperatuur. Zullen dus best weleens een paar ijsdagen tussen kunnen zitten en mocht het qua neerslag boven normaal gaan zitten ook een aantal sneeuwdagen  :) (Corrigeer me als ik het fout heb ;D)

Danny

Citaat van: Marc.S op do 10 sep 2015 - 21:57
Zoals het er nu uitziet gaat December dus normaal verlopen qua temperatuur. Zullen dus best weleens een paar ijsdagen tussen kunnen zitten en mocht het qua neerslag boven normaal gaan zitten ook een aantal sneeuwdagen  :) (Corrigeer me als ik het fout heb ;D)

Dit zou kunnen inderdaad maar het kan ook niet. De gemiddelde etmaal temperatuur in December is 4.0 graden en gemiddeld valt er zo'n 76mm neerslag. Voor details is het nog veel te vroeg. Het kan veel regen zijn met hogere temperaturen en een korte periode koud. Het kan veelal fris weer zijn met later eventueel wat sneeuwbuien en een korte warmere periode in de maand. Het kan alle kanten op qua details waarmee we op het gemiddelde uit gaan komen.

JerryL

YES YES YES het wintertopic is geopend. Nu begint het grote duimen voor een strenge winter.

Dickje

Jij misschien maar wat mij betreft gaan we van de herfst gelijk over naar de lente.

Nopie

Citaat van: Dickje op za 12 sep 2015 - 00:49
Jij misschien maar wat mij betreft gaan we van de herfst gelijk over naar de lente.

Succes met je winterslaap dan straks ;)

Ik krijg ook weer zin in de winter! Maar hopelijk krijgen we eerst nog een gewone herfst met een paar stormen en geen herfst wat gedomineerd wordt door zacht ''nazomer'' weer.

Marsel

Citaat van: Danny op vr 11 sep 2015 - 08:50
Dit zou kunnen inderdaad maar het kan ook niet. De gemiddelde etmaal temperatuur in December is 4.0 graden en gemiddeld valt er zo'n 76mm neerslag. Voor details is het nog veel te vroeg. Het kan veel regen zijn met hogere temperaturen en een korte periode koud. Het kan veelal fris weer zijn met later eventueel wat sneeuwbuien en een korte warmere periode in de maand. Het kan alle kanten op qua details waarmee we op het gemiddelde uit gaan komen.

Klopt! Een ongeveer gemiddelde maand kan absoluut uit enkele extremen opgebouwd zijn. Zolang deze extremen elkaar maar 'opheffen' kan het dus zijn dat je in de klimatologie van een 'gemiddelde' december de week met diepe ONO-stroming met overdag lichte- en 's nachts matige tot strenge vorst niet terugziet als er daarna een week met een stevige zuidwester en dagelijks 7-12C achteraan komt.

Ach, we gaan het zien. Eerst de herfst maar even overleven. Ik voel echter wel al aan m'n gestel dat het donkere seizoen rap nadert en dat de daaraan verbonden winterslaap aanstaande is ;).

Weerfreak 1337

Citaat van: Marsel op za 12 sep 2015 - 09:43
Klopt! Een ongeveer gemiddelde maand kan absoluut uit enkele extremen opgebouwd zijn. Zolang deze extremen elkaar maar 'opheffen' kan het dus zijn dat je in de klimatologie van een 'gemiddelde' december de week met diepe ONO-stroming met overdag lichte- en 's nachts matige tot strenge vorst niet terugziet als er daarna een week met een stevige zuidwester en dagelijks 7-12C achteraan komt.

Ach, we gaan het zien. Eerst de herfst maar even overleven. Ik voel echter wel al aan m'n gestel dat het donkere seizoen rap nadert en dat de daaraan verbonden winterslaap aanstaande is ;).

We wachten met geduld op wat herfstactie.. :P Al is een nazomer natuurlijk ook nooit verkeerd.  :D

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Ijsbloem

 ::) Zucht.........
James Madden komt weer met zijn horrorwinter,
Dat de Britse media elk jaar najaar weer in deze man investeerd.
Op weg naar weer wat koudere winters ?
Zou zo maar kunnen , te beginnen in winter 2017.

Wertha

Citaat van: Ijsbloem op zo 13 sep 2015 - 13:56
::) Zucht.........
James Madden komt weer met zijn horrorwinter,
Dat de Britse media elk jaar najaar weer in deze man investeerd.

Tsja.. als je het maar lang genoeg blijft roepen, dan komt het vanzelf een keer uit.  :-X
Aantal onweersdagen: 2023: 17 | 2022: 21 | 2021: 16

Jan van Ooijen

'ENGELSE WEERDIENST WAARSCHUWT VOOR KOUDSTE WINTER SINDS 50 JAAR'

Het noordwesten van Europa krijgt mogelijk te maken met de meest extreme winter in meer dan 50 jaar. Maanden van zware sneeuwval en bittere Arctische winden kunnen de samenleving grotendeels tot stilstand brengen. Dat meldt de Engelse weerdienst Exacta Weather.

De temperaturen in de Golfstroom (krachtige warme stroming in de oceaan) zijn in het afgelopen jaar gedaald, deze voert normaal gesproken warm water naar het noordwesten van Europa. In Engeland zijn de hulpdiensten gewaarschuwd om zich voor te bereiden op een herhaling van de verwoestende winter in 1962-1963. In die winter bevroren rivieren en grote meren in Groot-Brittannië. Ook in andere delen van Noordwest-Europa kwam het tot streng winterweer.

Golfstroom trager dan normaal
Meteorologen melden dat de Golfstroom vertraagt waardoor koude watermassa's en polaire lucht gemakkelijker terrein kunnen winnen. Er lijkt daardoor komende winter onvoldoende warmte voorradig te zijn in de Oceaan om de temperatuurdaling boven land te kunnen temperen. Met de mogelijke koude-uitbraak kunnen snel tekorten aan brandstof en voedsel ontstaan doordat wegen en andere vervoersnetwerken slecht begaanbaar kunnen worden.

Smeltende ijskap
Wetenschappers wijten een deel van het probleem aan de smeltende ijskap op Groenland waardoor grote hoeveelheden zoet water in de Noord-Atlantische Oceaan terecht komen. Zoet water is lichter dan zout water en drijft daardoor bovenop de oceaan. Hierdoor blijft zout water onder de zoete laag drijven. Dit vertraagd het tempo waarin de Golfstroom warm water uit het Caribisch gebied via de kust van de VS naar het noorden van Europa afvoert.

Professor Stefan Rahmstorf van het Potsdam Institute for Climate Impact Research in Duitsland zegt dat de aanvoer van warm water naar de EU met 15 tot 20 procent kan vertragen.

Volgende maand al kouder
MetOffice verwacht dat de eerste tekenen van een koude winter zich in oktober al zullen voltrekken. Koude polaire lucht grijpt geleidelijk om zich heen en doen de temperaturen in het noordwesten van Europa dalen tot waarden onder het normaal voor de tijd van het jaar. De vertraagde Golfstroom en de vroege koude-uitbraak doen verscheidene meteorologen geloven dat komende winter de koudste in tenminste 50 jaar kan worden.

Q news
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Zynex

Hahaha als je dat blijft roepen heb je ooit wel is gelijk.

Jan van Ooijen

Citaat van: Zynex op zo 13 sep 2015 - 17:27
Hahaha als je dat blijft roepen heb je ooit wel is gelijk.

Ze zoeken ieder jaar wel wat, jammer dat ik de afgelopen 2 jaar niets meer gedaan heb betreft winterverwachtingen zoals van 2009 tot en met 2012
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Powered by EzPortal