Herfst discussietopic 2015

Topic gezien door 89030 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, wo 02 sep 2015 - 07:46

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Joep




Ja, dit was het nieuws waarop we zaten te wachten. Haslinger Sepp heeft geen moeilijke computermodellen nodig om een voorspelling te doen. Een enkele blik op de Königskerze zegt hem genoeg. Vorig jaar voorspelde hij voor de Noordalpen een relatief sneeuwarme winter en kijken we terug dan had hij gelijk. De winter begon laat en verliep met name aan de noordkant van de Alpen kwakkelend met een mooie afsluiting tijdens de paasdagen. Dit jaar is dat anders als we Sepp mogen geloven.
Zijn voorspelling is vanwege zijn dialect, de achtergrond geluiden en het gegeven dat Sepp de kunst verstaat om van de camera af te spreken soms lastig te volgen, maar in het kort luidt deze als volgt: winter '15-'16 wordt de superwinter die we al lang niet meer gehad hebben.
Ofwel, als we deze oude weerzegger uit het Duitse Bayern moeten geloven dan wordt het een lange en sneeuwrijke winter met sneeuw tot diep in de valleien van midden oktober tot ver in maart. Een voorspelling die als hij uitkomt veel sneeuw betekent voor de noordkant van de Alpen, maar juist weinig sneeuw aan de zuidkant van de Alpen. Want sneeuw in het noorden betekent zon in het zuiden en aanhoudende kou in het noorden betekent dat er geen zuidstau met dito warme lucht voor de noordalpen kan doorkomen. Een echte noordelijke winter en als we Haslinger Sepp mogen geloven de winter van de eeuw.
Hoe betrouwbaar is Haslinger Sepp en zijn wonder plant?
Wel deze Sepp doet al 50 jaar rake voorspellingen en heeft er nog nooit echt significant naast gezeten. Wat denken jullie? Gaat dit 'm worden?

Wepowder en YouTube

Garantie tot aan de achterdeur ???? wel grappig om te zien

Marco uit Hangar 5

Citaat van: Joep op za 05 sep 2015 - 12:48
(Gelieve geen filmpjes/foto's mee quoten)

Ja, dit was het nieuws waarop we zaten te wachten. Haslinger Sepp heeft geen moeilijke computermodellen nodig om een voorspelling te doen. Een enkele blik op de Königskerze zegt hem genoeg. Vorig jaar voorspelde hij voor de Noordalpen een relatief sneeuwarme winter en kijken we terug dan had hij gelijk. De winter begon laat en verliep met name aan de noordkant van de Alpen kwakkelend met een mooie afsluiting tijdens de paasdagen. Dit jaar is dat anders als we Sepp mogen geloven.
Zijn voorspelling is vanwege zijn dialect, de achtergrond geluiden en het gegeven dat Sepp de kunst verstaat om van de camera af te spreken soms lastig te volgen, maar in het kort luidt deze als volgt: winter '15-'16 wordt de superwinter die we al lang niet meer gehad hebben.
Ofwel, als we deze oude weerzegger uit het Duitse Bayern moeten geloven dan wordt het een lange en sneeuwrijke winter met sneeuw tot diep in de valleien van midden oktober tot ver in maart. Een voorspelling die als hij uitkomt veel sneeuw betekent voor de noordkant van de Alpen, maar juist weinig sneeuw aan de zuidkant van de Alpen. Want sneeuw in het noorden betekent zon in het zuiden en aanhoudende kou in het noorden betekent dat er geen zuidstau met dito warme lucht voor de noordalpen kan doorkomen. Een echte noordelijke winter en als we Haslinger Sepp mogen geloven de winter van de eeuw.
Hoe betrouwbaar is Haslinger Sepp en zijn wonder plant?
Wel deze Sepp doet al 50 jaar rake voorspellingen en heeft er nog nooit echt significant naast gezeten. Wat denken jullie? Gaat dit 'm worden?

Wepowder en YouTube

Garantie tot aan de achterdeur ???? wel grappig om te zien

Ik kan over het algemeen Duits redelijk volgen, maar hier is geen touw aan vast te knopen :-D.. wat een baas...
Marco Nierop
http://zweef.nl/

matroesjka-world

Citaat van: Marco uit Hangar 5 op za 05 sep 2015 - 14:29
Ik kan over het algemeen Duits redelijk volgen, maar hier is geen touw aan vast te knopen :-D.. wat een baas...

Hartstikke leuk zo'n voorspelling voor de Alpen, maar wat betekent dat voor ons in Nederland?
Gek op extreem weer, zoals vet veel regen, keiharde stormen en bakken met sneeuw !!!

Joep

Komende dagen warmer en zonniger

Zeist (weeronline.nl), 6 september 2015 - Laatste update: 06:10
Het is nog even door wat regen en bewolking heen bijten voordat we halverwege de week kunnen genieten van zonnig nazomerweer. Vandaag is er zeker in de middag bewolking en regen. Met een noordwestelijke wind en een graad of 16 is het aan de frisse kant.



Vanochtend schijnt de zon zo nu en dan tussen de bewolking door en soms komt een bui voor. In de kustprovincies staat een behoorlijke noordwestenwind.

Later in de middag neemt de bewolking toe en tegen de avond kunnen de buitjes activeren, maar na alle nattigheid van de voorgaande dagen valt dat reuze mee. De temperatuur stijgt moeizaam en weet nog net 16, hooguit 17, graden te bereiken. Dat is 3 of 4 graden koeler dan normaal en bovendien staat er een fris noordwestelijk windje, die boven land matig en aan zee (vrij) krachtig is.

In de avond houdt de regenval aan, maar de buien worden in de nachtelijke uren weer minder actief en talrijk. Ook de wind wordt iets minder krachtig, maar liggen gaat hij zeker niet. De temperatuur daalt in de nacht naar 13 graden aan de westkust en tot 11 in het binnenland.

Morgen loopt de temperatuur alweer iets verder op en wordt het een graad of 18. De wind wordt noordelijk en voert het eerste deel van de dag veel bewolking en enkele buien vanaf de Noordzee aan. In de middag wordt het vanuit het noorden op steeds meer plaatsen droog en komt ook de zon komt tevoorschijn.

Dinsdag zien we de zon al wat vaker en ook de temperatuur krijgt op veel plaatsen een graadje erbij. In de ochtend is er nog kans op wat buitjes, maar gedurende de middag lijken ze te verdwijnen.

Woensdag liggen de maxima van 19 tot 21 graden weer rond normaal. Het blijft waarschijnlijk droog en ook het zonnetje schijnt aangenaam. Als klap op de vuurpijl hoeven we ook niet te vrezen voor veel wind.

Donderdag en vrijdag laat de zon zich nog vaker zien en wordt 20-22 graden iets warmer. We kunnen dus genieten van heerlijk nazomerweer.

In het weekend is er iets meer bewolking en kans op een enkele bui. De temperaturen liggen rond of net boven de 20 graden.

Daarna gaan we waarschijnlijk over naar een wat wisselvalliger weerbeeld.

Weeronline

Vicaussie

Citaat van: Joep op za 05 sep 2015 - 12:48

Ja, dit was het nieuws waarop we zaten te wachten. Haslinger Sepp heeft geen moeilijke computermodellen nodig om een voorspelling te doen. Een enkele blik op de Königskerze zegt hem genoeg. Vorig jaar voorspelde hij voor de Noordalpen een relatief sneeuwarme winter en kijken we terug dan had hij gelijk. De winter begon laat en verliep met name aan de noordkant van de Alpen kwakkelend met een mooie afsluiting tijdens de paasdagen. Dit jaar is dat anders als we Sepp mogen geloven.
Zijn voorspelling is vanwege zijn dialect, de achtergrond geluiden en het gegeven dat Sepp de kunst verstaat om van de camera af te spreken soms lastig te volgen, maar in het kort luidt deze als volgt: winter '15-'16 wordt de superwinter die we al lang niet meer gehad hebben.
Ofwel, als we deze oude weerzegger uit het Duitse Bayern moeten geloven dan wordt het een lange en sneeuwrijke winter met sneeuw tot diep in de valleien van midden oktober tot ver in maart. Een voorspelling die als hij uitkomt veel sneeuw betekent voor de noordkant van de Alpen, maar juist weinig sneeuw aan de zuidkant van de Alpen. Want sneeuw in het noorden betekent zon in het zuiden en aanhoudende kou in het noorden betekent dat er geen zuidstau met dito warme lucht voor de noordalpen kan doorkomen. Een echte noordelijke winter en als we Haslinger Sepp mogen geloven de winter van de eeuw.
Hoe betrouwbaar is Haslinger Sepp en zijn wonder plant?
Wel deze Sepp doet al 50 jaar rake voorspellingen en heeft er nog nooit echt significant naast gezeten. Wat denken jullie? Gaat dit 'm worden?

Klinkt heel erg mooi! :D Laten we hopen dat het gebeurt Joep. :)
Eerst nog 2 maanden herfst voor de boeg, en dan zien we of de voorspelling van de komende winter door onze ome Haslinger uitkomt of niet.

Jan van Ooijen

Citaat van: Vicaussie op zo 06 sep 2015 - 12:54
Klinkt heel erg mooi! :D Laten we hopen dat het gebeurt Joep. :)
Eerst nog 2 maanden herfst voor de boeg, en dan zien we of de voorspelling van de komende winter door onze ome Haslinger uitkomt of niet.

Geldt alleen voor de Alpen
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Weerfreak 1337

Komende week geleidelijk beter weer met nazomertemperaturen van tegen, of rond de 20 graden! Pas op volgende week zondag lijkt de kans op neerslag en lagere temperaturen weer toe te nemen.



Bron pluim: Weerplaza

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Vicaussie

Citaat van: Jan van Ooijen op zo 06 sep 2015 - 13:12
Geldt alleen voor de Alpen

Ja dat bedoelde ik ook Jan. Ben namelijk een fervent skiër, die elk jaar gedurende een paar weken naar de Alpen trekt om van de lokale vrieskou en bergen sneeuw te genieten. :)

dondertje127

Ik hoop dat die groene lijnen bij 25+ gaat gebeuren. Wie weet dan ook nog kans op onweer, zoals ik een groene lijn in de cape zag aangeven in de KNMI pluim. Maar dat neem ik met een korreltje zout op dit moment, omdat het groene lijntjes zijn.

dennis089

Citaat van: dondertje127 op ma 07 sep 2015 - 02:13
Ik hoop dat die groene lijnen bij 25+ gaat gebeuren. Wie weet dan ook nog kans op onweer, zoals ik een groene lijn in de cape zag aangeven in de KNMI pluim. Maar dat neem ik met een korreltje zout op dit moment, omdat het groene lijntjes zijn.

De groene lijntjes staan voor een uitkomst van het weermodel. het beste is om ongeveer het gemiddelde te pakken, en hopen op iets erboven, maar om de enkele lijntjes te nemen die helemaal alleen bovenaan staan is dromen =) kan altijd maar is wel vrij onwaarschijnlijk! sowieso kan er altijd iets veranderen in de stromingen e.d. en staat niks vast. maar we mogen blij zijn als we dagen rond de 22, 23graden krijgen met zon. in ieder geval beter dan de grijze drap die we nu hebben.. die is vermoeiend :(

Marsel

Citaat van: Weerfreak op zo 06 sep 2015 - 13:31
Komende week geleidelijk beter weer met nazomertemperaturen van tegen, of rond de 20 graden! Pas op volgende week zondag lijkt de kans op neerslag en lagere temperaturen weer toe te nemen.

Ziet er inderdaad aangenaam uit gedurende 2e helft van deze week Weerfreak! De pluim die jij poste, maar ook die van vannacht 00Z lijkt een beetje op een typische pluim in de eerste helft van de April met een paar gekoppelde 20'ers en flinke dagelijkse gang. Ik krijg echter wel het sterke vermoeden dat het met name vanaf donderdag met die behoorlijk doorblazende oostelijke wind enigszins 'schraal' zal zijn door de relatief lage Td's en continentale aanvoer. Desalniettemin toch maar even wat vitamine D opdoen voordat we de donkere wintertunnel weer in gaan ;).

dennis089

brrr... het wordt 's avonds echt alweer koud he! ik wil gewoon graag me warme bedje in en van daaruit films kijken enzo  ::) de zomer was opeens zoooo snel weg! brrr herfst... bah  :-[

Marc.S

Herfst heerlijk! Zo mooi altijd om te zien hoe de natuur zich aan het voorbereiden is op de aankomende winter  ::) En nazomer hoort er natuurlijk ook bij, maar dat hele warme plakweer hoeft van mij ook echt niet meer!  8)

Ijsbloem

 ;)Vicaussie,.....er zullen , net zoals elk najaar nog vele door de media opgepikte  sensationele winterverwachtingen
te horen of lezen zijn.
Op weg naar weer wat koudere winters ?
Zou zo maar kunnen , te beginnen in winter 2017.

Edwin

Doet de pluim van het knmi het nog steeds niet of is de link gewoon verkeerd/elders ondergebracht?
Never Stop Exploring

Arend

Citaat van: Edwin op di 08 sep 2015 - 20:56
Doet de pluim van het knmi het nog steeds niet of is de link gewoon verkeerd/elders ondergebracht?

Pluimen (10- en 15-daagse) zijn hier te vinden:

http://www.knmi.nl/nederland-nu/weer/waarschuwingen-en-verwachtingen/ensemble-verwachting-detail

Liever nog even verder met de KNMI-site oude stijl? Klik op onderstaande link (waarschijnlijk beperkt houdbaar  ;)):

http://www6.knmi.nl/

Voor de kansengrafiekjes e.d. kun je nog hier terecht:

http://www6.knmi.nl/exp/

Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Jan van Ooijen

Herfst? Lange termijn regio midden gewoon zomer!

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

GeneralDuke

Citaat van: Jan van Ooijen op wo 09 sep 2015 - 08:39
Herfst? Lange termijn regio midden gewoon zomer!

Bij ECMWF zie ik er maar 1 uitschieten op zaterdag e.v. Op de donderdag ervoor zijn er wel wat meer enthousiast.
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

JerryL

Citaat van: Marco uit Hangar 5 op vr 04 sep 2015 - 17:51
Nee.. 'gevoel' is een slechte raadgever.. hou het maar eens bij, dan zul je merken dat je 'gevoel' van geen kant klopt. Doordat het de afgelopen 2 weken best vaak heeft geonweerd, geeft dat jou een 'gevoel' alsof het heel vaak geonweerd heeft.. maar de maanden er voor was het maar magertjes hoor.. niet alleen in Limburg ;-)

Bij mij in Heerhugowaard heeft het maar een paar keer geonweerd, en stelde het ook nog niet echt veel voor, in Limburg heeft het helemaal weinig geonweerd.

Maar goed, September en Oktober zijn voor de kust provincies vaak nog goed voor wat knalwerk vanaf de Noordzee, we zullen zien hoe het uitpakt, het water is in ieder geval lekker warm (20 graden ongeveer)

Omdat ik zonnepanelen heb kan ik precies zien dat 2015 tot nu toe een beetje zonniger is geweest dan 2014 :-). ALLE maanden, behalve Maart hebben tot nu toe meer energie opgebracht dan in 2014. In een leuk appje wordt dat allemaal bijgehouden,

Ik had niet verwacht dat Augustus 2015 zonniger zou zijn geweest dan Augustus 2014, een gevoel ingegeven doordat het de laatste weken van Augustus best vaak heeft geregend en geonweerd. Maar toen ik gisteren de zonnepanelen monitoring app bekekeek, zag ik dat het tegenover gestelde het geval was, Augustus 2015 heeft meer energie opgebracht dan Augustus 2014 en dus heeft de zon vaker geschenen dan in 2014.. mijn gevoel klopte dus helemaal niet!

Meten is weten dus, afgaan op je gevoel is niet echt aan te raden in de meteorologie (en iedere andere exacte wetenschap)

Aha, inderdaad. Dan zat mijn gevoel er zeker naast. Wellicht is dit ook erg regio gevoelig. Vorig jaar woonde ik nog in Zaandam, nu in Assendelft. Wellicht maken die 15KM ook weer wat verschil. Assendelft ligt dichter bij de kust.....

ron12

Volgende week actie in Europa, storm onderweg naar Europa? http://www.hurricanecity.com/
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Powered by EzPortal