Onweerskansen 30 en 31 augustus

Topic gezien door 109203 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, do 27 aug 2015 - 10:50

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Extremissimorum

Niets bijzonders hier, joe!  >:(

Wel flink tekeer gegaan zo te zien.
Ik zou willen pleiten voor een nieuw criterium van waarschuwingen, namelijk voor hagel. Het komt steeds vaker voor dat er grote hagelstenen in de buien voorkomen en dat leidt tot gevaarlijke situaties. Veel plekken schade van auto's en daken door 'hagelinslag'.

Hoop wel dat het vandaag ook nog een beetje hier komt!  ::)

Arend

Vannacht bijna twee uur lang genoten van een schitterende lichtshow. Geen horror-hagel gezien en neerslag viel mee (7 mm). Onweer in de mooiste vorm. Even geslapen, maar al snel weer gewekt door felle windstoten die voorafgingen aan een volgend rondje onweer. Vandaag lijken de kansen voor hier niet zo groot, maar de modellen maakten er gisteren ook een potje van, dus alle vertrouwen dat het opnieuw gaat lukken.  ;)
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

ron12

Na een korte nachtje, was me er een zeg:zeer veel bliksems, totaal 77 mm regen. hagel stenen 2 tot 4 cm, wind viel wel tegen. Ik plaats hem op nummer 2 van heftigste onweersbuien ooit in Nijmegen. Op naar het volgende onweer 
  ;)  :P
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Extremissimorum

Het is hier nu wel vies benauwd, plakkerig, vochtig, drukkend, warm en regenachtig. Lijkt wel een tropisch regenwoud hier!

Zou me niets verbazen als de luchtvochtigheid hier 99% is.

Extremissimorum

Citaat van: Jan van Ooijen op ma 31 aug 2015 - 08:24
Estofex een level 2 voor Nederland

En dit is wat ze erbij zeggen:

"Storm Forecast
Valid: Mon 31 Aug 2015 06:00 to Tue 01 Sep 2015 06:00 UTC
Issued: Mon 31 Aug 2015 06:15
Forecaster: VAN DER VELDE
A level 3 was issued for parts of Spain and France mainly for chances of very large hail and severe wind gusts.
A level 2 was issued for France, Benelux, N Germany and S Scandinavia mainly for chances of large hail, tornadoes and excessive convective precipitation.

SYNOPSIS

A mid level trough stretches from the western Iberian Peninsula to the British Isles and western Scandinavia at 06Z. Warm airmass with strong lapse rates is present at its east flank from eastern Spain to southern Scandinavia via the Benelux countries. At surface level, low pressure is found across the warm sector and is predicted to deepen over Netherlands and Denmark. The situation is almost stationary as the warm front only moves northward over Denmark and southern Sweden, with continuing supply of unstable air from France. A decrease in model CAPE and an overall lack of deep forcing (except over the North Sea) however suggest a less favorable setup than the past day/night.
The situation over southwestern Europe profits from strong lifting brough by a shortwave trough moving from the Atlantic near Portugal to the Mediterranean during this forecast. A vast amount of MLCAPE (1500-3000 J/kg) is produced over (north-)eastern Spain and southern France by transport of moist air under steep lapse rates. The presence of significant deep layer shear further fuels the severe weather threat.

DISCUSSION

(...)

...N France, Belgium, Netherlands, Denmark, S Sweden...

The western boundary of the warm unstable airmass is taking on cold front characteristics, pushing into a CAPE reservoir over
north/central France. Weak capping should ensure continual storm development. A patch of high delta-theta-e (20 K) over central France can make for gusty storms, while Belgium and Netherlands see a low level wind maximum creating once again 0-1 km shear values over 10-12 m/s, which assist in tornadogenesis. Around 15Z the parcels can be surface-based. On the other hand, much energy was lost after nocturnal convection. For far northern Germany and southern Denmark, backed flow towards the Netherlands low pressure core will create more favorable tornado conditions as over 300 or 400 m²/s² storm-relative helicity is available to favor right-moving supercells. Large/very large hail can again make an appearance along with tornadoes. Across Denmark and Sweden, convection and associated stratiform rain areas can cause excessive precipitation sums.

These threats also extend into N Poland. Large hail and severe gusts may also occur over Czech Republic."

Kortom, het kan weer flink tekeer gaan, mogelijk met grotere gevolgen doordat de eventuele hagel meer overdag kan vallen.

GeneralDuke

Je bent er helemaal ondersteboven van zie ik ;D
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

Armand

Citaat van: Extremissimorum op ma 31 aug 2015 - 09:22
Niets bijzonders hier, joe!  >:(

Wel flink tekeer gegaan zo te zien.
Ik zou willen pleiten voor een nieuw criterium van waarschuwingen, namelijk voor hagel. Het komt steeds vaker voor dat er grote hagelstenen in de buien voorkomen en dat leidt tot gevaarlijke situaties. Veel plekken schade van auto's en daken door 'hagelinslag'.

Hoop wel dat het vandaag ook nog een beetje hier komt!  ::)

Het staat wel in de omschrijving vaak, maar toch ben ik het ook met je eens. Apart voor hagel waarschuwen (als het daadwerkelijk reëel is) is een goed idee. Bovendien vind ik het ook handiger als de provincies opgedeeld worden in kleinere stukken (bv noord-, midden-, zuid-), want soms geldt zo'n waarschuwing maar voor een klein deel van de provincie. Je kunt het ook per gemeente doen, zoals Noodweercentrale, maar dat wordt dan misschien weer iets te onoverzichtelijk.

Giso84

Vannochtend flinke klappen gehoord maar niks gezien helaas.
Hopelijk komt er vanmiddag nog wat leuks over hier.

Het is vies plakkerig en benauwd, temp is heerlijk
Als de weerman loog, bedenk dan: 'tussen de druppels door was het droog'

Joep


Joep

Het begint te borrelen

NWBenelux

winter67

Citaat van: Tucktuck op ma 31 aug 2015 - 10:51
Waarschijnlijk weeralarm voor het onweer van vanmiddag zag ik op twitter van diverse mensen
Kans is groot als alles precies klopt

Jan van Ooijen

Haha kwam van mij af, denk eerst oranje en dan opschaling rood in de spits
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

PatrickM

Vannacht en vanochtend af en toe gerommel, niets spectaculairs. Nu een graad of 20 en flink benauwd.

Jan van Ooijen

Vanuit de Guidance

In de middag kunnen voor het koufront uit ook buien vanaf de grond tot ontwikkeling komen. Met een SBCAPE van 2000+ J/kg, een grotere effectieve schering en een ruimende wind met de hoogte zijn dan ook zwaardere fenomenen mogelijk. De dempende werking van de inversie ontbreekt dan en de organisatie kan dusdanig zijn dat we net in het supercelregime zitten. Vanwege de aanwezigheid van een dynamische forcering in de vorm van een inkomende hoogtetrog (aan de zuidflank van het hoogtelaag) kunnen de effecten ook grootschaliger uitpakken.
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Arend

Citaat van: Jan van Ooijen op ma 31 aug 2015 - 11:00
Haha kwam van mij af, denk eerst oranje en dan opschaling rood in de spits

Jij bent niet de enige die meeleest op Weerwoord Jan.  ;)
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Jan van Ooijen

Citaat van: Arend op ma 31 aug 2015 - 11:14
Jij bent niet de enige die meeleest op Weerwoord Jan.  ;)

Heb weerwoord niet nodig, kom daar nooit. Heb andere kanalen die sneller werken
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

winter67

Zou zo'n bui mogelijk zijn die toen in Limburg viel, ik weet niet meer wanneer het was wel tijdens een festival

Armand

Als ik een rijbewijs had, ging ik al lang op pad. Voorlopig heerst hier nog een subtropisch klimaat.  :P Vandaag wel de grootste kans hier vergeleken met het brede aanbod aan kansen afgelopen week...

Koen-IJM

Had een code oranje voor Zeeland en Brabant gister ook niet op z'n plaatst geweest? Wat verschilt er overigens vandaag aan de verwachte buien t.o.v. gisteravond/vannacht dat er een mogelijke code oranje in aantocht is?

Skroei

Citaat van: Koen-IJM op ma 31 aug 2015 - 11:23
Had een code oranje voor Zeeland en Brabant gister ook niet op z'n plaatst geweest? Wat verschilt er overigens vandaag aan de verwachte buien t.o.v. gisteravond/vannacht dat er een mogelijke code oranje in aantocht is?

KNMI : In de middag kunnen voor het koufront uit ook buien vanaf de grond tot ontwikkeling komen. Met een SBCAPE van 2000+ J/kg, een grotere effectieve schering en een ruimende wind met de hoogte zijn dan ook zwaardere fenomenen mogelijk. De dempende werking van de inversie ontbreekt dan en de organisatie kan dusdanig zijn dat we net in het supercelregime zitten

Powered by EzPortal