Onweerskansen 30 en 31 augustus

Topic gezien door 109136 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, do 27 aug 2015 - 10:50

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Martijn1978

BRANGLM_Prio 2 HV Stormschade (boom op voertuig) OLTHORST 8 EDE GLD
Waaide dus best hard. Rommelt nu nog wat.

dondertje127

Ten ZW van mij groeit het onweerscomplex ook nog aan, te zien op buienradar en lightningmaps met ontladingen vanaf de Veluwe EN de Betuwe. Veel felblauwwitte bliksemlichten nu en hardere donders ook te horen. Het regent ook weer harder. En ik heb al zo ontzettend veel opgenomen, het meeste met veel succes :)

Het is nog niet voorbij. Het dondert al uren aaneengesloten vanaf de 30e al.

Fluffje

tjonge dat was/is een flinkerd die overkwam, hagel, bomen hielden het ternauwernood , wc pot en gootsteen scheppen pfff niks te klagen. Wat er nu aan de zuidkust zit, komt dat ook nog over het land?
onweersdagen 2013: 10
onweersdagen 2014: 25[/

Fluffje

@martijn , ja had het idee dat ze hiervoor mijn huis ook om zouden gaan, in ede dus wel
onweersdagen 2013: 10
onweersdagen 2014: 25[/

Martijn1978

Wel meer stormschade hier in Ede.
BRANGLM_Prio 2 HV Stormschade (boom tegen woning) OLTHORST EDE GLD
Ga nu maar eens slapen, want de wekker gaat over een uur of 3 al weer af.
Heb er geen spijt van de ik wakker ben gebleven.

Cdtj3

Hopsakee, komt weer een lekker buitje zo langs, wachten wordt gelukkig beloond hierzo  ;D
Onweersdagen 2017: 33 Hagel: 8
https://www.flickr.com/photos/calvinmusch/

Unknown-user1778

Zo erg om al die buien te zien. Zo'n beetje volledig Nederland viel in de prijzen behalve wij. En dat de hele week lang al. Ben benieuwd naar vandaag.. Ook wss zo'n warme 30iger zonder onweer zoals de rest van ons rampjaar  :-\

mrhanky


Jan van Ooijen

KNMI Guidance

Vanochtend hoogte onweer. MUCAPE is 2000+ J/kg, effectieve schering ligt rond 35 knopen. Met een hoge PW (40-50 mm) zal door water loading de inversie doorbroken kunnen worden. Dit geeft de grootste bijdrage aan de mogelijke windstoten en heeft ook gevolgen voor de effectieve schering (die wordt groter). Buien blijven dan lang in leven en versterken zichzelf. Op de uitstroom kunnen dan weer nieuwe cellen vormen. In de middag kunnen voor het koufront uit ook buien vanaf de grond tot ontwikkeling komen. Met een SBCAPE van 2000+ J/kg, een grotere effectieve schering en een ruimende wind met de hoogte zijn dan ook zwaardere fenomenen mogelijk. De dempende werking van de inversie ontbreekt dan en de organisatie kan dusdanig zijn dat we net in het supercelregime zitten. Vanwege de aanwezigheid van een dynamische forcering in de vorm van een inkomende hoogtetrog (aan de zuidflank van het hoogtelaag) kunnen de effecten ook grootschaliger uitpakken.

Vanmiddag opnieuw kans op enkele forse onweersbuien. Die conditionele kans ligt volgens INDECS tussen de 50 en 90%. Lokaal ook veel neerslag vooral gezien het feit dat de vochtinhoud erg hoog is (precipitable water: 40-50 mm), maar ook door bijvoorbeeld een buiencascade een zelfde punt. Lokaal hagel.
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jan van Ooijen

Neerslagverwachting van het weermodel UKMO

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jan van Ooijen

Estofex een level 2 voor Nederland

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Armand

Zuid-Limburg, je zal er maar wonen.... Niet normaal meer, het is al een stuk of 5 keer langs gegaan.

Joep


GeneralDuke

Nou Limburgers, volgens mij heeft Harmonie jullie gebeden verhoord ;D
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

SniperEye

Het klopt inderdaad dat Limburg dit seizoen vaak buiten de boot viel. Volgend seizoen beter hoop ik  :)

Energizer85

Ach t komt zoals t komt.... hier was ook nietveel te beleven... Echter in 1 weel tijd 2 keer vol in de prijzen gevallen. Vannacht vanaf 1200 bijna nonstop geonweerd tot vanmorgen 7.00

Jan van Ooijen

Experimentele hagelberekening voor vandaag ligt op 2-3cm hagel

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Koen-IJM

Citaat van: Energizer85 op ma 31 aug 2015 - 08:53
Ach t komt zoals t komt.... hier was ook nietveel te beleven... Echter in 1 weel tijd 2 keer vol in de prijzen gevallen. Vannacht vanaf 1200 bijna nonstop geonweerd tot vanmorgen 7.00

Dit was inderdaad weer een heerlijk nachtje. Toch een aantal mooie CG's gehad  :)

Marlieke

Deze kwam ik tegen op facebook. Gemaakt in Enschede. Fotograaf onbekend.

Ook zelf vanmorgen nog 2 foto's gemaakt met mobiel van de aparte lucht.
Elk seizoen vind ik prachtig, maar de zomer en de herfst hebben mijn voorkeur...

Marlieke

 ::) oeps! Op de kop zie ik...  ;D
Elk seizoen vind ik prachtig, maar de zomer en de herfst hebben mijn voorkeur...

Powered by EzPortal