Onweerskansen 30 en 31 augustus

Topic gezien door 109250 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, do 27 aug 2015 - 10:50

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Eric

Citaat van: Armand op zo 30 aug 2015 - 12:03
Hmm, zo te zien valt Limburg weer totaal buiten de boot haha. Ook maandagavond ziet er niet meer zo fantastisch uit. Neem aan dat dit de laatste serieuze kans op onweer is dit jaar?

Edit: GFS is zelfs nog triester, met nauwelijks neerslag...
Zie Estofex, we vallen dus wel in het MD gebied. Het is nu al zeer warm hier, dus kansje zit er wel degelijk in!

winter67

In West Frankrijk ontstaan al de eerste (zware) buien

Armand

Citaat van: Eric op zo 30 aug 2015 - 13:57
Zie Estofex, we vallen dus wel in het MD gebied. Het is nu al zeer warm hier, dus kansje zit er wel degelijk in!

Inderdaad, even wat gegevens op een rij:

- Temperatuur 30.8
- Dauwpunt 20.4
- L.I. -4,9
- CAPE 2108 J/KG

Dat zijn toch mooie waardes voor (stevig) onweer

ron12

Citaat van: Armand op zo 30 aug 2015 - 14:47
Inderdaad, even wat gegevens op een rij:

- Temperatuur 30.8
- Dauwpunt 20.4
- L.I. -4,9
- CAPE 2108 J/KG

Dat zijn toch mooie waardes voor (stevig) onweer
Nijmegen temp 26.8,dauwpunt 22,2 graden, vocht 64 procent laat maar knallen :P
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Eric

Citaat van: Armand op zo 30 aug 2015 - 14:47
Inderdaad, even wat gegevens op een rij:

- Temperatuur 30.8
- Dauwpunt 20.4
- L.I. -4,9
- CAPE 2108 J/KG

Dat zijn toch mooie waardes voor (stevig) onweer
Precies!! Ik zeg: Laat maar komen, hoop doet leven en anders denken we maar weer aan 9 juni vorig jaar, het zogenaamde "Pinkpop onweer"

Joep


ron12

Stroming is perfect http://www.meteociel.fr/observations-meteo/satellite.php  ;) Eerste keer pas zo een mooie stroming gezien deze zomer 8)
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Arend

Leuk dat Ben Lankamp het Estofex stukje heeft geschreven! Kan me niet een eerdere bijdrage van hem herinneren. Vanmorgen hier ruw gewekt door een paar heftige klappers. En nu maar weer afwachten wat vandaag en morgen gaat brengen.
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Peter

Als de harmonie gaat uitkomen zijn we hier de hele nacht aan de beurt. 8)
onweersdagen 2018: 04-04, 29-05

boxer

Citaat van: Peter op zo 30 aug 2015 - 15:16
Als de harmonie gaat uitkomen zijn we hier de hele nacht aan de beurt. 8)

Vannacht zat harmonie er goed op, laat dat aub vannacht ook zo zijn
Hebben we in Utrecht ook eens de jackpot

Giso84

Ik hoop ook op Harmonie, wordt wel een latertje maar dat geeft niks.
Accu's geladen, statief gereed - ACTION !
Als de weerman loog, bedenk dan: 'tussen de druppels door was het droog'

martijn

Harmonie is super voor hier flink wat buien. Hopen dat die er net zo goed op zit zoals gisteren.

Eric

Lees ik nou goed dat het accent van de buien zuidelijker is komen te liggen? ( niet hier overigens )

Koen-IJM

Citaat van: Eric op zo 30 aug 2015 - 16:13
Lees ik nou goed dat het accent van de buien zuidelijker is komen te liggen? ( niet hier overigens )

Gebaseerd op de kaarten zou ik zeggen (zuid)westen en midden hebben de beste papieren  ;)

NitroGenetics

Citaat van: Koen-IJM op zo 30 aug 2015 - 16:32
Gebaseerd op de kaarten zou ik zeggen (zuid)westen en midden hebben de beste papieren  ;)
ik weet niet waar ze die onzin vandaan halen, alle modellen geven toch echt vrijwel geheel Nederland aan, wat je daar leest je weet wel waar moet je weinig van aantrekken tenzij ze met bewijzen komen

Tam

Met die onzin bedoelt ie toch gewoon de harmonie die een paar post boven je staat?

raymond041

Hmm, Karim heeft ook weer een interessant stukje:

----------------------

onweerkansen 30/8
De situatie is niet gek veel veranderd met deze van afgelopen nacht, we bevinden ons nog steeds in dezelfde luchtmassa met alleen nog vochtigere lucht in de grenslaag (tot 22° en lokaal meer als dauwpunt).

In een anticyclonaal gekromde hoogtestroming wordt in de mid levels een EML aangevoerd (Spaanse pluim) met flink wat CIN en een dikke CAP. De latente onstabiliteit daarboven is evenwel niet min en loopt nog op door verder hellen van de lapse rate waarbij vanavond en vannacht een MU-CAPE kan ontstaan boven 2000 J/kg. een thermisch low heeft een scherpe vore richting Benelux waardoor de wind in de noordelijke en westelijke regio's in de onderste luchtlagen meer en meer noordoostelijk wordt. Dit in combinatie met een zuidwestelijke vrij significante hoogtestroming.

Dit zorgt voor een atmosfeer vanavond met flink wat shear, ook storm relatief (SRH01 & 03).

Een herhaling van afgelopen nacht lijkt onvermijdelijk met die kanttekening dat de stroming op 700 hpa (+/- steering level) zo'n 20° gaat krimpen. Onweer dat dus opnieuw in het aanvoergebied ontstaan (Normandië) gaat dus veel meer de Noordzee op in plaats van de Benelux in te trekken. Dus met zo'n situatie zou het wel eens kunnen dat het overgrote deel van de buien op het Kanaal en de Noordzee blijven. Ook moeten we de dynamische parameters zoals EHI, STP etc relativeren want de meerderheid van de buien zullen geworteld zijn in de middelbare niveaus. dus die profiteren niet van de low level (storm relatieve) shear /helicity en evolueren niet tot supercells. ook squall line toestanden zijn niet echt een belangrijk risico bij uitblijven van een duidelijk stuurmechanisme in de hoogte.

Niettemin moeten we de kans erin houden dat enkele cellen toch het westen van de regio halen en deze kunnen opnieuw heftig zijn. De PW is opnieuw extreem hoog (tot 45mm en meer) en de Ivens index gaat rond 80 km/h: m.a.w, wateroverlast en lokale zware windstoten zijn opnieuw aan de orde, evenwel zeer lokaal (zoals afgelopen nacht trouwens!). ook hagel is mogelijk, maar opnieuw niet meer dan zo'n 2 cm. En met de slag om de arm dat de buien ons grondgebied wel degelijk moeten bereiken dan!

De onstabiele lucht verlaat ons pas maandagavond en tot die tijd is onweer een zorg. Ook morgen in het centrum en oosten kans op fel onweer, doch de kansen op cellulaire types wordt kleiner door de geruimde grondstroming.
Geplaatst door Karim Hamid op 17:45

NitroGenetics

Citaat van: Tam op zo 30 aug 2015 - 17:33
Met die onzin bedoelt ie toch gewoon de harmonie die een paar post boven je staat?
heel nederland lijkt mij..

ron12

Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

martijn

klopt het dat de laatste berekeningen het meer over de noordzee laten trekken?

Powered by EzPortal