Onweerskansen 30 en 31 augustus

Topic gezien door 109224 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, do 27 aug 2015 - 10:50

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

martijn

Die wrf is wel te mooi voor hier  ::)
Onweer word steeds wat actiever
Edit: 21:46 volgens mij begin mcs gevormd in kanaal

joboy52

Bliksem activiteit komt nu wel wat hoger te liggen  :D

Joep

Actueel

Zoals 20 UTC infrarood satellietbeelden onthullen hebben enkele discrete maar actieve cellen zich weten te ontwikkelen in een omgeving met hoge DLS waardes rond 26 m/s, 650 J/kg MUCAPE, voorzien met een CAP tussen 900-750 hPa. Deze situeren zich op een NO-ZW georiënteerde trogas welke zich uitstrekt net voor de Franse kusten dicht tegen de Belgisch-Franse grens (a.t.t.m. tot Calais 19:30 UTC) en de onderste lagen van de troposfeer voorziet van opwaartse bewegingen. Meer landinwaarts simuleren NWPs toenemende lift door 850 hPa WAA. Voor de trog wordt nauwelijks CI verwacht, hierdoor stabiliseren dauwpunten zich op de meeste plaatsen tussen 18-20 C.

Samenvatting

Komende uren wordt verspreide CI verwacht boven NW Frankrijk en België. Geïsoleerde cellen zullen zich clusteren tot multicells met ontwikkeling van boog segmenten dankzij gunstige LLS tussen 15-20 m/s. Bij clustering kans op hevige rukwinden tot 25 m/s en hevige regenval. Ruimende windprofielen (12 UTC van Trappes, Brussel) en storm-relatieve inflow suggereren een gunstig milieu voor geïsoleerde kernen (cfr. supercell) die capabel zijn om hagel te produceren met een max. diameter van 2 cm. Tevens kans op een of twee windhozen (150-200 m/s 0-1 km SREH, 10-15 m/s 0-1 km bulk shear en LCL <1000 m) bij supercell of multicell indien bui zich kan 'rooten' in BL.

stormchasers.nl


edit

Bliksemactiviteit neemt explosief toe! Cellen zijn vooralsnog geïsoleerd. Het kan nu 2 kanten op, supercells of MCS..

lander20

het kan aan mij liggen maar de onweersbuien in Frankrijk buigen fel af naar het oosten!?

http://www.meteo.be/meteo/view/nl/123361-Neerslagradar.html

Kres

Als ik op een andere site kijk is dat niet het geval . .

Joep

Ben benieuwd of WRF uitkomt, flink neerslagsignaal


joboy52


jornonweer

Wrf zit er voorlopig al naast, harmonie zit er mooi op voorlopig, buien gaan inderdaad voorlopig meer richting de zuidelijke provincies
Danger is real, fear is a choice.

Joep

Flinke activatie NW frankrijk


Kres

Doe mij de WRF idd. Maar zal wel niet. Dit is nowcasten ten top.

Joep


Joep

De buien die nu het westen intrekken waren 3 uur geleden op dezelfde locatie als de het onweercomplex in NW Frankrijk.

Ben benieuwd

Kres

Buigt nu idd behoorlijk af naar het oosten. Zou haast zeggen dat het onder ons door trekt..

Joep

Redelijke activiteit onweer NW Frankrijk

stormchasing




Joep

Citaat van: jornonweer op za 29 aug 2015 - 23:09
Wrf zit er voorlopig al naast, harmonie zit er mooi op voorlopig, buien gaan inderdaad voorlopig meer richting de zuidelijke provincies

Dat weet je snel, het moet nog beginnen :)




lander20

flink geflits op die webcam! en wat een mooie wolkenlucht :)

jornonweer

Citaat van: Joep op za 29 aug 2015 - 23:42
Dat weet je snel, het moet nog beginnen :)
ik zeg dan ook 3 maal "voorlopig"  :P
Danger is real, fear is a choice.

Joep

Citaat van: jornonweer op za 29 aug 2015 - 23:44
ik zeg dan ook 3 maal "voorlopig"  :P

Hoop voor iedereen hier dat we dit ook gaan zien.

Momenteel prachtige supercell bij Berck in Frankrijk!
Foto: J.Gaillard - Berck (Frankrijk)

jornonweer

Vandaar ook dat ze meer oostelijker gaan, vond die 2 cellen al verdacht..
Danger is real, fear is a choice.

Joep

Lijkt in te kakken of toch niet?

Powered by EzPortal