Onweerskansen 30 en 31 augustus

Topic gezien door 108073 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, do 27 aug 2015 - 10:50

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

lander20

jan heb je toevallig ook de ecmwf kaarten voor zondag? :)

ThaGhostNL

Citaat van: Edwin op do 27 aug 2015 - 22:28
Ok, dit hoort hier niet, maar ik wil jou een pb sturen, maar dat is niet mogelijk. Huh? Ik kom mijn eigen inbox niet eens in en kan jou geen pb sturen.

Dat zijn geen goede vooruitzichten. Buien of een neerslaggebied? Ik hou het hier sowieso in de gaten en de details zullen morgen en zaterdag wel duidelijk gaan worden. Ik hoop dat het nog snel minder gaat worden. Ik sta om 00 uur iig rechtsvoor bij mike drame. Wat moet jij daar precies doen dan? Nog plekken over :P?

Kom anders even langs in de chat http://www.meteo-service.nl/index.php?action=chat
My brain is like my internet browser. I got like 19 tabs open, 3 of them are glitching and where the fuck is that music comming from.

Jan van Ooijen

KNMI Guidance:

Tot en met zaterdagavond laat waarschijnlijk op de meeste plaatsen droog. Vandaag vooral in het westen lokaal een lichte bui. Na doorkomst van het warmtefront tijdens de nacht naar zondag geraakt het aandachtsgebied van het zuiden uit in onstabiele en vochtige lucht. Door de timing is dit onstabiliteit vanaf enige hoogte. Deze zou getriggerd kunnen worden door een opbouwend nachtelijk windmaximum of nog grootschalige optilling als gevolg van dynamische forcering (PVA/WA). In ieder geval zien we een effectieve windschering oplopend naar circa 40 kn (1-9 km) welke overlapt met Cape waarden van 1000-2000 J/Kg. Het lijkt een gunstige constellatie voor een grootschalig nachtelijk MCS in de warme sector met veel onweer. Lokalisering is erg onzeker, kan boven zee ontstaan maar net zo goed boven land, afhankelijk van waar de uitgangssituatie het meest gunstig zal zijn.
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

MamaAs

Citaat van: Edwin op do 27 aug 2015 - 21:22
Haha, dat heb je inderdaad goed! Het is dat wij er lekker op de fiets heen kunnen en nooit volle prijs betalen want anders was ik waarschijnlijk niet gegaan.

Ik vind een bui niet zo erg, maar wel als dat heel lang duurt en heel intensief is. Dat terrein kan op zich wel wat hebben, maar vandaag regende het ook al geruime tijd. Na 8 uur mag het kei hard losbarsten ;) al liggen de kaarten er voor zondag en zondag op maandag beter bij, volgens mij.

Wij gaan ook naar Ground Zero, maar overnachten VIP in de Thermen dus wij kunnen snel rennend naar het hotel als het moet  ::)
Maar ik hoop echt dat het droog blijft!

MamaAs

Citaat van: Tha-Ghost op do 27 aug 2015 - 22:13
Oh denk wel dat we elkaar ergens zien. Ik zal waarschijnlijk wel rond die tijd ergens backstage hangen voor de weersverwachting. EC laat niet veel goeds zien tussen 0:00 en 4:00 mocht het allemaal meevallen dan sta ik ergens bij de raw hardstyle of freestyle.

Anyway EC laat een sterk neerslag signaal zien in Midden NL ook de overige waarden slaan redelijk ver uit. ALS het stand houdt is het een situatie om goed in de gaten te houden, srh en stp zijn behoorlijk hoog. WRF ondersteunt dit scenario in de laatste run.

Fijn om te lezen dat er iemand met kennis het weer daar in de gaten gaat houden  ;) Al zal ik ook zeer waarschijnlijk veel op mijn telefoon loeren.

Jan van Ooijen

Maar ook zondag op maandag in de gaten gaan houden, spannend weekend

Onzekerheid zit hem vooral in komend weekend en maandag. Dit heeft te maken met de timing van het koufront en de mate waarin het aandachtsgebied in de warme lucht geraakt. In de diverse puntuitvoer is dit ook mooi terug te zien. Met name voor zondag zijn de Cape waarden groot en lijkt ook de dynamica een rol te gaan spelen omdat de inlopende hoogtetrog voor (flinke) schering kunnen gaan zorgen. Op de plekken waar dit overlap geeft met Cape en mogelijke convergentie kan dit (opnieuw) tamelijk zware convectie gaan opleveren. Alles valt of staat nog verder met timing in samenhang met dagelijkse gang.
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jan van Ooijen

Hierbij even de nieuwe kaarten van het Europees weermodel, kans op randverschijnselen is erg groot te noemen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

martijn

Citaat van: Jan van Ooijen op vr 28 aug 2015 - 09:48
Hierbij even de nieuwe kaarten van het Europees weermodel, kans op randverschijnselen is erg groot te noemen.
randverschijnselen worden daar valwinden enz mee bedoeld?

Edwin

Citaat van: Jan van Ooijen op vr 28 aug 2015 - 09:48
Hierbij even de nieuwe kaarten van het Europees weermodel, kans op randverschijnselen is erg groot te noemen



Dat ziet er voor Bussloo relatief gunstig uit ;)
Never Stop Exploring

lander20

je ziet wel goed hoe verschillende modellen wisselen in positie momenteel

gfs en wrf-arw 3.1 geven alles eerst meer naar BE centrum en westen en dan richting NL ecmwf is de meeste westelijke en heeft wel veel dynamiek  ???

Jan van Ooijen

Citaat van: martijn op vr 28 aug 2015 - 09:54
randverschijnselen worden daar valwinden enz mee bedoeld?

Alles wat buiten het normale van onweer valt, gebruik deze term maar even vanwege de media anders dadelijk weer iedereen in rep en roer
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jan van Ooijen

Neerslagkaarten voor zondag van WRFDA resolutie 10km










Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

martijn

Citaat van: Jan van Ooijen op vr 28 aug 2015 - 10:07
Neerslagkaarten voor zondag van WRFDA resolutie 10km


Waar kan ik tekenen :) heb je ook van die kaarten voor zaterdag op zondag?

Jan van Ooijen

Citaat van: martijn op vr 28 aug 2015 - 10:10
Waar kan ik tekenen :) heb je ook van die kaarten voor zaterdag op zondag?

Ja die heb ik ook nog, maar eerst een bak koffie ;)
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

jacco

Jammer dat wij er net weer buiten vallen jan. Regio kerkdriel Zaltbommel  :'(

Jan van Ooijen

Citaat van: jacco op vr 28 aug 2015 - 10:20
Jammer dat wij er net weer buiten vallen jan. Regio kerkdriel Zaltbommel  :'(

Komt wel goed.... maar zoals je zegt pist Zaltbommel altijd naast de pot
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Zierikzee

Wat fijn dat het in het weekend valt.
Weer lekker op pad
Onweersdagen 2014:4 dagen

Jan van Ooijen

KNMI Guidance

Vanmiddag zeer lokaal een bui. Na doorkomst van het warmtefront tijdens de nacht naar zondag geraakt het aandachtsgebied van het zuiden uit in onstabiele en vochtige lucht. Vanwege deze timing is dit onstabiliteit vanaf enige hoogte, niet vanaf de grond. In ieder geval zien we een effectieve windschering oplopend naar 30-40 kn (1-6 km) welke overlapt met Cape waarden van 1000-2000 J/Kg. Het lijkt een gunstige constellatie voor een grootschalig nachtelijk MCS in de warme sector met veel onweer en veel neerslag in korte tijd. Lokalisering is erg onzeker, afhankelijk van de plaats en tijd waar de buien geïnitieerd worden.
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Glennb

Groet,
Glenn

mauriceb

Citaat van: Jan van Ooijen op vr 28 aug 2015 - 13:40
KNMI Guidance

Het lijkt een gunstige constellatie voor een grootschalig nachtelijk MCS in de warme sector met veel onweer en veel neerslag in korte tijd[/color][/b]. Lokalisering is erg onzeker, afhankelijk van de plaats en tijd waar de buien geïnitieerd worden.

Is dit voor aankomende nacht? of voor de nacht naar Zondag?

Powered by EzPortal