Onweerskansen 30 en 31 augustus

Topic gezien door 107967 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, do 27 aug 2015 - 10:50

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Jan van Ooijen



Onweerskansen 30 en 31 augustus

Aangezien het nog aardig ver weg is, maar wel telkens op de kaarten staat open we een topic voor aankomende zondag/maandag. Afgelopen keer was er een ware hype ontstaan in de media over supercellen. Er is zelfs een Tornado watch uitgegeven, deze onzin heb ik gelukkig niet op het forum gezien en hoop het ook niet te lezen ook.

Maar goed, hieronder een stukje uit de Guidance.... het is nog wel ver weg en er kan nog van alles veranderen.


Een hoogterug boven Centraal-Europa zorgt voor een zuidwestelijke stroming. De aangevoerde lucht wordt geleidelijk warmer. Dit komt doordat we in de loop van het weekend weer aan de warme kant van het golvende polaire front terecht lijken te komen. In de loop van maandag lijkt het koufront te passeren (timing nog onzeker) Daarna komt een noordweststroming van polaire lucht op gang.



Onzekerheid zit hem vooral in komend weekend en maandag. Dit heeft te maken met de timing van het koufront en de mate waarin het aandachtsgebied in de warme lucht geraakt. In de diverse puntuitvoer is dit ook mooi terug te zien. Met name voor zondag en maandag zijn de Cape waarden groot. Vooral op maandag lijkt ook de dynamica een rol te gaan spelen omdat de inlopende hoogtetrog en een naderend laag voor (flinke) schering kunnen gaan zorgen. Op de plekken waar dit overlap geeft met Cape en mogelijke convergentie kan dit (opnieuw) tamelijk zware convectie gaan opleveren. Alles valt of staat nog verder met timing in samenhang met dagelijkse gang. De rest van volgende week zijn de onzekerheden niet zo groot. Grootschalig gezien zet zich ook in de bovenlucht een noordweststroming in. Dit uit zich in een geringe bandbreedte. 
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

lander20

flinke dynamiek op sommige kaarten dit kan wel eens een leuke afsluiter worden van het seizoen!  8)

zaterdagavond volgens gfs ook al potentiële situatie!

0-6km: 25-30 m/s!
0-1km: 10 tot 18 m/s in de 00.00u run zelfs tot 20 m/s boven zeeland wat ERG hoog is!
SRH 0-1km: 150-300! 0-3km: tot 500 in noorden van NL tot 650 maar dat is niet het aandachtsgebied op die moment.
ML cape BE tot 1000 j/kg

gfs en wrf geven neerslag zaterdagavond.

kan jammer genoeg even geen kaartjes posten.

Eric

Kan best heftig worden dus zo/ma! Laat t nu eens een keer over Zuid-Limburg gaan......  :-\

Jan van Ooijen

Citaat van: Eric op do 27 aug 2015 - 12:55
Kan best heftig worden dus zo/ma! Laat t nu eens een keer over Zuid-Limburg gaan......  :-\

Timing is momenteel erg ongunstig, echter is nog ver weg
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Armand

Citaat van: Eric op do 27 aug 2015 - 12:55
Kan best heftig worden dus zo/ma! Laat t nu eens een keer over Zuid-Limburg gaan......  :-\
Beter nu een andere positie van het onweer, dan zondagmorgen... Kan nog alle kanten op

Skroei

Citaat van: lander20 op do 27 aug 2015 - 12:49
flinke dynamiek op sommige kaarten dit kan wel eens een leuke afsluiter worden van het seizoen!  8)

zaterdagavond volgens gfs ook al potentiële situatie!

0-6km: 25-30 m/s!
0-1km: 10 tot 18 m/s in de 00.00u run zelfs tot 20 m/s boven zeeland wat ERG hoog is!
SRH 0-1km: 150-300! 0-3km: tot 500 in noorden van NL tot 650 maar dat is niet het aandachtsgebied op die moment.
ML cape BE tot 1000 j/kg

gfs en wrf geven neerslag zaterdagavond.

kan jammer genoeg even geen kaartjes posten.

Ben ik inderdaad wel benieuwd naar, ook de nacht naar zondag  8)

lander20

Citaat van: Skroei op do 27 aug 2015 - 19:15
Ben ik inderdaad wel benieuwd naar, ook de nacht naar zondag  8)

SRH tot 300-500 en 0-1 km windschering tot 20 m/s! zijn FLINKE waarden alleen kan het gebruikt worden?
morgen zal al meer duidelijk worden. zit wel potentie in denk ik :) wat denken jullie? Marsel?

Jan van Ooijen

Citaat van: lander20 op do 27 aug 2015 - 19:23
SRH tot 300-500 en 0-1 km windschering tot 20 m/s! zijn FLINKE waarden alleen kan het gebruikt worden?
morgen zal al meer duidelijk worden. zit wel potentie in denk ik :) wat denken jullie? Marsel?

Potentie is er zeker, alleen veel verschillen in modellen. Zo laat WRF wel wat leuks zien zaterdag op zondag, ECMWF op zondag/maandag en GFS helemaal niets
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

lander20

Citaat van: Jan van Ooijen op do 27 aug 2015 - 19:27
Potentie is er zeker, alleen veel verschillen in modellen. Zo laat WRF wel wat leuks zien zaterdag op zondag, ECMWF op zondag/maandag en GFS helemaal niets

gfs is milder met de cape momenteel maar ook zeer hoge dynamische waarden en zowel zaterdagnacht en zondagavond/ nacht neerslagsignaal! zondag wel meeste over Belgie.

Edwin

Ik hoop toch echt dat het zaterdag en de hele nacht naar zondag hier in het Oosten gewoon eens droog blijft. Zondag zal me een zorg zijn en mag het kei hard los gaan :)
Never Stop Exploring

Jan van Ooijen

Het Europees weermodel laat nu toch ook wat zien voor zaterdag op zondag. De onstabiliteit neemt naarmate de nacht vordert toe. Niet alleen de onstabiliteit, maar ook de schering. In de nacht wordt zelfs een STP (een van de vele parameters) naar 4 gezet. Voorlopig alleen nog maar kijken en niet meegaan in de hype die supercell heet

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Edwin

Ik hoop het niet :P. Alles mag, maar wel na 8 uur in de ochtend op zondag
Never Stop Exploring

Jan van Ooijen

Citaat van: Edwin op do 27 aug 2015 - 21:14
Ik hoop het niet :P. Alles mag, maar wel na 8 uur in de ochtend op zondag

Oeps

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

ThaGhostNL

Citaat van: Edwin op do 27 aug 2015 - 21:14
Ik hoop het niet :P. Alles mag, maar wel na 8 uur in de ochtend op zondag

Haha lijkt erop dat je naar Ground Zero gaat ;-)
My brain is like my internet browser. I got like 19 tabs open, 3 of them are glitching and where the fuck is that music comming from.

Edwin

Citaat van: Tha-Ghost op do 27 aug 2015 - 21:17
Haha lijkt erop dat je naar Ground Zero gaat ;-)

Haha, dat heb je inderdaad goed! Het is dat wij er lekker op de fiets heen kunnen en nooit volle prijs betalen want anders was ik waarschijnlijk niet gegaan.

Ik vind een bui niet zo erg, maar wel als dat heel lang duurt en heel intensief is. Dat terrein kan op zich wel wat hebben, maar vandaag regende het ook al geruime tijd. Na 8 uur mag het kei hard losbarsten ;) al liggen de kaarten er voor zondag en zondag op maandag beter bij, volgens mij.
Never Stop Exploring

ThaGhostNL

Citaat van: Edwin op do 27 aug 2015 - 21:22
Haha, dat heb je inderdaad goed! Het is dat wij er lekker op de fiets heen kunnen en nooit volle prijs betalen want anders was ik waarschijnlijk niet gegaan.

Ik vind een bui niet zo erg, maar wel als dat heel lang duurt en heel intensief is. Dat terrein kan op zich wel wat hebben, maar vandaag regende het ook al geruime tijd. Na 8 uur mag het kei hard losbarsten ;) al liggen de kaarten er voor zondag en zondag op maandag beter bij, volgens mij.

Ben ook aanwezig, vanaf zaterdagmiddag tot de vroege uurtjes.
My brain is like my internet browser. I got like 19 tabs open, 3 of them are glitching and where the fuck is that music comming from.

Edwin

Citaat van: Tha-Ghost op do 27 aug 2015 - 21:28
Ben ook aanwezig, vanaf zaterdagmiddag tot de vroege uurtjes.

Dan ben je er al vroeg! Voor jou wel een eindje weg. Wellicht kom ik je nog wel tegen ;).Sta sowieso om 00 uur bij de hardtechno - Mike.

Ondertussen wel even de updates van een aantal mensen hier in de gaten gaan houden. Op dit moment lijkt het niet te droog te blijven, volgens mij. Hoop alleen niet op lange gestage neerslag. Liefst droog, maar een bui is ok.
Never Stop Exploring

ThaGhostNL

Citaat van: Edwin op do 27 aug 2015 - 21:45
Dan ben je er al vroeg! Voor jou wel een eindje weg. Wellicht kom ik je nog wel tegen ;).Sta sowieso om 00 uur bij de hardtechno - Mike.

Ondertussen wel even de updates van een aantal mensen hier in de gaten gaan houden. Op dit moment lijkt het niet te droog te blijven, volgens mij. Hoop alleen niet op lange gestage neerslag. Liefst droog, maar een bui is ok.

Oh denk wel dat we elkaar ergens zien. Ik zal waarschijnlijk wel rond die tijd ergens backstage hangen voor de weersverwachting. EC laat niet veel goeds zien tussen 0:00 en 4:00 mocht het allemaal meevallen dan sta ik ergens bij de raw hardstyle of freestyle.

Anyway EC laat een sterk neerslag signaal zien in Midden NL ook de overige waarden slaan redelijk ver uit. ALS het stand houdt is het een situatie om goed in de gaten te houden, srh en stp zijn behoorlijk hoog. WRF ondersteunt dit scenario in de laatste run.
My brain is like my internet browser. I got like 19 tabs open, 3 of them are glitching and where the fuck is that music comming from.

Edwin

Ok, dit hoort hier niet, maar ik wil jou een pb sturen, maar dat is niet mogelijk. Huh? Ik kom mijn eigen inbox niet eens in en kan jou geen pb sturen.

Dat zijn geen goede vooruitzichten. Buien of een neerslaggebied? Ik hou het hier sowieso in de gaten en de details zullen morgen en zaterdag wel duidelijk gaan worden. Ik hoop dat het nog snel minder gaat worden. Ik sta om 00 uur iig rechtsvoor bij mike drame. Wat moet jij daar precies doen dan? Nog plekken over :P?
Never Stop Exploring

Powered by EzPortal