Betaversie nieuwe KNMI-website online

Topic gezien door 4413 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, vr 21 aug 2015 - 08:20

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jan van Ooijen

Betaversie nieuwe KNMI-website online

Het KNMI heeft zijn website vernieuwd. Om alvast een kijkje te nemen en te wennen, is de betaversie van de nieuwe website online beschikbaar gesteld. Bekijk de nieuwe website op beta.knmi.nl/home. Wel even inloggen met gebruikersnaam: knmi en wachtwoord: welkom.

Met de nieuwe website wil het KNMI weerwaarschuwingen, klimaatonderzoek en informatie over aardbevingen op een toegankelijke en prettige wijze brengen op zowel smartphone, tablet als desktop. De KNMI-waarschuwingen hebben uiteraard een prominente plek op de nieuwe website en het merendeel van de huidige KNMI-producten is terug te vinden op de nieuwe website. Alleen in een andere vorm en op een andere plek. Dat zal even wennen zijn. Bij het ontwerp heeft gebruiksgemak veel aandacht gekregen.

Onder Nederland Nu staan de weersverwachtingen, seismologische metingen en klimatologische gegevens. Producten & Diensten geven een beeld van wat het KNMI allemaal in huis heeft. In het Kennis- & datacentrum staan alle beschikbare uitleg, achtergronden, wetenschappelijke artikelen en data over weer, klimaat en aardbevingen. Het is gerangschikt in dossiers maar ook vindbaar via de zoekmachine.

Als de nieuwe website optimaal werkt, gaat de huidige website offline. Dat is waarschijnlijk begin september. De huidige website is namelijk sterk verouderd en voldoet niet meer aan de standaardnormen qua veiligheid, infrastructuur en internetgebruik.

KNMI
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

joboy52


Mrten

Niet dat ik verwacht dat er iets mee gebeurt, maarreh, ik vind 'm lelijk, mag dat?

Letters groot zodat je achteruit moet gaan zitten om het weerbericht te lezen (viewport large), DE HELFT van de pagina wordt ingenomen door het kopmenu en is dus eigenlijk nutteloos (zie maar hier: http://beta.knmi.nl/nederland-nu/weer/verwachtingen ), facebook/twitter sharescriptjes direct aan in plaats van privacy-respecterend 'eerst klikken'...

Op de huidige homepage heb je tenminste direct overzicht, verwachtingen/waarschuwingen/radar netjes naast elkaar, nu moet je doorklikken en gaan zoeken...


PatrickM

Mee eens, ik vind de beta site ook verschrikkelijk. Veel te modern en 'speels' voor het KNMI. Geen enkel overzicht meer, veel zoeken en scrollen. Nee. :-\

Diem

Ook mee eens, overzicht is ver te zoeken.
Echt jammer.

Mariska

Helemaal mee eens. Veel te groot en omslachtig geworden. Dingen die er niet toe doen staan levensgroot in beeld.
Een statisticus waadde door een rivier die gemiddeld 1 meter diep was. Hij verdronk.[/size

Weerfreak 1337

Ik vind het goed dat het KNMI mee gaat met de moderne tijd. Een modern design hoort bij een professionele indruk.

Overigens, zoveel is er niet veranderd. De weersverwachtingen en waarschuwingen mogen wat bij betreft wel iets "nadrukkelijker" weergegeven worden. Verder moet ik jullie gelijk geven in het feit dat bepaalde "dingen" lastiger zijn te vinden, zoals watertemperaturen etc.
Verder hebben ze nu bliksemontladingen toegevoegd aan hun radarbeelden (kun je zelf instellen bij de betreffende pagina), wat mij een verbetering lijkt op het voorgaande beleid: Alleen bliksemontladingen weergeven in de radar indien er een Weeralarm is uitgegeven.  :)

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Diem

Citaat van: Weerfreak op wo 02 sep 2015 - 20:56
Verder hebben ze nu bliksemontladingen toegevoegd aan hun radarbeelden (kun je zelf instellen bij de betreffende pagina), wat mij een verbetering lijkt op het voorgaande beleid: Alleen bliksemontladingen weergeven in de radar indien er een Weeralarm is uitgegeven.  :)
Dat is dan ook de enige verbetering :P
Van mij mag de neerslagradar wel wat groter afgebeeld worden (en de tekst ernaast kleiner), en bovendien lijkt het erop dat de resolutie van de radar erop achteruit is gegaan.

Stephanie

Citaat van: Diem op do 03 sep 2015 - 18:00
Dat is dan ook de enige verbetering :P
Van mij mag de neerslagradar wel wat groter afgebeeld worden (en de tekst ernaast kleiner), en bovendien lijkt het erop dat de resolutie van de radar erop achteruit is gegaan.
Wat de resolutie betreft; dat was mij ook al opgevallen! Heel zonde.

Overigens vind ik de site voor mobiel wel heel geslaagd. De vorige was lastig te gebruiken op een telefoon. Maar helaas lijkt het er op dat ze daar nu (zoals wel meer sites) in doorgeslagen zijn.

Diem

De resolutie is gelukkig al een tijdje geleden aangepast.
Ook zag ik vandaag dat ze een nieuw kopje hebben gemaakt bij de actuele waarnemingen.

Goed bezig! 8)

Powered by EzPortal