Onweerskansen 13, 14 en 15 augustus

Topic gezien door 52608 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, wo 12 aug 2015 - 08:36

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jan van Ooijen

Citaat van: Joep op do 13 aug 2015 - 13:13
Verwacht in nw ook behoorlijk onweer zo te zien

Hirlam laat alles meer westelijk zien... Maar goed, we gaan het volgen en misschien ook wel meemaken ;)




Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

trudy

Het model laat toch geen onweer zien...wel regen...naarmate het naar t noorden trekt neemt de activiteit af!

Jan van Ooijen

Citaat van: trudy op do 13 aug 2015 - 13:20
Het model laat toch geen onweer zien...wel regen...naarmate het naar t noorden trekt neemt de activiteit af!

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Ploeps

Zie ik het verkeerd, of is de luchtvochtigheid niet zo hoog als vooraf werd verwacht? Tijdens mijn dagelijkse tussen-de-middag-wandelingetje viel het mij op dat de oostenwind behoorlijk stevig maar droog doorblaast en dat het helemaal niet broeierig aanvoelt. Ik ben geen weerprofeet, maar het lijkt mij dat er nog wel het één en ander zal moeten veranderen als het tot knetterend onweer wil komen...
Liefhebber van weer-uitersten.

trudy


Jan van Ooijen

Convergentielijn, plaats waar twee verschillende luchtstromen bij elkaar komen waardoor een stijgende luchtbeweging ontstaat vannacht boven Nederland

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Joep


jones

Citaat van: Marsel op do 13 aug 2015 - 12:58
Mooie gelijkenissen. Ben zeer benieuwd naar vanavond. Nu we langzaam het eind van het seizoen naderen moet het toch een keertje op grotere schaal lukken in het westen van de Benelux?
Marsel,

jij een Karim zeggen beide dat de ULL/trog te ver westwaarts ligt om voor grootschalige triggering te zorgen. Hoe zien jullie dat? Zijn er kaartjes die dit kwantitatief uitdrukken of is het meer 'op het oog' / uit ervaring? Probeer hier wat bij te leren om zelf zulke verwachtingen te maken :P

Marsel

Citaat van: jones op do 13 aug 2015 - 13:56
Marsel,

jij een Karim zeggen beide dat de ULL/trog te ver westwaarts ligt om voor grootschalige triggering te zorgen. Hoe zien jullie dat? Zijn er kaartjes die dit kwantitatief uitdrukken of is het meer 'op het oog' / uit ervaring? Probeer hier wat bij te leren om zelf zulke verwachtingen te maken :P

Kaarten waarin relatieve vorticiteit wordt geplot zijn met name van WRF en GFS vrij te verkrijgen. De vraag is dan wel even hoe bruikbaar dergelijke kaarten zijn aangezien je vaak door de vele virtuele knikjes in de isohypsen (afhankelijk van de modelresolutie) een enorm vlekkerig patroon krijgt waarbij in de trog- en rugassen vorticiteitsmaxima aanwezig zijn.
Het gaat echter om het advecteren van deze vorticiteit en dan met name de cyclonale variant (PVA). De stroming moet daarbij dus ook meegenomen worden. Ook die kaarten zijn te vinden. Ik dacht dat wetter3.de die optie had op basis van GFS. Van EC en andere betaalde modellen zijn deze kaarten (met vorticiteitsadvectie) uiteraard niet vrij verkrijgbaar.

Je kunt het met een vluchtige blik op de weerkaarten ook 'op het oog' zien. Immers, als we weten dat de relatieve vorticitieit het hoogst in de  assen van troggen en ruggen is moeten we dus stroomafwaarts van de as PVA en respectievelijk NVA tegen komen. Veelal bevinden PVA maxima zich in het gebied waar cyclonaal gekromde isohypsen overlopen naar rechte. Dat is immers de plek waar je, stroomopwaarts gezien, vorticiteit geadvecteerd 'ziet' worden. In prinipe verliest de lucht daar, even simpel gezegd, deels haar rotatie en zal de luchtkolom (met vaste bovenkant (tropopauze)) enigszins inkrimpen. Het is deze inkrimping die op oa de midlevels voor optilling zorgt.

lander20

pfoe das geen simpele uitleg Marsel :P

in het noorden van Frankrijk begint er stilletjes aan iets te broeden, ook al wat ontladingen te zien :)

Edje555

Boven zuid Belgie begint het ook wat te rommelen..

dennis089

Valt me op dat de buien in Noord Frankrijk gewoon moeite hebben om vocht aan te trekken. Klein plofje rechts van Parijs blijft klein.

trudy

Oke...Geloof dat ik redelijk safe zit.(Stavoren)
Maar die buien boven Frankrijk, als die richting Ned. komen...Lopen ze dan ergens op stuk?
Of hoe zit dat...

ron12

Zuiden Belgie al onweer uit het niets ;)
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

pietjelol

goed ploft nu erg hard al best zware buien in noord-frankrijk.
In heel frankrijk gaat het hard nu.

Marsel

Citaat van: ron12 op do 13 aug 2015 - 15:30
Zuiden Belgie al onweer uit het niets ;)

Yup, we zijn weer vertrokken voor een avondje F5'en.

ron12

Citaat van: Marsel op do 13 aug 2015 - 15:35
Yup, we zijn weer vertrokken voor een avondje F5'en.
Ten zuiden van Nijmegen ontstaat bewolking, wind gaat liggen hier 8)
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Jan van Ooijen

Gepruttel in België goed zichtbaar op satelliet

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

dennis089

Citaat van: Jan van Ooijen op do 13 aug 2015 - 15:47
Gepruttel in België goed zichtbaar op satelliet


Aan die pruttelpan!

ron12

Ook hier volgens mij ontstaat er hier iets
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Powered by EzPortal