Wind- en onweerskansen vrijdag 24 en zaterdag 25 juli 2015

Topic gezien door 40331 bezoekers
Gestart door Marsel, do 23 jul 2015 - 12:30

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Extremissimorum

Citaat van: alfons op za 25 jul 2015 - 21:10
Inderdaad Extremissimorum , zeker een pluim voor het KNMI.
Ik denk dat door hun waarschuwing en code rood de mensen toch gewaarschuwd zijn en daardoor veel buiten activiteiten afgelast zijn zodat meer ellende voorkomen is.

Zeker, vooral veel materiële schade.


Trouwens nog een correctie op mijn vorige bericht: deze storm is wel degelijk officieel een zware storm à la 28 oktober 2013; Weerplaza meldt dat in IJmuiden een uur lang gemiddeld 10 Bft. gemeten. Daarom zal deze julistorm (!) in het lijstje komen van zware stormen. Wat een bijzondere weerdag!

Ik weet niet wat jullie vinden, maar dit jaar heeft al veel interessante weersomstandigheden gekend: onweer, extreme hitte, zware storm, (in mindere mate) neerslaghoeveelheden. Nu nog winterweer in december! Maar als ik recente onderzoeken mag geloven en we de komende 15 jaar in een mini-ijstijd zoals in dr Middeleeuwen komt dat wel goed!

ron12

Citaat van: Extremissimorum op za 25 jul 2015 - 21:27
Zeker, vooral veel materiële schade.


Trouwens nog een correctie op mijn vorige bericht: deze storm is wel degelijk officieel een zware storm à la 28 oktober 2013; Weerplaza meldt dat in IJmuiden een uur lang gemiddeld 10 Bft. gemeten. Daarom zal deze julistorm (!) in het lijstje komen van zware stormen. Wat een bijzondere weerdag!

Ik weet niet wat jullie vinden, maar dit jaar heeft al veel interessante weersomstandigheden gekend: onweer, extreme hitte, zware storm, (in mindere mate) neerslaghoeveelheden. Nu nog winterweer in december! Maar als ik recente onderzoeken mag geloven en we de komende 15 jaar in een mini-ijstijd zoals in dr Middeleeuwen komt dat wel goed!
Nog eentje vergeten de grondvorst in Twenthe van 10juli,ook nooit vertoont zo laat, mini-ijstijd is al begonnen ;)
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Energizer85

Pfff wat een dag... wat begon met een heerlijke onweersbui afgelopen nacht... Daarna de storm... (prachtige radarbeelden vanmiddag overigens) Vond het imposant om te zien hoe die oclussie ons landje binnendraaide met dat krachtige windveld. Eveneens bijzonder; de plotselinge heftige toename van de wind, van bijna windstil na een heuse zware storm.... heerlijk dagggie!!

Joep


Jelte

Citaat van: Joep op za 25 jul 2015 - 19:47
Flinke hoeveelheden neerslag vandaag

Het geinige is dat ik naast het weerstation op Terschelling woon en dus de volle 29 mm heb meegemaakt. Maar hemelsbreed vijf kilometer verderop was het 20 mm minder.
Zoals gemeld op het forum bleef er precies een zware bui boven Hoorn hangen die niet wilde bewegen en even een bijzondere hoeveelheid water dumpte in 10 minuten ofzo.


Marsel

Citaat van: Extremissimorum op za 25 jul 2015 - 21:27
Zeker, vooral veel materiële schade.
Trouwens nog een correctie op mijn vorige bericht: deze storm is wel degelijk officieel een zware storm à la 28 oktober 2013; Weerplaza meldt dat in IJmuiden een uur lang gemiddeld 10 Bft. gemeten. Daarom zal deze julistorm (!) in het lijstje komen van zware stormen. Wat een bijzondere weerdag!

Bijzondere weerdag absoluut.
Het mooie van dit soort situaties vind ik het hoge 'last-minute' gehalte waarbij de exacte track en sterkte van het windveld pas op het allerlaatste moment duidelijk worden. Op een paar omgewaaide bomen na heb ik het niet als gevaarlijk/schokkend ervaren gister, maar ik zat ook niet in het meest gunstige gebied (kuststrook).

Deze storm was overigens een klasse minder heftig dan die van 28 oktober 2013. Toentertijd over véél grotere gebieden ellende (van UK en W-FR tot voorbij Denemarken) met windsnelheden die binnen onze grenzen uitkwamen op 130-150km/h. Stukje naar het noordoosten werden zelfs gusts tot rond 180 km/h gemeten (sting jet!). In dát opzicht kunnen we ze eigenlijk niet vergelijken. Het type depressie (gisteren met shapiro-keyser eigenschappen) is in beide gevallen wel redelijk op elkaar lijkend. Alleen heb ik niet meteen het vermoeden dat een sting-jet meegespeeld heeft gister. Lang niet alle shapiro's hebben deze eigenschap namelijk. Maar dat het voorval van gisteren voor dit jaargetijde uitzonderlijk intens, zeg maar gerust uniek was, spreekt voor zich.

Wel mooi dat we er toch weer een record erbij hebben in dit, in mijn optiek, uiterst saaie en vlakke weerjaar. Een weerjaar dat zich kenmerkt door lange perioden met weer zonder enige significantie. Slechts af en toe gaan alle registers open, zoals met de hittegolf en deze storm inderdaad. Verder sluit ik me bij Alfons aan; het KNMI heeft uiterst accuraat gewaarschuwd. Mag ook wel eens gezegd worden natuurlijk. :)

Weerfreak 1337

Leuk beschreven Marsel. :) Verder heb ik persoonlijk nooit problemen gehad met het KNMI. :)

Vraagje: je zei iets over een sting-jet. Zou jij dat een keertje willen beschrijven? Ben wel benieuwd wat dat is eigenlijk, haha. :)

Bij voorbaat dank. :)

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Tyshane

Zeker een prachtige weerdag en wat gingen die registers open zeg. Heb nu net bij een bosfietstocht gezien wat de schade hier in het bos eigenlijk was, meer dan ik had verwacht, meerder bomen ontworteld en heel veel takken in alle formaten.  :o

Apart gevoel gisteren trouwens, het leek echt herfst. Helemaal niets mis mee voor een dagje en als het extreem is, zijn we al lang blij! ;)

Mooi stukje van Marsel inderdaad, niet alleen de bevlogenheid als weerliefhebber, maar enorm leerzaam ook. Je leert steeds weer bij en dat maakt het helemaal compleet hier. Dat geldt ook voor bijdrages van Johann. Niet alleen de situatie uitleggen en de verwachtingen uiteenzetten, maar ook dieper om de materie ingaan zodat anderen weer bijleren. Ik waardeer dat zeer! Thanx!  ;)

trudy


Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Powered by EzPortal