Onweerskansen 16 t/m 18 juli 2015

Topic gezien door 20458 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, do 16 jul 2015 - 09:03

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

lander20

CG's incoming, flinke inslagen hier in de buurt!  :D

Marsel

Nou, het nachtelijke zwaartepunt (MCS-like) over ESE-UK en deels Noordzee  waar we het hier gisteren over hadden heeft zich as we speak mooi gevormd. Over onze contreien de minder actieve zone met zoals aangegeven een paar elevated (onweers)buien die nu zo langzamerhand via het (noord)oosten ons land gaan verlaten. Met het doortrekken van de vore en het WF wordt de onweerskans geminimaliseerd. Ook op passage van het KF morgen weinig bijzonders wat dat betreft.

Marsel

Bizarre temperatuurstijgingen nu over de heuvels van zowel BE als NL als de wind naar zuid gaat in de as van de vore. Droge warme lucht uit de voet van de EML weet  daar door mechanische turbulentie (inmenging) tot aan sfc door te dringen. Tegen dagelijkse gang in melden sommige stations in de Ardennen, en zojuist ook Beek (Maastricht) 23 tot 26C, en dat om half zes in de ochtend!!!!! Td's zakken daarbij plots weg naar waarden rond 13C, RV zakt daarbij uiteraard drastisch weg. Niet verwondelijk, op bijvoorbeeld 925hPa is het lokaal 27-28C op dit moment! Doet wellicht een beetje föhnachtig aan, hoewel het principe uiteraard anders is.

Leon Eikenaar

De vore brengt toch aardig wat leuks mee. Vooral boven Gelderland en Overijssel ontstaan er momenteel (onweers)buien :)
Site: http://www.art-of-thunders.nl
Twitter: @LeonEikenaar

Marsel

Citaat van: Leon Eikenaar op vr 17 jul 2015 - 05:30
De vore brengt toch aardig wat leuks mee. Vooral boven Gelderland en Overijssel ontstaan er momenteel (onweers)buien :)

Is niet de vore. Die ligt nog boven BE. As trekt nu langzaam S-NL binnen. Buien liggen noord van de vore en trekken straks DU in. Zie trouwens de belachelijke temps in de vore (daar waar de warmste lucht op hoogte zit)!!!

Fluffje

dat waren toch nog ff snelle pittige buitjes die overkwamen :)
onweersdagen 2013: 10
onweersdagen 2014: 25[/

Martijn1978

Net een paar rommels gehoord in de buurt. Voor de rest flitst en rommelt het redelijk door richting en boven de Veluwe.

Marlieke

Dit zat aan de achterkant van de bui die hier net overtrok. Wat is dat voor een vreemde wolk?

Tijdens de bui die ruim een half uur eerder langs Rijssen trok kreeg ik voor onderstaande bericht een p2000-melding.
http://www.rtvoost.mobi/nieuws/nieuwsItem.aspx?type=nieuws&id=222367
Elk seizoen vind ik prachtig, maar de zomer en de herfst hebben mijn voorkeur...

Fluffje

Met die hoge temperatuur vanmorgen in limburg zal er wel een record voor nachttemperatuur zijn verbroken hahaha
onweersdagen 2013: 10
onweersdagen 2014: 25[/

NitroGenetics

hoe zit het nou met de onweerskansen voor vandaag, vanavond? nacht?

lander20

vanavond en vannacht is er wel kans op een plaatselijk onweer :) fel zal het allemaal niet zijn met 300-800j/kg aan cape

estofex: Overlap of seasonable moist BL and aforementioned lapse rates offers widespread 800-1500 J/kg MLCAPE, with ECMWF remaining on the more conservative side. Localized more robust values are possible. Even better BL moisture exists over N-France towards Benelux, but meager lapse rates limit CAPE.

Marsel

Citaat van: lander20 op vr 17 jul 2015 - 16:08
vanavond en vannacht is er wel kans op een plaatselijk onweer :) fel zal het allemaal niet zijn met 300-800j/kg aan cape

estofex: Overlap of seasonable moist BL and aforementioned lapse rates offers widespread 800-1500 J/kg MLCAPE, with ECMWF remaining on the more conservative side. Localized more robust values are possible. Even better BL moisture exists over N-France towards Benelux, but meager lapse rates limit CAPE.

Denk dat het wat dat betreft wel mee zal vallen ja. Wellicht dat het aan de warme zijde van het KF richting het (zuid)oosten van de Benelux tot een enkel onweer komt. Maar, zoals je zegt, CAPE is uitermate gelimiteerd. Wel even opletten aangezien elke bui die zich vormt in een intens windregime terecht komt. SRH is ruimschoots aanwezig en ook diepe schering piekt naar >45kt. Probleem is dat, naast de minimale onstabiliteit, convectie vanaf de grond wederom moeizaam is, waardoor het volledige gebruik van dynamiek niet tot de mogelijkheden behoord. We'll see, maar men moet er in dit geval niet teveel van verwachten als het om actief onweer gaat...

NitroGenetics

Citaat van: Marsel op vr 17 jul 2015 - 17:28
Denk dat het wat dat betreft wel mee zal vallen ja. knip..

kortom weer een blooper zoals de zoveelste keer deze jaar, onweer hebben we wel gehad maar de extremen zijn er eigenlijk niet geweest (bij ons dan)

lander20

Citaat van: Marsel op vr 17 jul 2015 - 17:28
KNIP

nu een klein buitje met wat onweer kan ook spectaculair zijn, zat gisteren avond even buiten alles was rustig ineens FLITS in de verte, de volgende 2 zeer felle CG's met diepe donders in de verte :) 

Marsel

Citaat van: NitroGenetics op vr 17 jul 2015 - 18:07
kortom weer een blooper zoals de zoveelste keer deze jaar, onweer hebben we wel gehad maar de extremen zijn er eigenlijk niet geweest (bij ons dan)

Mwa, blooper is misschien een wat groot woord. Zou betekenen dat de verwachtingen hoog gespannen zijn/waren en het uiteindelijk tegen viel. Zo was het zowel gisteravond, afgelopen nacht als vanavond al van tevoren duidelijk dat het voor onze omgeving wel mee zou vallen, ondanks dat de kaarten bijzondere dynamische waarden lieten zien. Eigenlijk is de hoeveelheid 'foutieve' verwachtingen dit jaar beperkt, maar blijven landelijke warmbloedige klappers gewoon uit.

Het is dan ook erg lafjes inderdaad, ook hier. Er zijn nog maar weinig jaren geweest waarin ik zo weinig onweer heb gezien, althans zonder de auto te pakken. Triestige constatering. Elk jaar denk ik dat het niet veel slechter kan...en dan kan het dus toch  :(. Het is even niet anders. Augustus kán af en toe een leuke onweersmaand zijn  ;).

lander20

volgende week donderdag even in de gaten houden, thermisch laagje komt weer richting Benelux en Duitsland :)

cape valt nog erg tegen al geeft gfs wel flinke neerslagsignalen s'avonds voor de Benelux en al zeker voor Duitsland (alweer...) dus flink wat forcering die dag?

het is weer zo'n net wel net niet situatie (alles of niks)

dynamiek is in sommige runs wel zeer hoog!

Gerard1995

Zeg.. Kunnen we niet gewoon van land ruilen? Tis verrekt altijd Duitsland gewoon met die stomme hoofdprijs!!.. Hoop gewoon op een nieuwe verrassing xD
En wat betreft laf onweersjaar.. Tsja heftig ist niet maar et aantal onweersdagen ligt hier wel weer vrij hoog maargoed.. 
mijn woonplaats is Kootwijkerbroek!! :P

Weerfreak 1337

Citaat van: Marsel op vr 17 jul 2015 - 18:16
Mwa, blooper is misschien een wat groot woord. Zou betekenen dat de verwachtingen hoog gespannen zijn/waren en het uiteindelijk tegen viel. Zo was het zowel gisteravond, afgelopen nacht als vanavond al van tevoren duidelijk dat het voor onze omgeving wel mee zou vallen, ondanks dat de kaarten bijzondere dynamische waarden lieten zien. Eigenlijk is de hoeveelheid 'foutieve' verwachtingen dit jaar beperkt, maar blijven landelijke warmbloedige klappers gewoon uit.

Het is dan ook erg lafjes inderdaad, ook hier. Er zijn nog maar weinig jaren geweest waarin ik zo weinig onweer heb gezien, althans zonder de auto te pakken. Triestige constatering. Elk jaar denk ik dat het niet veel slechter kan...en dan kan het dus toch  :(. Het is even niet anders. Augustus kán af en toe een leuke onweersmaand zijn  ;).

Ik dacht: slechter dan 2013 kan het niet worden.. jawel dus. Augustus is gewoon nog een volle zomermaand, dus zwaar onweer met alles erop en eraan behoort gewoon nog tot de mogelijkheden.:P Bovendien gaat de pruttelpan boven de Noordzee dan ook langzaam weer aan. Hopelijk gaan die buien genoeg goedmaken. :) (Zie bijv. vorig jaar: ongeveer 2 weken lang, vrijwel elke dag wel één of meerdere stevige onweersbuien vanaf zee). Maarja, dan moet de luchtdrukverdeling wel meewerken.. In de herfst konden we helaas geen gebruik maken van alle energie boven het warme zeewater... jawel... een dik hogedrukgebied met hoge temperaturen boven onze omgeving was een feit.

Wat betreft het onweer zelf is het inderdaad in sommige regio's diep triest. Het meest intensieve onweer wat ik dit jaar tot nu toe heb gezien was nog wel op 5 mei, toen ik met Jeroen (Tha-Ghost) en Sven op pad ging. Daarna zijn de rest van mijn onweersdagen wat gerommel in de verte geweest of buien die telkens weer opnieuw vlak voordat ze op een leuke afstand kwamen als een nachtkaars uitgingen. Ontladingen die ik gezien heb kun je in ieder geval op een handje tellen, zo weinig. Nee, 2013 was slecht/matig, maar dit jaar kan wat mij betreft al de prullenbak in. De ervaring van een onweersjaar zal natuurlijk van plaats tot plaats sterk verschillen.

[Zeikmodus \uit] ;D

Afijn, het seizoen is nog (lang) niet voorbij. Laten we hopen op nog een paar fikse knallers.  :)


Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

ron12

Citaat van: Gerard1995 op vr 17 jul 2015 - 19:08
Zeg.. Kunnen we niet gewoon van land ruilen? Tis verrekt altijd Duitsland gewoon met die stomme hoofdprijs!!.. Hoop gewoon op een nieuwe verrassing xD
En wat betreft laf onweersjaar.. Tsja heftig ist niet maar et aantal onweersdagen ligt hier wel weer vrij hoog maargoed..
Gewoon gaan verhuizen naar Duitsland, zou ik zeggenhttp://www.wetter.de/cms/mehr-schwere-gewitter-mit-blitzen-durch-klimawandel-1859890.html  ;)
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

dondertje127

Vanochtend vroeg ergens tussen 5.00 en 6.00 uur wat onweer gehoord op afstandje, en zag het ook flitsen boven de Veluwe. Zelfs even wat kronkels gezien een keer. Hij ging van Arnhem Noord net boven Velp langs de Veluwe op. Toch een paar mooie donders dichterbij gehoord.

Powered by EzPortal