Onweerskansen 2 juli 2015

Topic gezien door 132057 bezoekers
Gestart door Wilfred Janssen, di 30 jun 2015 - 09:15

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

JorisK

Geweldige chase gehad, zeer fel onweer en wat een gigantische dreunen zeg! Deze foto heb ik gemaakt in Lelystad.

Johann

Citaat van: JorisK op vr 03 jul 2015 - 01:36
Geweldige chase gehad, zeer fel onweer en wat een gigantische dreunen zeg! Deze foto heb ik gemaakt in Lelystad.

Prachtig!

dondertje127

Ook ik heb met iemand gechased,. Het enige wat ik nog fout deed is in plaats van filmen te drukken onbewust uit enthousiasme op de foto knop te drukken  :-\ *krabt hoofd*.
Degene die met mij mee was had gelukkig wel alles met haar mobieltje opgenomen. Heel erg veel CG's heel dichtbij en zware dreunen gehad en CC's gezien en we hebben langs de Rijksweg Noord gestaan tussen Elst en Nijmegen, met uitzicht op de Overbetuwe met m'n brommobieltje. Na vanmiddag had ik niets meer verwacht totdat ik tegen een uur of 10 donkergrijze en iets later gitzwarte lucht zag aankomen, met daarvoor nog mammatus. Ik had voor het eerst echt gas erop haha (voor zover dat kan met een brommobiel die 55 gaat). LOL. Maar wel met resultaat, dat wil zeggen dankzij degene die met me mee was die het wél goed deed met filmen. Kan ik nog van leren. Veel CG's ook in het donker gezien en zelfs tot ongeveer 00.30 uur nog steeds flitsen te zien geweest met gedonder. Bij een van de eerste flitsen op bestemming aangekomen zag ik telkens een "oude" inslag in het licht van de inmiddels gevolgde blikseminslagen. Stond dus tijdelijk op m'n netvlies gebrand want ze waren erg fel. Kan hem zowat nog steeds voor me halen. Ook hebben we een crawler gezien. Ook rond 1.00 uur zagen we het nog weerlichten toen ik degene naar huis bracht in Gendt, waardoor we van 10 op 12 onweersdagen kwamen.

Alles liep verder perfect, behalve dat mijn ruitenwisser het later ineens niet meer deed. Anderhalf uur op de wegen(ge)wacht, totdat uiteindelijk bleek dat het slechts de zekering was ::)

Dus... Al met al zo goed als geslaagd haha, laat ik het daar maar op houden. Zaterdag een herkansing, om op het goede knopje te drukken.

JorisK, Prachtuuuuuug!

dondertje127

Citaat van: Weerfreak op vr 03 jul 2015 - 01:03
Morgenavond opnieuw kans op enkele onweersbuien.

Vrijdag laat in de avond mogelijk enkele onweersbuien. Kansen in INDECS circa 50%.

Ohhh, neee  :o dat komt het hitterecord niet ten goede. Laat morgen en zaterdagnacht het onweer alsjeblieft wegblijven. Zaterdagavond mag het helemaal losgaan.

flyineddy

Wat een dag zeg.
Eerst die hitte (35+ graden hier), maar na de verschillende onweersverwachtingen niet zoveel op onweer gerekend voor hier.
Begin van de avond zag ik van alles ontstaan op de radar en dacht misschien nog wel wat mee te pakken.
Na 22.00 uur begon het aan de horizon te flitsen, en dat kwam steeds dichterbij.
Uiteindelijk behoorlijk veel bliksem gezien met een groot aantal inslagen dichtbij.
Vanaf 02.00 uur werd het rustiger, maar was het nog steeds niet helemaal voorbij (nog steeds flitsen en donders).
Nu, inmiddels na 04.00 uur is er ten zuidwesten weer een nieuwe bui ontstaan, welke al flitsend en donderend deze kant op komt.

2015 is hier tot dusver wat mij betreft toch wel een erg goed onweersjaar, vooral wat ontladingen betreft.
Enkele foto's en een video zullen later volgen, in mijn fototopic.

Edit: 04.30 en het is eindelijk stil, wat onweer betreft.

Eddy.
Bliksems wat een gedonder.

densta

Prachtig avondje gehad. Zeer veel en gevaarlijk onweer gezien. Ouderwets genieten was het. Helaas moeten afsluiten met een flinke waterlekkage in het trappengat.

Maar genieten was t zeker.

Induction

Ging in Franeker ook lekker tekeer gister, zat alles al een beetje in de gaten te houden totdat ik in de verte het e.e.a. al hoorde aankomen.. Maar naar buiten gegaan waar een kleine shelf aankwam. Daar kwam een lekker fris buitje uit. Daarna maar weer naar binnen gegaan en begon het weer flink te onweren, loop je naar buiten barst et als een gek los. Verderop in een weiland diverse inslagen binnen 10 seconden, ik dacht maar snel naar binnen want overal lagen boten met masten dus ja 1 en 1 is 2.. Loop je naar de loods, slaat het in op een windturbine zo'n 50 meter van me af.. Beste klap, volgende keer maar mooi wat camera's mee en wat time-laps filmpjes maken. Mooi avondje gehad :)

Weatherman

Hier is het zoals verwacht nog kurk droog, op naar zaterdag dan maar, of vanavond misschien ?
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

martijn

Het was 2 juli 2015 een warme dag. S avonds ontstond de eerste bui bij Arnhem, Nijmegen die richting ons trok het zag er veelbelovend uit maar toen die hier uiteindelijk was geariveerd viel het tegen. Toen ontstond die lijn bij Eindhoven, Utrecht. Het werd 10 uur het begon te flitsen in de verte het zag er veelbelovend uit. Er zat een enorme witte wolk vooruit (weet iemand wat dat is) het begon te waaien en ondertussen vielen de eerste druppels naar beneden. Ondertussen was de bui geariveerd. Het donderde er best op los. Toen werd het eventjes wat rustiger. Het werd kwart voor 12 niet normaal de klappen die er toen waren de ramen en deuren zouden er uit knallen zo hard. Een paar inslagen heel dichtbij. Al bij al wat een avond. Heel bijzonder hoe agressief het onweer was. Nu op maar de volgende kansen. Vanavond misschien alweer?

mvdswaluw

Het zijn nog steeds flinke wolken. Zie de slagschaduw op de satellietbeelden van vanmorgen.

Marsel

Heerlijke platen mannen (en dames uiteraard  :P)!
Ondanks dat ik zelf op een paar doffe rommels, mooie luchten in de verte en een verdwaalde CG helemaal niets heb gezien gisteravond spreken de platen van jullie boekdelen. Mooi om te zien. Viel mij ook op hoe zwaar de dreunen zelfs op grote afstand nog waren. Mooi die lange bliksemkanalen ook! :)

Zoals gebruikelijk even resumé.
Gister hadden we een tweetal aandachtsgebieden. Enerzijds de convergentielijn over het uiterste oosten en anderzijds het WNW en de Noordzee waar in de loop van de avond een activatie plaats moest vinden. Vraagtekens waren er te over maar als we grosso modo kijken liet de atmosfeer zich gisteren niet zozeer in tijd en locatie maar globaal toch redelijk beschrijven.

De buien van de middag over W-BE, Zeeland en de Noordzee lieten zien dat er boven de inversie nog vrij veel energie beschikbaar was. Met het noordwaarts trekken ervan was het de zone ten zuiden en zuidoosten van deze exemplaren die moest opbloeien in de loop van de avond. Dat is ook gebeurd, initieel langs de Noord-Hollandse kust, later steeds verder zuidoostelijk. Bijna te ver zuidoostelijk mijn inziens, aangezien het staartje activeerde tot over Noord-Brabant aan toe! Duidelijk elevated spul met hoge basis en veel gebliksem dat vervolgens NNE-waats over NL trok.

Dan was er nog de convergentiezone. Eind van de middag/begin van de avond een eerste bui, boven NE-Limburg die het maar zeer kort deed, precies op de windsprong welke daarna naar W-DU schoof. Daarmee was wel de toon gezet; niet veel later enkele zware ploffers in de omgeving Nijmegen die vervolgens van de windsprong NNW-waarts wegliepen en daarmee later elevated werden. Voor die tijd hadden sommige buien tijdelijk uiterst verdachte echo's en trekrichtingen, een enkeling sloeg plots links uit de flank en/of had een 'hook-like' verschijning aan de westzijde. Hagel was daar het grootst, conform verwachting, en waren de echo's het meest intens. Het idee, 'als het ploft dan ploft het goed', bleek een juiste inschatting te zijn. Ook de geïsoleerdheid ervan was aardig om te zien en gaf al aan dat het allemaal niet zo makkelijk ging daar in het droge hete oosten.

Om in de scenario's van Wilfred te blijven. Misschien hadden we voor de onweerliefhebber, op SSW-NL na, wel het meest gunstige scenario te pakken. Scenario 2,5 dus ;D.

JerryL

Ook in Assendelft was het gisteravond aardig raak. Begon om een uur of 19.00 wat te regenen, soms wat harder. Leek toen even te stoppen. Omstreeks 21.30 uur kwamen de onweersbuien aan (zal vanavond kijken of de foto's zijn gelukt en plaatsen). Toen begon het toch even puur te regenen. Flinke druppels, geen hagel opgemerkt.

Al met al is de supercel of anderszins onbestendig natuurgeweld naar mijn mening uitgebleven. Wel veel ontladingen. Schat zo'n 3 tot 5 per minuut gedurende 21.30 t/m 22.15

Weatherman

Het knmi zegt morgen geen onweer voor hier  :o
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

jaapverheij

;D
Gisteravond toch maar even op stap geweest in de omgeving van Swifterbant en mooie ontladingen gezien(en gehoord) die ik jullie niet wil onthouden. 8)

Joep

Prachtige beelden allemaal :), helaas bij ons geen druppel, flits of donder.
Hopen dat de komende dagen meer geeft :)

Reutel

Citaat van: Marsel op vr 03 jul 2015 - 09:04
**Spann0nd verhaaltje**

Mooie samenvatting Marsel, en alle anderen bedankt voor de prachtige foto's en verslagen. Krijg ik er toch nog een beetje van mee! :)

Danny

Citaat van: Joep op vr 03 jul 2015 - 10:01
Prachtige beelden allemaal :), helaas bij ons geen druppel, flits of donder.
Hopen dat de komende dagen meer geeft :)

Zeg dat Joep. Het was niet veel in Alphen a/d Rijn. 10 druppels gevoeld maar verder zijn we niet gekomen gisteren. Wie weet drijft er vanavond nog een flinke bui uit Frankrijk over ;-)

Mariska

Citaat van: dondertje127 op vr 03 jul 2015 - 02:12
Ohhh, neee  :o dat komt het hitterecord niet ten goede. Laat morgen en zaterdagnacht het onweer alsjeblieft wegblijven. Zaterdagavond mag het helemaal losgaan.

Alleen lokaal boven jouw hoofd ;) Vrijdag voor 20.00 mag er van alles, maar erna gewoon niks, nakkes nada meer  ;D
Een statisticus waadde door een rivier die gemiddeld 1 meter diep was. Hij verdronk.[/size

Ries

Wanneer updates morgen/overmorgrn?

Skroei


Powered by EzPortal