Onweerskansen 2 juli 2015

Topic gezien door 132648 bezoekers
Gestart door Wilfred Janssen, di 30 jun 2015 - 09:15

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

PatrickM

De zoveelste bui van vanavond kwam net over. Nu het wat donkerder is is het geflits ook wat beter te zien, veel CC weinig CG.

Marco uit Hangar 5

Citaat van: MarkGoedhart op do 02 jul 2015 - 22:08
Wat is de reden dat er zoveel in Noord Holland ontstaat en helemaal niets ten zuiden daarvan? Wat ontbreekt er?

Ik denk het sea breeze effect.. koele wind van zee die de warme lucht omhoog forceert en zo boven de inversie getild wordt en van daaruit zwaar convectief in no time doorschiet tot CB's (hoge CAPE).. het is allemaal elevated onweer, er staat nauwlijks wind en al helemaal geen windstoten, dat geeft al aan dat het zich allemaal in de wat hogere luchtlagen afspeelt.. Ook geen rolwolken, tornadoes shelfclouds te bekennen.. alleen maar plakkaten bewolking die ineens een stuk donkerder worden, en niet veel later een hoop neerslag, geflits en gedonder brengen. Tenminste, dat is wat ik heb gezien, onderweg van Schiphol naar Heerhugowaard..

Ik vermoed dat het in het oosten (bij Nijmegen, begin van de avond) wel vanaf de grond is gekomen, omdat het daar nog heel lang onwijs heet is geweest (35-37 graden).

Jan, Marsel, correct me if I am wrong!

Marco
Marco Nierop
http://zweef.nl/

vivalavida

Wow echt zelden zulke harded klappen gehoord!! Vriendlief heeft mooie foto, volgt  zo.. Gaat nu twitter op

Tam


MSB

In zeewolde is het ook lekker aan het spoken, heftig onweer, flinke flitsen
Lang leven de winter

Weatherman

Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

vivalavida

Zooo geen internet en tv signaal meer dus ff via 4g


Marco uit Hangar 5

Citaat van: PatrickM op do 02 jul 2015 - 22:30
De zoveelste bui van vanavond kwam net over. Nu het wat donkerder is is het geflits ook wat beter te zien, veel CC weinig CG.

Klopt! Elevated onweer bij ons in de buurt.. want van de temperatuur aan de grond zou je het hier niet meer verwachten (nu 19 graden ongeveer, was rond de 32-33 vanmiddag)

Het lijkt nu voorbij, maar er zou zomaar weer wat kunnen ontstaan, echt heel apart vanavond.
Marco Nierop
http://zweef.nl/

Peter

Eemnes flinke bak met water, lekker wat onweer veel ontladingen. En even wat hagel.
onweersdagen 2018: 04-04, 29-05

Marco uit Hangar 5

Citaat van: vivalavida op do 02 jul 2015 - 22:39
Zooo geen internet en tv signaal meer dus ff via 4g
(onwijs gave bliksemfoto er uitgeknipt.. mag niet van de mod, foto's kwoten ;-)  )

Zoooooo, dat is een super gave foto.. hoe krijg je het voor elkaar! Complimenten hoor!
Marco Nierop
http://zweef.nl/

Martijn1978

Ergste is hier nu voorbij, maar nog steeds veel geflits en gerommel. Nog niet vaak zoveel inslagen dichtbij gehad. Minstens 15 tot 20x flits knal en ook veel geknetter. Camera was leeg, dus hoop dat mijn telefoon de flitsen en vooral het geluid een beetje goed aan het opnemen is. Telefoon staat in een stoel op het balkon 8) mij zie je niet buiten tijdens zoiets. Filmpje volgt waarschijnlijk morgen. Voor mij was het kippevel, heerlijk zo extreem 8)

Edit: hoor brandweer hier in de straat. Bliksem ingeslagen bij de ANWB nog geen 50 meter hier vandaan.

lander20

geniet er allemaal van zou ik zeggen  ;D

zeer gave foto!!! die inslag lijkt echt dichtbij  ???

hier momenteel zo'n 24° buiten, binnen 28.5° dus ff alles open tot dat het morgen weer lekker warm word zo'n 33-34°

Sanne

Naderens onweer in Apeldoorn. Flinke wind. Meen ook shelf te hebben gezien.

pietjelol

Eigenlijk is dit het mooiste onweer. Weinig regen windstil en veel flitsen. Ook is het buiten nog erg aangenaam.
Tijd terug dit onweer.

lander20


matroesjka-world

Keiharde dreunen hier, lang geleden dat ik ze zo hard en dichtbij gehoord heb :o

Dit gaat weer een kort nachtje worden zo  8)
Gek op extreem weer, zoals vet veel regen, keiharde stormen en bakken met sneeuw !!!

martijn

het is hier geweldig zal zo proberen filmpje te uploaden

Sanne

Ok... Net inslag hier vlakbij. Zag de vonken ervan af spatten. Sta nog te trillen op mijn benen.... Pfffff wat heftig!

MarkGoedhart

Citaat van: Marco uit Hangar 5 op do 02 jul 2015 - 22:32

Marco

Dat zal het wel zijn. Het is hier vies benauwd en nog geen druppel gevallen. Van de foto's genieten dan maar :-)

Reutel

Nou geniet er allemaal van, ik duik mijn bed in. Wij zijn deze ronde over geslagen, op naar de nieuwe kansen!  8)

Powered by EzPortal