Onweerskansen 2 juli 2015

Topic gezien door 131723 bezoekers
Gestart door Wilfred Janssen, di 30 jun 2015 - 09:15

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

lander20


NW France...

The forecast for this area is particularly difficult. NWP guidance suggests that a warm front will set up over the area during the afternoon and evening, and that steep lapse rates and moisture will lead to ample surface-based CAPE of 1000 (ECMWF) to 2000-3000 J/kg (GFS). In addition, a substantial elevated CAPE is forecast to develop during the evening over the Channel and Southern England.

During the evening, the warm frontal zone features easterly surface winds, a brisk 10-18 m/s southerly flow at 850 hPa and 15-20 m/s southerwesterlies at 500 hPa. This yields a large curved low-level hodograph with 400 m2/s2 of SREH. Hence, strong rotation is expected in any boundary-rooted storm that might develop. A risk of very large hail producing supercells with - given the 10-15 ms/ 0-1 km shear forecast in the 18-21 time frame - a risk of (strong) tornadoes exists.

The difficulty is caused by the fact that NWP models are not uniformly producing surface-based convective storms. Indeed, a significant hindrance to surface-based development is the warm air at 850 hPa of around 18 C. The GFS model initiates what is likely surface-based convection within the level 2 area during the afternoon, but there is very little precipitation in ECMWF.

I have decided to go with a level 2, with the understanding that there is a risk that surface-based convective over NW France may not occur at all, in which case the severe weather threat is limited to large hail and extreme rainfall from any elevated storms.

England, Channel region, Benelux...

Elevated convection should move in from the south during the late evening and after midnight. There is a small risk of large hail and extreme precipitation with these storms.

Mrkos

Eerst 5 juni toen we ook de jackpot hadden met heel veel inslagen, gisteren was het weer raak. Wel iets minder inslagen met veel weerlichten en veel regen. Assen heeft geluk dit jaar lijkt het...

tinokremer

Wow, ik heb erg genoten gisteren in de regio Almere, Harderwijk, Lelystad, Emmeloord. Ik heb een klein verslagje gemaakt van mijn amateur chase. Er staan ook wat foto's en filmpjes in. Voor de geïnteresseerden: http://stream.tinokremer.nl/2015/onweer-2-juli-2015

Dank aan de vele bijdragers aan dit forum. Het is de belangrijkste bron van informatie voor mij als amateur.

JerryL

Citaat van: jaapverheij op vr 03 jul 2015 - 09:45
Gisteravond toch maar even op stap geweest in de omgeving van Swifterbant en mooie ontladingen gezien(en gehoord) die ik jullie niet wil onthouden. 8)

Prachtige beelden. De volgende onweersbui kan ik denk ik ook beter film ipv fotograferen. Grotere slagingskans

Joep

Inslagen van gisteren

plaatje r. Klaassen

lander20


TomvanHal

Joep, zijn dit recente kaarten

Armand

KNMI heeft weer de realiteit toegepast, geen onweerswaarschuwing voor Limburg. Dit seizoen tot nu toe heel magertjes hier en dat ook nog eens voor een van de onweersrijke provincie.... Maar toch nog een beetje positief blijven: wie weet wat de toekomst geeft ;)

GeneralDuke

Citaat van: TomvanHal op vr 03 jul 2015 - 12:21
Joep, zijn dit recente kaarten

Als ik de bestandsnamen bekijk betekent 66 dat het de +66h uitdraai is, dan kom je uit op de 18h van gisteren. Is dat recent genoeg?
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

Weatherman

Is er al nieuws over vandaag of morgen en zondag qua onweer ?
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

Marsel

Citaat van: Weatherman op vr 03 jul 2015 - 13:50
Is er al nieuws over vandaag of morgen en zondag qua onweer ?

Ben ik mee bezig. Volgt straks ;).

Weatherman

Citaat van: Marsel op vr 03 jul 2015 - 14:07
Ben ik mee bezig. Volgt straks ;).
OKe dankje, kan je mij anders via een pm zeggen in eenvoudigere taal of er wat voor hier staat te wachten.

bvd voor de moeite  :)
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

dennis089

Citaat van: Weatherman op vr 03 jul 2015 - 14:12
OKe dankje, kan je mij anders via een pm zeggen in eenvoudigere taal of er wat voor hier staat te wachten.

bvd voor de moeite  :)
vandaag verwacht ik niks, en morgen... tja.. eigenlijk moeten we erop rekenen dat we niets krijgen. dan kan het enkel meevallen!  ::)

Joep

Waren inderdaad oude kaarten van gisteren, hierbij de nieuwe kaarten


Channiej

Citaat van: Joep op vr 03 jul 2015 - 14:32
Waren inderdaad oude kaarten van gisteren, hierbij de nieuwe kaarten

Misschien beetje vreemde vraag, maar wat houden die ronde zwarte bolletjes in?

Mariska

En de overige tekens? Dit is even wat abacadabra voor mij. Dat rode onweer?
Een statisticus waadde door een rivier die gemiddeld 1 meter diep was. Hij verdronk.[/size

lander20

Citaat van: Channiej op vr 03 jul 2015 - 14:34
Misschien beetje vreemde vraag, maar wat houden die ronde zwarte bolletjes in?
dat is zover ik weet hoeveel bewolking er is :)

rode is onweer/ ( , ) is regen denk ik groene driehoekjes zijn buien

dondertje127

Citaat van: Joep op vr 03 jul 2015 - 11:31
Inslagen van gisteren

plaatje r. Klaassen

Wel gek, in Zuid Holland niks waargenomen? Belde gister moeders even die in Rotterdam woont, en die vertelde me dat het daar onweerde.

GeneralDuke

Citaat van: Mariska op vr 03 jul 2015 - 14:48
En de overige tekens? Dit is even wat abacadabra voor mij. Dat rode onweer?

Hier een legenda van de website (in het Duits).

Citaat van: dondertje127 op vr 03 jul 2015 - 14:52
Wel gek, in Zuid Holland niks waargenomen? Belde gister moeders even die in Rotterdam woont, en die vertelde me dat het daar onweerde.

Tsja, onweerde het daar of hoorde ze de donder? :P
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

Marsel

We kunnen hier verder. Ik laat deze nog wel even open zodat mensen nog wat foto's etc kunnen uploaden. Indien van toepassing uiteraard ;).

Powered by EzPortal