Onweerkansen vrijdag 12 juni 2015

Topic gezien door 47289 bezoekers
Gestart door Marsel, wo 10 jun 2015 - 18:41

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Weatherman

Al het onweer is welkom  :D hoe zwaar dan ook
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

Marsel

Citaat van: Jan van Ooijen op do 11 jun 2015 - 07:53
KNMI Guidance
*knip*

Zouden ze naar dezelfde data kijken? Haha, ik zie hele grote gelijkenissen op verschillende vlakken.

Maar goed, het 'probleem' is overigens wel meteen geduid: timing van vrijwel alle 00z  output is iets anders tov eerdere runs. De warmste en meest onstabiele lucht komt met enige vertraging noordwaarts. Dat betekent, en modellen zijn daarin vrijwel unaniem, dat de timing van de vore alsook de Tx daarmee voor ons enigszins ongunstiger is geworden. Sven heeft het eea ook al even terecht aangehaald. Zwaartepunt over BE en het uisterste zuiden van NL tijdens de namiddag en vroege avond. Daar dan de randverschijnselen en organisatiegraad zoals in de openingspost aangehaald. Op de timing na is namelijk niets veranderd.

In prinipce geldt het verhaal van gisteren nog steeds: hoe noordelijker hoe minder activiteit de vore zal bezitten, immers de piek in activiteit kan alleen behouden worden wanneer dagelijkse gang meewerkt. Andere (bovenlucht) triggers om die vervolgens tijdens de avond volledig te behouden zijn er namelijk niet, sterker nog we blijven vrij lang onder invloed van de gister aangehaalde zwakke hoogterug. Neem daarbij ook nog het vertragen mee en we zullen in moeten inzien dat de hoofdprijs tijdens de namiddag en vroege avond voor onze zuiderburen en SSE-NL zal zijn. Timing is in deze dus cruciaal.

Toch blijft, en ook daar zijn de modellen eenduidig in, een onweer mogelijk langs de vore alsmede langs het KF later op de avond en tijdens de nacht naar zaterdag. De warme sector wordt daarbij langzaam smaller en het geheel komt tijdens de nacht iets gunstiger onder invloed van een kortgolvige hoogtetrog te liggen. Dit zou dan, voor het midden en noorden tijdens de nacht weer een tijdelijke opleving kunnen geven. Maar dan is de meest onstabiele lucht al richting DU 'geknepen'.

De vraag is even of de komende runs nog iets voor ons kunnen betekenen qua timing. Toch vrees ik, ook gezien EPS output, dat we het voor het overgrote deel van NL (met uitzondering van SSE--NL) met een relatief 'laffe' overgang naar de koelere lucht moeten doen. We houden het in de gaten...

Jan van Ooijen

Hierbij de nieuwe kaarten van het weermodel WRF, neem deze kaarten niet letterlijk gezien de situatie morgen!! Het kan zomaar zijn dat het eerder kan komen cq ontwikkelen















Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Marsel

Citaat van: Jan van Ooijen op do 11 jun 2015 - 09:43
Hierbij de nieuwe kaarten van het weermodel WRF, neem deze kaarten niet letterlijk gezien de situatie morgen!! Het kan zomaar zijn dat het eerder kan komen cq ontwikkelen

Ik vraag me af hoe groot die bandbreedte nog is, en dan doel ik op timing van de vore.
Maar dat een paar uur verschil een wereld van verschil kan maken is wel duidelijk. In dat opzicht is het inderdaad nog even afwachten. Mooi is overigens dat de door jou geposte WRF data het verhaal goed ondersteunt. Vooal BE en S-NL tijdens de (vroege) avond, later deactivatie met het naar het noorden trekken (tegenwerken van de dagelijkse gang). Later, tijdens de nacht, mogelijkerwijs weer oplevende activiteit over het midden en noorden zij het aanmerlijk minder intens (inlopen kortgolvige hoogtetrog).
Ben benieuwd waar we op uitkomen uiteindelijk. Timing is het sleutelwoord.

Joep

Onweerskansen vrijdag op zaterdag

Jan van Ooijen

Euro4 model laat mijn inziens een goed beeld zien, helaas gaat dat model maar tot 45u vooruit. MCS de Noordzee op? Dit is ook te zien op WRF





Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Joep

Las dat volgens laatste GFS hogedruklaagj west van Denemarken zich iets terug trekt.
Hierdoor zou de onstabiliteit wat noordelijker kunnen trekken.

We wachten het af.

Vincent

Citaat van: Jan van Ooijen op do 11 jun 2015 - 10:34
Euro4 model laat mijn inziens een goed beeld zien, helaas gaat dat model maar tot 45u vooruit. MCS de Noordzee op? Dit is ook te zien op WRF


Vreemd dat die lijn zich links opeens ontkoppelt. Hoe komt dat?  ???

Jan van Ooijen

Pinkpop kan er tegen aan om te bewijzen dat ze daadwerkelijk goed bezig zijn

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Joep

Ook harmonie geeft dit aan.....








Jan van Ooijen

Citaat van: Vincent op do 11 jun 2015 - 10:56
Vreemd dat die lijn zich links opeens ontkoppelt. Hoe komt dat?  ???

Ik zou in deze situatie de kaarten niet al te letterlijk opnemen
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Koen-IJM

Citaat van: Jan van Ooijen op do 11 jun 2015 - 11:32
Pinkpop kan er tegen aan om te bewijzen dat ze daadwerkelijk goed bezig zijn


De organisatie treft het wel weer... elk jaar!  :o

winter67

Dus als ik het goed zie kan ik gewoon barbecueƫn in de avond ? Niet alleen de buien lijken niet te komen ook de temperatuur word lager morgen 26 in zo 25 in midden 28 in zw

Joep

BBQ en buien

De buien laten vrijdag  lang op zich wachten. De droge oostenwind zorgt ervoor dat de buien slechts moeizaam vanuit Zuid-BelgiĆ« naar Nederland trekken. De kans op buien neemt in Zeeuws-Vlaanderen en Zuid-Limburg vanaf 16 uur toe, maar het is best mogelijk dat de eerste bui pas om 18 of 20 uur het land intrekt. Onzeker dus, en met name erg belangrijk voor de Pinkpop-gangers.

In ieder geval is de weersituatie veel minder dreigend dan vorige week vrijdag. Op uitgebreide schaal onweer verwachten we dus niet. Dat betekent echter niet dat lokaal niet toch een hoosbui gaat vallen met onweer, hagel en windstoten. Uiteraard houden we vrijdag iedereen op de hoogte.

De trage beweging van de buien zorgt er wel voor dat de vrijdagavond een IDEALE BBQ-avond wordt voor een groot deel van het land. Tot 21 uur is het bijna overal nog 22 tot 26 graden.

Zaterdag
In de nacht naar zaterdag trekken de meeste buien over het land, lokaal met onweer, waarna het zaterdag overdag vanuit het zuiden weer opklaart. Vooral in de zuidelijke helft van het land is het zaterdagmiddag mooi weer met flink wat zon. In het noorden duurt het langer voordat de zon geregeld doorbreekt.

Met maxima van een graad of 20 langs de westkust tot lokaal 25 in het zuidoosten is de temperatuur nog best aangenaam. Aan zee neemt de zuidwestenwind wel toe naar 5 tot 6 Bft.

weerplaza

jeffrey83

Prima kansen weer voor Zeeland toch?

Weerfreak 1337

De recente run van HIRLAM laat de meeste buien in het zuiden, westen, en later ook het noord(west)en zien.


Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Marsel

Citaat van: Vincent op do 11 jun 2015 - 10:56
Vreemd dat die lijn zich links opeens ontkoppelt. Hoe komt dat?  ???

Als we op de midlevels gaan kijken zien we dan NL 's avonds onder een enigszins diffluent patroon ligt. Zie bijvoorbeeld winden op 700hPa. Is over het algemeen niet bevorderlijk voor langdurig actief (on)weer. In vrijwel alle modellen is  deze uiteenlopende beweging te zien. De vraag is of we na het 'plofmoment'  tijdens de middag over BE/S-NL in het 'gat' nog wat activiteit over zullen houden. We zullen het simpelweg af moeten wachten en de vore moeten nowcasten aangezien alle modellen, op een enkele run na, de activiteit naar het noorden toe langzaam af laten nemen in de loop van de avond (zie eerdere berichtgeving).

Eric

KNMI heeft waarschuwingen vervroegd, van 19.00uur naar 17.00uur en tot 23.00uur

sandra-zwolle


Joep

Onweerskansen vrijdagavond en nacht

Powered by EzPortal