Onweerskansen 5 en 6 juni

Topic gezien door 85228 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, ma 01 jun 2015 - 20:12

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

ron12

Hoppa dag 9 is een feit, toch nog onweer hier ;)
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

NitroGenetics

toch maar ook even hier posten :p bliksem inslag op een afstand van amper 20 meter ;)


hj32

Citaat van: NitroGenetics op za 06 jun 2015 - 00:19
toch maar ook even hier posten :p bliksem inslag op een afstand van amper 20 meter ;)

SVP geen video's meequoten

Hahaha!

dondertje127

Wow, die zit. Dan schrik je je toch het lazerus.

Zo de lucht kleurde ineens helemaal rood. Wat een lange knipperlichten prachtig! Onweer nog steeds niet helemáál voorbij (00.34 uur)

NitroGenetics

Citaat van: dondertje127 op za 06 jun 2015 - 00:29
Wow, die zit. Dan schrik je je toch het lazerus.
schrikken deed ik idd haha xD had wel wat onweer verwacht maar niet zo dichtbij

Mrkos

Dit was die beste inslag in Assen die het stroom deed uit doen..
Check deze twitter account en bovenste video

https://twitter.com/MarcelJdeJong

jornonweer

lommel/belgisch limburg @ 18:48

foto gemaakt door adrian magarino tobaja.
Danger is real, fear is a choice.

Tyshane

Citaat van: jornonweer op za 06 jun 2015 - 00:58
lommel/belgisch limburg @ 18:48
foto gemaakt door adrian magarino tobaja.

:o

zorba

Citaat van: jornonweer op za 06 jun 2015 - 00:58
lommel/belgisch limburg @ 18:48

foto gemaakt door adrian magarino tobaja.

OK om verwarring te voorkomen, dit is een FAKE afbeelding. Tenminste, dit was niet vandaag en zeker niet in Belgie. Een simpele GOOGLE SEARCH achterhaald waar dit vandaan komt !!!
Onweersdagen 2013: 29 | 2014: 39 | 2015: 30 | 2016: 26 | 2017: 17 | 2018: 13 | 2019: 17 | 2020: 10 | Onweersdagen 2021: 0

hj32

Citaat van: zorba op za 06 jun 2015 - 01:15
OK om verwarring te voorkomen, dit is een FAKE afbeelding. Tenminste, dit was niet vandaag en zeker niet in Belgie. Een simpele GOOGLE SEARCH achterhaald waar dit vandaan komt !!!

Zullen ze het ooit leren?

Extremissimorum

Citaat van: zorba op za 06 jun 2015 - 01:15
OK om verwarring te voorkomen, dit is een FAKE afbeelding. Tenminste, dit was niet vandaag en zeker niet in Belgie. Een simpele GOOGLE SEARCH achterhaald waar dit vandaan komt !!!

Je was me voor. Idd, mensen zijn zo goedgelovig tegenwoordig. Een keer wordt deze afbeelding geplaatst op een site voor een huisverzekering!  ;D

Mijn afbeelding is wel echt, van gisteren, via buienradar. Er zijn werkelijk waar plekken waar het helemaal niet geonweerd heeft.




Juist, Hoorn.

Ach ja, ik ben het gewend. Maar de zomer is nog vroeg. Er kan nog genoeg komen.

Overigens, Severe Weather Europe meldt dat er gisteren 305 000 ontladingen in Europa zijn geregistreerd! :o

Marsel

Nou, dit was 'm dan. De eerste 'echte' onweerskans van dit tot op heden redelijk beroerde weerjaar.
Geheel in stijl van dit jaar kon de situatie zoals deze zich gisteren boven ons land voltrok me niet aan de radarbeelden gekluisterd houden. Ik ben ook simpelweg andere dingen gaan doen. Iets wat nieuw is voor mij.

Het was immers weer een typisch Nederlandse vertoning: buien ontsprongen in NNW-FR en leken (en waren) zeer veel belovend met uiterst intense echo's en boeiende ontwikkelingen. Echter, bij het binnentrekken van NL was op een paar intense cellen na (een enkele met supercellulaire trekken) weinig organisatie meer zichtbaar. Ver uitgesmeerde aambeelden, betrokken luchten, matige regen met af en toe een ontlading. Dat is wat voor veel regio's hun deel was.

Louter bij die intense cellen/celletjes, waarvan de dimensie op geen enkele wijze meer leek op wat er zich eerder die middag een stuk zuidelijker voordeed, kwam het dan zo af en toe tot randverschijnselen. Maar over het algemeen was er naast de gebruikelijke 13 in dozijn klachten (wat zeer lokale wind-, water- en bliksemschade) weinig bijzonders te melden.

Mooie luchten, een paar felle bliksems en een bak regen. Het is me allemaal niet ontgaan, maar dat deze dag imho de verwachtingen niet helemaal waargemaakt heeft mag duidelijk zijn. Een typisch Nederlandse onweersdag ergens op een warme middag in juni....

TaL

Citaat van: Marsel op za 06 jun 2015 - 11:46
Nou, dit was 'm dan. De eerste 'echte' onweerskans van dit tot op heden redelijk beroerde weerjaar.
Geheel in stijl van dit jaar kon de situatie zoals deze zich gisteren boven ons land voltrok me niet aan de radarbeelden gekluisterd houden. Ik ben ook simpelweg andere dingen gaan doen. Iets wat nieuw is voor mij.

Het was immers weer een typisch Nederlandse vertoning: buien ontsprongen in NNW-FR en leken (en waren) zeer veel belovend met uiterst intense echo's en boeiende ontwikkelingen. Echter, bij het binnentrekken van NL was op een paar intense cellen na (een enkele met supercellulaire trekken) weinig organisatie meer zichtbaar. Ver uitgesmeerde aambeelden, betrokken luchten, matige regen met af en toe een ontlading. Dat is wat voor veel regio's hun deel was.

Louter bij die intense cellen/celletjes, waarvan de dimensie op geen enkele wijze meer leek op wat er zich eerder die middag een stuk zuidelijker voordeed, kwam het dan zo af en toe tot randverschijnselen. Maar over het algemeen was er naast de gebruikelijke 13 in dozijn klachten (wat zeer lokale wind-, water- en bliksemschade) weinig bijzonders te melden.

Mooie luchten, een paar felle bliksems en een bak regen. Het is me allemaal niet ontgaan, maar dat deze dag imho de verwachtingen niet helemaal waargemaakt heeft mag duidelijk zijn. Een typisch Nederlandse onweersdag ergens op een warme middag in juni....

Hier in België ging het toch goed los, jammer dat ik dan net naar Zeeland trok
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

Diem

Mooie samenvatting Marsel.
Heb je ook een idee hoe het kwam dat de fut eruit ging richting Nederland?

ron12

Mooi plaatje van 5 Juni, 304.215 ontladingen
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

jens

Citaat van: Marsel op za 06 jun 2015 - 11:46
Nou, dit was 'm dan. De eerste 'echte' onweerskans van dit tot op heden redelijk beroerde weerjaar.
Geheel in stijl van dit jaar kon de situatie zoals deze zich gisteren boven ons land voltrok me niet aan de radarbeelden gekluisterd houden. Ik ben ook simpelweg andere dingen gaan doen. Iets wat nieuw is voor mij.

Het was immers weer een typisch Nederlandse vertoning: buien ontsprongen in NNW-FR en leken (en waren) zeer veel belovend met uiterst intense echo's en boeiende ontwikkelingen. Echter, bij het binnentrekken van NL was op een paar intense cellen na (een enkele met supercellulaire trekken) weinig organisatie meer zichtbaar. Ver uitgesmeerde aambeelden, betrokken luchten, matige regen met af en toe een ontlading. Dat is wat voor veel regio's hun deel was.

Louter bij die intense cellen/celletjes, waarvan de dimensie op geen enkele wijze meer leek op wat er zich eerder die middag een stuk zuidelijker voordeed, kwam het dan zo af en toe tot randverschijnselen. Maar over het algemeen was er naast de gebruikelijke 13 in dozijn klachten (wat zeer lokale wind-, water- en bliksemschade) weinig bijzonders te melden.

Mooie luchten, een paar felle bliksems en een bak regen. Het is me allemaal niet ontgaan, maar dat deze dag imho de verwachtingen niet helemaal waargemaakt heeft mag duidelijk zijn. Een typisch Nederlandse onweersdag ergens op een warme middag in juni....
Tja ik kan niet zeggen dat je geen gelijk hebt, ik had er ook meer van verwacht, ik vraag me toch echt af wanneer we nog eens een echt extreme onweersdag mogen meemaken zoals 25 mei 2009 en 28 juni 2011, ik heb de indruk dat dit na 2011 niet meer is voorgekomen, zijn er nog mensen die dat gemerkt hebben? Ik kan de laatste jaren blij zijn als ik 10 onweersdagen kan optekenen. :-\
onweersdagen 2013:6
hevige onweersdagen 2013:2

dondertje127

Wind water en bliksemschade hoeft voor mij niet, daar gaat het toch hopelijk niet om dat dat gebeurd? Gelukkig zijn er geen gewonden of doden gevallen zoals een paar weken terug. Het zal je huis maar zijn of je zou maar net daar lopen op de stoep met die gasleiding van gisteren.

Voor de rest heb ik achteraf gezien best veel onweer op afstand gehad, afgewisseld met weerlichten en stille momenten. Maar over het algemeen waren er wel urenlang donders te horen en vooral later ook bliksem te zien. Eigenlijk had ik juist door het afzwakken ervan helemaal niet mogen klagen.

Wel gaaf, die blikseminslag in Assen en zelfs een heuse tornado bij onze zuiderburen? Mooie plaat!

lander20

de fut ging er denk ik uit in NL omdat daar minder energie was dan is BE en minder shear.


ps: ik heb het idee nu GFS die resolutie update heeft gehad het model veel beter presteert dan daarvoor richting ecmwf?

Eric

Citaat van: jens op za 06 jun 2015 - 15:13
Tja ik kan niet zeggen dat je geen gelijk hebt, ik had er ook meer van verwacht, ik vraag me toch echt af wanneer we nog eens een echt extreme onweersdag mogen meemaken zoals 25 mei 2009 en 28 juni 2011, ik heb de indruk dat dit na 2011 niet meer is voorgekomen, zijn er nog mensen die dat gemerkt hebben? Ik kan de laatste jaren blij zijn als ik 10 onweersdagen kan optekenen. :-\
Pinkpop vorig jaar!

Arend

Citaat van: Marsel op za 06 jun 2015 - 11:46
Nou, dit was 'm dan. De eerste 'echte' onweerskans van dit tot op heden redelijk beroerde weerjaar.
Geheel in stijl van dit jaar kon de situatie zoals deze zich gisteren boven ons land voltrok me niet aan de radarbeelden gekluisterd houden. Ik ben ook simpelweg andere dingen gaan doen. Iets wat nieuw is voor mij.

Grappig, ik vond juist het tegenovergestelde. De verwachtingen/modellen legden de nadruk op het westen. Als je naar de ontladingskaartjes kijkt dan heeft een groot deel van Nederland iets meegekregen. Wat intensiteit betreft viel het hier ook erg mee, maar ik ging er op voorhand vanuit dat we hier niks zouden krijgen (gezien de verwachtingen en modellen). Een echt stevige onweersbui heb ik hier dit jaar nog niet mogen meemaken, maar het seizoen duurt nog wel even. Dat het tot dusver in grote lijnen een beroerd weerjaar is, ben ik helemaal met je eens.
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Powered by EzPortal