Onweerskansen 5 en 6 juni

Topic gezien door 85920 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, ma 01 jun 2015 - 20:12

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Wilfred Janssen

Even kort de nieuwe HIRLAM-resultaten: beeld blijft redelijk consistent, neerslagsignaal is echter wat verbeterd. CAPE-waarden ongeveer gelijk en veruit het hoogst nabij de vore later vanmiddag. Straks op basis van de 06run van GFS een nieuwe, korte, update...

Operationeel meteoroloog bij Weerplaza
Meer weer: https://twitter.com/WilfredJanssen_

maestro1971

Citaat van: Marlieke op vr 05 jun 2015 - 09:04
Hier in Rijssen al wel een hoge luchtvochtigheid. Heb nog niet naar het percentage gekeken, maar de vliegtuigstrepen zijn heel breed en lang en blijven heel erg lang "hangen".

Ze zijn weer druk bezig met geo-engineering ja...

Weerfreak 1337

Een mooie ochtend.. warm, vrij zonnig en boven zee zelfs al een aantal towering cumulus tussen wat wolkenflarden en de heiige lucht door. :)

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

SniperEye

Prachtig en zeer duidelijk stuk Wilfred. Hoewel het lang is stoort dit niet omdat het in duidelijk leesbare stukken hebt opgedeeld. Dit is een wijze van analyseren waar ik heel vrolijk van wordt :) Mensen als mij werkzaam in de zakelijke dienstverlening worden enthousiast van deze wijze van analyseren :)

Voor mijn deel van het land (Zuidoosten) ben ik behoorlijk pessimistisch en wellicht realistisch. Voor mijn gevoel maakt Estofex zich er makkelijk van af door een hoge CAPE zwaar te laten wegen.

mroffica

Ben benieuwd vandaag, potentie is er in ieder geval.
Ik zeg ff genieten van het lekkere weer. En dan hopelijk een lekker toetje vandaag. Lekker moerassen<---- nowcasten fijn die spellingscorrectie  ik hou ervan.
For the love of LiGhTnInG

Giso84

Begint lekker bewolkt te raken boven Alkmaar (NH).
Heerlijk een kleine 22°C en voelt benauwd aan.

Is de huidige bewolking geen spelbreker voor eventueel onweer of zal de zon wat later op de dag de bewolking doen oplossen?
Als de weerman loog, bedenk dan: 'tussen de druppels door was het droog'

mauriceb

Mooi stuk Wilfred! top, we gaan het in de gaten houden vanmiddag/avond!

Weatherboy

Al die klote bewolking houdt de warmte tegen. Weg ermee! Ik ben benieuwd wat het gaat worden. Gister had niemand het over zeewind, maar vanmorgen hoorde ik alweer over zeewind. Dat kan niet goed gaan zou je zeggen.....

Marsel

Voor hen dit het interessant vinden, hieronder 00Z temp van Parijs (Trappes).
N-FR bevond zich vannacht al mooi in de luchtsoort die as we speak vanuit het zuiden een groot gedeelte van de Benelux veroverd heeft. Duidelijk zichtbaar is de EML op de midlevels met aan de voet ervan, zo tussen 800 en 900hPa, klassiek die droge warme neus. Op sommige punten, zeker onderin, benadert het temperatuurverloop in de EML bijna de droogadiabaat hetgeen uiteraard de bron van de forse onstabiliteit.

Wat verder opvalt is dat met een Tx van iets boven de 30C we losse zuiver SB convectie waarschijnlijk net niet gaan redden, daar zullen we al snel minimaal 33-34C voor moeten halen. Toch is de luchtmassa voor de convergentielijn zodanig droog dat zelfs al zouden we die T's halen het nog steeds erg lastig is om er vooruit al het eea te bewerkstelligen, ondanks de relatief flinke bulk aan CAPE.

We zullen dus, conform eerdere berichten, op de windsprong en het daarachter aanwezige KF (of eigenlijk juist de zone er vlak voor) moeten wachten voordat we tot actie over kunnen gaan. Het KF zelf doet overigens weinig significants hetgeen ook weer klassiek is als de vooruitlopende theta-E/-W rug alle activiteit overneemt.

Koen-IJM

Citaat van: Weatherboy op vr 05 jun 2015 - 11:07
Al die klote bewolking houdt de warmte tegen. Weg ermee! Ik ben benieuwd wat het gaat worden. Gister had niemand het over zeewind, maar vanmorgen hoorde ik alweer over zeewind. Dat kan niet goed gaan zou je zeggen.....

Voor vandaag is er geen zeewind voorspeld. De ZO-Z-wind zal toenemen waardoor de kans nog verder afneemt. Gister was er overigens zeewind voorspeld en is het er ook niet van gekomen. Opwarming gaat al snel, kijk maar ZH, waar de bewolking weggetrokken is. Nergens om je druk over te maken, alles gaat volgens de verwachting  ;)

Joep

Onweerskansen vrijdag en zaterdag


ron12

Die buien boven Engeland waren die eigenlijk voorspeld voor vandaag, trekt allemaal de Noordzee op. Waren die buien niet voor ons bestemd.
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Weerfreak 1337

Citaat van: ron12 op vr 05 jun 2015 - 11:41
Die buien boven Engeland waren die eigenlijk voorspeld voor vandaag, trekt allemaal de Noordzee op. Waren die buien niet voor ons bestemd.

Dat is juist de plek waar het meeste op moet gaan gebeuren (convergentielijn). En die lijn schuift langzaam richting en over Nederland heen.  ;)

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

ron12

Citaat van: Weerfreak op vr 05 jun 2015 - 11:47
Dat is juist de plek waar het meeste op moet gaan gebeuren (convergentielijn). En die lijn schuift langzaam richting en over Nederland heen.  ;)
Voorlopig trekt alles van zuid naar noord de eerste uren. Nog geen oost verplaatsing te zien in die buien.
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Borislav

Citaat van: ron12 op vr 05 jun 2015 - 11:52
Voorlopig trekt alles van zuid naar noord de eerste uren. Nog geen oost verplaatsing te zien in die buien.

Dat is juist positief nu.

Zo kan het genoeg opwarmen en kan het later vandaag gaan knallen.

We benutten de energie.
Borislav Lekic

Arend

Citaat van: ron12 op vr 05 jun 2015 - 11:41
Die buien boven Engeland waren die eigenlijk voorspeld voor vandaag, trekt allemaal de Noordzee op. Waren die buien niet voor ons bestemd.

Nee hoor, zaten prima in de modellen. Niks aan de hand, en die waren niet voor ons, geduld.  :)
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Jan van Ooijen

Kijk de positie van de convergentielijn en kijk eens op de radar http://stormarchive.nl/live/ bij Calais ;)
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

ron12

Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Weerfreak 1337

Citaat van: ron12 op vr 05 jun 2015 - 11:52
Voorlopig trekt alles van zuid naar noord de eerste uren. Nog geen oost verplaatsing te zien in die buien.

Dat gaat ook maar heel langzaam. De buien trekken van zuid naar noord, terwijl het geheel zich langzaam naar het oosten verplaatst. Gezichtsbedrog dus eigenlijk.

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

jornonweer

zalige run van gfs! heel het land reeele kans op onweer  8)
Danger is real, fear is a choice.

Powered by EzPortal