Onweerskansen 5 en 6 juni

Topic gezien door 85917 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, ma 01 jun 2015 - 20:12

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

GeneralDuke

Misschien een idee om hier een ietwat kortere en bondigere samenvatting te plaatsen, en ergens in het leergedeelte een uitgebreidere versie te plaatsen? Linkje hier erbij zetten en iedereen is blij :)

Verder: bedankt voor de mooie uiteenzetting.
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

Jan van Ooijen

We hebben hier onze eigen updates. Dit om verwarring te voorkomen
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Johann

Top Wilfred, mooi onderbouwde uitleg. Een ware verrijking voor het forum dit soort analyses!
Vanmiddag overigens diverse geisoleerde buien in de Alpen, dit exemplaar hing boven Zermatt


Lightning_Glenn

Helemaal het met Johann eens, super stuk geschreven Wilfred!
Hoop morgen er niet midden in te zitten en er vandaan te blijven, zodat ik het goed op de gevoelige plaat kan vast leggen.
Succes morgen mannen!

Stephanie

Op zo´n vooravond als vandaag weet ik weer waarom ik hier op het forum zit!
Bedankt voor alle leerzame informatie :)

Eric

@Wilfred. Wow, helder en duidelijk op 1tje na voor mij dan, de Hodogrammen. Maar er is mij weer een hoop duidelijk, dank!!

lander20

Wilfred bedankt voor deze zeer uitgebreide update! Het word een mooie zonnige hete dag vandaag 8)

Keek net op sat24 en er is niet veel bewolking in de buurt dus het zal goed kunnen opwarmen :) al zal de hoge bewolking wel gaan toenemen

Channiej

Hoe veranderlijk. Kijk net naar de Harmonie, trekt eigenlijk alles weer over de westkant. Zal nog wat worden vanavond!

Weatherman

Citaat van: Channiej op vr 05 jun 2015 - 06:43
Hoe veranderlijk. Kijk net naar de Harmonie, trekt eigenlijk alles weer over de westkant. Zal nog wat worden vanavond!
Lol ja, we zullen het zien, liefst wat meer over het land.
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

Weatherman

Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

Jan van Ooijen

KNMI Guidance

Convectie nabij de vore is het aandachtspunt. Mocht het in de vore komen tot convectie dan kan het zwaar uitpakken. Met een MUCAPE van rond de 2000 J/Kg en een windschering van ca 40 kn zou er in de vore een SC kunnen ontstaan, maar ik denk dat de kans klein is omdat de temps te droog zijn. Als de convectie zich net achter de vore ontwikkelt dan zal het waarschijnlijk meer een lijnvorming systeem worden met een gustfront. Dit is wat Harmonie min of meer toont. Het is overigens wel opmerkelijk dat er ook in gebieden met weinig neerslag ook behoorlijk zware windstoten worden berekend. Mocht de vore wat sneller doorkomen zoals Hirlam en EC tonen dan zal de activiteit nog verder op het front komen en dan zou het ook allemaal nog mee kunnen vallen. Uiteindelijk zal het een kwestie van nowcasten zijn vanaf vanmiddag van de ontwikkeling boven Normandië en West-België. INDECS geeft consequent tamelijk grote kansen ca. 30-40% op >200 ontl/ 5min.
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

ron12

Bij Londen al onweer trekt http://www.sat24.com/de/eu ook in Frankrijk eerste onweer,nu al. 8)
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Jan van Ooijen

Kans op onweer volgens WRF

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jan van Ooijen

Hierbij de weerkaarten van het WRF model, neem ze niet te letterlijk. Het wordt nowcasten!















Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

jeffrey83

Vanaf hoelaat begint het feest hier in Zeeland ongeveer?  Gister dacht ik rond 16:00... Maar als ik nu de kaarten bekijk lijkt het rond 8 uur te beginnen?

JorisK

Het ziet er allemaal goed uit, en het word inderdaad nowcasten vanavond. Samen met een vriend van me zullen wij er vanavond op uit gaan om de buien voor te blijven en wat mooie plaatjes te schieten, de onweerskriebels zijn al goed aanwezig!

Ries

Zit te denkennte gaan treinchasen maar wacht gamg eind v d middag maar even af! Mss net zo goed hier blijven en moet tuurlijk s avonds ook nog thuis zien te komen. ...met ns....

Jan van Ooijen

Euro4 model, ziet het ook aardig zitten







Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Marlieke

Hier in Rijssen al wel een hoge luchtvochtigheid. Heb nog niet naar het percentage gekeken, maar de vliegtuigstrepen zijn heel breed en lang en blijven heel erg lang "hangen".
Elk seizoen vind ik prachtig, maar de zomer en de herfst hebben mijn voorkeur...

Jan van Ooijen

KNMI Hirlam/EC kaarten laten een mooie convergentielijn zien, dat is de plaats waar twee verschillende luchtstromen bij elkaar komen waardoor een stijgende luchtbeweging ontstaat





Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Powered by EzPortal