Onweerskansen 5 en 6 juni

Topic gezien door 85761 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, ma 01 jun 2015 - 20:12

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

jornonweer

Citaat van: Armand op do 04 jun 2015 - 14:14
Harmonie komt ook met een leuke situatie voor Limburg, nog niet vaak gezien.
tja, het knmi houdt er in iedergeval ook rekening mee, de waarschuwing voor limburg begint pas om 00:00 snachts
Danger is real, fear is a choice.

TaL

Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

Zierikzee

We wachten rustig af. De afgelopen jaren, is er vaker heftig weer voor Zeeland voorspelt, maar uit eindelijk viel het dan wel mee.
Onweersdagen 2014:4 dagen

Jan van Ooijen

KNMI Guidance

Morgen later in de middag van het zuidwesten uit toenemende kans zware regen- en onweersbuien. De dynamische forcering zal moeten komen van convergentie in de thermische vore en op het eerste koufront. CAPE loopt op naar waarden rond 2000 J/Kg (MU). De windschering is aanvankelijk op vrijdagmiddag erg laag, maar neemt in de loop van de avond van het zuidwesten uit toe naar rond de 30 kn (0-6 km shear). Qua convectieve modus is ontwikkeling in het zwaardere gedeelte van het spectrum mogelijk. Het signaal wat Harmonie laat zien heeft veel weg van een Multicell line/cluster, qua omvang in de richting van een MCS. INDECS komt nu ook al met significante kansen op zwaar onweer: 30-40 % kans op >200 ontl. 5 min. Dit wordt ook ondersteund door de bliksem parametrisatie van Harmonie.
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Joep

Weerkaart ECMWF voor vrijdagmiddag.

Tussen een hogedrukgebied nabij de Baltische staten en een depressie ten westen van Schotland wordt met een zuidelijke stroming hete lucht uit Spanje en Portugal via Frankrijk en Belgiƫ naar Nederland geblazen. In de middag ontstaan ten westen ons land in de warme lucht een vore van lagedruk (stippellijn). Op deze lijn kunnen onweersbuien ontstaan die later in de middag, avond en nacht over Nederland kunnen trekken.

Razend snelle opwarming
Het hogedrukgebied trekt morgen verder naar de Baltische staten. Tegelijkertijd zien we ten westen van Schotland een actieve depressie. Tussen deze twee luchtdruksystemen in, wordt de wind geforceerd bij te draaien naar de zuidhoek. Boven Spanje en Portugal bevind zich momenteel zeer warme lucht, afkomstig uit het noorden van Afrika. In Cordoba werd het gisteren meer dan 37 graden. Deze warme lucht wordt met grote SNELHEID via Frankrijk en BelgiĆ« naar ons land gevoerd waardoor de temperaturen in rap tempo zullen oplopen. Voor 12 uur zal het kwik al overal boven de 25 graden komen. In de loop van de middag en namiddag wordt het landinwaarts nog warmer met temperaturen tussen 29 en 34 graden. Als het kwik in de Bilt hoger uitkomt dan 30.8 graden, hebben we een dagrecord te pakken. Het record staat nu nog op 5 juni 1950. 

Wel of niet bbq-en vrijdagavond?
De snelle opwarming is echter GEEN lang leven beschoren. In de warme lucht ontstaat vrijdagmiddag een zone met lagedruk, resulterend de vorming van een aantal onweersbuien. Tegen het eind van de middag kan een eerste losse bui ergens de zuidwest- of westkust opkruipen. De activiteit van de bui kan, zeker als het een los exemplaar betreft, behoorlijk heftig zijn met onweer, hagel en flinke windstoten. Houd daarom vanaf morgen namiddag de neerslagradar goed in de gaten! In de loop van morgenavond en in de nacht naar zaterdag trekken meer buien met onweer van zuid naar noordoost over ons land.

weer.nl

Mike25

Ben reuze benieuwd naar morgen avond/nacht. Cameras maar eens opladen denk ik,maar eerst morgen van de warmte genieten  8) ook al moet je zulke temperaturen ook niet elke dag hebben ;D

Extremissimorum

Citaat van: Zierikzee op do 04 jun 2015 - 14:36
We wachten rustig af. De afgelopen jaren, is er vaker heftig weer voor Zeeland voorspelt, maar uit eindelijk viel het dan wel mee.

Gelukkig voorspellen we hier niets.

Citaat van: Jan van Ooijen op do 04 jun 2015 - 15:05
KNMI Guidance

Morgen later in de middag van het zuidwesten uit toenemende kans zware regen- en onweersbuien. De dynamische forcering zal moeten komen van convergentie in de thermische vore en op het eerste koufront. CAPE loopt op naar waarden rond 2000 J/Kg (MU). De windschering is aanvankelijk op vrijdagmiddag erg laag, maar neemt in de loop van de avond van het zuidwesten uit toe naar rond de 30 kn (0-6 km shear). Qua convectieve modus is ontwikkeling in het zwaardere gedeelte van het spectrum mogelijk. Het signaal wat Harmonie laat zien heeft veel weg van een Multicell line/cluster, qua omvang in de richting van een MCS. INDECS komt nu ook al met significante kansen op zwaar onweer: 30-40 % kans op >200 ontl. 5 min. Dit wordt ook ondersteund door de bliksem parametrisatie van Harmonie.

Meer dan 200 ontladingen in 5 minuten. Dat zou flink zijn. Maar in hoe groot gebied? Ik bedoel, als het er meer dan 500 zijn in een gebied van 50 bij 50 km, zou dat een code oranje of weeralarm zijn. KNMI geeft nu wel al code geel voor heel Nederland voor onweer. Het zou mij niets verbazen als daar ook nog een waarschuwing voor ((zeer) zware) windstoten bij komt.

Ik hoop toch nu dat Noord-Holland wel wat krijgt, dit lijkt namelijk weer als een nachtkaars uit te gaan voor mijn regio... Hoe zit het met de hagelkansen? Volgens mij heb ik eerder ook daarvoor kaartjes gezien. Klopt dat? Ik zou die graag ook willen zien.

GeneralDuke

Code oranje kan toch pas 24 uur voor de waarschuwing? (En weeralarm 6 of 12 dacht ik?) Aangezien de code geels nu voor 18h en later staan (voor het oosten zelfs za 00h) laat code oranje sowieso nog even op zich wachten.

Ik ben erg benieuwd wat het wordt. Zulke grote CAPES waren er volgens mij ook tijdens Pinkpop vorig jaar, lijken de andere omstandigheden daar ook veel op?
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

Extremissimorum

Citaat van: GeneralDuke op do 04 jun 2015 - 15:57
Code oranje kan toch pas 24 uur voor de waarschuwing? (En weeralarm 6 of 12 dacht ik?) Aangezien de code geels nu voor 18h en later staan (voor het oosten zelfs za 00h) laat code oranje sowieso nog even op zich wachten.

Ik ben erg benieuwd wat het wordt. Zulke grote CAPES waren er volgens mij ook tijdens Pinkpop vorig jaar, lijken de andere omstandigheden daar ook veel op?

Ik zeg ook niet dat er nu al een code oranje of rood uitgegeven moet worden, maar dat de mogelijkheid bestaat dat er een code oranje of rood morgen uitgegeven zal worden. Maar eerst moeten de buien nog ontwikkelen.

Pinkpoponweer vorig jaar had waardes tot 3000, in een groter gebied. Zie \/ Volgens mij is het niet echt met elkaar te vergelijken (maar correct me if I'm wrong?). Het is vooral een instabiele lucht. Ik zie het zo: het is licht ontvlambaar spul, die lucht morgen. Er hoeft maar een vonkje bij te komen en het staat in brand. Maar die vonk moet wel komen. Als die niet komt, gebeurt er niets. De kans is alleen groter dan anders.

Extremissimorum

Harmonie is vrij explosief te noemen. Heel het land lijkt dan wat te krijgen, Limburg krijgt nog een knaller van een staart. Roerig nachtje zo het lijkt

lander20

lekker buiten werken met de nacht vrijdag op zaterdag, kan nog leuk gaan worden  :P

zorba

Citaat van: Extremissimorum op do 04 jun 2015 - 16:07
Harmonie is vrij explosief te noemen. Heel het land lijkt dan wat te krijgen, Limburg krijgt nog een knaller van een staart. Roerig nachtje zo het lijkt

Dat ziet er alvast goed uit, kijken hoe dit stand gaat houden in de komende runs en hoe het werkelijk uitvalt.
Onweersdagen 2013: 29 | 2014: 39 | 2015: 30 | 2016: 26 | 2017: 17 | 2018: 13 | 2019: 17 | 2020: 10 | Onweersdagen 2021: 0

ron12

Wordt al het een ander in elkaar geknutseldhttp://www.sat24.com/de/eu 8)
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

jornonweer

nieuwe harmonie en gfs geven nu neerslagsignalen voor zogoed als heel het land
Danger is real, fear is a choice.

TaL

Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

F.Fredje


jaapverheij

We did not want to miss on the interesting setup tomorrow. Ahead of the trough, a plume of rich low-level moisture is expected along a convergence line spreading into N France and BENELUX during the day. As moisture will overlap with quite steep lapse rates, MLCAPE will be on the order of 1500 J/kg. Initiation will occur along the convergence line. Due to the moderate to strong vertical wind shear (0-6 km bulk shear around 15 - 25 m/s), well organised convection is expected, including a few supercells, spreading northeast. Storms may merge to a linear cluster along the convergence zone, given parallel flow to the boundary. Main threat will be large to very large hail and severe wind gusts. Tornado potential is questionable and will depend on the storm mode during the evening and degree of low level wind shear, which will be strongest in Netherlands during the evening. Level 2 is issued for the area with the best CAPE / shear overlap and where models produce best signals for convective initiation. Less moisture / and shear is expected towards east and south of Level 2. This forecast was based on 00 UTC model data.

Bron Estofex Facebook

Weatherman

Wat houd dat in die 2 voor morgen in de regio Brabant ?
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

Sven

 8) wou iemand WRF? niks meer aan veranderen, lekker alles over de westkust!

Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

joboy52

Citaat van: Sven op do 04 jun 2015 - 19:00
8) wou iemand WRF? niks meer aan veranderen, lekker alles over de westkust!


Doe maar lekker over het midden van het land  ;)

Powered by EzPortal