Onweerskansen 5 en 6 juni

Topic gezien door 84578 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, ma 01 jun 2015 - 20:12

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Armand

Citaat van: jornonweer op di 02 jun 2015 - 17:59
staat nog lang niks vast.. bekijk de kaarten van gfs maar voor vrijdag  ;)

GFS laat de warmte inderdaad wat eerder verdrijven, waardoor er ditmaal wel buien over Nederland en België trekken, nu dus weer compleet anders. Het weer volgen blijft toch altijd interessant   8)

Alleen van het vervolg van GFS wordt je niet vrolijk van  :-\

lander20

update voor vrijdagavond:
keraunos

WRF neerslag 60+ mm in de buurt van zeeland

Karim hamid:
Aanstaande vrijdag eerste potentie voor fel onweer?
Niet elke warmteopstoot draait uit in onweer, laat staan zwaar onweer. Maar op zijn minst moet zich een degelijke opstoot voordoen willen we voldoende potentieel voor hevig 'zomer'onweer en dit is vrijdag het geval. Voor de mooi-weer liefhebbers is de nakende warmpeopstoot niet echt waardevol want ze duurt welgeteld 1 à 2 dagen. Zo snel gaat het. Aan de voorzijde van een hoogtetrog west van het continent wordt in sneltreinvaart warme lucht vanuit het zuidwesten aangevoerd. Op het eerste zicht lijkt het een Spaanse Pluim configuratie te worden met flink hoge T850 (tot ruim 15°). Dit staat garant voor een inlandse 30 graden en lokaal misschien wat meer. Maar wie Spaanse Pluim zegt, zegt veel latente onstabiliteit, maar ook veel CAP/CIN. Los daarvan zijn wel redelijk wat ingrediënten aanwezig voor reële kansen op fel onweer, te zeggen flink wat CAPE (1500-2000), naderende hoogtetrog met bijhorende optrekkende hoogtewind, prefrontale convergentielijn in de vooravond over W-FR,...

Echter, het is af te wachten of de CIN zal geneutraliseerd worden of niet want om dit in te schatten is het nog te vroeg. GFS alsook ECMWF laten dit gebeuren in hun laatste runs. Zoals zovaak in dergelijke setting, en ook gezien de timing in de huidige runs, zal vooral het NW van Frankrijk in het oog moeten gehouden worden, want daar lijkt het opnieuw te gaan starten allemaal (al dan niet incl. MCS). Ook de timing van dit alles kan nog gemakkelijk 6 tot 12 uur schuiven en daarmee ook de kansen op zwaar onweer. Maar het is hoe dan ook de eerste echte klassieke situatie van het onweerseizoen.

ron12

Radarbeelden Onweer 25/26 mei 2009
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Weatherman

Citaat van: lander20 op di 02 jun 2015 - 18:27
update voor vrijdagavond:
Aanstaande vrijdag eerste potentie voor fel onweer?
Dat klinkt als muziek in de oren, als dat waar wordt.
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

TaL

Citaat van: ron12 op di 02 jun 2015 - 18:31
Radarbeelden Onweer 25/26 mei 2009

Leuk dat er zoveel gekeken wordt naar mijn loopje, doet deugd om mensen er naar te zien verwijzen, misschien dat ik van een vorige mooie situatie nog één ineenknutsel :)
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

jornonweer

Citaat van: TaL op di 02 jun 2015 - 19:05
Leuk dat er zoveel gekeken wordt naar mijn loopje, doet deugd om mensen er naar te zien verwijzen, misschien dat ik van een vorige mooie situatie nog één ineenknutsel :)
kan je er eentje maken voor een medebelg?  :P 7 juni  2014 dacht ik, 2 supercells troffen belgie met zeer grote hagel
Danger is real, fear is a choice.

lander20

leuk om eens terug te zien wat was dat toch een leuke dag!  :)

nu donderdag nacht lijkt de kans op onweer in het westen en tegen de ochtend in het NW van Frankrijk al toe te nemen met eventueel al wat (onweers)buien die misschien zelfs al wat restanten tot aan de Belgische kust kunnen sturen met daar al snel minder zon!? het kan dus zijn dat de initiatie iets oostelijker kan starten omdat het daar warmer is dan op deze plek.

of kunnen oude buien nieuwe initiatie starten aan de warme kant?
of outflow boundary's kunnen nieuwe initiatie geven van oude buien?

ron12

Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Jan van Ooijen

WRF ziet er voor de kustgebieden en het noordoostelijk deel van het land eg goed uit, het zuidoosten lijkt buiten de boot te vallen.

De afzwakkende hoogterug wordt door veel leden van het ensemble ondersteund. Hoe dit zich exact zal gaan voltrekken is uiterst onzeker en er is een groot scala aan mogelijkheden. Op zaterdag (mijn inziens vrijdag)  is de timing van de vore belangrijk. Er vooruit zal een zuidelijke stroming zijn van continentaal tropische lucht, west van de vore zal afkoeling op treden. Deze overgang zou goed gepaard kunnen gaan met significante convectie: CAPE waarden in het EPS lopen uiteen van 500-2500 J/Kg, aldus het KNMI









Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jan van Ooijen

Ook de kans op hagel is aanwezig, zoals het er nu naar uit ziet zal de grote van de hagel rond de 2 centimeter liggen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Weatherman

Jammer dat alles nu meer gericht is op de kust, nou ik net vrijdag terug naar Tilburg ga.
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

Extremissimorum

Kustgebieden? Dat zou leuk zijn! Ik zie bij ec al verschillende dagen verschillende scenario's voorbijkomen met hoge neerslaghoeveelheden als 30-40 mm in 6 uur. Maar het kan ook zomaar 0 mm zijn. Typisch buien na een warme zomerdag? Maar deze kunnen zo het lijkt vrij heftig worden. Nowcasten maar weer.

Jan van Ooijen

Voor het gemak ook even de kaartjes wat betreft onweer tot extreem weer. Hecht hieraan niet te veel waarde en ga je er niet op blindstaren dat je in het gebied zit met noodweer of wat dan ook





Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Extremissimorum

Citaat van: Jan van Ooijen op wo 03 jun 2015 - 08:41
Voor het gemak ook even de kaartjes wat betreft onweer tot extreem weer. Hecht hieraan niet te veel waarde en ga je er niet op blindstaren dat je in het gebied zit met noodweer of wat dan ook

Begrijp ik dit kaartje goed als ik zeg dat het paarse gebied tot 85% kans op noodweer heeft?

Jan van Ooijen

Citaat van: Extremissimorum op wo 03 jun 2015 - 09:13
Begrijp ik dit kaartje goed als ik zeg dat het paarse gebied tot 85% kans op noodweer heeft?

Nee is maar 15%
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Sven

Ziet er leuk uit, nu nog uitkomen  ;)

Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

Weatherman

Ik vind het nog tegenvallen, aangezien hier in Brabant en Limburg het heetste wordt vrijdag.
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

Jan van Ooijen

Hierbij ook even de hagelverwachting van het Amerikaans weermodel. Berekeningen zijn experimenteel!!!



Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Joep

Citaat van: Weatherman op wo 03 jun 2015 - 08:13
Jammer dat alles nu meer gericht is op de kust, nou ik net vrijdag terug naar Tilburg ga.

joh volgende run is het weer in het ZO is nog niets van te zeggen allemaal.

Weatherman

Citaat van: Joep op wo 03 jun 2015 - 10:38
joh volgende run is het weer in het ZO is nog niets van te zeggen allemaal.
Ja dat klopt ook, was alleen zo typisch  ::)
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

Powered by EzPortal