Tornado ten zuiden van Deurne

Topic gezien door 6671 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, di 19 mei 2015 - 21:52

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jan van Ooijen


'Tornado ten zuiden van Deurne'

Stevige buien trekken dinsdagavond met name over de oostelijke delen van Nederland met naast regen ook hagel en onweer. Bij één van deze buien is een tornado gespot, net ten zuiden van Deurne.



Bovenstaande foto werd door een stormchaser op het weerplatform WeerWoord geplaatst. De slurf raakt de grond wel, maar is niet gecondenseerd, aldus Reinier van den Berg (weerman bij MeteoConsult).

De tornado zat vast aan een zware onweersbui met hagel en trok rond 19:35 over Liessel, net ten zuiden van Deurne. Er zijn meerdere meldingen van stormschade in de omgeving, meldt Omroep Brabant op haar website

Qnews
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

zorba

Onweersdagen 2013: 29 | 2014: 39 | 2015: 30 | 2016: 26 | 2017: 17 | 2018: 13 | 2019: 17 | 2020: 10 | Onweersdagen 2021: 0

Jan van Ooijen

Tornado blaast kippenschuur weg in Heusden

Rond 19.30 uur kwamen de eerste meldingen van het noodweer binnen bij de hulpdiensten. De kippenschuur is nog in gebruik. Onze verslaggever kon de kippen nog horen. In het pand zit veel asbest. De omgeving is dan ook in een grote cirkel afgesloten. Om de schade te herstellen haalt Enexis nu de stroom van het pand af. Naast veel hulpdiensten is er ook veel publiek op het voorval afgekomen.

Bekijk de video
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

dennis089

?wat betekend dat een tornado wel of niet gecondenseerd is?

F.Fredje

Vlak voor die bui over Nuenen trok waren mijn honden erg onrustig. Met name mijn Kaukaas was luid aan het piepen. Ik heb ze in de auto geladen om de bui vanaf een mooie plek te kunnen spotten maar het leek allemaal wel mee te vallen. Iig niet bijzonder genoeg om er foto's van te maken.

ron12

Citaat van: dennis089 op di 19 mei 2015 - 23:39
?wat betekend dat een tornado wel of niet gecondenseerd is?
woordenboek http://www.woorden-boek.nl/index.php?woord=gecondenseerd Ik wist het ook niet ,effe opgezocht. Ik neem aan, :-\  verdicht
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Tyshane

Citaat van: dennis089 op di 19 mei 2015 - 23:39
?wat betekend dat een tornado wel of niet gecondenseerd is?

De tornado is de wind die in de welbekende draaivorm van de lucht naar de grond beweegt, dat ontstaat vanuit een bui waarbij de waterdamp, al dan niet aanwezig, condenseert naar waterdruppels. Dat gaat in fasen, in die zin kan een tornado deels gecondenseerd zijn, omdat (nog) niet alle waterdamp is overgegaan (condensatie) tot druppels. Hoe meer gecondenseerd, hoe meer zichtbaar hij wordt... oftewel; het zichtbare deel is het gecondenseerde deel.

ron12

Beelden windhoos,Lijkt wel op Amerika,
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Weerfreak 1337

Citaat van: ron12 op wo 20 mei 2015 - 17:53
Beelden windhoos,Lijkt wel op Amerika

Heerlijke beelden, maar wel erg gedramatiseerd met die achtergrondgeluiden.  ;D

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Marsel

Citaat van: ron12 op wo 20 mei 2015 - 17:53
Beelden windhoos,Lijkt wel op Amerika.

Aardige beelden maar....Lijkt wel Amerika zegt 'ie dan ;D.
Kom op mannen. Hoosje passeert en alles staat nog, op een paar bomen, takken en dakplaten na. Nee, dit lijkt in absoluut niks op de vernietigende slurven van onze overburen.
Die sensatiezucht en de veramerikanisering van het 'laffe' Nederlandse klimaat moet toch echt eens stoppen hoor....

Wilfred Janssen

Citaat van: Marsel op wo 20 mei 2015 - 21:37
Nee, dit lijkt in absoluut niks op de vernietigende slurven van onze overburen.

Maak van overburen maar oosterburen....

Verder is het wel een EF-1 tornado geweest. Een glastuinder in die omgeving had ongeveer 100 meter naast het pad windsnelheden gemeten van ten minste 135km/h, hoger kon zijn apparatuur niet. Toch interessant die meting... (Informatie via bezoekers van het getroffen gebied)
Operationeel meteoroloog bij Weerplaza
Meer weer: https://twitter.com/WilfredJanssen_

Marsel

Citaat van: Wilfred Janssen op wo 20 mei 2015 - 21:48
Maak van overburen maar oosterburen....

Verder is het wel een EF-1 tornado geweest. Een glastuinder in die omgeving had ongeveer 100 meter naast het pad windsnelheden gemeten van ten minste 135km/h, hoger kon zijn apparatuur niet. Toch interessant die meting... (Informatie via bezoekers van het getroffen gebied)

Haha, ja die Duitsers kunnen er absoluut ook flink wat van.

Uiteraard is het een voor Nederland bijzondere aangelegenheid, zeker op deze manier gedocumenteerd. Maar in dergelijke hoosjes worden al snel windsnelheden van 100-150km/h gemeten. Daar sta ik dus absoluut niet van te kijken. Het 'rottige' van die kleine circulaties (eigenlijk met alle tornado's) is dat het vooral de snelle richtingsverandering is die destructief werkt. Zelfs in de onderste klasses van de EF-schaal zie je opvallend sterke schadebeelden, ook al zijn de windsnelheden relatief gering.

Hoe het ook zij, elke pluk fractus is tegenwoordig een wallcloud, elke cel met lichte afwijking een supercell en elke toefje met rotatie een meso....Ik vermoed dat we door gebrek aan beter regelmatig de werkelijkheid uit het oog verliezen. Kijk maar eens naar sommige (amateuristische) verwachtingen die je op het internet tegen komt. Als die allemaal uitgekomen waren, hadden we tornado alley regelmatig doen verbleken  ;D. Dat bedoel ik met veramerikanisering.

ron12

Citaat van: Marsel op wo 20 mei 2015 - 21:37
Aardige beelden maar....Lijkt wel Amerika zegt 'ie dan ;D.
Kom op mannen. Hoosje passeert en alles staat nog, op een paar bomen, takken en dakplaten na. Nee, dit lijkt in absoluut niks op de vernietigende slurven van onze overburen.
Die sensatiezucht en de veramerikanisering van het 'laffe' Nederlandse klimaat moet toch echt eens stoppen hoor....
Hij gaat dan wel over een kippenschuur, maar het is absoluut geen wind ei wat daardoor heen trekt  ;D
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

hj32


Mariska

Ik ben het even kwijt... De een rept over een tornado en de ander over een windhoos. Is er iemand die mij voor eens en altijd duidelijk kan uitleggen wat hier in dit land nou het verschil is tussen de een (tornado) en de ander (windhoos). Jan en allemaal roept van alles, maar duidelijker wordt het er niet op.


Een statisticus waadde door een rivier die gemiddeld 1 meter diep was. Hij verdronk.[/size

Marsel

Citaat van: Mariska op do 21 mei 2015 - 23:22
Ik ben het even kwijt... De een rept over een tornado en de ander over een windhoos. Is er iemand die mij voor eens en altijd duidelijk kan uitleggen wat hier in dit land nou het verschil is tussen de een (tornado) en de ander (windhoos). Jan en allemaal roept van alles, maar duidelijker wordt het er niet op.

Imho geen verschil. Windhoos is de Nederlandse versie. En of dat nu van het spouttype of superceltype is maakt in onze taal niets uit en tornado of windhoos mogen tegenwoordig gewoon door elkaar gebruikt worden. De vraag is wel welke naam bij het grote publiek het beste beeld geeft. In onze taal is het simpelweg wind- of waterhoos als zijnde slurf die of boven land of boven water contact maakt met het aardoppervlak. Tornado klinkt alleen wel heerlijk sensationeel, en daar kicken sommige personen en media blijkbaar op ;). En maken zo de 'verwarring' voor sommigen groter.

Tyshane

Citaat van: Marsel op vr 22 mei 2015 - 07:51
Imho geen verschil. Windhoos is de Nederlandse versie. En of dat nu van het spouttype of superceltype is maakt in onze taal niets uit en tornado of windhoos mogen tegenwoordig gewoon door elkaar gebruikt worden. De vraag is wel welke naam bij het grote publiek het beste beeld geeft. In onze taal is het simpelweg wind- of waterhoos als zijnde slurf die of boven land of boven water contact maakt met het aardoppervlak. Tornado klinkt alleen wel heerlijk sensationeel, en daar kicken sommige personen en media blijkbaar op ;). En maken zo de 'verwarring' voor sommigen groter.

Je hebt het over sensationeel en onlangs las ik iets over ver-amerikanisering, maar ik denk dat het niet altijd met die zaken te maken heeft, intentie-wijs gezien. Ik stoor me juist aan de ver-hollandsing van internationale fenomenen. Een windhoos naar mijn idee heeft een te zwakke lading en kan daarom bij het publiek een reactie teweeg brengen van 'dat het allemaal wel meevalt'. Nu is dat ook vaak zo, maar niet altijd.

Qua aantal dergelijke fenomenen per oppervlakte-eenheid heeft Nederland meer tornado's dan de USA, alleen zijn ze hier vaak EF0 of 1 en dus over het algemeen minder gevaarlijk. Toch kunnen ze ook hier gevaarlijk zijn en komen de zwaardere varianten, zij het minder vaak, ook voor. Daar dient rekening mee gehouden te worden denk ik.

Door het een tornado te noemen, zeg je precies wat het is, en geef je de mensen daarmee het potentiele gevaar aan. Door goed te benadrukken met een schaling wat de zwaarte is, kan je aangeven hoe potentieel gevaarlijk het is of was. Daar is de schaal ook voor bedoelt. Tevens goede voorlichting vanuit weerdiensten en fora zoals hier, helpt daarbij. ;)

Uiteraard zie je regelmatig, helemaal met je eens, dat lieden en / of media, woorden als tornado, supercell en meso te snel gebruiken en een bepaald effect daarmee willen veroorzaken; aandacht, attentie, omzet. Maar dat betekent niet dat ze altijd fout zitten, per definitie, qua classificering. Ook daar moeten we voor waken.  :)

Mariska

Citaat van: Marsel op vr 22 mei 2015 - 07:51
Imho geen verschil. Windhoos is de Nederlandse versie. En of dat nu van het spouttype of superceltype is maakt in onze taal niets uit en tornado of windhoos mogen tegenwoordig gewoon door elkaar gebruikt worden. De vraag is wel welke naam bij het grote publiek het beste beeld geeft. In onze taal is het simpelweg wind- of waterhoos als zijnde slurf die of boven land of boven water contact maakt met het aardoppervlak. Tornado klinkt alleen wel heerlijk sensationeel, en daar kicken sommige personen en media blijkbaar op ;). En maken zo de 'verwarring' voor sommigen groter.

Tornado vind ik wat meer de lading dekken. Windhoos komt op mij erg lief over, alsof het even een hele harde wind is die een aantel seconden van zich laat horen i.p.v. een slurf die van alles vernietigd.



Een statisticus waadde door een rivier die gemiddeld 1 meter diep was. Hij verdronk.[/size

Powered by EzPortal