Onweerskansen 5 en 6 mei

Topic gezien door 68579 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, vr 01 mei 2015 - 16:51

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Tyshane


Tam

Temperatuur zakt snel


Eric

Heb 't donkerbruine gevoel dat hier in Zuid Limburg de boel overwaait, letterlijk en figuurlijk. Tjonge wat een wind!

marco-groningen

Eindelijk weer eens een goede onweersbui hier  ;D

alfons

Zo net een flinke bui over Deventer getrokken , heerlijk :)

vlerk

Windstoten van 100 km/h zojuist in Eindhoven, in het kleine stukje van mijn huis naar de supermarkt heb ik wat bomen omver zien liggen (Gestel). Zonde!

ron12

Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Extremissimorum

Citaat van: ron12 op di 05 mei 2015 - 15:05
Windplaatje

Lentestorm! Hier schijnt de zon volop, al waait het wel flink hard.

Rogierhgv

Redelijk wat gerommel, wind en regen gehad in Hoogeveen.
Maar verder weinig spektakel gezien en gehoord.

zorba

Nog een korte video van de magere opbrengst van het onweer van 5 mei 2015. Deze video bevat 1 ontlading en na enkele seconden een donder in de verte. De bui was dus al kilometers verder.

Onweersdagen 2013: 29 | 2014: 39 | 2015: 30 | 2016: 26 | 2017: 17 | 2018: 13 | 2019: 17 | 2020: 10 | Onweersdagen 2021: 0


Tyshane

We hebben hier volop genoten en veel mooie dingen tijdens de rit gezien. Opvallende afkoeling na passage trouwens, helemaal als je dat vergelijkt met hoe de dag begon. In ieder geval een leuke eerste setup voor het onweerseizoen. Morgen weer een potentieel interessante situatie met in de middag goeie kans op mulitcell onweer. Het topic kan wel aangepast worden denk ik zo met 6 mei erbij. ;)

Weatherman

Hoop voor morgen op betere kans, want 1 flits is echt heel mager  :P
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

winter67

Vond het wel meevallen vandaag alleen veel regen geen eens onweer, morgen krijgen we weer zware buien

ron12

Ik heb zo,n idee dat hun verwachting voor lente 2015 aardig uitkomt,voor Europa. Of heb ik het mis.http://www.stirimeteo.com/2015/02/19/accuweather-spring-2015-spring-forecast-europe-2/ ;)
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Arend

Citaat van: Tyshane op di 05 mei 2015 - 18:18
We hebben hier volop genoten en veel mooie dingen tijdens de rit gezien. Opvallende afkoeling na passage trouwens, helemaal als je dat vergelijkt met hoe de dag begon. In ieder geval een leuke eerste setup voor het onweerseizoen. Morgen weer een potentieel interessante situatie met in de middag goeie kans op mulitcell onweer. Het topic kan wel aangepast worden denk ik zo met 6 mei erbij. ;)

Er was hier vandaag maar 1 ding opvallend: de wind! Mijn God, wat ging het tekeer, maar we zijn wat dat betreft ook niks gewend natuurlijk. :) Morgen nieuwe kansen en ook dan lijkt de wind hier weer een hoofdrol te kunnen gaan spelen. We zullen zien.
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Mike25

Citaat van: Tyshane op di 05 mei 2015 - 18:18
Opvallende afkoeling na passage trouwens, helemaal als je dat vergelijkt met hoe de dag begon.
Inderdaad ;)

Ben benieuwd voor morgen 8)

lander20

http://www.wetteronline.de/wetterticker in Duitsland was het nog net ietsje erger!

dat filmpje en dan ergens op het einde die downburst!  :o

momenteel nog zwaar onweer georganiseerd op een lijn onderweg naar NO Duitsland

Weatherman

Citaat van: lander20 op di 05 mei 2015 - 19:32
http://www.wetteronline.de/wetterticker in Duitsland was het nog net ietsje erger!

dat filmpje en dan ergens op het einde die downburst!  :o
Dat is altijd hetzelfde, vorig jaar ook ging vaak al het goeie naar daar.
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

Weerfreak 1337

Citaat van: Tyshane op di 05 mei 2015 - 18:18
We hebben hier volop genoten en veel mooie dingen tijdens de rit gezien. Opvallende afkoeling na passage trouwens, helemaal als je dat vergelijkt met hoe de dag begon. In ieder geval een leuke eerste setup voor het onweerseizoen. Morgen weer een potentieel interessante situatie met in de middag goeie kans op mulitcell onweer. Het topic kan wel aangepast worden denk ik zo met 6 mei erbij. ;)

Inderdaad, morgen weer in een groot deel van het land kans op enkele (onweers)buien op nadering van een aantal troggen/troggetjes vanuit het westen. We zien op de weerkaart morgenmiddag een trog pal de westkust naderen en in combinatie met afkoelende bovenluchten (-28°C op +- 5km) kan dit uiteraard weer voor de nodige buien zorgen. Harmonie 12z berekend op zee dan al de eerste (onweers)buien (kaart 2) , om vervolgens landinwaarts steeds verder te activeren (kaart 3). De meeste onstabiliteit vinden we dan ook boven land. Bovendien opnieuw zware windstoten mogelijk tijdens de buien.

Groeten, Tim

Kaart 1 - Situatie morgenmiddag 12:00 UTC (14:00 LT)



Kaart 2 - Berekende neerslag, Harmonie om 11:00



Kaart 3 - Berekende neerslag, Harmonie om 13:00



Kaart 4 - GFS Cape en Lifted Index morgenmiddag 12UTC - 14:00 LT




Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Powered by EzPortal