Zomer discussietopic 2015

Topic gezien door 390680 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, zo 08 feb 2015 - 09:33

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Marsel

Citaat van: Weerfreak op wo 19 aug 2015 - 14:59
Wellicht komend weekend onweerskansen, even goed volgen :)
@ Marsel *knip*

Thx.
Ik zag t op de satpics ook inderdaad.  Moet wel eerlijk zeggen dat het me juist om de convectie boven land ging, maar dan louter tijdens afgelopen ochtend ;). Er was echter teveel bewolking aanwezig vanmorgen om snel (T)Cu te vormen (weinig instraling) met lage basis en dus met hooskansjes. Kansen zijn nu verkeken.

Hier nu overigens convectie uitsmerend onder de inversie. Dreigt af en toe maar tot op heden droog.

Weerfreak 1337

Citaat van: Marsel op wo 19 aug 2015 - 16:40
Thx.
Ik zag t op de satpics ook inderdaad.  Moet wel eerlijk zeggen dat het me juist om de convectie boven land ging, maar dan louter tijdens afgelopen ochtend ;). Er was echter teveel bewolking aanwezig vanmorgen om snel (T)Cu te vormen (weinig instraling) met lage basis en dus met hooskansjes. Kansen zijn nu verkeken.

Hier nu overigens convectie uitsmerend onder de inversie. Dreigt af en toe maar tot op heden droog.

Klopt, soms wat "dreigende" luchten die langsdrijven. Valt echter niets uit. :) Verder prima temperatuurtje, flauw zonnetje, heerlijk zomerweer.  :D

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Ijsbloem

Hier wel nu regenbui ,dikke druppels ...te zien op buienradar als heel klein vlekje.
Overigens,...Vies klamme weer is weer terug >:(
Op weg naar weer wat koudere winters ?
Zou zo maar kunnen , te beginnen in winter 2017.

Marsel

Ha! Dan toch een slurfje! Meerdere waarnemingen in de wijde omgeving van Hoofddorp. Wel wat laat,  had t wat eerder verwacht. Maar ach, ben blij dat de omstandigheden tegenwoordig iig vrij goed te forecasten zijn. Ik had hier zelf een uurtje geleden ook even het idee dat er 'iets' onderaan een TCu hing.

lander20

leuk om zo een slurf in de lucht :)

volgende week maandag even veel wind? althans volgens GFS!

Jan van Ooijen

Aardige pluim, lekker genieten van het weekend met zomerse temperaturen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

lander20

gfs komt volgende week (2de deel) met warme lucht richting benelux die erg lang blijft hangen! met 30-32° meerdere dagen!

zal wel bovenaan in de pluim zitten :)

ecmwf pluim is wel mooi  8)

Jan van Ooijen

Vanuit de Guidance

De neerslag uit de frontale restanten bereikt boven het vasteland amper de grond vanwege de droge lucht onderin. Overdag zal de bewolking op de Noordzee waarschijnlijk wel net dik genoeg zijn om af en toe voor wat lichte regen te zorgen. Alle modellen laten verder vanmiddag boven Noord-Holland een zwak buiensignaal zien, Harmonie nog het duidelijkst. Belangrijkste trigger voor deze bui is de convergentie op de zeewindcirculatie.

In de loop van het weekeinde zakt vanuit het laag een hoogtetrog uit, die later op zondag en maandag doorzwaait naar ons aandachtsgebied. Aan de grond passeert maandag een tamelijk actief frontensysteem. Een meerderheid van de leden laat het front maandag doorkomen, enkele al zondag laat op de dag. De hoogtetrog die op het front inloopt kan mogelijk voor een behoorlijke activering zorgen. Kansen op meer dan 10 mm zijn maandag tamelijk hoog, op de meeste locaties 40-50%. Timing wordt eventueel van belang voor de convectieve component. Vanaf woensdag in de meeste leden weer een herstel van het zomerweer
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jan van Ooijen

Vandaag tot en met zondag gewoon lekker genieten van het zomerse weer en temperaturen



Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

dondertje127

Mooie info over de convectie en de afwisseling ervan rond deze tijd. Het najaar nadert weer. Ik hoop dat september ook minstens 1 onweersdag oplevert, om tot minstens 9 onweersmaanden op rij te komen. Tot nu toe is hier elke maand minstens 1 onweersdag voorgekomen.

JerryL

Nou, herfsttopic kan erin.

Jan van Ooijen

Citaat van: JerryL op ma 24 aug 2015 - 10:41
Nou, herfsttopic kan erin.

Nou, als ik GFS mag geloven niet ;)

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

JerryL

Citaat van: Jan van Ooijen op ma 24 aug 2015 - 10:58
Nou, als ik GFS mag geloven niet ;)

Ow.... nee.  :o waar komt dat ineens vandaan? Dacht dat het wel klaar was met het zonovergoten en voor onze begrippen tropische weer.

Adrie

 De R komt er aan over een paar dagen en de verwachtingen zien geen stabiel zomerweer,dus is het tijd voor het herfst discussietopic :P :P :-* :-* ;D ;D

dondertje127

Citaat van: Adrie op ma 24 aug 2015 - 13:48
De R komt er aan over een paar dagen en de verwachtingen zien geen stabiel zomerweer,dus is het tijd voor het herfst discussietopic :P :P :-* :-* ;D ;D

Mijn idee :)

Eigenlijk al de laatste 2 weken heb ik dat gevoel, hoewel ik afgelopen week enkele dagen opeenvolgend nog even een voorjaarsgevoel kreeg na die 3 dagen met regen of koel bewolkt weer. Net alsof het weer en de natuur uit de wisselvallige voorjaarsdip kwam.

JerryL

En zijn er al winterverwachtingen? Vorig jaar hadden we de eerste in juli al binnen. Kennelijk durft niemand zich hier meer aan te branden na twee bagger winters op rij?

dondertje127

Oh, dus toch nog een laatste zomer uitspatting dit weekend? Tenminste je weet niet wat september nog doet. Maar als het het laatste weekend is, is het wel ironisch, want het eerste echt zomerse weer (landelijk 25 grafen of hoger) van dit jaar viel ook in het weekend. Een paar weken lang telkens in het weekend. Zou leuk zijn als september ook zo zou gedragen. Nou in ieder geval nog eén keertje dan! Laat maar komen, heerlijk. En al met al hebben we toch een behoorlijk aardige zomer gehad met als hoogtepunt de eerste week van juli en voor mij persoonlijk ook de eerste helft van augustus in het Duitse Rheinland-pfalz :)

Mag niet klagen.

Ijsbloem

 8) Eerverleden jaar nog 25.C tweede weekend van oktober.
En wat de Winterverwachtingen betreft...Eerste signalen zijn nog meer bagger.
Vooral CFS is erg hardnekkig met afwijking tot maar liefs 3.C in D-J-F.
Op weg naar weer wat koudere winters ?
Zou zo maar kunnen , te beginnen in winter 2017.

snowsquall

Dus dat wordt dan 3 herfstwinters op rij >:( >:(

JerryL

Citaat van: snowsquall op di 25 aug 2015 - 21:45
Dus dat wordt dan 3 herfstwinters op rij >:( >:(

Gelukkig zijn het VERWACHTINGEN. Het kan alle kanten op.

Immers: http://wepowder.nl/weblog/5993/Winterverwachting-2015-2016-El-Nino

Powered by EzPortal