Zomer discussietopic 2015

Topic gezien door 390736 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, zo 08 feb 2015 - 09:33

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Jan van Ooijen

Citaat van: jeffrey83 op ma 17 aug 2015 - 11:01
Heerlijk!  Hier in Zeeland weer een prachtige dag! Gister heel de dag al buiten gezeten in de zon en vandaag weer. Ik sprak vrienden van verderop in het land die konden bijna niet geloven dat de zon scheen bij ons.

Zo zie je maar, eerst veel onweer en nu ook nog zonnig ;) Niets te klagen dit jaar ;)
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Tam

Toch leuk dat we een WNW wind hebben en de buien uit ESE komen

dondertje127

Lekker plaatje die van jan. Ik zie het ook op weer.nl en de KNMI pluim, dat deze herfstprik van 3 dagen slechts een prik is voor de latere herfst.

Joep

Citaat van: Tam op ma 17 aug 2015 - 13:15
Toch leuk dat we een WNW wind hebben en de buien uit ESE komen

Prachtig te zien op de radar. In het ZW gaat de bewolking van NW naar ZO
en rest van NL van ZO naar NW. Scheiding ligt precie over ZW NL.

http://www.weerplaza.nl/regenradar/regen-en-wolken/

ron12

Zachtjes tikt de enorme regen hoeveelheid regen tegen het zolderraam, In Nijmegen al 54 mm regen gevallen en het regent nog steeds. Oosten van Gelderland al 125 mm regen gevallen.
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

lander20

de droogte herstelt zich een beedje op de ene plek al wat beter dan op de andere! enorme neerslaghoeveelheden plaatselijk in Nederland!   ???

komende week weer terug zomers vanaf woensdag  8) prachtige zomer hebben we al gehad alleen wat weinig onweer..

jeffrey83

Citaat van: Jan van Ooijen op ma 17 aug 2015 - 11:02
Zo zie je maar, eerst veel onweer en nu ook nog zonnig ;) Niets te klagen dit jaar ;)

Absoluut!  Gewoon een top jaar om eerlijk te zijn... Al verwacht ik 24 december toch een 50 cm sneeuw om het compleet te maken ;)

GeneralDuke

Citaat van: Jan van Ooijen op ma 17 aug 2015 - 10:50
Oe dat is moeilijk, iedereen heeft zijn voorkeur natuurlijk, maar ikzelf kijk vaak bij Weerplaza

Naast Weerplaza bekijk ik ook veel weer.nl, die zitten meestal vrij aardig.
Recent heb ik wunderground.com ontdekt, volgens mij pakken die een gewogen gemiddelde van weermodellen, afhankelijk van de prestaties van die modellen in bepaalde regio's. Is ook de moeite waard!
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

Jan van Ooijen

De nieuwe pluim, ziet er niet slecht uit

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Marsel

Citaat van: Jan van Ooijen op di 18 aug 2015 - 10:55
De nieuwe pluim, ziet er niet slecht uit

Understatement. De getoonde puim is, op dat dipje begin volgende week na, gewoon volop zomers! :)

Weerfreak 1337

Lekker hoor! :) Oogje op het weekend houden voor eventuele onweerskansen.. :)

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Marsel

Trouwens, even iets anders. Ik zat zojuist even wat progtemps door te spitten. Is er morgen met name rondom het IJsselmeer en in onze kustregio's, en in mindere mate elders niet een kansje op een enkel hoosje van het spout type? 
Het is dan wel niet meteen de 'klassieke' situatie voor  (land- en water-)spouts, maar progtemps tonen met name tijdens de ochtend wel tijdelijk vrij lage LCL's en forse LL cape die tijdens de 2e helft van de ochtend aangesproken kan worden. Dat vertaalt zich boven land waarschijnlijk in rappe ontwikkeling van (T)Cu welke waarschijnlijk in een later stadium  rond FL080 zal uitsmeren. Een enkeling bereikt het buienstadium (toppen max FL100). Dit alles in een omgeving waarin relatief weinig schering aanwezig is. LIjkt me dan toch dat vooral in de initiatiefase tijdens de ochtend een paar hoosjes/turba's mogelijk zijn. Dit is geen waarschuwing maar ben even hardop aan het denken. Wat is jullie bevinding?

Marsel

Citaat van: Marsel op di 18 aug 2015 - 18:00
Trouwens, even iets anders.*knip*

Teveel stratocu momenteel waardoor op veel plaatsen de opbouw pas later bevorderlijk wordt voor (T)Cu en de grenslaag tegrn die tijd waarschijnlijk al flink is uitgedroogd. Ik was eigenlijk uitgegaan van wat meer opklaringen. Maar goed, we'll see.

GeneralDuke

Citaat van: Marsel op wo 19 aug 2015 - 08:47
Teveel stratocu momenteel waardoor op veel plaatsen de opbouw pas later bevorderlijk wordt voor (T)Cu en de grenslaag tegrn die tijd waarschijnlijk al flink is uitgedroogd. Ik was eigenlijk uitgegaan van wat meer opklaringen. Maar goed, we'll see.

Kan het gevaarlijk zijn voor Sail?
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

Jan van Ooijen

Leuke vooruitzichten, toch nog kans op 30 graden??

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Sven

Citaat van: Jan van Ooijen op wo 19 aug 2015 - 11:21
Leuke vooruitzichten, toch nog kans op 30 graden??



Dat zou heerlijk zijn, helaas geen afsluiter met onweer :(
Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

Marsel

Citaat van: GeneralDuke op wo 19 aug 2015 - 09:39
Kan het gevaarlijk zijn voor Sail?

Dat zal wel meevallen.  :)

Weerfreak 1337

Citaat van: Sven op wo 19 aug 2015 - 11:37
Dat zou heerlijk zijn, helaas geen afsluiter met onweer :(

Wellicht komend weekend onweerskansen, even goed volgen :)

@ Marsel, ik zal vandaag regelmatig een oog op de zee werpen. :) Vannacht trouwens nog gewekt van een aantal pittige buien(convectief), paar flinke pitjes trokken over.

Edit: Even een blik geworpen. De convectie vind met name boven land plaats met een scherpe begrenzing langs de kustlijn. :) Vanzelfsprekend links op de foto de zee, rechts het binnenland.


Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

TaL

Citaat van: Weerfreak op wo 19 aug 2015 - 14:59
Wellicht komend weekend onweerskansen, even goed volgen :)

@ Marsel, ik zal vandaag regelmatig een oog op de zee werpen. :) Vannacht trouwens nog gewekt van een aantal pittige buien(convectief), paar flinke pitjes trokken over.

Edit: Even een blik geworpen. De convectie vind met name boven land plaats met een scherpe begrenzing langs de kustlijn. :) Vanzelfsprekend links op de foto de zee, rechts het binnenland.


Nu zitten we echt in het jaargetijde waarin convectie boven land/zee afwisselt. Vooral in de ochtend en avond is dat soms leuk om te zien als de boel wisselt van 'wacht' hier aan zee :)
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

Weerfreak 1337

Citaat van: TaL op wo 19 aug 2015 - 16:09
Nu zitten we echt in het jaargetijde waarin convectie boven land/zee afwisselt. Vooral in de ochtend en avond is dat soms leuk om te zien als de boel wisselt van 'wacht' hier aan zee :)

Klopt, in de nacht juist de stapelwolken cq buien boven zee, overdag boven land. Zo ging dat ook vorig jaar augustus, met al die regen- en onweersbuien. Dan was het gewoon: ow het is 22:00, mooi... we kunnen naar buiten. ;D En ja hoor, dan zag je boven zee de eerste TCu en Cb'tjes al de lucht in knallen.  8)

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Powered by EzPortal