Zomer discussietopic 2015

Topic gezien door 387935 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, zo 08 feb 2015 - 09:33

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

Jan van Ooijen

Krijgen we in Nederland in 2015 een mooie zomer volgens de statistieken?

Wat is de voorspelling voor de komende zomer van 2015 als we afgaan op de statistieken voor temperatuur, neerslag en zonne-uren ? Zijn er indicaties dat de zomers steeds mooier worden of is de statistische benadering niet realistisch. Deze weersverwachting voor de Nederlandse zomer van 2015 kan als steuntje dienen voor het plannen van een vakantie in eigen land.

De komende zomer van 2015
Het voorspellen van het weer op de lange termijn blijft natuurlijk moeilijk. Maar voor ons Nederlanders is het weer nu eenmaal een hot item en daarom wagen we ons graag aan voorspellingen en verwachtingen wat het weer- en dan met name in de zomer en in de winter- gaat doen. En eigenlijk hebben we voor het voorspellen van het weer op de lange termijn maar twee opties beschikbaar. De het minst voor de hand liggende methode om het weer te voorspellen is die welke beschreven is in een aantal historische almanakken, met als bekendste de Enkhuizer Almanak.

In mijn artikel: Krijgen we in Nederland in 2015 een mooie zomer volgens de Enkhuizer Almanak? heb ik beschreven wat de voorspelling is voor de zomer 2015 volgens de Enkhuizer Almanak.

Is echter ook een – wellicht meer voor de hand liggende – methode van voorspellen voor het komende zomerweer. Deze methode berust op resultaten van klimatologische omstandigheden vastgelegd in statistieken. Met name statistische gegevens betreffende temperaturen, neerslag en zonne-uren kunnen ons een tot op zekere hoogte vertellen hoe het weer zich ontwikkelt in de tijd.

Statistieken
Er zijn maar weinig zaken die geschikter zijn om in statistieken vast te leggen dan het weer. Zelfs aan het eind van de 17e eeuw werden al regelmatig instrumentele waarnemingen verricht door vrijwilligers en verzameld in geschriften. Het tot in detail vastleggen van meteorologische gegevens startte eigenlijk in 1854, het jaar dat het KNMI werd opgericht. Al die waarnemingen van ruim anderhalf eeuw, maken het mogelijk om allerlei facetten van het weer in statistieken weer te geven. Aan de hand van deze statistieken is het mogelijk om wezenlijke klimaatsveranderingen via cijfers aan te tonen.  Zo ook de zgn. warmtegetallen, die sinds 1901 door het KNMI zijn vastgelegd.

Warmtegetallen
Het warmtegetal is een maat voor de warmte in het tijdvak van 1 april tot en met 31 oktober van het genoemde jaar. Het warmtegetal wordt berekend door het aantal graden dat de gemiddelde etmaaltemperatuur van elke dag boven de 18,0 °C ligt, op te tellen. Een dag met gemiddeld over 24 uur een temperatuur van 20,2 °C draagt dus 2,2 bij aan het warmtegetal. Zo komen we uiteindelijk tot een totale som die het mogelijk maakt de warmte in het jaar te classificeren. Een en ander resulteert in een reeks van jaartallen vanaf het begin van de 20e eeuw met de bijbehorende warmtegetallen, die een indicatie geven van de zomertemperaturen.

De lijsten zijn te bekijken via de volgende link : http://www.knmi.nl/klimatologie/lijsten/warmtegetal.html

Wat duidelijk opvalt in de ranglijst van de jaren met de hoogste warmtegetallen is, dat de jaren 2004 t/m 2014  allemaal in de top 30 terug te vinden zijn, uitgezonderd de jaren 2007 en 2011, die lager in de ranglijst staan. Op grond van de warmtegetallen kan dan ook geconcludeerd worden dat het laatste decennium gemiddeld genomen warmere zomers heeft gehad dan de voorgaande jaren.

Zonne-uren en neerslag
Het weerstation Losser heeft zeer veel statistische informatie verzameld over de afgelopen ruim honderd jaar. De voor de zomer meest relevante informatie betreft die over de neerslag en het aantal zonne-uren in de zomer gemeten. Wat betreft het aantal zonne-uren zijn er zeer positieve ontwikkelingen te bespeuren. Hiertoe heb ik het totale aantal zonne-uren voor de afgelopen periodes 1985 t/m 1994, 1995 t/m 2004 en 2005 t/m 2014 op een rijtje gezet. Respectievelijk waren dit gemiddeld 531, 590 en 607 uren. Hieruit blijkt dus dat het aantal zonne-uren de laatste 30 jaar gaandeweg steeds groter wordt.

Wat betreft het aantal mm's neerslag zijn de statistieken ook vrij duidelijk. En (helaas) lijkt het er sterk op dat over de laatste 30 jaar er geleidelijk meer regen valt in de zomerperiode. Voor 1985 t/m 1994, 1995 t/m 2004 en 2005 t/m 2014 zijn de hoeveelheden neerslag respectievelijk 220, 227 en 249 mm.

Conclusie
Op grond van langjarige statistieken wordt de komende zomer van 2015 warmer en krijgen we meer zon, maar wellicht ook iets meer neerslag. Omdat het echter langjarige gemiddelden betreft kan elke afzonderlijke periode er in positieve of negatieve zin uitspringen. Maar puur op grond van de statistieken kunnen we wel vaststellen dat de huidige zomers ( laatste 10 jaar) in Nederland beter zijn dan die van de voorgaande decennia. Al met al hoopgevend nieuws voor 2015 en de nabije toekomst.

Plazilla
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Tyshane

Mooi verhaal en als het uitkomt helemaal top natuurlijk. Hogere temps en meer vocht spreekt ons als muziek in de oren.  ;) Maar goed het zijn statistieken en in feite kan je daar niet zoveel mee natuurlijk, we zullen het moeten zien waar het heen gaat.

Extremissimorum

Citaat van: Jan van Ooijen op zo 08 feb 2015 - 09:33

Conclusie
Op grond van langjarige statistieken wordt de komende zomer van 2015 warmer en krijgen we meer zon, maar wellicht ook iets meer neerslag. Omdat het echter langjarige gemiddelden betreft kan elke afzonderlijke periode er in positieve of negatieve zin uitspringen. Maar puur op grond van de statistieken kunnen we wel vaststellen dat de huidige zomers ( laatste 10 jaar) in Nederland beter zijn dan die van de voorgaande decennia. Al met al hoopgevend nieuws voor 2015 en de nabije toekomst.


Hoopgevend nieuws dat het warmer wordt?! Ligt eraan van welk seizoen je houdt. Als ik zeg dat ik van koude winters houd ben ik ook gelijk al tegen de stroom in. Op de televisie wordt 'winterderweer' ook al afgestempeld als slecht weer, want koud. GELUKKIG wordt het dan een paar dagen weer 10+.  >:(

Jammer van die laatste zin...

Lothiriel

Daar erger ik me inderdaad ook wel aan. Ik snap ook niet op welke manier 10 graden in de winter 'goed weer' is, aangezien dat altijd gepaard gaat met veel bewolking en regen gedurende de winter.

Winter 2015-2016 in Leuven
3 dagen smeltende sneeuw | 2 dagen sneeuw | 8 vorstdagen | 2 ijsdagen

Sven

Citaat van: Tyshane op zo 08 feb 2015 - 11:00
Mooi verhaal en als het uitkomt helemaal top natuurlijk. Hogere temps en meer vocht spreekt ons als muziek in de oren.  ;) Maar goed het zijn statistieken en in feite kan je daar niet zoveel mee natuurlijk, we zullen het moeten zien waar het heen gaat.

Inderdaad, klinkt als muziek in de oren. Heb alweer zin in de zomer, meer vocht is meer onweersbuien? Dat zou helemaal geweldig zijn ;) die winters zijn ook prima afgelopen twee jaar, niet of nauwelijks erg koud geweest. En tijd om uit de winterslaap te ontwaken!
Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

Danny

Citaat van: Extremissimorum op zo 08 feb 2015 - 11:01
Hoopgevend nieuws dat het warmer wordt?! Ligt eraan van welk seizoen je houdt. Als ik zeg dat ik van koude winters houd ben ik ook gelijk al tegen de stroom in. Op de televisie wordt 'winterderweer' ook al afgestempeld als slecht weer, want koud. GELUKKIG wordt het dan een paar dagen weer 10+.  >:(

Jammer van die laatste zin...

Ik heb niks in het bovenstaande stuk gelezen dat over de winter gaat??? Het gaat over het tijdvak April - Oktober en de statistieken die gemeten worden in de zomer.
Dat de winters mogelijk warmer worden kan je best wel eens gelijk in hebben maar daar gaat het hele stuk van Jan hier zeker niet over......

Extremissimorum

Citaat van: Danny op wo 11 feb 2015 - 07:53
Ik heb niks in het bovenstaande stuk gelezen dat over de winter gaat??? Het gaat over het tijdvak April - Oktober en de statistieken die gemeten worden in de zomer.
Dat de winters mogelijk warmer worden kan je best wel eens gelijk in hebben maar daar gaat het hele stuk van Jan hier zeker niet over......

Lees nou even voordat je antwoordt. Ik heb over de winter, waarin men het al gauw over 'te koud' heeft zodra het onder de +5 graden is.

In het artikel hebben ze het over de zomer. Ze zeggen dat het "goed nieuws" is wanneer de zomers warmer worden en vochtiger. Ik vind dat zelf echter geen goed nieuws, maar daar is iedereen andersdenkend over uiteraard. Dit artikel lijkt geschreven te zijn voor mensen die in Nederland wonen, maar liever in Zuid-Spanje hadden willen wonen, waar warme winters en hete zomers zijn.

Danny

Citaat van: Extremissimorum op vr 13 feb 2015 - 11:31
Lees nou even voordat je antwoordt. Ik heb over de winter, waarin men het al gauw over 'te koud' heeft zodra het onder de +5 graden is.

In het artikel hebben ze het over de zomer. Ze zeggen dat het "goed nieuws" is wanneer de zomers warmer worden en vochtiger. Ik vind dat zelf echter geen goed nieuws, maar daar is iedereen andersdenkend over uiteraard. Dit artikel lijkt geschreven te zijn voor mensen die in Nederland wonen, maar liever in Zuid-Spanje hadden willen wonen, waar warme winters en hete zomers zijn.

Als ik het forum hier bekijk zijn er genoeg mensen die van winter en flink lage temperaturen houden. Klagers voeren altijd de boventoon kijk maar eens naar een zomerdag met 30 graden en vochtig weer. Mensen zitten te smullen omdat het tot zwaar onweer kan komen maar klagers voeren de boventoon omdat het warm, plakkerig etc. is.

Probeer van elke situatie te genieten en pas je gewoon aan aan de omstandigheden. Maakt het een stuk makkelijker. Al is het koud moet je je flink dik aankleden en is het warm moet je je proberen iets minder druk te maken. Klagen biedt geen oplossing al is het soms wel eens lekker.........

Weerfreak 1337

Ik houd wel van de afwisseling in Nederland, winter en zomer kan ik allebei van genieten. Onweer staat nog altijd op nummero 1  8)

En zeker op dagen als vandaag, als je de zachte lucht weer ruikt buiten, het zonnetje schijnt en de temperatuur in de dubbele cijfers komen gaat het zo hard kriebelen.  :D

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Ijsbloem

 ;) Jan , ik geloof er alvast in !
Tenslotte wordt het makkelijker te warm dan te koud in dit land.
Ik kijk ook niet raar op als we binnen vijf jaar de 40-graden grens overschrijden.
Ik ga wel mee met het onrecht-gevoel van winterliefhebbers want 3/4 .e van het jaar
hebben we temperaturen boven de 15.C dus als je van koud weer houdt blijft er weinig
over als die 1/4 ook nog eens te zacht/zonder noemenswaardige kou verloopt.
>:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:(
Op weg naar weer wat koudere winters ?
Zou zo maar kunnen , te beginnen in winter 2017.

Edwin

Statistieken zeggen mij altijd vrij weinig. Het is allemaal tijd die nog komen moet dus daar valt niks over te zeggen en helemaal niet op basis van "resultaten in het verleden....". De zomer zal ongetwijfeld weer worden net als alle andere jaren. Relatief warm, maar vaak ook onbestendig.
Never Stop Exploring

Ijsbloem

Matt Hugo verwacht (voor wat het waard is) een zomer met veel hogedruk
posities in noord Europa.
Volgens zijn visie , koel .
Op weg naar weer wat koudere winters ?
Zou zo maar kunnen , te beginnen in winter 2017.

dondertje127

Al waren de zomers in de meeste jaren 90 ook niet mis. Waren vaak mooie zomers met ook vrijwel elk jaar weer mooie bloemkooldonderwolken die je zag opreizen. Lekker hoor!

Ik weet er nog een in 1994 meen ik(?) dat op een 4e augustus zelfs 36 graden werd.

Weerfreak 1337

Vorig jaar nog een 36,5°C hier op station Hoek van Holland. Puffen was het! :P  :D

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Jan van Ooijen

Start juni met lokale hittegolf?

Na het zien van de operationele runs van het Amerikaans weermodel en het Europees weermodel dan zien we dat juni gelijk zomers warm gaat beginnen. Het Amerikaans weermodel komt met ten minste vijf dagen achtereen waarop de maximumtemperatuur 25,0 °C of meer bedraagt (zomerse dagen), waarbij ten minste op drie dagen de maximumtemperatuur 30,0 °C of meer bedraagt (tropische dagen). Deze temperaturen worden op anderhalve meter boven het maaiveld gemeten in een zogenaamde weerhut.

Het Europees weermodel is wat voorzichtiger, maar nog altijd zeer aangenaam zomerweer. Hieronder de kaarten van het Europees weermodel







Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

ron12

Dit jaar voorloopt de zomer aanvang precies het zelfde als vorig Juni. Met later zwaar noodweer in Duitsland. Nu zijn wij eens een keer aan de beurt,toch  ;D Duitsers verwachte een lange hitte periode http://www.wetteronline.de/14-tage-wetter Nog een link naar vorig jaar http://www.wetteronline.de/extremwetter/2014-06-09-hw
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

dennis089

Jan, misschien kunnen die kaarten zomaar uit komen.
De laatste EC kaarten tonen een laag dat vanuit de Azoren/ Spanje richting de golf van Biskaje trekt, daar waar Johann mij een paar dagen geleden terecht op wees bij een 'spanish plume'. Dan worden het leuke spannende momenten!  :D

Cdtj3

GFS 12Z gaat voor exit warmte op zondag, max temp 21 graden midden nl, alleen limburg nog 25+. Kijken hoe de pluim ervoor staat zometeen.

Onweersdagen 2017: 33 Hagel: 8
https://www.flickr.com/photos/calvinmusch/

dennis089

wel flinke warmte in frankrijk. als het daar dan gaat borrelen en er ontstaat een leuk complex dan krijgen we misschien een kado'tje daarvan. de saaie koude vieze 'herfst' periode zonder noemenswaardig onweer is in ieder geval ook eindelijk exit zo lijkt het! gelukkig maar  :D

ron12

Word gewoon een copy van zomer begin 2014http://www.meteo-service.nl/index.php/topic,5033.0.html Leuk omdat weer eens door te lezen 8)
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Powered by EzPortal