Hoeveel onweersdagen verwacht jij in 2015?

Topic gezien door 9593 bezoekers
Gestart door ThaGhostNL, wo 04 feb 2015 - 14:25

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hoeveel onweersdagen verwacht jij in 2015?

0-10 dagen
3 (6.8%)
10-15 dagen
3 (6.8%)
15-20 dagen
2 (4.5%)
20-25 dagen
11 (25%)
25-30 dagen
15 (34.1%)
30 of meer dagen
10 (22.7%)

Totaal aantal stemmen: 0

ThaGhostNL

Hoeveel onweersdagen verwacht jij in 2015?

***Uitgaand van De Bilt***

In ons land onweert het jaarlijks op gemiddeld op 25 dagen. Het aantal onweersdagen (dagen waarop ergens op een weerstation van het KNMI minstens één donderklap wordt gehoord) loopt uiteen van 21 in het noordoosten van het land tot 34 boven het westen van Brabant. Het meest onweersrijke gebied, waar het jaarlijks op 30 tot 34 dagen onweert, is een strook die zich uitstrekt van Antwerpen tot het Gooi. Op enige afstand van zee neemt de onweersactiviteit sterk toe. 's Zomers komt bij het binnendringen van minder warme lucht de buienvorming vaak pas landinwaarts goed op gang. In het najaar en in de winter ligt de piek juist vlak aan zee: het relatief warme zeewater is dan een belangrijkste voedingsbron.


Foto Walter van Ooijen

Het aantal onweersdagen verschilt sterk van jaar tot jaar en maand tot maand. Zo kwam het in 1929 in De Bilt op 12 dagen tot onweer, terwijl het hier in 1957 op 52 dagen onweerde. Sommige maanden tellen alleen al meer dan 10 onweersdagen. Gegevens over het aantal dagen met onweer zeggen echter weinig over de werkelijke activiteit. De ene onweersbui levert veel meer bliksems op dan de andere.

Bron KNMI
My brain is like my internet browser. I got like 19 tabs open, 3 of them are glitching and where the fuck is that music comming from.

Marsel

Geheel volgens de  klimatologie ga ik uit van grofweg 30 dagen. Alles erboven is mooi meegenomen.

Laten we vooral hopen op een kwalitatief goed seizoen. Liever een paar onweersdagen minder maar wel met een paar warmbloedige landelijke klappers, in plaats van een kwantitatief goed onweerseizoen met veel gepruttel in de polaire lucht.

Trouwens, even de titel aangepast Tha-Ghost. Stond nog 2014 in ;).

Cdtj3

Ik ga voor 25-30 dagen, heb nu al 2 dagen dus ben al goed op weg. Hopen op goed onweer dit jaar! Lekker knallen.  ;D
Onweersdagen 2017: 33 Hagel: 8
https://www.flickr.com/photos/calvinmusch/

Wertha

Uitgaande van De Bilt heb ik eigenlijk geen idee..
Voor mij persoonlijk verwacht ik 20-25 dagen.

Ik zit mijn tijd dit jaar voor het grootste deel uit in Weert en hier wil de afgelopen jaren het onweer toch wel een beetje uit de buurt blijven. Het onweert naar mijn beleving vaker in de regio's Venlo, Helmond, Eindhoven, Tilburg dan rondom Weert.

Wellicht dat ik dankzij mijn studie in Tilburg wat extra onweersdagen mee kan pikken. :)
Aantal onweersdagen: 2023: 17 | 2022: 21 | 2021: 16

Weerfreak 1337

30 tot 32 dagen.  8)

Laten we hopen op een warm en onweersrijk seizoen.  :D


Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Fluffje

afgelopen jaar ook tussen 20-25 onweersdagen, gok er nu ook maar weer op :)
onweersdagen 2013: 10
onweersdagen 2014: 25[/

Jasneker

Wonend in Friesland zou de normale 20 21 dagen zijn ik gok op 25 ( hoop doet leven nietwaar ;) )

ron12

Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Armand

Hier op het moment 2 onweersdagen. Vorig jaar 30. Voor dit jaar gok ik 32  8)

NitroGenetics

aangezien ik denk dat deze zomer warmer wordt dan gemiddeld en daarmee ook vochtiger gezien de luchtpatronen die we hebben in de zomer ga ik uit voor 30+ onweersdagen nationaal, regionaal verwacht ik 20 dagen aangezien Hoogeveen een stopbord is wat betreft onweer :(

dondertje127

Jaaaa en daar issie :)

2014 leverde qua beleving 30 onweersdagen op (2 op een andere plek dan m'n toenmalige woonplek) en 9 dagen met weerlicht.
Veel meer dan ik vorig jaar dacht.

Ik denk dat we dit jaar weer tussen 25 en 30 onweersdagen komen (de eerste 2 zijn nu al een feit) dus eigenlijk hebben we nog 28 onweersdagen nodig om tot 30 te komen. Ook hoop ik weer veel weerlicht te zien naast het onweer, ik vind dat ook prachtig :)
Hagel heb ik helaas niet bijgehouden in 2014, maar dat moeten er minimaal 4 a 5 zijn geweest, waarvan 3 januari me het nog het meest bijstaat. Dit jaar zal ik ook de hageldagen gaan bijhouden naar aanleiding van het niet nauwkeurig bijhouden in 2014. Vandaag heb ik er weer 1 kunnen bijschrijven.

Kortom, ik heb er een goed gevoel over.

dennis089

ik verwacht, puur op gevoel mooie maanden mei, juli en augustus. warme mei. koude juni. september nog een mooie week maar snel kouder.
ben benieuwd om mijn voorspelling straks terug te lezen

Koen-IJM

Mei: 2 dagen
Juni: 14 dagen
Jul: 5 dagen
Augustus: 11 dagen
September: 3 dagen

Ik verwacht een onweersrijke zomer ;-)

dondertje127

Citaat van: dennis089 op ma 13 apr 2015 - 15:36
ik verwacht, puur op gevoel mooie maanden mei, juli en augustus. warme mei. koude juni. september nog een mooie week maar snel kouder.
ben benieuwd om mijn voorspelling straks terug te lezen

Laat september nog maar even heeeeeel lang wachten :)

Meende 16 april jl. wel weerlicht te hebben waargenomen.

Giso84

Het jeukt om op pad te gaan  ;D
Zou graag dit jaar een foto van onweer op het strand willen maken.

Als de weerman loog, bedenk dan: 'tussen de druppels door was het droog'

dondertje127

Citaat van: Giso84 op za 18 apr 2015 - 00:14
Het jeukt om op pad te gaan  ;D
Zou graag dit jaar een foto van onweer op het strand willen maken.

Op 2 augustus 2014 afgelopen jaar dus, begon het te donderen boven Zandvoort aan Zee, vlak nadat we in zee gezwommen hadden. Maar de zon scheen ook nog. Het waren losse wolken maar dat werd later aangevuld iets verder landinwaarts door een donkergrijze onweerslucht en slagregens, waarna de zon weer doorbrak en het lekker benauwd was. Volgens mij heb ik deze onweersdag niet eens meegeteld in het rijtje onweersdagen van 2014, dat besef ik nu pas :o
Helemaal vergeten bij 'onweersdagen elders', een kopje dat ik bijhield (dus toch 30 onweersdagen).

Giso84

Citaat van: dondertje127 op za 18 apr 2015 - 02:27
Op 2 augustus 2014 afgelopen jaar dus, begon het te donderen boven Zandvoort ... KNIP

Graag gedaan voor het herinneren van je extra onweersdag in je telling  ;)
Maar serieus, ik doe het met livestreams vanuit de VS voor mooie luchten/tornado's

onweer doe uw intreden aub
Als de weerman loog, bedenk dan: 'tussen de druppels door was het droog'

dennis089

Citaat van: dennis089 op ma 13 apr 2015 - 15:36
ik verwacht, puur op gevoel mooie maanden mei, juli en augustus. warme mei. koude juni. september nog een mooie week maar snel kouder.
ben benieuwd om mijn voorspelling straks terug te lezen

mijn voorspelling is al geflopt.. een weliswaar 'zonnige' maand mei maar TE koud! veels te koud voor ons onweerliefhebbers! hier in limburg dan ook nog geen onweer van betekenis mogen meemaken en de laatste week van mei verwacht ik daar geen verandering in. Hopelijk is mijn koude juni voorspelling dan ook fout en gaat er in de komende dagen iets leuks getoverd worden op de kaarten want we vinden dat ons geduld nu wel genoeg op de proef is gesteld! op naar de 25+graden dagen!  ::) ??? :D

TaL

Citaat van: Marsel op wo 04 feb 2015 - 14:33
Geheel volgens de  klimatologie ga ik uit van grofweg 30 dagen. Alles erboven is mooi meegenomen.

Laten we vooral hopen op een kwalitatief goed seizoen. Liever een paar onweersdagen minder maar wel met een paar warmbloedige landelijke klappers, in plaats van een kwantitatief goed onweerseizoen met veel gepruttel in de polaire lucht.



Tja, voorlopig :(  ::)
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

dennis089

Citaat van: dennis089 op wo 20 mei 2015 - 19:09
mijn voorspelling is al geflopt.. een weliswaar 'zonnige' maand mei maar TE koud! veels te koud voor ons onweerliefhebbers! hier in limburg dan ook nog geen onweer van betekenis mogen meemaken en de laatste week van mei verwacht ik daar geen verandering in. Hopelijk is mijn koude juni voorspelling dan ook fout en gaat er in de komende dagen iets leuks getoverd worden op de kaarten want we vinden dat ons geduld nu wel genoeg op de proef is gesteld! op naar de 25+graden dagen!  ::) ??? :D

inmiddels zijn we 4 maanden verder op mijn initiele post van 13 april en kan ik concluderen dat ik er goed naast heb gezeten. mei was koud. juni en juli waren weliswaar warm. SOMS zelfs zeer warm! ook met een heuse hittegolf. maar dat was je juist het meest mocht verwachten bij (te) warme maanden en hittegolven (ook nog een vrij lange voor zuid-oost) is er vrijwel niet geweest. Ik kan de 'serieuze onweersdagen' op 1 hand tellen. waarmee ik zeker ben dat mijn poll keuze zowieso niet gehaald zal worden en uiteindelijk ligt het tussen de 0 en 10 onweersdagen in over een maand. dat weet ik zeker! wist niet eens dat er zo weinig onweer kon zijn tijdens de zomer  ::) :( :-\ :'( >:( (voor het eerst op dit forum een boos gezichtje! het mag ook wel dit seizoen)

Powered by EzPortal