Onweerskansen seizoen 2015

Topic gezien door 187135 bezoekers
Gestart door Marsel, za 31 jan 2015 - 10:41

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

ron12

Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

flyineddy

Citaat van: dondertje127 op ma 14 sep 2015 - 14:44
Volgens mij hebben ze in Overijssel en Drenthe best een aardige onweersbui.

Valt tegen. Een paar flitsen, 2 zwakke CC's, wat gedonder en een beetje regen.
Niet echt spannend.
Bliksems wat een gedonder.

dondertje127

Derde onweersbui van vandaag (tenzij ik iets heb gemist toen ik kon uitslapen). Het is een beetje vreemd geluid. Anders dan gewoonlijk.


Edit: het is een flinke stortbui met rake donderslagen en bliksem. Deze gaat pal over ons heen. Heb stukje opgenomen.

Marco uit Hangar 5

Soooo, flinke klappers boven Schiphol zojuist. A380 heeft 20 minuten staan wachten op de Kaagbaan, totdat het wat opklaarde, toen mocht ie weg. Op dit moment klaart het weer op, maar nog steeds flitsen en donders.

Marco Nierop
http://zweef.nl/

dondertje127

Hier ook. Net ook ergens ingeslagen. Wat een klappen zeg wow! Heb er mooi een stel op video :D

Armand

Ziet er goed uit in het midden en noordwesten. Hier een paar plensbuien met welgetelt 2 donders. Flitsen heb ik niet waargenomen. Zonnige momenten overheersen hier in Zuid-Limburg (en dat is dit wel vaker met onweer  8) )

dondertje127

Prachtige foto die bui boven Schiphol! Wow :)

Giso84

Wat een top dag kwa weer.
Eerst heerlijk in de zon gezeten om vervolgens de buien te zien aankomen.
Beste klappers zaten erbij!

Eerste bliksemfoto overdag vastgelegd, na het eten maar eens op de pc bekijken, blij  ;D
Als de weerman loog, bedenk dan: 'tussen de druppels door was het droog'

ron12

wooow,Mooie nieuwe buien radar http://animatie.weerslag.nl/?map die is gaaf :P op icoontjes klikken kun je alle kleuren instellen en meer 8)
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Giso84

Dit is hem geworden...
Ben er blij mee, mijn eerste dag-onweer-foto

Als de weerman loog, bedenk dan: 'tussen de druppels door was het droog'

dondertje127


flyineddy

Zo, net nog even een lekker onweersbuitje gehad. Felle flitsen, harde donders en harde regen.
En dat alles voorafgegaan door best een fraaie shelfcloud.  ;D

Ik zal zo dadelijk wat foto's plaatsen. :)

Eddy.

Edit: Klik hier voor de foto's
Bliksems wat een gedonder.

Wertha

In Veldhoven een paar klapjes gehoord, hooguit 3 stuks. Nou ja.. we schrijven het maar bij als onweersdag.
Aantal onweersdagen 2024: 5 | 2023: 17 | 2022: 21

jornonweer

Je kan het geloven of niet maar hier is ofwel een downburst ofwel een windhoos geweest, ik ga morgen de schade nog eens bekijken.. bomen ontworteld, daken weg gewaaid, ook het dak van mijn werk (hubo) is er deels vanaf, nog nooit meegemaakt zoiets! Je zag de wind op de ramen beuken en de ramen bewegen  8)
Danger is real, fear is a choice.

trudy

Loopt de radar bij jullie ook maar tot 19.05 uur?

Joep

Mooie Mamatus boven Alphen aan den rijn

JorisK

Filmpje van een mooi onweersbuitje vanmiddag.


Marco uit Hangar 5

Citaat van: trudy op ma 14 sep 2015 - 20:02
Loopt de radar bij jullie ook maar tot 19.05 uur?

Op buienradar tabje Onweer, JA.. Tabje Regen doet wel normaal.

Weerslag.nl doet het wel goed.. Buienradar zal wel weer overbelast zijn vrees ik.
Marco Nierop
http://zweef.nl/

dondertje127

Lekker filmpje JorisK. En dat geldt ook voor verschillende foto's hier.

Jan van Ooijen

Vanuit de Guidance

Voor vandaag liggen allen modellen op een lijn, wel is de timing van de occlusie/trog ongeveer twee uur naar achter verschoven. Harmonie geeft boven de Noordzee nog steeds een Bft meer wind dan Hirlam en EC, hetgeen waarschijnlijk veroorzaakt wordt door een convectieve component in de neerslag van Harmonie. We gaan voor de gemiddelde wind uit van Hirlam. Qua uitschieters zien we niet zo heel veel verschillen. Morgen zien we wat positie- en timingsverschillen van de frontale systemen, EC laat morgenavond zelfs een secundair laagje boven de Noordzee met daarbij een dikke Bft meer wind. Voorlopig houden we Hirlam aan.

Actueel seinen voor 6-7 Bft in de kustdistricten, vanmiddag bij de trog een dikke 8 Bft, Harmonie komt zelfs met een kleine 9 Bft (zie modelbeoordeling). De harde wind heeft te maken met het nog relatief warme zeewater waardoor de TKE maximaal is. Boven land zien we de met de zuid- tot zuidwestenwind een zwakkere wind. Doordat de wind toeneemt een na trogpassage bovendien naar zuidwest draait lijken de zware windstoten wel net tot boven land te kunnen reiken, maar niet meer dan een smalle kuststrook. We houden voor de maximale uitschieters in de kustgebieden 80 km/uur aan. Vanavond neemt de wind sterk af. Morgenavond mogelijk opnieuw seinen voor 6-7 Bft.

Vanochtend boven zee buien met lokaal ook onweer, soms trekken deze ook over het uiterste noordwesten. Ook over het zuidoosten en oosten zien we wat neerslag op de langstrekkende hoogtetrog. Nabij de occlusie/trog perioden met regen, gezien de opbouw stratiform. In de tweede helft van komende nacht van het zuiden uit regen. In de ochtend op wat lichte regen na op de meeste plaatsen droog, in de middag weer intensievere frontale neerslag. Later in de middag en in de avond in de warme sector en nabij het koufront buien. De effectieve schering is met 40-60 kn fors te noemen en de CAPE bedraagt dan ruim 1000 J/kg, goed georganiseerde multicells zijn zeker mogelijk. Harmonie komt met een sterk onweerssignaal en ook INDECS geeft hoge kansen.

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Powered by EzPortal