Onweerskansen seizoen 2015

Topic gezien door 187370 bezoekers
Gestart door Marsel, za 31 jan 2015 - 10:41

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jan van Ooijen

Hierbij de Spout Parameter van Wilfred voor vandaag, aardige kans op waterhozen in het noordelijk deel



Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Marsel

Pfoe, ik heb nogal wat gemist de laatste weken zag ik.... :o. Maar goed, weer in het land dus ook weer wat meer input van mij mits het nog tot een beetje 'extreem' weer wil komen. 

jornonweer

Geen update over mogelijk onweer op zaterdag, zondag en maandag?
Danger is real, fear is a choice.

Joep

ZA en ZO kansjes op onweer


GeneralDuke

Er is niet zo veel CAPE zondag, dacht max. 750. Daarnaast swipet er niet echt een koufront/hoogtetrog op zondag over ons land, dus er is nog wat nodig om de (kleine) boel in werking te zetten. Misschien verkijk ik me hierop, en kan het feit dat het koufront/warmtefront op zondag juist boven NL stationair lijkt te worden om vervolgens terug naar het westen te gaan, er juist voor zorgen dat het heel dynamisch enzo wordt (lees: 0 ervaring hiermee :) )

Dinsdag zou misschien wel leuk kunnen worden.
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

Marco uit Hangar 5

Er ontstaat komend weekend een lagedrukgebied boven de Britse Eilanden wat een treintje van fronten en troggen over ons land heen laat zwiepen, met vaak even een luchtaanvoer vanuit het warme en vochtige zuiden.. en dus ook kansen op onweer.

Buienradar laat voor morgenavond al kansen op onweer zien, boven het noorden van Nederland. Ik weet niet welk model daar aan ten grondslag ligt, maar hij klopt vaak wel redelijk.

http://europa.buienradar.nl/verwachting/bliksem
Marco Nierop
http://zweef.nl/

Jan van Ooijen

KNMI Guidance

Vanmiddag met name in het noordoosten een kans op een bui aan de noordflank van het ULL. Daar zit ook de meeste dynamische forcering (PVA). Alle modellen laten dit steeds zien, hoewel er wel wat positioneringsverschillen zijn. Harmonie00 laat weer wat meer zien en ook weer wat zuidelijker (ook boven Overijssel). Capewaarden zijn maximaal 700-1000 J.kg, maar de windschering is beperkt, rond 10 kt. Dit levert als convectieve modus single cell. Gezien de tophoogte/temperatuur (T500 -25) is een klap onweer niet uitgesloten. Harmonie geeft een signaal voor enkele ontladingen boven zee, INDECS komt ook in de Hirlam 18 UTC-run met kansen van 30-50 in het noorden. Ook boven de Duitse Bocht buien. Zaterdagochtend op het warmtefront geven de modellen een licht signaal voor wat regen. Vervolgens vanuit het zuidwesten buien (/buiige regen), alle modellen tonen dit, timing en locatie verschilt nog wel wat. Ook verschillen in de treksnelheid. De opbouw van de atmosfeer is in Harmonie het meest onstabiel, Hirlam en EC zijn wat minder onstabiel. Harmonie geeft dan ook het sterkste neerslagsignaal. Boven FL200 is de opbouw in alle modellen stabiel. In het (zuid)oosten van het land kan de convectie net aan vanaf de grond ontstaan. Schering 20-25 kt, Cape 700 J/kg (Hirlam), in Harmoniescenario wat hoger. Multicells dan, onweer is mogelijk
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

dondertje127

Hoop ook op wat onweer. Wordt al aantal dagen steeds op verschillende dagen in de vooruitzichten wel een kans berekent op weer.nl.

Skroei

Morgen later op de dag van het zuiden uit nabij de frontale golf buiige regen. Met name bij het laagje lijkt de windschering behoorlijk groot en kan de eventuele convectie zich wat beter organiseren, mogelijk tot matig ontwikkelde multicells. (MU Cape 1000-2000 J/Kg)

(Citaat KNMI Guidance)


Marco uit Hangar 5

KNMI geeft voor morgenmiddag code geel voor stevige buien met kans op onweer, in heel Nederland.

http://www.knmi.nl/nederland-nu/weer/waarschuwingen/noord-holland
Marco Nierop
http://zweef.nl/

Jan van Ooijen

Vanuit de Guidance

Een laag behorend bij een frontale golf ligt om 00 UTC boven Noordzee en trekt langzaam noordnoordwestwaarts. Het bijbehorende NW-ZO georiƫnteerde koufront verlaat vanochtend het noorden van de FIR. Erachter krijgt ons aandachtsgebied te maken met getransformeerde maritiem polaire lucht die op dagelijkse gang overdag vanaf de grond onstabiel wordt. Het bovenlucht patroon is cyclonaal door de aanwezigheid van een hoogtelaag boven de UK. In deze stroming trekt vandaag een volgend grondlaag met bijbehorende occluderend frontaal systeem noordoostwaarts. Het koufront/occlusie bereikt rond 15 UTC het zuidwesten en verlaat rond dinsdag 00 UTC het noorden van de FIR. Het genoemde bijbehorende laag trekt via Z-Engeland naar East-Anglia en bereikt op dinsdagochtend het noordwestelijk deel van de Noordzee. Dit laag zorgt vanaf maandagavond voor een flinke gradiƫnt toename.

Bij het tweede laagje vertoont Harmonie meer wind dan Hirlam00 en EC12. Het is niet onrealistisch doordat de bijbehorende occlusie steeds meer convectief karakter krijgt. Dit is in de actuele ontwikkeling al waar te nemen. Aandachtspunt voor de wind is het windveld voor het tweede laagje vanaf vanavond, met een 7-8 Bft (Harmonie komt zelfs met een 9 Bft) langs de kust. Dit windveld lijkt dinsdag overdag nog even aan te houden in een strakke zuidweststroming. In ieder geval is er een code geel uitgifte voor zware windstoten voor het westelijk kustgebied vanaf vanavond.

Toenemende kans op buien, vooral in de middag ook met onweer. Eff. schering/MU Cape ca. 35 kn/1000-2000 J/Kg, multicells mogelijk, uiteraard ook gerede kans op onweer/hagel (code geel). In de nacht naar dinsdag boven land stabilisatie, aan zee gaat het boven relatief warme zeewater gewoon door. Dit heeft dan ook zijn uitwerking op de windstoten. Dinsdag overdag met name in de noordwesteljke helft buien.

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

flyineddy

Inmiddels zie ik op Blitzortung de eerste 2 onweersbuien op de grens van Noord-Brabant en Limburg.
KNMI heeft een uur vooraan de waarschuwing toegevoegd (begint uur eerder, eindtijd nog hetzelfde).
Bliksems wat een gedonder.

ron12

Onweer hoorbaar in Nijmegen
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

dondertje127

Jaa ook in Velp onweer hoorbaar vandaag. Dat had ik niet meer verwacht deze maand, maar we hebben toch de 9e! maand op rij onweer. Dat had ik gehoopt maar niet gedacht. Erg lang geleden dat ik in september onweer meemaak.

Joep

Hier in Bodegraven ook onweersklappen

GeneralDuke

Citaat van: dondertje127 op ma 14 sep 2015 - 13:00
Jaa ook in Velp onweer hoorbaar vandaag. Dat had ik niet meer verwacht deze maand, maar we hebben toch de 9e! maand op rij onweer. Dat had ik gehoopt maar niet gedacht. Erg lang geleden dat ik in september onweer meemaak.

Dat is een mooie streak dan. Wordt dit een jaar met iedere maand onweer? :)
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

Marco uit Hangar 5

Uurtje geleden kon ik hier ook onweer horen, ging oost van Schiphol voorbij, ligt nu al bij Purmerend zo ongeveer. Wel even flink regen gehad, maar nu is het droog en komt de zon er weer bij.. Prachtige cumulus congestus op dit moment, fotogeniek weer zeg maar.
Marco Nierop
http://zweef.nl/

dondertje127

Citaat van: GeneralDuke op ma 14 sep 2015 - 13:37
Dat is een mooie streak dan. Wordt dit een jaar met iedere maand onweer? :)

Volgens mij hebben ze in Overijssel en Drenthe best een aardige onweersbui.


Edit: Gerommel hier. Die pit bij Arnhem neemt toe met onweer en is nu in de buurt van ongeveer Dieren.

Powered by EzPortal