Onweerskansen seizoen 2015

Topic gezien door 187176 bezoekers
Gestart door Marsel, za 31 jan 2015 - 10:41

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Edwin

Citaat van: trudy op wo 02 sep 2015 - 11:57
Wat is t verschil van t onweer van nu, dan dat met een paar dagen geleden?

Geen, onweer = onweer :P
Never Stop Exploring

Zierikzee

Leuk buitje hier in Rdam. Leuk zo ff in de lucn pauze 8)
Onweersdagen 2014:4 dagen

Joep

Hier in bodegraven ook paar flinke knallen onweer.

trudy

Geloof toch wel dat er enig verschil in zit...
Weet niet precies wat, maar ten eerste is de lucht soort anders

GeneralDuke

Ja nouja... De lucht is stabieler en minder vochtig (dubbelop?) dan afgelopen weekend. De buien zijn kleiner, het zal vandaag niet komen tot een band onweer die heel Nederland blank zet.
Bedoel je zo'n verschil?
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

trudy

Zo iets ja....t is nu toch anders...

Armand

Sow, heel Nederland onder het onweer afgelopen weekend.  :o  Maar wacht, wat zien we daar? Oh dat is Limburg maar, die doen toch niet mee  :P :-X

peter 76

Citaat van: Armand op wo 02 sep 2015 - 19:22
Sow, heel Nederland onder het onweer afgelopen weekend.  :o  Maar wacht, wat zien we daar? Oh dat is Limburg maar, die doen toch niet mee  :P :-X
Nou ik woon in Stadskanaal, in het noordoosten dus, volgens de kaart de jackpot, nou helemaal niks nakkes nada, vandaag daarintegen een leuk pulsebuitje met paar beste klappen

Houten



A level 1 was issued for parts of the North Sea mainly for waterspouts.

Southern North Sea

Near the trough centre, weak vertical wind shear and good low-level buoyancy create a favourable environment for waterspouts.

dondertje127

Kan toch niet slapen even wegens de pijn aan een hechting in m'n mond. Ben even gaan kijken boven om te zien of ik weerlicht zag vanuit Zeeland, maar nee. Toen ik hoopvol richting ZW keek zag ik richting NW wel een hele felle lichtflits. Op lightningradar zag ik precies net dat moment ook detectie boven de Noordzee ter hoogte van Den Helder. Ik wist niet dat bliksem vanaf daar zo ontzettend fel kon zijn in het binnenland. Het leek wel alsof het op een kleine afstand was. Het meest felle weerlicht van heel ver die ik ooit in m'n leven heb gezien.

Ik hoop natuurlijk nog wel dat we onweer krijgen, om de weerlichtdag om te zetten in een onweersdag. Toch ineens weer kleine kansjes. Hoe dan ook zal ik die felle lichtflits van net niet vergeten hoor, ook al komt het heel misschien tot onweer.

Wat de hageldagen betreft moeten er minimaal 10 van zijn geweest, maar toen het onderschrift in het voorjaar veranderde had ik al veel hageldagen gehad, maar verloor door het inkorten van de onderschriften de meeste info. De sneeuwdagen ben ik kwijt, maar ik dacht bijna zeker dat ik destijds 9 hagel dagen had. Dat moet haast wel bedenk ik me, want ik had daar meer dagen van dan sneeuw. Ik zou daarmee momenteel op 13 hageldagen staan vanaf 1 januari gerekend. Ik wist wel dat ik ergens 9 dagen van had, maar zeker geen droge sneeuw. Die 4 van nu zijn wel tijdens onweersbuien voorgekomen.

cekstuffertz

Citaat van: Armand op wo 02 sep 2015 - 19:22
Sow, heel Nederland onder het onweer afgelopen weekend.  :o  Maar wacht, wat zien we daar? Oh dat is Limburg maar, die doen toch niet mee  :P :-X

Ik weet niet wat voor kaartje dat is, maar er klopt hier geen bal van. Volgens dat kaartje de volle laag hier in Amstelveen (meerdere dagen). Maar hier maar een enkel klein buitje gezien.....

Jan van Ooijen

Vanuit de Guidance

Vanochtend met name in de kustprovincies buien, vanaf het bereiken van de convectie-temperatuur (14-15 graden) verder landinwaarts ook oplevend. Passage van de hoogtetrog is een extra trigger in de middag. INDECS komt met 50-65% in het binnenland. Ook Harmonie geeft nu enig signaal. De frontale neerslag bereikt het noorden rond midernacht en breidt zich dan in de loop van vrijdag geleidelijk zuidwaarts uit en krijgt mede door de dagelijkse gang steeds meer een convectieve component waarbij opnieuw onweer tot de mogelijkheden behoort.
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Eveline

Citaat van: Caps op wo 02 sep 2015 - 11:30

Was gisteren inderdaad heel apart. Eerst heerlijk weer, zon, blauwe lucht... stond op zolder was op te hangen, goede ik het ineens rommelen. Was het verderop hartstikke donker! Rond 12.10, precies toen ik naar school moest om oudste op te halen, enorme regenbui en flink onweer. Zaten een paar flinke knallen tussen :)
Geloof het of niet, maar het onweer hier nu toch wel behoorlijk uit het niets

Marco uit Hangar 5

Het is weer herfst..:-)

Grappig om te zien dat de buienlijn boven land een beetje verpietert, en boven het IJsselmeer juist weer activeert. Typisch voor de Herfst dat het relatief warme water van de Noordzee en IJsselmeer voor de buien activiteit zorgt.
Marco Nierop
http://zweef.nl/

michael1986

Normaal gesproken heb ik niet zoveel te melden (ben meer een meelezer), maar dit wilde ik toch graag even met jullie delen, gespot rond 12:45 een schitterende hoos boven het ijsselmeer gezien vanuit Lemmer  ;D

michael1986

ook nog even ingezoomd is ie beter te zien ;)

dondertje127

Citaat van: Marco uit Hangar 5 op do 03 sep 2015 - 12:58
Het is weer herfst..:-)

Grappig om te zien dat de buienlijn boven land een beetje verpietert, en boven het IJsselmeer juist weer activeert. Typisch voor de Herfst dat het relatief warme water van de Noordzee en IJsselmeer voor de buien activiteit zorgt.

Dit tafereel zag ik op 31 augustus ook. En op meerder dagen in de zomer.

ik begreep dat er nog iets uit het Noorden kwam, een of andere trog met buien en kans op onweer?

GeneralDuke

Citaat van: dondertje127 op do 03 sep 2015 - 15:16
ik begreep dat er nog iets uit het Noorden kwam, een of andere trog met buien en kans op onweer?

Klopt, vandaag een trog, vannacht/morgen een occlusie. Maar 't is allemaal niet zo fancy volgens mij, stukje uit de guidance:

Met een CAPE van 200-400 J/kg en een effectieve schering van 20-30 kn hebben we veelal te maken met multicell, met name nabij de trog geclusterd. Met het oostwaarts verplaatsen van de trog en zal in combinatie met de dagelijkse gang vanmiddag ook in het oosten en zuidoosten de buienactiviteit opleven. De KOUW-kansen zijn mijns inziens aan de lage kant, zeker gezien het feit dat er nu ook al lokaal onweer gemeld wordt. De frontale neerslag bereikt het noorden rond middernacht en breidt zich dan in de loop van morgen overdag geleidelijk zuidwaarts uit en krijgt mede door de dagelijkse gang steeds meer een convectieve component waarbij opnieuw onweer tot de mogelijkheden behoort. De INDECS kansen voor komende nacht en morgen overdag zijn vooral in de noordwestelijke helft van het land een stuk groter, hetgeen te verklaren valt door de hogere CAPE-waarden langs de kust, met een schering van 10-20 kn is nog steeds enige organisatie in de buienvorming optreden. Harmonie geeft een zwak, maar iedere keer wel duidelijk terugkerend signaal, frequentie van de ontladingen is niet bijzonder hoog.
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

trudy

De frontale neerslag bereikt het noorden rond middernacht en breidt zich dan in de loop van morgen overdag geleidelijk zuidwaarts uit en krijgt mede door de dagelijkse gang steeds meer een convectieve component waarbij opnieuw onweer tot de mogelijkheden behoort. De INDECS kansen voor komende nacht en morgen overdag zijn vooral in de noordwestelijke helft van het land een stuk groter (95% op 1 b.o.), wat te verklaren valt door de hogere CAPE-waarden langs de noordwestkust (700-1000 J/Kg), met een schering van 10-20 kn is nog steeds enige organisatie in de buienvorming optreden. Harmonie geeft een zwak, maar iedere keer wel duidelijk terugkerend signaal, frequentie van de ontladingen is niet bijzonder hoog.

Wat houdt 1 b.o  in? Bliksem Ontlading?

Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Powered by EzPortal