Onweerskansen seizoen 2015

Topic gezien door 187151 bezoekers
Gestart door Marsel, za 31 jan 2015 - 10:41

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Jan van Ooijen

Citaat van: Danny op ma 10 aug 2015 - 08:06
Voor later deze week staan er weer prima onweerskansen in de verwachtingen. Nu hopen dat het in de verwachting blijft en dan ook nog uitkomt op de donderdag en/of de vrijdag  ;)

Ik moet het nog maar eens zien want de CIN is erg hoog bij EC. Misschien heeft Marsel of Wilfred tijd om het een en ander toe te lichten
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

dondertje127

Citaat van: dennis089 op ma 10 aug 2015 - 00:29
Duitsland is een mooi land. Ik heb er 4 jaartjes gewoond net over de grens. Ook toen we in juni met het werk naar Zwitserland zijn geweest moesten we langs de woning van een collega die in Gaggenau woont (kreis Rastatt). Het was daar zo ongelofelijk mooi om te wonen! Dan is Nederland saai hoor =)

Heerlijk hè :)

Kan vertellen dat ik vannacht nog best wat weerliccht heb gezien. Vanmorgen onweerde het op een kleine afstand, paar lekkere donderslagen gehoord. Als men hier de weerlichtdagen zou tellen in een heel jaar, volgens mij kom je hier dan sowieso op een hoog aantal als het telkens deye streek niet aandoen. Nu toevallig wel meermalen. Het was niet goed genoeg om een van de onweerssituaties te filmen met mijn apparatuur helaas :(
Maar zo te zien hebben we hier op 1 dag voor ik weer vertrek naar Nederland wederom vanavond en vannacht kans op onweer, of op z´n minst weerlicht.

Momenteel breekt langzaam een zonnetje door.

SniperEye

Citaat van: Jan van Ooijen op ma 10 aug 2015 - 09:12
Ik moet het nog maar eens zien want de CIN is erg hoog bij EC. Misschien heeft Marsel of Wilfred tijd om het een en ander toe te lichten

De weermannen en vrouwen op zowel NOS als RTL blijven de kansen intekenen op hun kaarten. Vraag me af wat zij zien wat wij niet zien. Kijken zij enkele naar CAPE/ Lifted?

dondertje127

De informatie over de datum van de tornado van dinsdag 4 augustus was verkeerd. Het nieuws klopt wel, maar de datum was van 7 juli 2015.

Weerfreak 1337

Citaat van: SniperEye op ma 10 aug 2015 - 14:49
De weermannen en vrouwen op zowel NOS als RTL blijven de kansen intekenen op hun kaarten. Vraag me af wat zij zien wat wij niet zien. Kijken zij enkele naar CAPE/ Lifted?

Omdat de kansen niet direct weg zijn als er CIN aanwezig is. :) Enige wat je dan nodig hebt is een forse trigger (laatste zetje in de rug). Voorbeelden daarvan zijn onder andere: convergentielijnen, vores/troggen, koufronten (in zeer zeldzame gevallen ook scherpe warmtefronten), hoogtetroggen en PVA (Positieve Vorticiteitsadvectie). :) Deze "weeronderdelen" hebben het vermogen om een stijgende luchtbeweging te veroorzaken, wat kan werken als een laatste zetje in de rug voor een luchtpakketje om door de CIN heen te breken.

Hopelijk heb ik je hiermee genoeg geïnformeerd :)

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

martijn

Een kleine bui bij frankfurt zit al op 90 ontladingen  :o

Eric

Citaat van: martijn op ma 10 aug 2015 - 17:02
Een kleine bui bij frankfurt zit al op 90 ontladingen  :o
Bij Aken ook...... Zo dichtbij en toch zoooo ver weg......  :'( :o

jornonweer

Voor de zoveelste keer alles voor Duitsland, begin het stilaan beu te worden.. 1 onweerslag op de gehele zomer..
Danger is real, fear is a choice.

dondertje127

Ik zie onweer op de radar in Duitsland (ook waar ik vandaag nog ben en vannacht. Ik kan zeggen dat het hier nog wel droog is, maar dat het buiten wel grauwer wordt. En best ook :). Ik heb het gevoel alsof het al schemert.

De hele dag best wel heiig weer gehad, met ook af en toe wat zon en een buienlijn richting het Westen achter de heuvels bij ongeveer 21 graden vandaag. Toch broeierig (zoals het hier op de 4e na al heel augustus is). Een van de weinige minder hete dagen deze maand hier. Hoe dan ook, ik zie best aardig grijze lucht hier nu.

Wat een geluk hier weer! Als het vannacht ook nog tot onweer komt (wat wel wordt verwacht voor West Duitsland) dan kan ik zomaar alles bij elkaar 4 onweersdagen in totaal bijtellen, in slechts 10 dagen tijd.

Ik wacht even af wat het onweer nu gaat doen en of het ons zal treffen. Dat zou het 2e onweer zijn vandaag na vanmorgen. Maar zoals het nu lijkt, gaat het net ten Westen van hier langs. De onweerslucht is hier wel duidelijk te zien. Slechts 37 km ten WNW is het zwaartepunt (Köln) globaal gezien.

Unknown-user1778

hehe. 2015 is gewoon geen goed jaar voor Nederlandse begrippen zullen we maar zeggen!  :P zowel het winterseizoen (2014)-2015 was slecht en de zomer tot dusver ook, en nu kunnen we niet meer zeggen het is pas 10 augustus  ;D over een maandje is het voorbij met de echte warmte en gaan we weer terug richting de koude.  ::)

dondertje127

Duidelijk onweer om me heen. 1 flits geteld. Het is nu wel heel erg fris geworden maar zowel NWen Zuid-ZZW ook flinke dreunen soms te horen. Het ziet er grauw uit, alsof het bijna herfstachtig is maar toch.

Wat me vooral opvalt is de circulatie van wolken, die aan de Zuidkant naar het ZO bewegen en aan de Noordkant naar het NW bewegen. Dat is in de onderste wolkenlaag. Ook voor een 2e keer deze week bij een onweer in de buurt wat wolken zien drijven in het dal, waarvan ik er donderdag zelf een keer in terecht kwam :)
Dit was overigens een onschuldige wolk maar het was wel spooky midden in de nacht hehe :P

Ben benieuwd wat er nog activeert of vanuit Frankrijk binnenkomt. Maar heftig weer boven ons hoofd zelve verwacht ik niet. Als het blijft activeren of binnenkomen dan zal er denk ik wederom een lichtshow te zien zijn. Gek genoeg waren hier zojuist nieuwe buien aan de Oostzijde aan het ontstaan. Dat verklaard mogelijk de roterende wolken.


Update 21:09 uur: Veel zware dreunen te horen en nu ook steeds iets meer bliksemactiviteit. Ook 1 blikseminslag hier 20 km vandaan. Elke keer gaat het er telkens net ten Westen of Oosten van ons langs. Erg balen natuurlijk, net een rotdal hiernaast maar heb gelukkig toch nog iets. Dat is uiteindelijk beter dan helemaal niets.


Update 23.31 uur: Het is al uren aan het donderen en nu veel bliksem en zware dreunen hier en net ook flinke regenbuien. Werkelijk prachtig! Het is op heel korte afstand en soms ook tot boven ons hoofd gekraak in de wolken. Alles tot nu toe nog CC maar aan het begin waren er ook wat CG´s, merkbaar aan de felle flitsen en de donderslag die erop volgden. Heerlijke onweersavond vandaag in Neuwied :)

Nu is het onweer wat vaker dichterbij.

Update 23.45 uur: Zwaar onweer en beste regenval. De hardste klap tot nu toe heb ik net gemist met de video. Gaat aardig tekeer hier whieehiieeuuw :D
Wat een finale op de laatste vakantiedag! Maar de heuvels werken ook lekker mee met de galm :P prachtig!

Update 23.53uur: Blikseminslag en een hele harde kraak hier. Woooowww so geil :D

Net een blikseminslag heb ik opgenomen. Ik heb nog nooit eerder in m´n leven zo´n harde klap gehoord (zonder kraak) en nog gefilmd ook. Je voelde hem, die druk. Huis staat te trillen op z´n voegen hiero niet normaal. Zwaar noodweer! Nu we ook op dinsdag de 11e zijn belandt heb ik in 10 dagen maar liefst 4 onweersdagen meegekregen en ook nog een dag met weerlicht gisteravond. 5 van de 10 dagen dus activiteit in de lucht.

lander20

en wat gebeurt er weer in duitsland? juist ja.. het word echt ironisch!  :P

dondertje127

Citaat van: lander20 op di 11 aug 2015 - 00:06
en wat gebeurt er weer in duitsland? juist ja.. het word echt ironisch!  :P

Inderdaad. Wat je hier in 10 dagen beleeft, hebben we in Nederland een hele maand voor nodig. Of soms nog langer.
Het onweer trekt nu langyaam naar het Noorden weg, maar voorlopig zal het nog blijven bliksemen. Ook het gedonder zal later nog wel wegebben. Btw de donderslag op video klinkt belabberd, tov in het echt. Zo jammer.

Tot later weer!

Unknown-user1778

Citaat van: dondertje127 op ma 10 aug 2015 - 20:34
Woooowww so geil :D


haha je begint er gewoon langzaam al te integreren :)
prachtig, maar wij (onze generatie) heeft de duitser dan ook in de armen gesloten. en zo hoort het ook :)
ben blij voor je dat je zo'n mooie avond hebt mogen krijgen op je laatste dag. Ik was in juni in de Zwitserse inner alpin alpen en ik hoopte toen ook zeer op onweer omdat het ook in de bergen extra hard kan dreunen door weerkaatsing en stilte.

Helaas voor mij was het dal aan de andere kant van de berg waar de rake klappers vielen en kwam het er niet overheen :p

En ja.. inderdaad Duitsland lijkt elk jaar er met de mooiste knallers vandoor te gaan. Maar om nou ettelijke honderden kilometers te chasen (en betalen in me uppie) daar kan zelfs de goedkope benzine prijzen van vandaag me niet toe zetten. (vind 1,50 nog steeds te duur, wetende hoeveel daarvan belasting is)

SniperEye

@Weerfreak
Dank voor de toelichting.

Volgens mij is in de grensstrook aan Duitse zijde gigantisch veel regen gevallen gisteren. Het regengebied bleef daar vrij constant hangen.

Jan van Ooijen

Vraag me af of er daadwerkelijk onweer zal gaan komen aanstaande donderdag, Deze kaart (WRF) is nog het beste qua onstabiliteit en over de rest zwijg ik nog maar even

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Leon Eikenaar

Enige model die nu goed oogt is het ECMWF model :)


Site: http://www.art-of-thunders.nl
Twitter: @LeonEikenaar

Jan van Ooijen

Citaat van: Leon Eikenaar op di 11 aug 2015 - 12:37
Enige model die nu goed oogt is het ECMWF model :)

Zit een aardige deksel op :/

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Weerfreak 1337

Inderdaad, het is de vraag of de forcering sterk genoeg zal zijn om buien te laten ontstaan. In EC wordt naar mijn idee het meeste geforceerd door convergentie nabij het laag. Afwachten maar...

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Jan van Ooijen

Vanuit de Guidance

Een laag boven het noordoosten van Duitsland trekt langzaam verder noordoostwaarts en vult op. De barokliene band rond dit laag trekt eveneens langzaam noordoostwaarts weg en bevindt zich inmiddels buiten ons directe aandachtsgebied. Een lagedrukgebied, net noord van de Vikingbank trekt naar de Noorse Zee. Het bijbehorende zwakke koufront net west van onze kust trekt langzaam zuidoostwaarts, komt vanavond boven onze Grote Rivieren tot stilstand. Achter dit wordt polaire lucht aangevoerd en breidt een uitloper van het Azorenhoog zich uit tot over de Britse Eilanden en het midden van de Noordzee. Later deze periode komt vanaf het Iberisch Schiereiland een laag naar het noorden, daarbij zit actieve buien ontwikkeling. Het laag ligt Donderdag 06 UTC nog net zuid van ons aandachtsgebied.
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Powered by EzPortal