Onweerskansen seizoen 2015

Topic gezien door 187394 bezoekers
Gestart door Marsel, za 31 jan 2015 - 10:41

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Ries

Och, niet minder dan andere jaren gehad. Zelfs best tevreden, vorige week zaterdag nog 's ochtends vroeg een kort maar krachtig donderbuitje. En verder nog wel 'n paar keer verrast. 't Is hier nooit erg vaak raak in de zomer, dus wat dat betreft is 't hier redelijk normaal. Ik had deze week, op basis van pluimbeloften vantevoren, wel dinsdag en vandaag wat meer verwacht dan het karige o/zo verhaal. Ach ja, kan hele maand en september nog. En dan misschien wat van die felle arctische buitjes in oktober :) Heerlijke zomer m.i.; vaak hoge temperaturen en veel zon, afgewisseld met voldoende vocht voor de natuur. Egels al wel weer wakker trouwens, vogeltrek/rui alweer begonnen...

Summer

Het zuiden van limburg is er klaar voor hoor  8) laat dat onweer maar komen, dan hebben we welgeteld gisteren en vandaag voor het eerst een beetje spektakel dit jaar  :P

DSDLimburg

Citaat van: Summer op vr 07 aug 2015 - 21:19
Het zuiden van limburg is er klaar voor hoor  8) laat dat onweer maar komen, dan hebben we welgeteld gisteren en vandaag voor het eerst een beetje spektakel dit jaar  :P
Dan ben je vergeten dat we begin dit jaar toch ook wel wat aan onweer hebben gehad#in de wintermaanden  ;)
seizoen 2018/2019

Summer

Citaat van: DSDLimburg op vr 07 aug 2015 - 21:22
Dan ben je vergeten dat we begin dit jaar toch ook wel wat aan onweer hebben gehad#in de wintermaanden  ;)

:o warempel...dat was ik inderdaad vergeten  :-X
Maar dat neemt niet weg dat we in deze zomer nagenoeg het nakijken hebben gehad tot en met gisteren  ;)

Joep


DSDLimburg

Citaat van: Summer op vr 07 aug 2015 - 21:34
:o warempel...dat was ik inderdaad vergeten  :-X
Maar dat neemt niet weg dat we in deze zomer nagenoeg het nakijken hebben gehad tot en met gisteren  ;)
Dat klopt wel ja. Begint overigens nu langzaam te regenen hier in de omgeving ;)
seizoen 2018/2019

Summer

Wel regen, geen onweer  :-\
Maar de avond en nacht is nog jong  ::)

DSDLimburg

Citaat van: Summer op vr 07 aug 2015 - 22:22
Wel regen, geen onweer  :-\
Maar de avond en nacht is nog jong  ::)
komt eraan  flink wat gerommel af en toe, alleen lijkt het wel of de Ardennen het geheel splits?
seizoen 2018/2019

Summer

Er is een frontje gepasseerd, maar dat bracht hier in het uiterste zuiden niet veel onweer...wel wat licht gezien, maar de donder bleef meer dan 30 sec. achter, dus zat er niet in.
Momenteel neemt de wind wel in kracht toe, regent het ook nog steeds, maar niet absurd hard of hagel.

Unknown-user1778

limburg heeft helaas flink pech met de buitjes die er net voor uitsterven en de flinkere cel net onder limburg door Duitsland intrekt. Het befaamde Nederlandse 'verboden voor onweer' bordje heeft zijn werk weer gedaan  ::) :D

plasta

Het blijft toch aardig rommelen en druppelen in de omgeving.

Unknown-user1778

zal een prachtig buiensysteem zijn geworden na dusseldorf in Duitsland, Alles trok ineens samen rond 1uur op de radar, goed te zien in dit plaatje. denk zelfs wel wat supercellulaire trekjes?

Unknown-user1778

Een vraagje aan de kundigen onder ons. Er is wat ontstaan boven stuttgart. Gezien de windrichting is het mogelijk iets wat naar Z-O zou kunnen trekken? Kunnen we daarvan iets verwachten? Het is al vrij laat. Spannend.
(ervanuitgaande dat het noordelijk gaat boven België. Daar zie ik op de kaart de wolken in Zuid en Noord breken.)
Oostelijk onweer.. Dat zou weer eens mooi zijn

Unknown-user1778

Ding is nu al half zo groot als België. Gaat hard daar.

Eric

Citaat van: dennis089 op zo 09 aug 2015 - 18:54
Ding is nu al half zo groot als België. Gaat hard daar.
Eerder vanmiddag liet Harmonie wel zien dat er veel activiteit over zou blijven nav die bui, echter nu blijft er niets meer van over behalve wat regen. Andere kaarten zoals WRF kan ik helaas niet inzien. Wellicht iemand van de Mods?

dondertje127

Zo, sinds de 1e juli nog steeds in Duitsland logeren bij iemand die ik ken. Ik zit in Rheinland-Pfalz. Döttesfeld om precies te zijn, zeg maar een ten OZO van Bonn en ten NO van Koblenz en daar precies ergens tussen die 2 steden in globaal gezien. Echt onweersrijk is deze streek niet maar hebben toch al enigzins 2 maal onweer gehad in 1 week tijd. Beter gezegd in 3 dagen tijd. Meeste nog op afstand. Donderdag was er wel behoorlijke bliksemactiviteit, in de verte ook enkele CG's maar te ver weg om op te nemen met mijn huidige video apparatuurtjes. Zowel Noordelijke, Oostelijk als Zuidelijk overal bliksemactiviteit waargenomen die nacht. Even een straatje naar boven en je hebt weids uitzicht over een dal en de heuvels en de horizon in 3 richtingen. Vooral de Zuidkant. Het gebliksem van de tornado-bui op dinsdag 4 augustus heb ik dus wel op verre afstand gezien, wat ik ansich al heel bijzonder vind en net pas besef.

Dinsdag de 4e overdag de eerste onweersbui met ongelooflijk luidde donderslagen (gedreun was bij alle klappen voelbaar) in de groene heuvels toen we in een winkel stonden 5 km verderop van waar ik logeer. Eenmaal buiten hield het alweer op. Donderdag in de nacht veel bliksem en af en toe eveneens diepe dreunen, meest van verder weg, maar ook over ons een paar klappen gehad.

Voor de vliegtuigliefhebbers, vooral 's avonds zie je veel vliegtuigen laag vliegen (achter elkaar vanuit alle richtingen) en kan je ze bijna zien landen bij vliegveld Köln/Bonn. Ze vliegen hier zo laag dat je zelfs duidelijk de koplampen vooruit ziet schijnen. Prachtig gezicht! Zeker als je het daarbij nog ziet bliksemen.

Ook hebben we de hele week al zowat met temperaturen tussen 25 en eerder vaak rond 33 á 34 graden te maken. Alleen dinsdag en vrijdag bleef het iets achter. Kortom erg mooi zomerweer.

En voor vannacht en maandag overdag wordt mogelijk nieuw onweer verwacht. Het wordt nog afwachten of het ook dit gehuchtje aandoet.

Ook heb ik gelezen dat er slechts 100 km ten Zuiden hiervandaan een heuse tornado heeft huisgehouden en nog wat verder met enorme hagelstenen. Ik zag het ergens voorbij flitsen op internet maar weet (even) niet meer waar het precies was. Las het ook vandaag pas. Dat is gebeurd op dinsdag 4 augustus schijnt, eveneens in Rheinland Pfalz.

Kortom, ik was en ben echt op precies het goede moment in Duitsland :D. En voor evt. tornado gevaar (die acht ik ondanks dinsdag toch klein hier) ben ik nu niet zo superbang, want we hebben hier een zeer ruime kelder met zelfs nog een wand waar je door kan middels een open ingang :)
Ik hoop dat het hier vannacht of morgen losbarst qua onweer. Ver zit ik er in ieder geval niet meer echt vandaan vergeleken met Nederland. Zag net wel wat altocumulus, maar verder is het (nog) rustig en helder.

Ik houdt jullie op de hoogte, mits er stroom aanwezig blijft :) en hopelijk kan ik beelden maken als het onweer dichterbij is.

Fruendliche gruße aus Neuwied-Döttesfeld.



Update 22.14 uur: Wolken die hier al hingen, hingen wel samen met het grote onweerscomplex nu boven Baden Württemberg en Saarland. Nu is het helder en geen weerlicht te bekennen. Morgen meer.

Unknown-user1778

Citaat van: Eric op zo 09 aug 2015 - 19:06
Eerder vanmiddag liet Harmonie wel zien dat er veel activiteit over zou blijven nav die bui, echter nu blijft er niets meer van over behalve wat regen. Andere kaarten zoals WRF kan ik helaas niet inzien. Wellicht iemand van de Mods?

het begint inderdaad in te kakken. wat een jaar zeg.. zelfs dit forum begint er verlaten uit te zien door dit baggerjaar  ::)

dondertje127

Ben echt blij dat ik een halve maand naar Duitsland kon. Zo blij! Liep zojuist buiten en het vergezicht is zo groot dat ik het zag weerlichten vanuit het ZO hier vanuit Rheinland-pfalz. Ongelooflijk hoever je kan kijken. En als het erg donker is kan je ook een klein beetje van de melkweg zien zelfs :)
Als men de andere kant op loopt naar boven de heuvel verder op, zie je ook het vergezicht naar het Oosten trouwens. Heb het super naar m´n zin! Qua geyelligheid, de dieren maar ook met het prachtige (sub)tropische weer.

Het kan niet op, rond 23.50 uur zien weerlichten. Hopelijk komt het vandaag tot heftig onweer. Misschien maar overwegen om in Duitsland te gaan wonen :p

Unknown-user1778

Citaat van: dondertje127 op ma 10 aug 2015 - 00:03
Ben echt blij dat ik een halve maand naar Duitsland kon. Zo blij! Liep zojuist buiten en het vergezicht is zo groot dat ik het zag weerlichten vanuit het ZO hier vanuit Rheinland-pfalz. Ongelooflijk hoever je kan kijken. En als het erg donker is kan je ook een klein beetje van de melkweg zien zelfs :)
Als men de andere kant op loopt naar boven de heuvel verder op, zie je ook het vergezicht naar het Oosten trouwens. Heb het super naar m´n zin! Qua geyelligheid, de dieren maar ook met het prachtige (sub)tropische weer.

Het kan niet op, rond 23.50 uur zien weerlichten. Hopelijk komt het vandaag tot heftig onweer. Misschien maar overwegen om in Duitsland te gaan wonen :p

Duitsland is een mooi land. Ik heb er 4 jaartjes gewoond net over de grens. Ook toen we in juni met het werk naar Zwitserland zijn geweest moesten we langs de woning van een collega die in Gaggenau woont (kreis Rastatt). Het was daar zo ongelofelijk mooi om te wonen! Dan is Nederland saai hoor =)

Danny

Voor later deze week staan er weer prima onweerskansen in de verwachtingen. Nu hopen dat het in de verwachting blijft en dan ook nog uitkomt op de donderdag en/of de vrijdag  ;)

Powered by EzPortal