Onweerskansen seizoen 2015

Topic gezien door 187278 bezoekers
Gestart door Marsel, za 31 jan 2015 - 10:41

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Marco_Goes

Zit op de camping in Winterswijk. Ging er goed op vanochtend. Heel veel onweer zeer harde regen. Vanavond weer zo ahgi. Hopelijk dan wat mooie foto's. Vanochtend lag ik veel te lekker ????

Unknown-user1778

Jan, als vanavond (tegen middernacht zei je?) het geheel over Z-O trekt.
Wat kunnen we dan verwachten? waardes zoals cape zijn dan relatief ingekakt?

multicell? pulserend? of meer

GeneralDuke

KNMI noemt niet eens de CAPE-waardes in de guidance, lijkt erop dat er niet genoeg kruit in het vat zit.
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

Marsel

Citaat van: dennis089 op vr 07 aug 2015 - 12:17
Jan, als vanavond (tegen middernacht zei je?) het geheel over Z-O trekt.
Wat kunnen we dan verwachten? waardes zoals cape zijn dan relatief ingekakt?

multicell? pulserend? of meer

Vergelijkbaar met vannacht. Voor ESE-NL mogelijkeid op nachtelijke elevated multicells dus. Windprofiel is niet gek anders, hoewel er komende nacht wat meer diepe schering over de barokliene zone aanwezig is.

SniperEye

Hier in Weert was het wel een nachtje wakker liggen. Vanaf 3.00 uur tot 7.30 regen, onweer en volgens mij ook wat hagel gehad. Ben benieuwd naar komende nacht.

WRF is doorgaans zeer betrouwbaar en nauwkeurig. In dat geval hoeven we hier weinig tot geen neerslag te verwachten.

Jan van Ooijen

KNMI is en blijft terughoudend

Later vanavond en vannacht met name in het oosten kans op buiige regen met daarbij een onweerskans. Harmonie geeft ontladingen, INDECS geeft echter lage onweerskansen. Zaterdagochtend mogelijk nog een laatste bui, later op de dag mogelijk opnieuw een bui op nadering van hoogtetrog.
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

jornonweer

Citaat van: Jan van Ooijen op vr 07 aug 2015 - 13:36
KNMI is en blijft terughoudend

Later vanavond en vannacht met name in het oosten kans op buiige regen met daarbij een onweerskans. Harmonie geeft ontladingen, INDECS geeft echter lage onweerskansen. Zaterdagochtend mogelijk nog een laatste bui, later op de dag mogelijk opnieuw een bui op nadering van hoogtetrog.
waren ze ook voor afgelopen nacht, terwijl er toch aanwijzingen waren dat het in het zuidoosten stevig kon uitpakken en om dan een waarschuwing te geven als het onweer al boven ons hangt is ronduit triest..
Danger is real, fear is a choice.

pietjelol

nabij parijs borrelt er nu wel het een en ander.

Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!


Jan van Ooijen

Eindelijk overstag gegaan het KNMI, code geel voor (zuid)oostelijk deel

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Gerard1995

Het lijkt er aardig op dat Limburg deze dagen enorm goed zit:) OFTEWEL: Geduld is/was een schone zaak daar:)
mijn woonplaats is Kootwijkerbroek!! :P

Marsel

Citaat van: Gerard1995 op vr 07 aug 2015 - 18:03
Het lijkt er aardig op dat Limburg deze dagen enorm goed zit:) OFTEWEL: Geduld is/was een schone zaak daar:)

Nu alleen het westen nog een paar keer goed raak en iedereen is blij ;). Ik heb dit jaar letterlijk nog maar een paar ontladingen op afstand gezien....echt triest.

Oxize

Hier in het Oosten was het ook niet beter hoor Marsel. Al paar jaar triest met onweer. Vorig jaar hadden we nog een dikke Sqaull. Dit jaar nog niks gezien. Misschien vanaaf hier in het oosten nog wat als het doorzet.
Oxize Fotografie -  Bokehlicious! - Stormchasing and Skywarn Certified - Astrofotografie -  APEC Member

Gerard1995

Citaat van: Marsel op vr 07 aug 2015 - 18:17
Nu alleen het westen nog een paar keer goed raak en iedereen is blij ;). Ik heb dit jaar letterlijk nog maar een paar ontladingen op afstand gezien....echt triest.

Tsja, echt rooskleurig onweer is er gewoon niet bij voor bepaalde delen dit jaar, jammer en ik denk ook niet dat deze situatie dat zal veranderen... Hopelijk worden de wolken in het najaar behoorlijk 'giftig':P
mijn woonplaats is Kootwijkerbroek!! :P

ron12

In Nijmegen valt er wederom niets te klagen dit jaar, wat onweer betreft ook deze buien weer op ram koers richting Nijmegen,http://www.wetteronline.de/regenradar-prognose ;) En ze gaan steeds actiever worden 8)
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Fluffje

heb de indruk dat de buien toch wat westelijker komen dan verwacht...
onweersdagen 2013: 10
onweersdagen 2014: 25[/

ron12

Citaat van: Fluffje op vr 07 aug 2015 - 20:03
heb de indruk dat de buien toch wat westelijker komen dan verwacht...
Alleen het onweer nog niet http://www.lightningmaps.org/blitzortung/europe/index.php?lang=nl zelfde route als afgelopen nacht, voor als nog ;)
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Jan van Ooijen

Meeste zal toch wel veel neerslag zijn in korte tijd als we de Guidance lezen:

Later vanavond en vannacht vooral in het oosten kans op buiige regen met daarbij een onweerskans. Harmonie geeft ontladingen, INDECS geeft echter lage onweerskansen. Totaal cum. 5-10 mm lokaal, maar HiRLAM komt met cum. 10-20 cm. Morgenochtend mogelijk nog een laatste bui, later op de dag mogelijk opnieuw een bui op nadering van hoogtetrog.
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Diem

Citaat van: Marsel op vr 07 aug 2015 - 18:17
Nu alleen het westen nog een paar keer goed raak en iedereen is blij ;). Ik heb dit jaar letterlijk nog maar een paar ontladingen op afstand gezien....echt triest.
Klopt Marsel, zoals jij ook al een keer zei: Elke keer denk je dat het niet slechter kan, en toch gebeurt het iedere keer weer.
Zo ook dit jaar, werkelijk bizar gewoon :o
En mensen in andere delen van het land klagen omdat ze weinig onweer hebben gehad, terwijl het in deze regio nog wel triester gesteld is.
Ach ja, we houden hoop, het moet toch een kéér lukken? :P

Veel plezier weer oosterlingen, maak maar veel mooie foto's :P

Powered by EzPortal