Onweerskansen seizoen 2015

Topic gezien door 187173 bezoekers
Gestart door Marsel, za 31 jan 2015 - 10:41

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Unknown-user1778

Om 12:00u al geheel Limburg in de 30+... Het zou gewoonweg niet eerlijk zijn om ons geen onweer te geven. Het wordt hier weer puffen met 33 graden.. Dat mag niet zonder onweer voorbij gaan! :(

ron12

Onweer zal wel weer niet, zal eerst een graad of 45 moeten worden, voor dat we onweer krijgen
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Unknown-user1778

Citaat van: ron12 op ma 03 aug 2015 - 13:44
Onweer zal wel weer niet, zal eerst een graad of 45 moeten worden, voor dat we onweer krijgen

ongelofelijk...  ???
Nou ik had al mijn hoop dan maar gevestigd op augustus. Misschien dat de maand gewoon wat onstabieler zou kunnen zijn. Maar als de eerste 30+ (33-34 graden plaatselijk) al niks meer op gaat leveren dan laat ik me hoop varen voor dit jaar. Het is ons gewoonweg niet gegund.
Doordat ik tussen jobs en een nieuwe studie zit en over 4 weken aanvang met een opleiding had ik geweldige kansen dit jaar omdat ik simpelweg vrij was om te gaan chasen.. en dan is er het hele seizoen nog niet 1 enkele redelijke dag geweest om in de nabije omgeving te chasen met een 'spannende' setting.

ps; sorry voor me klaagzang maar ik ben echt heel erg teleurgesteld! *snik*

GeneralDuke

Jeetje de maand is 3 dagen oud... Vrijdag alweer kansen toch?
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

trudy


Jan van Ooijen

Zouden einde van de week even goed in de gaten moeten houden, kaarten zijn nu 180 graden gedraaid tov gisteren
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jan van Ooijen

Het zal mij benieuwen wat er nog gaat overblijven van deze waardes, momenteel is de timing niet erg gunstig echter de weermodellen hebben grote moeite met de berekeningen van thermische laagjes





Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

lander20

18.00u en 00.00u run zijn goed voor zwaar onweer vrijdag 6.00u run niet, ben eens benieuwd inderdaad of er veel gaat van overschieten? weer voor Duitsland waarschijnlijk ...

Jan van Ooijen

Citaat van: lander20 op ma 03 aug 2015 - 17:21
18.00u en 00.00u run zijn goed voor zwaar onweer vrijdag 6.00u run niet, ben eens benieuwd inderdaad of er veel gaat van overschieten? weer voor Duitsland waarschijnlijk ...

We gaan het de komende runs zien ;)
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

trudy

 

Weer

Modellen algemeen tot +48 uur

Beoordeling door meteoroloog

Geldig tot dinsdag 04 augustus 2015 24.00 locale tijd

Guidance modelbeoordeling voor Nederland, de Nederlandse kustwateren en de Noordzee, gebaseerd op de HIRLAM run van 06 UTC en de overige genoemde modellen en gidsen met bijbehorende runtijd.

Modellenbeoordeling.

SYNOPTISCHE SITUATIE:
Een lagedrukgebied ten westen van Ierland koerst langzaam noordoostwaarts. Aan de oostflank hiervan voert een zuidelijke stroming warme lucht naar het aandachtsgebied. Een vore in deze zuidelijke stroming ligt inmiddels midden boven over het land en trekt langzaam noord-noordoostwaarts. Een thermisch laag bereikt aan het begin van de nacht het zuidwesten en trekt eveneens noord-noordoostwaarts. Dit thermisch laag wordt vanuit het westen gevolgd door een occlusie, waar een hoogtetrog op inloopt. Stroomafwaarts zien we DPVA als voornaamste hoogte-forcering. Het actiefste deel van de neerslag dat Frankrijk in trekt lijkt gerelateerd te zijn aan de rechter jet-ingang. Na passage volgt aan de grond een rug.
MODELBEOORDELING:
De opeenvolging van thermisch laag (in sommige modellen een vore), occlusie (historisch gezien ook meer dan een enkel front), hoogtetrog, rug en jet levert in de deterministische modellen nog steeds verschillende neerslagberekeningen op. Dit is heel normaal voor dit patroon. Vooral in de onderste niveaus zijn lokaal grote verschillen zichtbaar. Herkenbaar is de positie van de occlusie, tevens achterkant, met enkele uren timingsverschil. Morgen overdag is het door der westelijke aanvoer (koeler) in het westen ook niet mogelijk en lijkt meer op regen uit gelaagde bewolking. Misschien in het oosten wel convectief, maar dat is ook geen uitgemaakte zaak. De trigger voor buien moet dat van de hoogtetrog en DPVA komen. SBCape stelt niet voor. We houden het op neerslag uit voornamelijk gelaagde bewolking, een embedded CB en lokaal een ontlading.
Aandachtspunten.

WIND:
Op de noordelijke Noordzee 7 Bft, die vanavond weer verdwenen is. Windstoten bij onweersbuien zijn minder geworden in deze run van Harmonie (<28 kt), vooral in het uiterste zuidoosten. Dit wel bij een advectieve bui in de sterffase. Morgenavond mogelijk weer 6 langs de ZW-kust.
BEWOLKING:
Bij het thermisch laag Cb's met basis FL070-100, toppen FL280-360. Bij de occlusie Sc/Ns, EC komt nog steeds met St (500-1000), een aandachtspunt! Achter de occlusie Sc/Cu.
NEERSLAG:
Bij het thermisch laag SHRA/TSRA (diverse ontladingen in Harmonie). Effectieve schering (<20 kn) en MUCAPE zijn gering, maximaal matige georganiseerde multicell als convectiemodus. CAPE-waardes en schering kunnen alleen hoger worden bij buien die vanaf de grond kunnen ontstaan. Dit zou hoogstens in de middag in het oosten en noordoosten mogelijk kunnen zijn. INDECS is aan het afbouwen naar beneden toe. Oost van de occlusie Ra/Embd Cb, bij de occlusie Ra. Erachter droog.
ZICHT:
Komende nacht volgens TAFG lokaal kans op een mistbank. Met het doorkomen van de vore lekt er vandaag wel (tijdelijk) maritieme lucht binnen, wat dan de kans op stralingsmist zou moeten doen toenemen, maar de bewolking zal dit wel tegenhouden. In buien en regen matig, in onweersbuien kortdurend mogelijk slecht. 

Geloof dat t voor vannacht ook wel mee gaat vallen?! ;) Guidance s trouwens van 15.51 uur

lander20

ML cape nieuwe run 600-1200j/kg en flink wat 0-6km windschering!! 30-35 m/s

18.00u was nog wat beter met hogere cape waarden, kan best flink onweer opleveren!?

Leon Eikenaar

Onweerskansen voor morgen vallen mee, maar voor vrijdag ziet het er veel leuker uit! :)
Let op! Is voor midden-oost Nederland.



Bron: http://www.art-of-thunders.nl/weer/waarschuwingen/professionele-weerkaarten/onweerskansen/
Site: http://www.art-of-thunders.nl
Twitter: @LeonEikenaar

Arend

Citaat van: Leon Eikenaar op ma 03 aug 2015 - 19:19
Onweerskansen voor morgen vallen mee, maar voor vrijdag ziet het er veel leuker uit! :)
Let op! Is voor midden-oost Nederland.

Waarop zijn die kansen gebaseerd? Model, parameters, vergelijkingen enz. Of maak je dat tabelletje niet zelf en is er een andere originele bron?
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Eric

Citaat van: Arend op ma 03 aug 2015 - 21:22
Waarop zijn die kansen gebaseerd? Model, parameters, vergelijkingen enz. Of maak je dat tabelletje niet zelf en is er een andere originele bron?
Vraag ik mij inderdaad ook af, als je naar hun site gaat zie je dezelfde grafiek maar geen onderbouwing of iets dergelijks.

Leon Eikenaar

Citaat van: Eric op ma 03 aug 2015 - 21:26
Vraag ik mij inderdaad ook af, als je naar hun site gaat zie je dezelfde grafiek maar geen onderbouwing of iets dergelijks.

Tabel is meest gebaseerd op GFS, maar ook EC, WRF, Harmonie en Hirlam. Er wordt naar de neerslagkansen gekeken en naar de onweer parameters. Hieruit wordt een percentage gemaakt.

Ik zal op de pagina het ook even vermelden, zodat andere leden/kijkers het ook weten waarop het gebaseerd is ;)
Site: http://www.art-of-thunders.nl
Twitter: @LeonEikenaar

Jan van Ooijen

Vanuit de Guidance:

Nabij het front vannacht met name boven zee buiige regen, mogelijk een enkele onweersklap. Vannacht toenemende kans op een onweersbuien die vanuit Frankrijk ons land binnenkomen. Overdag nabij de occlusie vnl regen, soms wat buiig van karakter. Voor de occlusie uit buien, soms met onweer. Omdat de buien vanaf middelbaar niveau ontstaan is de effectieve schering gering (<20 kn). De MUCAPE zien we vooral boven Duitsland fors toenemen. Bij ons hooguit waardes rond de 700 J/kg. Convectiemodus: Multicels. Harmonie geeft enkele ontladingen te zien. INDECS geeft geen al te hoge onweerskansen en komt alleen overdag in het zuidoosten rond de 60%. Elders blijven we er ver onder. Onweerswaarschuwing blijft desondanks wel uitstaan omdat intrekken ervan een verkeerd signaal zal geven.
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Arend

Citaat van: Leon Eikenaar op ma 03 aug 2015 - 22:21
Tabel is meest gebaseerd op GFS, maar ook EC, WRF, Harmonie en Hirlam. Er wordt naar de neerslagkansen gekeken en naar de onweer parameters. Hieruit wordt een percentage gemaakt.

Ik zal op de pagina het ook even vermelden, zodat andere leden/kijkers het ook weten waarop het gebaseerd is ;)

Ik vind dit allemaal heel erg interessant. Zetten jullie de data van de modellen in een spreadsheet of een zelf geschreven stukje software? Waar dan vervolgens een bewerking op wordt losgelaten en er dan percentages uitrollen?
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Diem

De eerste buien zijn ontstaan, kijken of het doorzet :)

jornonweer

Ehm was het verwacht dat de buien zo dichtbij Belgiƫ gingen ontstaan?
Danger is real, fear is a choice.

Jan van Ooijen

Citaat van: jornonweer op ma 03 aug 2015 - 23:34
Ehm was het verwacht dat de buien zo dichtbij Belgiƫ gingen ontstaan?

Volgens mij wel
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Powered by EzPortal