Onweerskansen seizoen 2015

Topic gezien door 187336 bezoekers
Gestart door Marsel, za 31 jan 2015 - 10:41

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

zorba

Citaat van: Marlieke op di 28 jul 2015 - 13:05
De zomerstorm heb ik gemist. Wel heb ik een leuke onweersbui meegemaakt in Duitsland op de camping. De dag daarna (zaterdag) gingen we naar Luxemburg stad en daar was het snel gedaan met de vakantiepret.  Ik zag een opstapje over het hoofd omdat ik onze dochter in mijn armen hield. Dochter kon ik nog voor mij uit houden zodat ik niet bovenop haar viel. Maar mijn enkel is wel gebroken. Dus dat was de vakantie.  In Duitsland wilde men mij opereren, maar omdat we op de camping staan en een en ander dan niet zo praktisch is, is er besloten dat ik hier in Nederland mag worden geholpen.  Echter vanwege de mrsa bacterie die in Duitse ziekenhuizen vaak voorkomt moet ik wachten tot vrijdag voor ik in het ziekenhuis terecht kan.

Oei, dat is balen... Beterschap gewenst!
Onweersdagen 2013: 29 | 2014: 39 | 2015: 30 | 2016: 26 | 2017: 17 | 2018: 13 | 2019: 17 | 2020: 10 | Onweersdagen 2021: 0

F.Fredje

The Chase, mooie time lapse van Mike Olbinski, resultaat van 14 dagen opnamen.

Joep


Summer

Citaat van: F.Fredje op di 28 jul 2015 - 20:00
The Chase, mooie time lapse van Mike Olbinski, resultaat van 14 dagen opnamen.

Prachtig  :D echt heel fascinerend om te aanschouwen! Dank je voor het delen.

Citaat van: Joep op di 28 jul 2015 - 22:14
Code geel onweer

We laten ons verrassen  ;)

Marco_Goes

Stevige klappers toch hier

Jan van Ooijen

KNMI Guidance

Convectieve neerslag. Op nadering van het hoogtelaag met hoogtetrog neemt de activiteit vanochtend verder toe, evenals de onweerskansen. De CAPE is vandaag gering, maar neemt tijdens trogpassage toe naar 700+ J/kg en neemt na passage weer duidelijk af. Schering 15-25 kn, in het zuiden rond 30 kn. Convectieve modus is dan multicel. INDECS geeft vandaag hoge onweerskansen in vrijwel het gehele land. Donderdag op nadering en passage van de kleine hoogtetrog met name overdag oplevende convectieve activiteit. CAPE rond 500 J/kg, schering is dan echter vrijwel verdwenen, single cel.
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Weerfreak 1337

Flinke onweersbui zojuist!  8)

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Jan van Ooijen

Lekker buitje met onweer in aantocht, radar op http://stormarchive.nl/live/

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jan van Ooijen

Aardig celletje met onweer in de buurt van Geldermalsen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

ron12

Onweer hoorbaar in Nijmegen, en ook een mooie wolkenlucht trekt over Nijmegen 8)
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Weatherman

Net een rommel gehoord.

was helaas maar 1
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

Joep

Update KNMI-guidance: onweer 12.20 uur

In de guidance van het KNMI wordt gesproken over onweer:

Convectieve neerslag, bij de occlusies ook stratiform karakter. Nabij hoogtetrog samengeklonterde buien met onweer. De CAPE is vandaag gering, maar neemt tijdens trogpassage toe naar 700+ J/kg en neemt na passage weer duidelijk af. Schering 15-25 kn, in het zuiden rond 30 kn. Convectieve modus is dan multicel. KOUW kansen worden van het westen uit minder.
Donderdag op nadering en passage van de kleine hoogtetrog met name overdag oplevende convectieve activiteit. CAPE rond 500 J/kg, schering is dan echter vrijwel verdwenen, single cel. Wel duidelijke onweerskansen in INDECS. Hoogste in het zuiden en oosten.

ron12

Weer onweer hoorbaar in Nijmegen, hangt ten westen van de stad.
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Tyshane

Hier vanochtend een klein maar fijn onweersbuitje, vroeger dan verwacht. ;)

Citaat van: ron12 op wo 29 jul 2015 - 09:58
Onweer hoorbaar in Nijmegen, en ook een mooie wolkenlucht trekt over Nijmegen 8)

Mooie dynamische luchten!  ::)

flyineddy

Eerder vandaag passeerde een buienlijntje welke vlak voor mijn woonplaats inzakte qua onweer. Werd wel voorafgegaan door een leuke arcus.
Een tijdje later weer een buienlijntje. Ik heb niet gezien of deze werd voorafgegaan door een arcus (bezoek komt altijd ongelegen :( ) maar afgaande op de radarbeelden zou mij dat niet verbazen. Tijdens die bui ineens een hele felle flits, met een paar tellen later een keiharde klap met een dreun die het hele huis deed trillen. Ik hoorde de inhoud van de kastjes en zag de ruiten bewegen. Zelden zo'n harde dreun gehoord. :o

Eddy.
Bliksems wat een gedonder.

Tallrunner

Timelapse van de luchten vandaag.
<iframe src="https://player.vimeo.com/video/134846519" width="500" height="281" frameborder="0" webkitallowfullscreen mozallowfullscreen allowfullscreen></iframe> <p>
from A. Hummel on Vimeo.</p>

Joep



Update 21:00 uur (29-07) een einde aan het wisselvallige, natte en koele weertype gaat zich aandienen. Donderdag is voorlopig de laatste dag waarbij we regenbuien, onweer en ook nog mogelijk een waterhoos kunnen spotten (Noord-Nederland) de bovenlucht op 5,5 km is -23 graden terwijl het kwik aan grondniveau 18 graden haalt. Het verschil geeft nog eens een extra impuls aan de onstabiliteit die we morgen vooral in het zuiden van Nederland en In Belgie mogen verwachten. Daar de koudste bovenlucht. Later op de dag gaat het vooral in het westen stabiliseren met meer opklaringen.

Vrijdag en in het weekeinde is de zomer terug! De zon schijnt uitbundig maar door de natte ondergrond is er eerst ook nog wat bewolking en de kans op mistbanken in de nacht en vroege ochtend kunnen we niet uitsluiten. Het kwik stijgt elke dag wat verder. Maxima gaan van 20 graden op vrijdag en zondag halen we plaatselijk in het zuiden al 25 graden.

Maandag voert een zuidelijke stroming subtropische lucht aan. Er zijn zonnige periodes en het kwik haalt zelfs 30 graden mogelijk nog wat warmer. Het kwik blijft in noord Nederland en aan zee iets achter maar nog altijd is het daar ook hoogzomers!

Dinsdag komt een depressie boven de Oceaan zo dichtbij dat de wind gaat draaien naar het westen. Uiteraard zit hier koelere lucht bij. De meeste weermodellen geven nu ook een behoorlijke kans op fikse buien met het binnendringen van de koelere lucht. Onweer is daarbij mogelijk. Gezien de termijn moeten we nog even afwachten of dit actief wordt en wanneer dit precies gaat passeren. Ook is er een mogelijkheid van aanvoer van een MCS (samengeklonterd onweerscomplex vanuit Frankrijk)

De verdere vooruitzichten laten zien dat het Europees continent voorlopig warm blijft met nieuwe hogedrukinvloeden in onze omgeving. Echter is de opbouw daarvan wel zwak. Genoeg om af en toe de temperatuur weer een flinke lift te geven naar (hoog) zomerse waarde.

dondertje127

Was gistermorgen even goed raak in Velp. Harde donderslagen en begin van de middag nog een onweersbuitje die veel zachter ging. Hopelijk vandaag weer. VAnaf morgenavond zit ik in Duitsland t/m de 6e. Daar wordt het de hele week 25 tot 30 (op maandag 30+) toch op bijna alle dagen warmer dan in NL :)

Ikke blij! Mooie timing :)

Joep


lander20

als de gfs 6.00u run maar eens waarheid zou worden! manmanman!

volgende week donderdag ML cape +- 1500 redelijke hoge dls 20-24 m/s
maar vooral de 0-1 km windshear in indrukwekkend vooral in de nacht naar vrijdag! tot 20m/s

gfs komt met serieuze neerslagsignalen! warme uitbijter?

en dan net even de 00.00u run bekeken als dit uitkomt kan je jezelf wel een schuilkelder gaan bouwen WOW!  :o

0-6 km windschering donderdag 25-30 m/s , vrijdag: tot maar liefst 40 m/s !!!!!! en 16 m/s 0-1km windschering met 1000j/kg ml cape!  ???

gekke kaarten!  ???





Powered by EzPortal