Onweerskansen seizoen 2015

Topic gezien door 187363 bezoekers
Gestart door Marsel, za 31 jan 2015 - 10:41

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Edwin

Citaat van: dennis089 op ma 20 jul 2015 - 22:33
Oeehhh.. dat doet pijn bij een belabberd zomerseizoen als dit  ::)

Zo erg is deze zomer vooralsnog helemaal niet, maar wij Nederlanders zijn natuurlijk goed in klagen en is het nooit goed ;)! Ik heb veel slechtere zomers gehad en hij is pas net over de helft. Deze maand liggen de temperaturen veelal boven de 20 en hebben we regelmatig uitschieters boven de 25 gehad met regelmatig zon, hier in het Oosten in ieder geval. Dat weer van gister was uiteraard knap waardeloos en ik heb liever ook die 8 baan temperaturen niet, maar gewoon relativeren. Qua onweer valt het hier wel tegen. Beter wordt het gemiddeld wat warmer met vaker onweer :D
Never Stop Exploring

Joep

Update KNMI guidance

   
Weer
Modellen algemeen tot +48 uur
Beoordeling door meteoroloog

Geldig tot vrijdag 24 juli 2015 24.00 locale tijd

Guidance modelbeoordeling voor Nederland, de Nederlandse kustwateren en de Noordzee, gebaseerd op de HIRLAM run van 06 UTC en de overige genoemde modellen en gidsen met bijbehorende runtijd.

Modellenbeoordeling.

SYNOPTISCHE SITUATIE:
Een klein hogedrukgebied nabij Normandië trekt noordoostwaarts over ons land naar Duitsland. Op de noordflank van dit hoog voert een westelijke stroming maritiem polaire lucht aan. Morgen trekt het hoog verder naar Polen en een lagedrukgebied bereikt dan Bretagne. Hierdoor wordt bij ons de stroming meer oostelijk. Vrijdagavond komt het lagedrukgebied over het westen van Frankrijk naderbij en bereikt in de nacht naar zaterdag het zuidwesten van ons land. Daarna trekt dit laag, met bijbehorend frontensysteem, over ons aandachtsgebied naar het noordoosten. Als gevolg van PVA behorende bij een verscherpende hoogtetrog gaat het laag uitdiepen en ontstaat er een sterk windveld op de zuidwest en westflank van dit laag.

MODELBEOORDELING:
Op korte termijn weinig verschillen in de modellen. Significante verschillen zien we ontstaan aan het einde van de run als het laag bij ons in de buurt komt. Harmonie laat het laag iets westelijker en sneller doortrekken dan Hirlam en EC laten zien. Dit heeft als gevolg dat in Harmonie het sterke windveld al in de ochtend de zuidwestkust bereikt terwijl dat in Hirlam en EC dan nog maar op de Frans-Belgische kust ligt.
Aandachtspunten.

WIND:
Morgen overdag een zwakke oostelijke wind en in de middag door thermische effecten op de stranden een noordelijke wind. Zaterdagochtend kans op veel wind en (zeer?) zware windstoten in de kustgebieden.
BEWOLKING:
Vandaag Cu/Sc en vanuit het zuidwesten af en toe hoge bewolking. Ook komende nacht en morgen overdag Cirrus en in de middag van het zuidwesten uit ook middelbare bewolking. In de nacht naar zaterdag een dik pakket frontale bewolking, met daarbij toenemende kans op St. Nabij het koufront is enige middelbare onstabiliteit aanwezig en is er kans op enkele (verscholen) Cb's.

NEERSLAG:
Tot morgenmiddag droog. Vrijdagmiddag zien we in Hirlam een neerslagsignaal boven ons land tevoorschijn komen samenhangend met dikker wordende middelbare bewolking (als gevolg van warmteadvectie) op nadering van het laag. EC geeft nog geen neerslag evenals Harmonie, hetgeen niet verwonderlijk want dat model heeft sowieso moeite met dit soort neerslag. In de nacht naar zaterdag en zaterdagochtend zien we de meeste neerslag op de westflank van het laag boven de Noordzee. Nabij het koufront zien we een sterk convectief signaal tevoorschijn samenhangend met de middelbare onstabiliteit.Harmonie rekent ook onweer uit, INDECS komt met waardes tussen 30-70%

Marsel


dondertje127

Nu in Dortmund:
Nu en dan felle flitsen

Helaas geen weerlicht te zien buiten wegens bewolking en soms felle regenbuien die het zicht aan een heldere hemel (en mogelijk weerlicht) ontnemen.

Update: Nu ook onweer in Haltern Am See, hemelsbreed maar 87 KM hiervandaan. Jammer dat het bewolkt is, had anders denk ik wel iets gezien.

Jan van Ooijen

KNMI Guidance

Later vanavond en vannacht frontale regen van de passerende occlusie. Maandag overdag een duidelijk en sterk convectief signaal. Met een CAPE van 200-400, lokaal 400-700 J/kg en een shear (0-6) van 20-25 kn zullen dit veelal multicells zijn. Vooral in het noorden en noordoosten is er een kleine kans op onweer, dit signaal is zowel in Harmonie als INDECS zichtbaar. Hoge kansen in INDECS, 60-95% in het noorden en oosten.
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

trudy

Oke....Alleen rtl zegt later in de nacht, en nos morgen pas...dus vandaar
dat ik vroeg naar de kansen.
En er niet een nieuw  topic over was

Energizer85

Klopt, mij viel op dat Reinier vd Berg Veel neerslag en onweer verwacht aan het eind van komende nacht en morgen ochtend in het westen/noorden...

Jan van Ooijen

KNMI Guidance

Aanvankelijk in het noordoosten bij de wegtrekkende occlusie nog lichte regen of motregen. Elders aanvankelijk droog, maar van het westen uit steeds meer buien, het eerst boven de Noordzee en langs de kust, overdag ook verder landinwaarts. A.g.v. kustconvergentie lijken de buien zich in de ochtend boven het westen te clusteren, lokaal zijn hierdoor grote neerslaghoeveelheden mogelijk, 20-30 mm zou zomaar kunnen. Overdag een duidelijk en sterk convectief signaal. Met een CAPE van 200-400, overdag in het noorden 400-700 J/kg en een shear (0-6) van 20-25 kn zullen dit veelal multicells zijn, vooral in de kustprovincies dus geclusterd. Vooral in het noorden en noordoosten is er kans op onweer, dit signaal is zowel in Harmonie als KOUW zichtbaar. Harmonie concentreert de onweerskans vooral vanmiddag in het noordoosten van het land, KOUW laat een 60-95% kans zien voor de hele noordelijke helft van het land. Langs de kust blijft de buienkans ook 's nachts bestaan, vooral in het noorden van het land. Dinsdag overdag ook landinwaarts weer buien, met vooral in de noordelijke helft van het land, het zuiden lijkt door de warmere bovenluchten duidelijk minder buien te krijgen.
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jan van Ooijen

Bij het KNMI houden ze van blauw, wat een berg troggen (koude lucht aanwezig in de bovenlucht) zeg  ???

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Tyshane

En hop weer een onweersdag erbij. Het was geen ontlading om over naar huis te appen, maar het is er toch weer één.  8) ;D

Joep

Het is nog ver weg maar volgende week weer kansen op (grootschalig) onweer


Jan van Ooijen

KNMI Guidance

Overdag buien, in de loop van de middag van het zuidwesten uit minder buien. Buien zijn vaak gerangschikt in straten, cumulatief voor de komende 24 uur kan er daardoor met name in het noorden weer 20-40 mm bij vallen op enkele plaatsen. Het zuidoosten heeft duidelijk de minste neerslag onder de rechteruitgang van een jet. Op nadering van het hoogtelaag met hoogtetrog neemt de activiteit weer toe. Onweerskansen zijn tot woensdag niet groot meer. Harmonie geeft vrijwel niets meer, INDECS komt zeer lokaal nog met 30-50%. Pas woensdagochtend neemt de onweerskans weer toe. De CAPE die vannacht en overdag rond de 200 J/kg ligt neemt dan toe tot waardes rond de 700 J/kg.
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Marsel

Citaat van: Jan van Ooijen op di 28 jul 2015 - 09:14
KNMI Guidance

Yup, wordt weer wat kouder op hoogte op nadering van van een hoogtetrog. Op 500hPa gaan we vannacht en morgenochtend terug naar waarden rond -25C, hetgeen ruimschoots voldoende is om boven het warme zeewater (SST voor de kust 16-18C) onweer toe te laten. Kunnen pittige buien zijn met mogelijk kleine hagel en veel water. Van die typische nachtelijke herfst onweders met gegrom en geflits vanaf zee.
Meeste exemplaren vannacht initieel in het noorden (WSW hoogtestroming), in de loop van de nacht en morgenvroeg tijdelijk ook verder zuidwaarts als bovenluchten serieus afkoelen en er ook daar vlak voor de kust buien ontstaan. Morgenochtend trekt de buiigheid verder het land op met ook daar onweerskansen. Tijdens de middag vanuit het westen weer afnemende onweerskans wanneer de koudste bovenluchten samen met de hoogtetrog oostwaarts wegtrekken.

Tyshane

Citaat van: Marsel op di 28 jul 2015 - 12:33
Yup, wordt weer wat kouder op hoogte op nadering van van een hoogtetrog. Op 500hPa gaan we vannacht en morgenochtend terug naar waarden rond -25C, hetgeen ruimschoots voldoende is om boven het warme zeewater (SST voor de kust 16-18C) onweer toe te laten. Kunnen pittige buien zijn met mogelijk kleine hagel. Van die typische nachtelijke herfst onweders met gegrom en geflits vanaf zee.
Meeste exemplaren vannacht initieel in het noorden (WSW hoogtestroming), in de loop van de nacht en morgenvroeg tijdelijk ook verder zuidwaarts als bovenluchten serieus afkoelen en er ook daar vlak voor de kust buien ontstaan. Morgenochtend trekt de buiigheid verder het land op met ook daar onweerskansen. Tijdens de middag vanuit het westen weer afnemende onweerskans wanneer de koudste bovenluchten samen met de hoogtetrog oostwaarts wegtrekken.

Het doet me ook een beetje aan hoe we dat vorig jaar in augustus vaak hadden. Buien met onweer vanaf zee en een herfst-randje. Op zich leuk, maar nu nog niet eigenlijk. Fijn dat de zomerse aspiraties weer de hoek om komen. :)

Marlieke

De zomerstorm heb ik gemist. Wel heb ik een leuke onweersbui meegemaakt in Duitsland op de camping. De dag daarna (zaterdag) gingen we naar Luxemburg stad en daar was het snel gedaan met de vakantiepret.  Ik zag een opstapje over het hoofd omdat ik onze dochter in mijn armen hield. Dochter kon ik nog voor mij uit houden zodat ik niet bovenop haar viel. Maar mijn enkel is wel gebroken. Dus dat was de vakantie.  In Duitsland wilde men mij opereren, maar omdat we op de camping staan en een en ander dan niet zo praktisch is, is er besloten dat ik hier in Nederland mag worden geholpen.  Echter vanwege de mrsa bacterie die in Duitse ziekenhuizen vaak voorkomt moet ik wachten tot vrijdag voor ik in het ziekenhuis terecht kan.
Elk seizoen vind ik prachtig, maar de zomer en de herfst hebben mijn voorkeur...

Weerfreak 1337

Citaat van: Tyshane op di 28 jul 2015 - 12:37
Het doet me ook een beetje aan hoe we dat vorig jaar in augustus vaak hadden. Buien met onweer vanaf zee en een herfstrandje. Op zich leuk, maar nu nog niet eigenlijk. Fijn dat de zomerse aspiraties weer de hoek om komen. :)

Heerlijk ja! 8) En dat heeft nog als bijkomend voordeel dat het zeewater nog warmer wordt. :P

@ Marsel

Duidelijk uitgelegd, we wachten af. :) Ben benieuwd of we vannacht uit ons bed worden gerammeld. ;D

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Armand

Bij buien vanaf zee zit ik 9 van de 10 keer vaak droog met misschien 1 of 2 spetterbuitjes. Zo was dat gisteren ook. Ik had gisteren 1,8 mm opgevangen. Dus de komende dagen nog steeds redelijk rustig hier. Ik zit nog steeds te wachten op een flink actief koufront in N-Frankrijk dat activerend naar het NO trekt. Afgelopen tijd veelal veel activiteit net over de grens en activerende vores boven NL. Hierdoor heb ik eigenlijk nog geen stevige onweersbui gezien dit jaar in Z- Limburg. Het waren allemaal buitjes met <10/20 ontladingen hier in de buurt. De teller staat op 12, wat nog meevalt.

Toch heb ik liever 2 of 3 keer stevig onweer, dan 30 keer kleine buitjes met enkele ontladingen. Achja, we hebben het niet voor het zeggen, moeder natuur beslist! ;)

Tyshane

Citaat van: Weerfreak op di 28 jul 2015 - 13:07
Heerlijk ja! 8) En dat heeft nog als bijkomend voordeel dat het zeewater nog warmer wordt. :P

Ja inderdaad! Lekker zwemmen, heerlijk! Eergisteren nog gezwommen in natuurwater, beetje fris maar als je eenmaal door bent, is het goed te doen, laat staan als het weer beter weer gaat worden.  8)

Edit; en uiteraard is dat warme zeewater ook goed voor buienontwikkeling!  ;) ;D


Citaat van: Marlieke op di 28 jul 2015 - 13:05
Ik zag een opstapje over het hoofd omdat ik onze dochter in mijn armen hield. Dochter kon ik nog voor mij uit houden zodat ik niet bovenop haar viel. Maar mijn enkel is wel gebroken. Dus dat was de vakantie.  In Duitsland wilde men mij opereren, maar omdat we op de camping staan en een en ander dan niet zo praktisch is, is er besloten dat ik hier in Nederland mag worden geholpen.  Echter vanwege de mrsa bacterie die in Duitse ziekenhuizen vaak voorkomt moet ik wachten tot vrijdag voor ik in het ziekenhuis terecht kan.

Balen zeg, sterkte ermee!  :(

Weerfreak 1337

Citaat van: Tyshane op di 28 jul 2015 - 15:51
Ja inderdaad! Lekker zwemmen, heerlijk! Eergisteren nog gezwommen in natuurwater, beetje fris maar als je eenmaal door bent, is het goed te doen, laat staan als het weer beter weer gaat worden.  8)

Ook dat inderdaad, lekker zwemmen. Doe ik persoonlijk heel graag in de zee :D. Maar wat dacht je van de buien die er later uit voort kunnen komen  ::) ;D.

Btw, even de actuele situatie:

Sterk toenemende hoeveelheid Cu (stapelwolken) op het moment. De buienvorming lijkt weer op gang te komen, en dat is ook goed te zien op de radar. De zee loopt vol met (kleine) buien.

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Unknown-user1778

Citaat van: Marlieke op di 28 jul 2015 - 13:05
De zomerstorm heb ik gemist. Wel heb ik een leuke onweersbui meegemaakt in Duitsland op de camping. De dag daarna (zaterdag) gingen we naar Luxemburg stad en daar was het snel gedaan met de vakantiepret.  Ik zag een opstapje over het hoofd omdat ik onze dochter in mijn armen hield. Dochter kon ik nog voor mij uit houden zodat ik niet bovenop haar viel. Maar mijn enkel is wel gebroken. Dus dat was de vakantie.  In Duitsland wilde men mij opereren, maar omdat we op de camping staan en een en ander dan niet zo praktisch is, is er besloten dat ik hier in Nederland mag worden geholpen.  Echter vanwege de mrsa bacterie die in Duitse ziekenhuizen vaak voorkomt moet ik wachten tot vrijdag voor ik in het ziekenhuis terecht kan.

Sterkte ermee Marlieke! Klinkt niet heel fijn! :(
Ik heb gelukkig nog nooit wat gebroken en hopelijk blijft dat zo :P
Wel een voordeel, vanaf het weekend wordt het ook gewoon in Nederland weer zomers met temperaturen rond de 25 graden en vanaf volgende week lokaal zelfs 30 graden zoals het er nu uit ziet! HEERLIJK vergeleken met de huidige dagen  ::)

Powered by EzPortal