Onweerskansen seizoen 2015

Topic gezien door 187146 bezoekers
Gestart door Marsel, za 31 jan 2015 - 10:41

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Unknown-user1778

ben benieuwd voor morgen. hopelijk worden de vooruitzichten allemaal nog een tikkeltje gunstiger. ik moet tot ongeveer 16:00u werken, mits dat de vore dan nog moet langskomen en dus de buien nog moeten gaat getriggerd worden ga ik misschien weer een 100-150km oostelijk Duitsland inrijden, hopelijk dit keer met meer succes. mijn begin punt ligt in ieder geval iets zuidelijker dit keer vanuit Maastricht. Lets see  :o :D

Jan van Ooijen

Vanuit de Guidance:

In de warme sector dinsdag ontstaat een thermische vore (met Theta-w850 tong) waarin mogelijk buien tot ontwikkeling komen. De serieuzere CAPE waarden 1000-2000 J/kg blijven boven Duitsland en tippen aan het zuidoosten. Het lijkt wel of de warme en onstabiele lucht net niet noordelijk genoeg kan opdringen en over het uiterste zuidoosten en Duitsland snel noordoostwaarts wegtrekt. Het kf zelf passeert dankzij de drukstijgingen erachter in een wat anticyclonale kromming en is op de meeste plaatsen nauwelijks actief,maar Hirlam suggereert enige activering (hoogtetrog) later op de avond in het zuidoosten. De convectiemodus in zuidoostelijk Nederland kan met een shear van ongeveer 45 kts en Cape tot 1000-2000 J/kg, als de convectie van de grond los wil komen, tot een Supercell modus komen. In de rest van het land is de Cape niet veel hoger dan 500 J/kg en de effectieve schering zo'n 20-30 kts, Single cell/Multicell.
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Weerfreak 1337

Om nog maar even ietsje vooruit te kijken, morgen laat in de avond en in de nacht naar woensdag onder invloed van afkoelende bovenluchten in een "ouderwetse" polaire stroming en kustconvergentie kans op enkele kustbuien. Dat er her en der dan één uitgroeit tot een onweersbui zal ik niet van staan te kijken.

Voordelen van een zachte winter en een hittegolf. 8) In een brede kuststrook is het water inmiddels opgewarmd naar 18 of 19 graden. Verder op zee 16 á 17. Niet slecht voor begin juli.  :P

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Houten

Veel onzekerheid nog, wordt weer nowcasten dus. ;)



A level 2 was issued for parts of Germany, Switzerland and France, W Czech Republic, W Poland mainly for the damaging wind gusts, large and very large hail, excessive precipitation and in the lesser extent for the tornadoes.

A level 1 was issued for Denmark, Benelux, parts of France, Austria and Italy, E Poland and E Czech Republic mainly for the large hail and excessive precipitation.

...NE France, Benelux, N Germany, Denmark, Poland...

Although models predicts very large DLS over these areas (25-30 m/s) they are not as consistent with CAPE values and CI. The most optimistic GFS predicts that in the NW Germany CAPE up to 2000 J/kg may overlap with 30 m/s DLS and > 10 m/s LLS. In such conditions if convection will occur, thunderstorms may quickly become supercells and create threat for the large and very large hail and tornadoes as well. If this scenario will come true, the highest threat will fall on the late evening hours. However, there is a high uncertainty whether the predicted thermodynamic instability by the GFS is correct, and due to this, we issue only a Lvl 1 for these area. The same problem concerns Poland where the CAPE prediction in the late evening and night hours is uncertain as well. However, thunderstorms will occur in this area most likely during the night and the convection will become elevated, therefore the degree for the severe weather will decrease. Severe wind gusts will remain to be the main threat.

Jan van Ooijen

Vanuit de Guidance

Synoptisch zijn er weinig verschillen te noteren. Detailverschillen zijn met name in de neerslagberekeningen terug te vinden. De convectie in de de warme sector lijkt zich steeds meer te beperken tot de oostelijke helft, waarbij Harmonie zelfs helemaal geen signaal geeft. In het westen en midden lijkt al in de middag de westenwind in te vallen, waardoor diepe convectie vanaf de grond daar al uitgesloten lijkt. Ten tijde van Tmax ligt de vore bovendien al boven het oosten en kan daar mogelijk wel lokaal convectie vanaf de grond ontstaan. Verder zien we op koufrontpassage dat Hirlam een golfje berekent en dan actief boven Limburg is terwijl Harmonie nauwelijks neerslag berekend (nog steeds te droog tussen 0 en -20 C) . Na koufrontpassage zien we in Hirlam en EC18 enkele buien, terwijl Harmonie00 pas vanaf komende nacht buien berekent.

In de warme sector ontstaat een thermische vore (met Theta-w850 tong) waarin mogelijk buien tot ontwikkeling komen. De convectiemodus in zuidoostelijk Nederland kan met een shear van ongeveer 45 kn en Cape 700- 1000 J/kg, als de convectie van de grond los wil komen, tot een multicell modus komen. In de rest van het land is de Cape niet veel hoger dan 500 J/kg en de effectieve schering zo'n 20-30 kts, Single cell/Multicell. Na koufrontpassage single cell (weinig CAPE en Shear) mogelijk geclusterd in trogjes
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Weatherman

Ik zie het wel, is toch niet te peilen. al is het hier kurk droog.
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

Pascal Soomers

Ben wel benieuwd! Heb weer aardig zin in gedonder eind deze middag :-)
When a supercell arrives, you must be prepared.

Danny

Als ik het stukje van het KNMI lees is het voor west en midden Nederland opnieuw de zeewind die gaat zorgen voor weinig spektakel. Hopen dat we positief verrast worden, allereerst door het uitblijven van deze windstroom ;)

Marsel

Citaat van: Danny op di 07 jul 2015 - 09:50
Als ik het stukje van het KNMI lees is het voor west en midden Nederland opnieuw de zeewind die gaat zorgen voor weinig spektakel. Hopen dat we positief verrast worden, allereerst door het uitblijven van deze windstroom ;)

Ik moet je teleurstellen denk ik. Zie waarnemingen van 08z hieronder. Vore nadert rap het (zuid)westen nu.

GeneralDuke

Citaat van: Marsel op di 07 jul 2015 - 10:44
Ik moet je teleurstellen denk ik. Zie waarnemingen van 08z hieronder. Vore nadert rap het (zuid)westen nu.

Komt met de windsprong ook een verandering in windkracht?
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

Danny

Citaat van: Marsel op di 07 jul 2015 - 10:44
Ik moet je teleurstellen denk ik. Zie waarnemingen van 08z hieronder. Vore nadert rap het (zuid)westen nu.

De zon is ook al volledig verdwenen achter een flink pak bewolking inmiddels. Gaat niet veel worden in de omgeving Alphen a/d Rijn in ieder geval vandaag.

Summer

Zuid-Limburg nagenoeg windstil, redelijk bewolkt en temp. in de schaduw hier 28.1 graden...ben benieuwd of we op zijn minst een flinke regenbui zullen krijgen  :)

Marsel

Citaat van: GeneralDuke op di 07 jul 2015 - 10:55
Komt met de windsprong ook een verandering in windkracht?

Ja, na de sprong al snel 15kt (4bft) steady uit WSW, later op de middag tijdelijk aantrekkend naar 15-20kt (4-5bft) met uitschieters tot rond 30kt. Dat gaan we dus wel weer even zien/voelen na de relatieve rust aan de voorzijde van vore. WIndtoename is overigens minder intens dan afgelopen zondag.

GeneralDuke

Citaat van: Marsel op di 07 jul 2015 - 12:53
Ja, na de sprong al snel 15kt (4bft) steady uit WSW, later op de middag tijdelijk aantrekkend naar 15-20kt (4-5bft) met uitschieters tot rond 30kt. Dat gaan we dus wel weer even zien/voelen na de relatieve rust aan de voorzijde van vore. WIndtoename is overigens minder intens dan afgelopen zondag.

Inderdaad, afgelopen zondag waaiden opeens uit het niets de flessen bier van tafel. Was een leuk gezicht.

Flink radarsignaal in W/C-Belgie nu, hopen dat het wat activeert boven het oosten.
Is het feit dat het al regent daar een teken dat er voldoende activatie plaatsvindt om tot grotere buien te komen? Of kan de activatie naarmate het oostelijker komt minder worden?
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

Tyshane

De eerste buitjes komen tevoorschijn op de radar.  ;)

Marsel

Citaat van: Tyshane op di 07 jul 2015 - 14:17
De eerste buitjes komen tevoorschijn op de radar.  ;)

Letterlijk op steenworp afstand van de NL grens (bij Enschede) intens klein ding inderdaad. Haha typisch hoor. :-\

Unknown-user1778

Die stomme bui komt een uur te vroeg! Als ik nu klaar was ging ik richting Koln om hem te onderscheppen.

dondertje127

'T wordt weer Duitsland. Hier heeft het een heel klein beetje gespettert, daar bleef het bij. Aangezien de temperatuur al daalt en het bewolkt is heb ik niet de indruk dat het los gaat hier vandaag.

Gaan er nog mensen chasen in Duitsland? Regio Gelderland? Heb de indruk dat het daar wel weer los gaat, als ik ook zo de trekrichting en activerende toestand bekijk. Hete betere is nu aan de Oostkant van de Duitse grens, en bij ons alleen wat regen omdat alles al wéér te ver over ons land is opgeschoven.

Unknown-user1778

Citaat van: dondertje127 op di 07 jul 2015 - 14:53
'T wordt weer Duitsland. Hier heeft het een heel klein beetje gespettert, daar bleef het bij. Aangezien de temperatuur al daalt en het bewolkt is heb ik niet de indruk dat het los gaat hier vandaag.

Gaan er nog mensen chasen in Duitsland? Regio Gelderland? Heb de indruk dat het daar wel weer los gaat, als ik ook zo de trekrichting en activerende toestand bekijk. Hete betere is nu aan de Oostkant van de Duitse grens, en bij ons alleen wat regen omdat alles al wéér te ver over ons land is opgeschoven.
Niet geheel onverwachts omdat Marsel daarvoor al had gewaarschuwd. Ben zelf nog best verrast dat het complex over Luxemburg niet zuidelijker ligt (in de lijn van estofex).
Helaas is het echt net een uur te vroeg anders had ik een graantje mee kunnen pikken.. Het zit me toch ook niet mee dit jaar zeg! Dan maar hopen op een fikse knaller zoals vorig jaar 9 juni (pinkpop) die alles weer goed maakt..!  :D

Jan van Ooijen

Citaat van: Marsel op di 07 jul 2015 - 14:23
Letterlijk op steenworp afstand van de NL grens (bij Enschede) intens klein ding inderdaad. Haha typisch hoor. :-\

Even offtopic.... Ik app je vanavond Marsel
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Powered by EzPortal