Onweerskansen seizoen 2015

Topic gezien door 187213 bezoekers
Gestart door Marsel, za 31 jan 2015 - 10:41

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

TomvanHal

Ik denk dat er weinig kans is op onweer /regen/ wind is op de donderdagnacht aangezien het zaterdag nog tegen de 40 graden gaat worden.. ? Het zou leuk zijn als het zaterdagavond ontploft en de temperatuur terugzakt naar 17 graden ;) (maar ik vrees dat we nat in bed gaan liggen)

ron12

Citaat van: Jan van Ooijen op di 30 jun 2015 - 08:59
Toch even in de gaten houden voor aanstaande donderdag, nieuw topic is in de maak! Mocht het, maar dan ook mocht x1000 het tot buien komen... dan berg je maar :P
Zou het niet handig zijn om een hittegolf onweertopic te maken. Dat alles onder een topic staat. Toch wel uniek deze situatie ;)
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

martijn

Hoe zien de kaarten er voor morgen uit?

Johann

Citaat van: martijn op ma 06 jul 2015 - 10:38
Hoe zien de kaarten er voor morgen uit?

Morgen krijgen we nogmaals met pul vochtig warme lucht te maken (thermische vore -WF). Ten zuiden van ons land ontwikkelt zich een apart laagje waardoor vooral het zuiden en zuidoosten te maken krijgen met de warmere vochtigere lucht. Tx van 30 graden zijn dan haalbaar, later op de dag (middag -avond) neemt de onstabiliteit (laagje) sterk toe met toch weer kans op pittige (onweers)buien (O en ZO /hoogste CAPES) . Hoe dit alles precies gaat verlopen is nog niet geheel duidelijk en ook de (meso)modellen bieden nog geen houvast.


martijn


mauriceb

Kan iemand mij hier helpen aan een blitzortung overzicht van de regio Oost Nederland (achterhoek) van de afgelopen week. Wil even iets nakijken. Thnks alvast. Heb zelf al op blitzortung gekeken maar kan niet echt vinden hoe je een overzicht genereerd.

Johann

Citaat van: mauriceb op ma 06 jul 2015 - 11:57
Kan iemand mij hier helpen aan een blitzortung overzicht van de regio Oost Nederland (achterhoek) van de afgelopen week. Wil even iets nakijken. Thnks alvast. Heb zelf al op blitzortung gekeken maar kan niet echt vinden hoe je een overzicht genereerd.

Misschien heb je hier (ook) iets aan om na te kijken?!
http://kachelmannwetter.com/ch/gewitter/niederlande/

mauriceb


Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jan van Ooijen

Vanuit KNMI Guidance:

In de warme sector dinsdag ontstaat een thermische vore (met Theta-w850 tong) waarin buien tot ontwikkeling komen. De serieuzere CAPE waarden 1000-2000 J/kg tippen aan het zuidoosten. Het lijkt wel of de warme en onstabiele lucht in de smalle warme sector net niet noordelijk genoeg kan opdringen en over het zuidoosten en Duitsland oostwaarts wegtrekt. Het kf zelf passeert dankzij de drukstijgingen erachter in een wat anticyclonale kromming en is nauwelijks actief. De convectiemodus in zuidoostelijk Nederland kan met een shear van ongeveer 45 kts en Cape tot 1000-2000 J/kg, als de convectie al los wil komen, tot een Supercell modus kunnen komen. In de rest van het land is de Cape niet veel hoger dan 500 J/kg en de schering zo'n 30 kts en is een Single cell en uiterlijk een Multicell.
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

GeneralDuke

Als het KF nauwelijks actief is, vindt er dan wel activatie plaats? Of doet die thermische vore dat?
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

Marsel

Citaat van: Jan van Ooijen op ma 06 jul 2015 - 13:08
Vanuit KNMI Guidance:

Ik was er gisteren in dit topic al bang voor. De luchtmassa, waarin indrukwekkende CAPE wordt gerealiseerd, kan ons land net niet geheel overspoelen en wordt bij binnenkomst over ESE-NL vrij rap (noord)oostwaarts afgevoerd. We zien dat bijvoorbeeld ook goed in de Td's die binnen NL veelal tussen 15 en 17C blijven. Alleen in het uisterste ESE zien we later op de dag Td's mogelijkerwijs oplopen naar waarden rond 18C. Het KNMI onderschrijft dit dus ook met louter over SE-, en mogelijk ook E-NL, de grootste onweerskans. Kaarten zijn wat dat betreft zeer eenduidig.

Trigger is inderdaad de vore welke waarschijnlijk pas actief wordt wanneer het sytseem tijdens de late middag over het uiteste oosten van NL en BE ligt, daar dan de warme onstabiele massa tegenkomt en vervolgens agv convergentie onderin buien kan triggeren. Verder vindt enige forcering plaats als gevolg van een naderende hoogtetrog. Schering is indrukwekkend te noemen met ruim 40kt over de onderste 6km, en ook SRH loopt met name net voor de vore uit op tot 150-200 m2/s2. CAPE is vooral over E-BE en SE-NL in een kort tijdsframe van 15 tot 18z even >1.5 KJ/KG. Verder noord(west)elijk snel afnemend naar <1KJ alwaar het met een enkele bui wel bekeken is. In het ESE van de Benelux, maar wederom met name boven DU, al met al ruim voldoende voor buien die na initiatie supercellulaire eigenschappen kunnen verkrijgen.

De vraag die we ons, gezien de 00z output, moeten stellen is of het initiatiepunt dit maal wel binnen onze landsgrenzen plaatsvindt. Daarin zitten namelijk enkele verschillen tussen de modellen, zoals Johann terecht aangeeft. Een meerderheid lvan de rekenbreinen laat het initiatiepunt over de uitsterste oostelijke en ziudoostelijke delen van het land plaatvinden om vervolgens ontwikkelend DU in te trekken. Harmonie laat daarentegen al enkele runs ons land zo goed als ongemoeid.

Áls, met nadruk op áls,  de vore het voor elkaar krijgt om net binnen onze landsgrenzen buien te triggeren spreekt het voor zich dat dat in het gunstigste geval vooral over E-BE en (E)SE-NL zal gebeuren. In principe geldt hoe dichter bij DU hoe groter de onweerskans morgenmiddag is. Mogeijkerwijs dus supercellulair met middelgrote hagel (enkele cm's) en zware windstoten (40-50kt). Na initiatie snelle oostwaartse verplaatsing (gemakkelijk 40kt) richting DU. Daarna het KF dat tijdens het eerste deel van de avond van W naar E trekt. Runs van 12z zullen verder uitsluitsel moeten geven aangaande initatie. Meer daarover vanavond.

Armand

Dus als ik het goed begrijp wordt het zo'n situatie als gisteren. Net voor of net achter de Duitse grens zullen de buien activeren.

Summer

Ik volg met spanning de updates...zal het dan toch deze reis in het uiterste zuiden ook spektakel geven  ;)

mauriceb

Neerslagsignaal ligt voor mijn gevoel toch wel redelijk westelijk in tegenstelling tot de andere waardes, cape/lifted ed voor morgen.
Mijn inziens iets te westelijk of zie ik wat over het hoofd?

GFS zit as usual weer met TD's van 20 in oost Nederland te hoog.

Edit: Onderstaand kaartje is WRF btw


vossejongk

Is er al een harmonie kaartie? Ik zit tegen half 1 op 't strand bij Doetinchem :P

GeneralDuke

Citaat van: vossejongk op ma 06 jul 2015 - 15:48
Is er al een harmonie kaartie? Ik zit tegen half 1 op 't strand bij Doetinchem :P

Harmonie (6Z) laat nauwelijks iets zien. Pas om 11u/12u 's avonds een beetje, en 's ochtends. Hieronder het natste kaartje (woensdag 7:00).

Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

ron12

Citaat van: mauriceb op ma 06 jul 2015 - 11:57
Kan iemand mij hier helpen aan een blitzortung overzicht van de regio Oost Nederland (achterhoek) van de afgelopen week. Wil even iets nakijken. Thnks alvast. Heb zelf al op blitzortung gekeken maar kan niet echt vinden hoe je een overzicht genereerd.
Ga na bliksemradar, en dan radardiensten bliksem inslagen http://www.buienradar.nl/bliksem/04-07-2015 de rest wijst zich van zelf ;)
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

dondertje127

Ik weet zeker dat het vooral Duitsland wordt. Eigenlijk een soort herhaling van gisteren. Denk dat het chasen wordt om iets te willen meemaken.

Marsel

Citaat van: dondertje127 op ma 06 jul 2015 - 17:48
Ik weet zeker dat het vooral Duitsland wordt. Eigenlijk een soort herhaling van gisteren. Denk dat het chasen wordt om iets te willen meemaken.

Dat idee krijg ik ook. Heb dan ook vrij serieuze twijfels vwb initiatie binnen NL. De warmste en meest onstabiele lucht wordt ook in de 12z output erg snel oostwaarts afgevoerd waarbij alleen het uiterste ESE in een korte periode verhoogde CAPE en forcering van onderaf zal zien. Grensregio's in het oosten maken daarbij de grootste kans om nog een graantje mee te pikken (dan wel meteen pittig, zie vorige bericht). Als het al gebeurt zal dat grofweg in het tijdblok 13-16z moeten zijn, aangezien de vore daarna zeer rap DU in trekt. De invloed van de hoogtetrog reikt nét tot over E-NL maar is in de meeste 12z output echt marginaal te noemen.

Merendeel van de activiteit, en bovenal de meest significante, dus boven DU tijdens de avond, verder ontwikkelend richting het oosten. Toch behoeft eea eind van de middag even de aandacht aangezien schering indrukwekkend is en zwaar weer indices lokaal flink uitslaan. Elders is een enkele bui mogelijk tot aan passage KF, in eerste instantie misschien met een kleine kans op onweer zonder dat het uit de hand loopt. Al met al enigszins lafjes voor ons landje, wederom  ;D.

Powered by EzPortal