Onweerskansen seizoen 2015

Topic gezien door 187137 bezoekers
Gestart door Marsel, za 31 jan 2015 - 10:41

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jan van Ooijen

KNMI Guidance

vanaf donderdag is er convectie zichtbaar in het EPS met een piek op de vore/koufront van donderdag en op de vore/koufront van zaterdag. Toch is het aantal leden dat daadwerkelijk convectie berekent enigszins beperkt: zo'n 50% van de leden. Een aantal leden toont wel neerslaghoeveelheden, die aangeven dat de convectie zwaar kan zijn. Dit is ook af te leiden uit de CAPE-waarden die grosso modo vanaf donderag oplopen en pieken op zaterdag (De Bilt op zaterdag 75% > 1000 J/kg, 30 %> 2000 J/kg). Toch is het aantal leden met grote neerslaghoeveelheden zeer beperkt en ook de windstotenkansen reageren vrijwel niet (hoewel ECMWF ook niet direct geschikt is voor windstoten). Wat betreft de neerslaghoeveelheden: ten opzichte van gisteren toont het ensemble wat meer neerslag, het ensemble gemiddelde komt nu uit op zo'n 18 mm.
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jan van Ooijen

Flinke pot energie voorhanden in de recente EC run, ook neerslag in de verwachting



Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Mariska

Dat wordt zaterdag nowcasten dan. Iets met mijn verjaardag vieren in de tuin.
Een statisticus waadde door een rivier die gemiddeld 1 meter diep was. Hij verdronk.[/size

Wilfred Janssen

GFS komt komende vrijdag met eventueel onweer. Even in de gaten houden dit weekeinde, modellen komen met flinke uitschieters in de verschillende parameters! Nu is het leuk in de modellen, maar verder is het nog veel te ver weg om er 'serieus' naar te kijken...

Operationeel meteoroloog bij Weerplaza
Meer weer: https://twitter.com/WilfredJanssen_

joboy52

Lekker wat cape op donderdag  8)


lander20

in de cape pluim laat ecmwf voor zaterdag 5000-6000 j/kg cape zien voor de bilt :p  ???


Unknown-user1778

Citaat van: lander20 op ma 29 jun 2015 - 16:00
in de cape pluim laat ecmwf voor zaterdag 5000-6000 j/kg cape zien voor de bilt :p  ???

dat wordt een mega plof  :o :D

Weatherman

Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

Jan van Ooijen

Citaat van: lander20 op ma 29 jun 2015 - 16:00
in de cape pluim laat ecmwf voor zaterdag 5000-6000 j/kg cape zien voor de bilt :p  ???



In staafdiagram is maar 2% te zien boven de 4000 J/KG, kortom Oper een uitschieter
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Danny

Citaat van: Weatherman op ma 29 jun 2015 - 16:19
Zou het ja ?

Voorlopige kansberekening 50/50 en misschien is de optie zonder onweer momenteel nog steeds wel in de overhand. De operer berekend een hoge j/kg cape en ook neerslag. Zien we bijv. de oper die berekend wel veel j/kg cape maar bijna geen neerslag. Het geeft aan dat er potentieel veel energie voorradig is maar er zijn vele factoren die gezamenlijk moeten kloppen om vuurwerk te creëren. De kans dat dit lukt is zeker nog niet overtuigend en daarbij is het ook nog vrij ver weg om er überhaupt in detail al iets over te kunnen zeggen.

Neemt niet weg dat dit wel hoop biedt aan de onweersliefhebbers. Als het met zulke temperaturen niet tot vuurwerk gaat komen ergens einde deze week zullen vele dit toch als een teleurstelling zien denk ik. 

ron12

Mocht het tot onweer komen, dan is het vast warmte onweer, Wat zeldzaam is in Nederlandhttp://www.grenswetenschap.nl/permalink.asp?i=723
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Unknown-user1778

Citaat van: Weatherman op ma 29 jun 2015 - 16:19
Zou het ja ?
haha.. ik heb geen idee.. gewoon een vurige wens! maar die enorme hitte biedt wel spannende kansdagen en dat is al de helft van het plezier voor mij  :D

dondertje127

Citaat van: ron12 op ma 29 jun 2015 - 18:46
Mocht het tot onweer komen, dan is het vast warmte onweer, Wat zeldzaam is in Nederlandhttp://www.grenswetenschap.nl/permalink.asp?i=723

Dat was vooral de jaren 90 zo, vaak van die warmte onweders. Met name de latere jaren 90. Ook nog tot halverwege 00's waren ze ook nog wel 's te zien. Die beelden mis ik inderdaad al een decenia lang, op sommige foto's van vorig jaar na ongeveer. Toen zag ik wel weer eindelijk wat bloemkolen oprijzen. Zelf ook wel eens lokale warmteonweders gezin, maar het klassieke beeld met bloemkoolwolken alleen op foto's van anderen.

Het kan ook zijn dat ik mijn ogen niet altijd wijd genoeg open heb :)
In m'n eentje chasen vind ik ook wat saai geworden eigenlijk, dus ben ik sneller geneigd thuis te blijven.

hj32

We zijn er vroeg bij.
Is nog koffiedik kijken...en ik drink niet eens koffie  :P

We wachten af...  ;)

dondertje127

Citaat van: Danny op ma 29 jun 2015 - 16:35
Voorlopige kansberekening 50/50 en misschien is de optie zonder onweer momenteel nog steeds wel in de overhand. De operer berekend een hoge j/kg cape en ook neerslag. Zien we bijv. de oper die berekend wel veel j/kg cape maar bijna geen neerslag. Het geeft aan dat er potentieel veel energie voorradig is maar er zijn vele factoren die gezamenlijk moeten kloppen om vuurwerk te creëren. De kans dat dit lukt is zeker nog niet overtuigend en daarbij is het ook nog vrij ver weg om er überhaupt in detail al iets over te kunnen zeggen.

Neemt niet weg dat dit wel hoop biedt aan de onweersliefhebbers. Als het met zulke temperaturen niet tot vuurwerk gaat komen ergens einde deze week zullen vele dit toch als een teleurstelling zien denk ik.

Zeker. Dat was in 2003 al eens een keer.

Jan van Ooijen

Uit de KNMI Guidance

Wat betreft de convectie: de Capewaarden lopen behoorlijk op (rond 1500 J/kg op donderdag, rond 2000 J/kg op vrijdag/zaterdag met uitschieters daarboven), maar het neerslagsignaal in het ensemble reageert niet echt. Enkele members laten een signaal zien (op de vore van donderdag/vrijdag en op de vore van zaterdag), waarbij de neerslaghoeveelheden dan wel significant zijn, maar het geeft niet de indruk van grootschalige, georganiseerde convectie. Er is geen dynamische forcering aanwezig om de convectie te organiseren, zo lijkt het. Toch kunnen minder georganiseerde buien gezien de hoeveelheid beschikbare energie ook stevig uitpakken. Dit blijft dus zeker een aandachtspunt. Wat betreft de neerslaghoeveelheden (droogte): overwegend droog weer, hogedruk overheerst. Het ensemblegemiddelde komt uit rond 14 mm, voornamelijk veroorzaakt door convectie.
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jan van Ooijen

Volgens WRF (recente berekeningen) flinke kans op onweer donderdagavond/nacht, meer daarover mogelijk vandaag door Marsel/Wilfred als die tijd heeft





Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jan van Ooijen

Toch even in de gaten houden voor aanstaande donderdag, nieuw topic is in de maak! Mocht het, maar dan ook mocht x1000 het tot buien komen... dan berg je maar :P
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

SniperEye

Citaat van: dennis089 op ma 29 jun 2015 - 16:16
dat wordt een mega plof  :o :D

Wellicht handig om op voorhand op te merken dat een hoge CAPE helemaal niets betekend zolang er geen trigger is om de boel te laten ploffen.

JerryL

Citaat van: Jan van Ooijen op di 30 jun 2015 - 08:59
Toch even in de gaten houden voor aanstaande donderdag, nieuw topic is in de maak! Mocht het, maar dan ook mocht x1000 het tot buien komen... dan berg je maar :P

Laat maar komen. Eerst stevig opwarmen en daarna laten knallen! Foto camera wordt alvast gereed gemaakt.

Powered by EzPortal