Onweerskansen seizoen 2015

Topic gezien door 187396 bezoekers
Gestart door Marsel, za 31 jan 2015 - 10:41

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Tyshane

Gisteren hier richting Heerde ook een paar goeie onweersklappen gehad, ik had het eigenlijk niet verwacht, maar toen ik eenmaal de towering cumuli zag werd de hoop groter. ;) Een paar fikse klappen. En schitterende luchten weer trouwens.  ;)

ron12

Is er op vrijdag op zaterdagnacht een kans(je) op onweer?
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

dondertje127

Om even de onweer stilte te doorbreken, bij gebrek aan onweer nu even een geweldig onweersfilmpje (met ook een nabije inslag ergens) en een funnel heel dichtbij toch even een fantastisch gaaf filmpje delen van bijna 20 minuten. Dit soort onweersbuien vind ik een van de mooiste soorten. Deze is gefilmd in South Brisbane Australië op 17 november 2012 gisteren gevonden. Het beeld is niet super HD, maar ook weer niet de aller slechtste.




Want zo zie je ze niet altijd :)

Tyshane

Af en toe een beetje doorgespoeld maar wat een lekker dreigen luchtje zeg!  :o

LeMisérable

Heren, staat er voor aankomende week met de stijgende temperaturen naar zomerse waarden nog wat op het programma? KNMI heeft het over ronduit hete dagen met af en toe een zomerse onweersbui.
Hou zelf niet van onweer maar vind het wel interessant.

Weerfreak 1337

Citaat van: Marsel op di 23 jun 2015 - 08:40
Geinig dat soort dingen. Je merkt duidelijk dat we het omslagpunt inmiddels gepasseerd zijn. Noordzee warmt langzaam op maar voldoende om met koude bovenluchten buien aan te zwengelen. Viel me hier gisteren ook al op. Voor het eerst dit jaar die 'herfstige' Cb's in polaire lucht. Laten we hopen dat we voor het eind van de zomer nog even een paar weken kunnen fikken zodat die Noordzee lekker opwarmt. Dan in september ijzige bovenluchten.....en we kunnen los :D.


Late reactie :)
Mooi he :D Door de grote hoeveelheid zon in de lente, maar zeker dankzij de zachte winter viel mij op dat de zee al een aardig temperatuurtje heeft. Opvallend vroeg dit jaar is de zee al een voedingsbron voor buien tijdens een "polaire fase" in het weertype. Normaal is dit een beetje rond half/eind juli pas.

We hopen in ieder geval op hetzelfde... warme tot zeer warme zee/kustwatertemperaturen, zodat we bij een mooie eerste westcirculatie eind augustus/begin september volop gebruik kunnen maken van die dampende visbak. :D 8)

Vorig jaar augustus was bizar.. 14 dagen lang vrijwel elke dag wel één of enkele onweersbuien. In september bleef de watertemperatuur flink op niveau (19 graden eind september!). Helaas werd de herfst eerder een verlenging van de zomer (ook wel lekker natuurlijk :P) dan een ruige rakker. Ik vond het persoonlijk erg jammer dat we van die hoge watertemperaturen weinig gebruik hebben kunnen maken.. Hoeveel onweer zouden we gehad hebben bij een ruige en "koude" herfst?!! :o

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Jan van Ooijen

KNMI Guidance

In de ochtend uit wat dikkere bewolking kans op een spat regen. Stelt weinig voor allemaal. Wat betreft de vo deze lijkt deze niet veel te kunnen bewerkstelligen. De lucht is te droog en de opbouw niet onstabiel genoeg. Uitzondering vormt het zuidoosten waar in de avond misschien net nog een bui kan ontstaan volgens Hirlam en EC. Harmonie houdt het droog. Verschil komt door verschil in potentiële onstabiliteit. Bovendien is het verticale profiel in de grenslaag van Harmonie droger.

Het is de vraag of er echt een forcering aanwezig is. De rugas is rond 00Z net door en wordt gevolgd door een vlakke hoogtetrog (ook die is nog een stuk minder in Harmonie). Vindt er forcering plaats, dan kunnen de buien reiken tot FL300 (al is het de vraag of het langs FL150/200 kan schieten). In dat kader past ook wel de INDECS uitvoer. De kans op een enkele ontlading is klein, maar als het tot ontladingen komt is er een kans van 30-40% op meer dan 50 ontladingen/5 min in het zuidoosten. Convectieve modus is een enkele cel, gezien de geringe effectieve schering en lage CAPE.
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Tyshane

Citaat van: Weerfreak op do 25 jun 2015 - 23:38

Vorig jaar augustus was bizar.. 14 dagen lang vrijwel elke dag wel één of enkele onweersbuien. In september bleef de watertemperatuur flink op niveau (19 graden eind september!). Helaas werd de herfst eerder een verlenging van de zomer (ook wel lekker natuurlijk :P) dan een ruige rakker. Ik vond het persoonlijk erg jammer dat we van die hoge watertemperaturen weinig gebruik hebben kunnen maken.. Hoeveel onweer zouden we gehad hebben bij een ruige en "koude" herfst?!! :o

Inderdaad we hebben die augustus enorm veel onweer gehad  :o en een mooie nazomer. Ik was het alweer bijna vergeten... Verder viel augustus wel tegen eigenlijk qua mooi weer, maar juli daarentegen. Ik ben benieuwd hoe deze zomer, qua onweer cq severe weather, de boeken ingaat. Met al die tropische potenties is er veel hoop. De herfst zien we straks wel weer, moet er nog even niet aan denken. ;)

dondertje127

Herfst? Straks? Pff de zomer is pas net begonnen :)

Qua onweer heb ik weinig hoop met zoveel stabiliteit. Vanavond en morgen gaat ook al niet door waarschijnlijk. Begint erg op 2003 te lijken.
Zonde wel, het had zoveel meer kunnen zijn met zo'n mooie start van 9 onweersdagen tot en met half juni. Erg mooi hoor alleen jammer dat de trend (tijdelijk?) niet doorzet. Zullen zien.

SniperEye

Citaat van: Jan van Ooijen op vr 26 jun 2015 - 07:51
KNMI Guidance

In de ochtend uit wat dikkere bewolking kans op een spat regen. Stelt weinig voor allemaal. Wat betreft de vo deze lijkt deze niet veel te kunnen bewerkstelligen. De lucht is te droog en de opbouw niet onstabiel genoeg. Uitzondering vormt het zuidoosten waar in de avond misschien net nog een bui kan ontstaan volgens Hirlam en EC. Harmonie houdt het droog. Verschil komt door verschil in potentiële onstabiliteit. Bovendien is het verticale profiel in de grenslaag van Harmonie droger.

Het is de vraag of er echt een forcering aanwezig is. De rugas is rond 00Z net door en wordt gevolgd door een vlakke hoogtetrog (ook die is nog een stuk minder in Harmonie). Vindt er forcering plaats, dan kunnen de buien reiken tot FL300 (al is het de vraag of het langs FL150/200 kan schieten). In dat kader past ook wel de INDECS uitvoer. De kans op een enkele ontlading is klein, maar als het tot ontladingen komt is er een kans van 30-40% op meer dan 50 ontladingen/5 min in het zuidoosten. Convectieve modus is een enkele cel, gezien de geringe effectieve schering en lage CAPE.

Ik schreef het vanmorgen al op Twitter, Estofex is wel heel erg optimistisch. Zij hebben level 1 gegeven vanwege kans op tornado  :o

Lijkt mij niet zo heel grote kans.

ron12

De komende uren ontstaat boven Belgie een onweersgebied, volgens de Duitsers. Die trekt over zuidoost Nederland richting Duitsland (NRW) daar wordt die rond 2 uur verwacht. Nou ik ben benieuwd wat komt ;) Dit maar in de gaten houden http://www.sat24.com/de/nl
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

dondertje127

Citaat van: ron12 op vr 26 jun 2015 - 19:36
De komende uren ontstaat boven Belgie een onweersgebied, volgens de Duitsers. Die trekt over zuidoost Nederland richting Duitsland (NRW) daar wordt die rond 2 uur verwacht. Nou ik ben benieuwd wat komt ;) Dit maar in de gaten houden http://www.sat24.com/de/nl

"Lokaal een buitje" lees ik op buienradar. Maarja is KNMI hè? En ik ben bang dat het niet komt, en dus dat het gortdroog blijft.

ron12

Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

dondertje127

Onweer ook in Velp (Gld) bevestigt. Felle flitsen en donkere dreunen erachteraan. Onweer op afstand nu en het komt dichterbij :D
En nu beginnen er druppels te vallen.

Martijn1978

Ook vanuit Ede onweer te melden. Werd er wakker van.

ron12

Citaat van: dondertje127 op vr 26 jun 2015 - 21:05
"Lokaal een buitje" lees ik op buienradar. Maarja is KNMI hè? En ik ben bang dat het niet komt, en dus dat het gortdroog blijft.
En jii heb toevallig die lokale bui te pakken ;)
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

ron12

regen en onweer nu in Nijmegen 8)
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

alfons

Net laatste ronde met m'n hond en zowaar onweer op afstand richting zuid-oost vanuit Colmschate

ron12

Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

dondertje127

Woooooowww felle flitsen en nu een enorme dreun weeeeeheeew.. Net een paar CC's gezien en de eerste brandde letterlijk na op m'n netvlies. Dat had ik nooit gezien :P
Ja, het onweert hier.

Wow een vette CG :o 01.32 uur maar er zijn te lange tussenpozen om te filmen. Desondanks geniet ik enorm! Zie enorme felle bliksemschichten bijna boven mij :P dus die knallen gaan hard!

Powered by EzPortal